Kingston allround i Börjes

Sv: Kingston allround i Börjes

ja indisk eller enkelsk bom spelar ingen roll...passar sadeln en häst så passar den och då är det ju bra punkt slut..
En sadel för 1 miljon kan skada min häst oerhört om den ej passar.
Medans en sadel för 1 krona kan sitta som handen i hansken på samma häst:p

Var inte så jäkla trångsynta och dra ALLA billiga sadlar över EN och samma kamm.

Inse att det finns billiga sadlar som faktiskt är bra...

och inse att alla INTE har 1 miljon och lägga ut på sadel

Det verkar som att du tror att abra för att sadeln inte faller isär efter 3 ridturer att den är bra. Bara för att den kanske ligger still på hästen är den bra. Jag har inte tid eller ork att skriva allt jag tycker är dåligt med billiga lädersadlar (har skrivit det i så många trådar förut) men här är två artiklar du borde läsa, och du kanske ändrar din uppfattning sen. Då kanske du inser hur viktigt det är med en bra konstruktion på sadeln med bra stoppning.

http://www.bettersaddles.co.uk/saddle_problems_lumps.html
http://www.bettersaddles.co.uk/saddle_construction_1.html

Nu har jag varit nere i stallet, kunde inte hålla mig eftersom det blev sån debatt.... Jag hade glömt att Griffin görs av Thorowgood! Go for it! Säger jag bara! Din häst kommer att tacka dig milioner ggr om föratt du köper en griffin istället för en kingston! Griffins är ju gjorda i england med 10 års garanti på bommen samt justerbar bomvidd, vilket ju är superbra när man skickar efter! Ring och rådgör med Hööks ang. storleken, det är ju bytesrätt om den blir helt fel i bomvidd. Du får en sadel som motsvarar en betydligt dyrare lädersadel i kvalitét om du köper en griffin, en bra investering!

Tack för alla era svar, blir en syntet har tittat på några nu och ser att alla har rätt lång bomgaranti jämfört med lädersadlarna har helt klart lärt mig något här. Har aldrig fördjupat mig i sadelvärden men nu när damen behöver en sadel ska det förstås bli bra för henne!

Jättetack för att ni tagit er tid :banana:

Har hört att stoppningen i en Kingstonsadel tom kan bestå av cigarettfimpar:eek: Om det är sant eller inte låter vi vara osagt...

Ett litet inlägg till, nu när du har bestämt dej :)
Jag rekommenderar också Griffinsadlarna, de är ordentligt uppbyggda precis som en dyrare märkessadel. Bommen har 10 års garanti och sadlarna är ullstoppade och omstoppningsbara.
Dessutom är de väldigt sköna att rida i.

Immer (som har haft 4 Griffinsadlar till olika hästar genom åren)

Det går många historier om Kingstonsadlarna, och det har troligen en anledning.
Cigarrettfimpar har jag inte hört, däremot cocacolaburkar.....:crazy:

Immer

Coca-cola burkar? Ja,man tager vad man haver:crazy: Låter ju som att man plockar ur en soptunna och fyller sadeln med innehållet:eek:

Coca-cola burkar? Ja,man tager vad man haver:crazy: Låter ju som att man plockar ur en soptunna och fyller sadeln med innehållet:eek:

Man blir ju sjuk då man hör sådant!!!! Kan då inte vara hästmänniskor som gör sådana sadlar...ingen skulle väl drömma om att stoppa fimpar och burkar i en sadel??? Inte då en hästmänniska...:eek: nä ingen kingston för mig inte...

Nu har jag varit nere i stallet, kunde inte hålla mig eftersom det blev sån debatt.... Jag hade glömt att Griffin görs av Thorowgood! Go for it! Säger jag bara! Din häst kommer att tacka dig milioner ggr om föratt du köper en griffin istället för en kingston! Griffins är ju gjorda i england med 10 års garanti på bommen samt justerbar bomvidd, vilket ju är superbra när man skickar efter! Ring och rådgör med Hööks ang. storleken, det är ju bytesrätt om den blir helt fel i bomvidd. Du får en sadel som motsvarar en betydligt dyrare lädersadel i kvalitét om du köper en griffin, en bra investering!

Tack tack för ditt råd... testade idag min stallkompis griffin...vet inte vad för slags griffin det är...bara att det är en griffin syntet med vid bom och den låg jättedåligt....framtill var det enormt mycket luft mellan manken och sadeln (som ett torn frmtill).
På vår lånesadel som är en h**ks med gula stickningar är bommen storlek vid och den ligger rätt bra...ingen jag kommer att köpa men har lånat den nu bara tillfälligt funderar nu på vilken bomvidd som kan bli bra då en vid passar och en annan vid inte passar. Kanske om den där griffinsadeln hade x-vid att den legat bättre även om jag är tveksam. Min nording är inte så stor, hon är ett ganska litet sto just nu väldigt omusklad men något rund om magen..så lite trind är hon...så olika mellan sadlar... vid eller x-vid hmmm Har hört att vissa som beställt griffin thorowgood i xvid har sagt att den är enorm....har du något hört? Du pratar om maxam, någon särskild modell? Försäljare?

Att sadeln är jättehögt över hästen framtill tyder på att den är för smal i bomvidd.

Min kallblodstravare ser mest ut som en grov bruksnordsvensk, och hon har en Griffin cob XW som ligger bra på henne.

Immer

Att sadeln är jättehögt över hästen framtill tyder på att den är för smal i bomvidd.

Min kallblodstravare ser mest ut som en grov bruksnordsvensk, och hon har en Griffin cob XW som ligger bra på henne.

Immer

Misstänkte det... men just den modellen låg inte så bra alls. Om du har en xW kanske det räcker med vid för mig...min är inte så stor.. usch vad svårt att veta...det är hon på min lilla bild men bilden är rätt dålig...

knapplån

Jag tycker att historierna om Kingstons sadlarnas stoppning bara blir värre och värre för varje tråd som kommer upp om denna sadeln.

Är det någon som har bevis på att det är så? alla bara skriver "jag har hört att..."

Det står i på försäljarnas hemsida att den är ullstoppad, ok jag kan sträcka mig till att det är "billig ull", efersom sadeln är billig och man får vad man betalar för, men allt annat som folk påstår att de hittade i denna sadel det tror jag inte på.
Hur kan man stoppa colaburkar i en sadel? det borde skurit sönder lädret för länge sedan? :confused:
Har inte själv Kingston och har aldrig haft och vill inte ha, så jag har ingen aning, blir bara lite fundersam? ;)

Jag kan då intyga att de varken fanns cola-burkar eller fimpar i stoppningen på den kingston jag fick upp.
Sömmarna var så dåliga på flera ställen vilket gjorde att man klart och tydligt såg ullstoppning...

Fimpar, brukar, ull - de spelar ingen roll vad dom trycker in som stoppning. Saken är den att ordet "kvalité" borde inte ens få nämnas i samma mening som märket Kingston:crazy:

(Detta blev väl lite halvt knapplån;))

Är det någon som har bevis på att det är så? alla bara skriver "jag har hört att..."

Nej, bevis har jag inte.
Men det var en sadelmakare som berättade för mig att han en gång fått in en Kingston som var stoppad med bl a gamla cocacolaburkar.

Men det var inte bara Kingston han berättade om. En annan (kvalitets)sadel hade varit stoppad med en blandning av ull och gammaldags dambindor :o

Immer

Det låter ju väldigt märkligt och lustigt :confused: Jag tänker colaburk i aluminium ihopknycklad? det skär ju sönder lädret?

Kan det inte vara så att det är en sägen om dessa Kingston sadlar? bara för att de är hyfsat billiga?
Eller kanske en sadelmakare som har fått en Kingston för omstoppning och vill jävlas med sina kunder kanske :D

Griffins vanliga bomvidder är rätt smala, och de olika modellerna är olika i sin utformning. Låter som att du borde kika på just Griffin Cob Haflinger, som finns i x-vid bom, och de nyare har även fish-inlägg som gör att man kan variera bomvidden ytterligare. Passar hästar med relativt rak rygg, breda, och med låg manke.
De går att hitta från 2000 kr begagnat, vilket faller inom den prisklass du önskar, samt att du får betydligt bättre garantier och hantverk jämfört med en lädersadel i samma prisklass (som ny) då syntet är mycket mycket billigare som material.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Maoam
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka