Kineton nosgrimman i Hööks - nya uppfinningar???

Sv: Kineton nosgrimman i Hööks - nya uppfinningar???

Den där nosgrimman finns i h**ks under island, där står det: "Smart lösning med bågar som gör att bettet ligger fritt och inte störs av nosgrimman. Sitter stadigt på plats tack vare dubbla remmar. Bågar i mässing med svartoxiderat överdrag."
Hade jag haft en häst som skulle behöva en remontgrimma så skulle jag nog först testa den här, tycker den verkar bättre eftersom bettet inte trycks bakåt.

Lillknoddas skrev:
Den där nosgrimman finns i h**ks under island, där står det: "Smart lösning med bågar som gör att bettet ligger fritt och inte störs av nosgrimman. Sitter stadigt på plats tack vare dubbla remmar. Bågar i mässing med svartoxiderat överdrag."
Hade jag haft en häst som skulle behöva en remontgrimma så skulle jag nog först testa den här, tycker den verkar bättre eftersom bettet inte trycks bakåt.

du har ju skippat hälften av beskrivningen: står även:
"används även som korrigering på hästar som rör käken i sidled!"

Mangis skrev:
Är det någon som har använt just Hööks kineton och har en åsikt om placeringen? Lite olika åsikter om bilden har ju dykt upp, men det jag oroar mig mest för är inte brutet nosben (behöver aldrig ta så hårt i min häst) utan att andningen kan störas.

har som sagt inte provat den, det var därför jag startade tråden. dock har jag ju mailat dem, och fick svaret att den är helt i läder, innehåller ej metall i nosdelen.

ang placeringen så ligger den på bilden helt på tok för lågt om man ska hålla sig på hästens nosben och inte på brosk delen.

Ja, den är felplacerad på bilden i H**ks-katalogen, så ska den inte sitta. Dessutom är den inte skapt som en traditionell kineton.

Min kineton är mer avlång än rund i metalldelarna vilket gör att nosdelen automatiskt hamnar högre på nosryggen. Sen har de placerat den onödigt lågt på bilden, också, för bettet går inte an mot böjarna/de sitter inte så högt som möjligt.

Precis som med böcker om hästar så är det ju sällan så att fotografen eller lay-outaren är särdeles kunnig om detaljer i det de arbetar med. Ofta väljs bilder för sitt allmänna estetiska uttryck snarare än för att visa något korrekt.

Tessan

Dorinda skrev:
:bow: :bow: Så sannt!
Desstå bättre när den nya hästägaren i stallet vill lära sig allt! Frågar om allt så man själv får tänka.
Hon shoppar dessutom minst två böcker och några prylar när hon går in i en hästaffär, som hon sedan gärna lånar ut till alla andra i stallet, snart har jag provat mig fram till mina favoriter som och läst mååånga flera hästböcker.

Which remindes me... Jag måste verkligen utöka mitt hästbibliotek, det är på tok för magert :o Oacceptabelt, helt enkelt. Boktips någon? :D

Hästens utfodring- Ett häfte från SLU för 100kr som innhåller ALLT tekniskt om foderstatsberäkning etc.

Akademisk ridkonst- "En handbok för ambitiösa fritidsryttare" av Bent Branderup

Cirkuslektioner och Frihetsdressyr av Franco Gorgi

Ett med hästen av Sally Swift

TTouch- "Konsten att förstå och påverka din häst" av Linda Tellington Jones

Förstå hästen av Richard Maxwell- För "felsökning" när något går snett med hästen.

Förstå din Ridhäst/ Islandshäst- Två informativa böcker om hästars fysiologi, utfodring& annat intressant, mycket vidsynt- Rikke Mark Schultz

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 196
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 855
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 147
Senast: AlmostEasy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 354
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka