kingston dressyrsadel?

beauspirit

Trådstartare
vad tycker ni om dom?
hur är dom att rida i? hållbarhet osv?

förstår att kvaliteten kanske inte är den bästa,
har hört att vissa får hem jättedåliga sadlar medans vissa kan vara bra :confused:.

tänkte att den kanske vore en bra "tillfällig" dressyrsadel till min 4½åring, då han brukar växa ur sadlarna snabbt nu.
sen är jag inte direkt gjord av pengar,
utan har sparat ihop 2200 kr *WoW* :D.

har letat efter en bra begagnad men har inte hittat nån.

nån som har tips om ngn annan bra billig dressyrsadel,
det ska finnas normal, fast helst normal mot smal bom.

Jag har en LEWA dressyrsadel med smal bom, 17 tum....Finns i Enköping. OM du är intresserad. Under 2000 kr i pris.

maila i sådana fall: l.dalin@telia.com

kvalitetsmässigt så är en kingstonsadel en tvålkopp. Skulle jag vara dig så skulle jag nog köpa mig en begagnad Lewa-sadel.

JAg vet en som köpte en Kingston dressyrsadel...fick byta den 3gånger pga. sen bom, tredje gången så fick dom pengarna tillbaks och köpte en begagnad sadel i stället.

Hade nog satsat på en äldre bra begagnad sadel, är inte direkt överförtjust i lågprissadlar!

För de pengarna så tycker jag hellre att du ska satsa på en begagnad lite bättre sadel, ett budgetalternativ är att köpa en Begagnad Griffinsadel tex. :)

Min tex har jag annonserat ut för 1500:- ;)

jo jag har hört en del negativa saker om dom... tyvärr. :(
men jag har inte hittat någon bra sadel på internet för bra pris (än)

jo jag vet, vill oxå det hellre.
men har inte hittat ngn bra (än).
jag vill ha en lädersadel helst,
har redan en Griffin Allround, som jag köpte helt ny,
då det är svårt att hitta sadel som passar till min häst (han behöver smal bom och har sån kort rygg)
men denna när den är helt ny formar sig ju efter honom och även när han musklar om sig så den passar :rofl:

men köper jag en sån begagnad så har den redan format sig efter den andra hästen...
så då kan jag lika gärna köpa en i läder och tycker det är snyggare.

Min kompis har en Kingston sadel och trivs jättebra med den. Hon har haft den i tre år utan några problem ...

Jag har bara ridit i allroundsadeln. Den sadeln låg hyggligt
på den hästen, men jag skulle inte köpa en sådan sadel själv. Den var okej att rida i, men har hört mkt dåligt
om dessa sadlar.

Köper hellre beg. sadel med bättre kvalité alt. en syntet-
sadel. T.ex. så finns det ju griffin sadlar på hööks till
rätt så hyfsade priser. Har ridit i griffin dressyr och
den är inte alls så tokig. En av ridskolehästarna har en sådan, den ligger bra på henne (hbl 168, "normalbyggd",
men kanske ngt åt det smäckrare hållet). Den är dessutom
himla skön att rida i och kräver inte så mkt skötsel.
Men det finns ju sadeltvål i sprayflska för syntetsadlar också.

Det finns ju wintec-syntetsadlar med utbytbara koppjärn också. Dessa har ett ganka skapligt andra handsvärde. Dock
får man ju inte lita på att man kan byta koppjärn (ändra
bomvidd) och att den ska ligga bra på hästen, utan den ska provas ut lika noggrant som vilken annan sadel som helst.
Fördelen med en sådan sadel för din del kan ju vara att om
den ligger bra med ett visst koppjärn, är ju chansen relativ
att den kanske ligger bra, med ett vidare koppjärn utan att
du behöver byta sadel.

Om du dessutom skulle vilja sälja sadeln av ngt själ, så
är jag säker på att folk hellre köper en beg. märkessadel
(även om du köpt den beg.) eller en syntetsadel.

Sadlar av läder som kostar under 3000 nya är alltid riktigt dåliga i kvaliteten, eftersom det är omöjligt att producera en så billig sadel med kavalitetsmaterial! Alla Kingstonsadlar jag har sett har varit knöliga i stoppningen, och de allra flesta har dessutom varit osymmetriska i bommen! För 2200 kronor borde du kunna hitta ett vettigt begagnat alternativ. Jag sålde tex min nyomstoppade, hela, ca 10 år gamla Wintec för halva det priset i höstas. Många av syntetsadlarna är riktigt bra, men du borde även kunna hitta en beg lädersadel för den pengen.
Lycka till!

Sv: kingston dressyrsadel?

Är de inget vidare märke?:confused:
Funderar också på att köpa mig en sådan, är dom värda en tusenlapp? och hur är dom att rida i?:crazy:
tack;)

Tråden är FYRA år gammal och sadlarna är fortfarande skit. Dåliga bommar (de är veka ,ger med sig) som ofta är sneda. Stoppningen brukar vara katastrof, ojämnt stoppad, knöliga oliksydda bossor. Lädret känns som papp - kvalitén är usel. Dessutom är de en halvmeter breda i sitsen och hala, så de är inte ens ngt vidare för ryttaren...
En tusenlapp för xadeln kan bli många tusenlappar för massör, kiropraktor och veterinär PLUS kostnaden för att byta till en bättre sadel...

Tråden är FYRA år gammal och sadlarna är fortfarande skit. Dåliga bommar (de är veka ,ger med sig) som ofta är sneda. Stoppningen brukar vara katastrof, ojämnt stoppad, knöliga oliksydda bossor. Lädret känns som papp - kvalitén är usel. Dessutom är de en halvmeter breda i sitsen och hala, så de är inte ens ngt vidare för ryttaren...
En tusenlapp för xadeln kan bli många tusenlappar för massör, kiropraktor och veterinär PLUS kostnaden för att byta till en bättre sadel...

Jag har en Kingston allround. Jag har köpt den begagnad för att "åka
i skogen" och det duger den bra till. Läderkvaliten är helt okej för
800:-, stoppningen verkar okej och symetrisk. Jag har inte ridit så mycket i den, men jag kan hålla med om att man inte sitter särskilt rätt i den. Den är rätt så hal och bred. Men som sagt, den duger gott till skogsmulle ritten.

Liknande trådar

Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 357
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 859
Senast: super
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 838
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
3 226
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈