Kimblewickbett

HejTinn

Trådstartare
Hej!

Går i tankarna att köpa ett kimblewickbett men jag vet inte om jag ska köpa tredelat, rakt eller med tungfrihet. 2 delat trivs han inte alls med och rider i vanliga fall på tredelat med fasta ringar på banan där han är jätte fin och lyhörd. Men behöver nått starkare till uteritterna då blir han stark och blir som en dragkamp mellan oss.

Vilket skulle ni rekommendera? Lutar mot ett tredelat eller rakt
 
Nu kommer många skriva att du ska fokusera på dressyr istället för att betsla upp. Och jag håller med.
Samtidigt tycker jag kimblewick fungerat bra som uterittsbett på starka hästar. Som nödbroms. När det behövs. Men inte som bett på ridbanan.
Det är dock ganska skarpt så man behöver vara mjuk och följsam i handen. Men det gäller å andra sidan alltid 😉

Jag skulle inte köra tredelat utan vanligt rakt utan tungfrihet!
 
Jag brukar köra ett rakt kimblewick med tungfrihet eller babypelham som nödbroms på hästar jag inte är säker på jag kan stanna om de drar ute.
 
I första hand dressyr/markarbete så att hästen lyssnar på dig.

I andra hand: aldrig ledade bett med hävstång, de blir väldigt skarpa. Med eller utan tungfrihet eller mullen mouth (svagt krökta) beror på om hästen gillar eller ogillar tryck på tungan.
 
Hade inte köpt sk tungfrihet. Upphöjningen på bettet slår lätt upp i gommen. Det gör ont samt ger blåmärken.
Just det där tror jag beror på hur hästen är skapt i munnen/gommen. Min häst har ridits med kimblewick med tungfrihet i 10 år, och tandläkaren har aldrig noterat några skador till följd av bettet på tänder eller i gommen. Är de trängre i munnen kan det säkert stämma dock.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: Kristall10
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp