Kineton nosgrimman i Hööks - nya uppfinningar???

mackan

Trådstartare
har ni sett den nosgrimman i nya katalogen? är det ngt som funnits länge utomlands eller? Bettduktiga: Undrar hur detta kan vara bekvämt för hästen och hur det egentligen funkar.... måste ju låsa bettet ngt otroligt i munnen? trycker den inte bettet upp mot tänderna dessutom? Aldrig sett ngt liknande?!

Sv: Kineton nosgrimman i Hööks - nya uppfinningar???

Jasså har de börjat sälja sådana nu?
När jag skulle ha en förra året fick jag beställa en i syntet från austrailen, och lämna in den till sadelmakaren för att göra om den till läder... :crazy:

Den fungerar jättebra på lite hetare hästar som pullar. Ska _bara_ användas tillsammans med tränsbett, och inte spännas så den sitter åt! När du tar ledande tygeltag så verkar det på nosryggen också och inte bara på lanerna. Som ett kombinationsbett utan hävstångseffekt typ :) För att verka rätt och fördela trycket ordentligt ska det vara en böjd metallplatta i nosdelen. Tyvärr har inte alla billiga det, och då blir inte inverkan den rätta.
PICT0077.jpg

Kommer från galoppvärlden ursprungligen...

ahh vad du kan!!!! första som svarar och omedelbar kunskaps träff! :bow: Mycket intressant. Låter ju som det fungerar humant dessutom, jag trodde den låste bettet...

skulle du säga att det är ett bra alternativ om man har en het häst, jmfrt med att bettsla upp? frågar inte för eget bruk men är intresserad ändå!

tack igen!!!

Kommer från början från galoppen va?
Jag andvände en sån till min Islänning en period då han va väldigt het och pullade, men fick inget tillfredsställande resultat så slutade.. men en annan häst funkade oroligt bra på denna kombination :)
Som Popeye sa, Kombinationsbett utan hävstång :idea:

ja, jag satte på den i hoppningen och vid utegalopper då min häst fick lite väl mycket turbo. Han var hela tiden känslig i munnen, och betslade jag upp så började han studsa, slog med huvudet och vart stressad. Men kinetongrimman accepterade han, och tog förhållningarna mycket bättre. Jag använde det tillsammans med ett rakt mullenmouth.

Vad kostade det att beställa från Australien, varifrån, och att "sy"om den?

popeye skrev:
ja, jag satte på den i hoppningen och vid utegalopper då min häst fick lite väl mycket turbo. Han var hela tiden känslig i munnen, och betslade jag upp så började han studsa, slog med huvudet och vart stressad. Men kinetongrimman accepterade han, och tog förhållningarna mycket bättre. Jag använde det tillsammans med ett rakt mullenmouth.
Kanske något att prova för mig då jag har en het och känslig dam som gärna pullar ute, men där uppbetsling inte är att tänka på just pga hon skulle reagera precis som din herre....

//Alice

Du verkar ju ha koll :idea:
Jag tänkte att den där nosgrimman också skulle funka lite som en kapson? Det är nämligen så att min islänning blir spänd om jag försöker ställa honom med bettet (och ja, munnen är kollad) vilket inte gör underverk med tölten precis :crazy: Så testade jag ett bettlöst som inverkade på nosryggen när jag ville ställa honom, och det accepterade han med glädje :idea: Problemet är att han sticker om jag rider bara på bettlöst, så jag får ha bett i också, fast jag inte använder det, då är han jättesnäll :crazy:
Så jag tänkte att kanske denna nosgrimma skulle funka bra för oss... Vad tror du?

Nosgrimman kostade 250 och var av märket horse sense. Frakten gick typ på 80 kr, sen tog sadelmakaren 250 kr för lädermaterial arbete. Så det vart en ganska dyr nosgrimma ;)
Beställde den härifrån.

Alice - gör så! Kan vara värt ett försök iaf, men kolla bara att nosbandet är stadigt och ingen sladdrig läderlapp.

Skuggi- tjaaa.. eftersom nosgrimman sitter så pass fast i bettet så vet jjag inte hur det påverkar ledande tygeltag. Det var inget jag tänkte på iaf när jag red med den.
Det blir ju inte bettlöst på samma sätt som en kapson, utan bara att förhållningarna tar både i mun och på nosrygg. Skulle du rida med kapson och bett kan du ju välja när du ska ta i munnen och när det ska ta över nosen.

Men vad skumt att den inte säljs med metall platta i nosen om det är det det bör vara....? funkar den inte om det bara är läder alls???

Jag vet faktiskt inte vad det gör för skillnad. Bara att när jag har haft den på träningar har alla tränare vart framme och pillat på den och frågar om det är en ordentlig platta i den. Kan namnge tre st på rak arm.
Har aldrig fått någon förklaring om vad den egentligen gör.
Förmodligen för att fördela trycket jämt och att den inte ska töjja sig, eller vrida sig så det blir ojämna kanter... :confused:
Sen är det möjligt att det är en sådan i hööks grimma, annars är det ju inte första gången som de fuskar med tillverklingen på deras produkter. :angel:

popeye skrev:
Jag vet faktiskt inte vad det gör för skillnad. Bara att när jag har haft den på träningar har alla tränare vart framme och pillat på den och frågar om det är en ordentlig platta i den. Kan namnge tre st på rak arm.
Har aldrig fått någon förklaring om vad den egentligen gör.
Förmodligen för att fördela trycket jämt och att den inte ska töjja sig, eller vrida sig så det blir ojämna kanter... :confused:
Sen är det möjligt att det är en sådan i hööks grimma, annars är det ju inte första gången som de fuskar med tillverklingen på deras produkter. :angel:

Intressant. Håller med ang. Hööks....Jag mailar dem nu så får vi se om de överhuvud taget kan svara ;) Återkommer när jag hör från dem! :D

Låter ju som något som skulle kunna passa oss... har en dam som kan bli lite väl het på uteritter tillsammans med andra.

Vaddå inte säljs med metallplatta i nosen?
Jag tycker bilden som hööks har är väldigt lik popeyes..

eh... vi har aldrig sagt att det inte finns ngn metall platta, men det är väl inte uppenbart att det finns det från bilden vad jag ser, så jag ska fråga dom. det var allt det handlade om.....

Oj du kanske tog mitt svar lite fel nu :p
Jag frågade vad ni menade med att den inte säljs med metallplatta, om det ska finnas nån mer än den som syns på bilden, vid bettet.. e lite trög :o

Det e kanske inte ens en platta vid bettet :angel:

Om där inte är en metallplatta så kan man säkert sätta dit en om man är lite händig, alt få gjort en.
Vi kanske kan få måtten på plattan av Popeye?
Eva

Jag kanske ska förtydliga att jag vet inte om hööks har en platta i nosdelen på sin eller ej! Har inte sett den i verkligheten.

Själva plattan syns inte, utan ligger insydd i den dubbelsydda remmen som går över nosen. Den är svagt böjd och formad efter hästens nosrygg. Den sviktar lite, men ger att nosgrimman håller samma form hela tiden. Om ni tittar på denhär
bilden så ser ni sömmarna på grimman, där under ligger metallplattan.
Kan mäta den sen ikväll om någon är intresserad.

Så det var en sån metallplatta ni menade.. då är jag med!

mackan skrev:
har ni sett den nosgrimman i nya katalogen? är det ngt som funnits länge utomlands eller? Bettduktiga: Undrar hur detta kan vara bekvämt för hästen och hur det egentligen funkar.... måste ju låsa bettet ngt otroligt i munnen? trycker den inte bettet upp mot tänderna dessutom? Aldrig sett ngt liknande?!

Men hm... vad konstigt!

Detta har jag fått för mig är en s k Kineton-nosgrimma (bild fr Lillhästen i Stav)
bygel.jpg

Och nu så ser man Popeyes bild samt den på Hööks, så blir jag förvirrad. Vad är då den nosgrimman från Lillhästen och hur påverkar den?

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 196
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 855
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 147
Senast: AlmostEasy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 354
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Att lära sig hoppa
  • Chat GPT