Kinnkedjekrokar!

Någon i stallet kanske har hovslagarvertyg?

Ja men precis. Då kommer den öppna upp en bit och sen är det bara att börja bända.
Lite meckigt men snabbt :)
Tack, köper en sån och testar! Annars provar jag det där med att hamra in något som vidgar öppningen.
 
Denna använde jag. Hovtång får jag det till när jag googlar, men det måste ju inte vara exakt en hovtång bara du hittar något som kan trycka isär kroken vilket denna gjorde plättlätt.

Ursäkta suddig bild, min kamera håller på och ger upp.
 

Bifogade filer

  • USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1625295653075_6816984058875611904.jpeg
    USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1625295653075_6816984058875611904.jpeg
    209,2 KB · Visningar: 27
Denna använde jag. Hovtång får jag det till när jag googlar, men det måste ju inte vara exakt en hovtång bara du hittar något som kan trycka isär länkarna vilket denna gjorde plättlätt.

Ursäkta suddig bild, min kamera håller på och ger upp.
Tack!
Dum fråga kanske men exakt hur gjorde du med tången?
Du skriver ”trycka isär länkarna”, jag behöver en detaljerad instruktion 😆
 
Jag tycker att jag är iaf halvhändig egentligen, även om denna tråd nog får mig att framstå som att jag aldrig ens hållit i en skruvmejsel🙈
 
Tack!
Dum fråga kanske men exakt hur gjorde du med tången?
Du skriver ”trycka isär länkarna”, jag behöver en detaljerad instruktion 😆
Du måste trycka isär här där jag markerat.
Så du tar tången och sätter den som om du vill klippa, och trycker till. Tången bänder isär dem så det blir utrymme att fortsätta bända med vad man nu har, jag satt fast i skruvstädet och fortsatte bända och slå.
 

Bifogade filer

  • sketch-1625296810529.png
    sketch-1625296810529.png
    119,5 KB · Visningar: 26
DCADC7D4-0BB8-45B6-BAC8-A9701D3A4452.jpeg
Om du har planer på att byta krokar när du väl fått bort de gamla så tycker jag såna här är kanon, de ligger platt mot och sticks inte! De här fanns på taur.se
 
Jag har köpt nya från Fager, någon annan variant som jag tänkte testa. Finns bild i tråden👍
Om de inte är bra så får jag testa dessa😊

Du får gärna uppdatera om krokarna från fager. Jag är lite sugen på sådana till hacket, med en häst som gärna bufflar och kliar och petar när han får vila vågar jag inte ha vanliga krokar där...
 
Du får gärna uppdatera om krokarna från fager. Jag är lite sugen på sådana till hacket, med en häst som gärna bufflar och kliar och petar när han får vila vågar jag inte ha vanliga krokar där...
Yes, bara jag lyckas få bort de andra så ska jag testa och utvärdera👍
 
Ja jag kände mig sjukt händig😆👏
Jag sällar mig till den händiga kören, idag lyckades jag korta ner kinnkedjan till shettisstorlek. Det var stört omöjligt att hitta en pyttekedja att köpa så jag fick slakta storhästens kedja.

Kinnkedjekrokarna jag köpte var lika oshettisvänliga de med, de var så himla långa!
Medan storhästens kinnkedjekrokar på hennes bett var minst av alla, så shettisen fick dem med 😄
 
Du får gärna uppdatera om krokarna från fager. Jag är lite sugen på sådana till hacket, med en häst som gärna bufflar och kliar och petar när han får vila vågar jag inte ha vanliga krokar där...
Har bara ridit med krokarna en gång men de är helt ok! Lite hårda eller hur man ska säga så man får ta i lite när man ska sätta i och ta bort kroken, men jag hoppas att de blir smidiga med användning 😊
 
Jag har fått en kindkedja stulen en gång. Undrar fortfarande hur personen fick loss den för det är ju som tråden visar ganska svårt. (Undrar även varför den stals. Det var min och en till i stallet som hade bett med kedja och bådas försvann)
 
Jag har fått en kindkedja stulen en gång. Undrar fortfarande hur personen fick loss den för det är ju som tråden visar ganska svårt. (Undrar även varför den stals. Det var min och en till i stallet som hade bett med kedja och bådas försvann)
Personen måste haft verktygslådan med sig!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp