Kiropraktor

TheRedLightning

Trådstartare
Jag var hos en kiropraktor då jag fick ett rejält ryggskott som kändes att någon stack mig i ryggen med en kniv, så fort jag rörde mig.
Jag fick inte tid när det var som värst, så ryggskottet hann "läka" självt, dvs det gjorde inte ont att röra sig och jag kunde röra mig normalt.

När jag kom dit, fick jag reda på att jag har några spänningar i musklerna på vänstersidan, vid magen var den en muskel och uppe vid axeln en annan. Sen var mitt bäcken snett, då det skiljde tydligen 1 cm på mina ben.
Fixade till bäckenet så benen blev raka igen, ska på återbesök om två veckor igen, då det inte blir bra på ett besök om jag förstod det rätt.

Men nu kommer min fråga. Jag hade inte ont i ryggen innan jag gick till kiropraktorn, men nu efteråt har jag det. Gör ont i ländryggen och precis nedanför nacken i ryggraden. Det var någon som sa att det är normalt, men inte direkt varför.
Men tänkte ändå att det måste finnas någon här som sitter på erfarenheterna och kan förklara bättre än det är normalt. Jag vill veta vad det är som händer.

Det var inget jag tänkte på när jag var hos kiropraktorn och han frågade ändå om jag hade några frågor och jag sa då att jag inte kunde komma på några. Varpå han säger att om jag kommer på några skulle jag skriva ner dom.
Han sa heller inget om att jag t ex inte får rida eller liknande. Jag har undvikit att rida i tre dagar nu, hade min medryttare här som red, torsdag och fredag. Jag gick promenad med hästen igår. Då jag tänkte att det blir bra motion för både mig och häst, eller tänker jag galet?

Jag har ingen erfarenhet av detta än, så känner mig lite osäker.
 
Jag har aldrig haft ont efter att ha varit till min naprapat förutom en känsla av träningsvärk och ömhet där han fått ta i pga av min väldigt stela muskler (det kan göra rätt ont när han håller på dock). Tidigare har jag gått hos kiropraktor och massör med samma resultat.

Efter varje behandling har vi ett snack om vad jag bör och inte bör göra direkt efteråt och hur jag ska förebygga problem (övningar/tänk som jag kanske inte alltid lyder :angel:). Har jag frågor mellan behandlingarna ringer jag, han är mycket pedagogisk och tillgänglig.
 
När jag har varit hos kiropraktor (två olika) har båda informerat om att det kan göra ont samma dag som behandlingen och att man ska ta det lite lugnt med kroppen just den dagen - absolut röra sig men inte direkt köra ett hårt styrkepass på gymmet.
Det har precis som de informerat pm gjort ont och känts lite märkligt men nästa dag har det gått över.
 
@Malibu_Stacy: Alla jag har varit hos har sagt samma sak som de sagt till dig, rörelse är bra men man behöver inte bära en massa tunga saker etc samma dag som behandlingen och även dagen efter om man känner sig påverkad (vilket jag aldrig gjort).
 
Hm, jag var hos kiropraktorn i torsdag vid 13-tiden, sen gjorde jag inget direkt ansträngande den dagen. På fredagen jobbade jag som vanligt. Kände av lite ont/ömhet i ryggen på morgonen, men tänkte inte så mycket på det mer än att röra mig rätt och inte ge vika för att det gör ont.
När jag vaknade på lördagsmorgonen hade jag fortfarande lite ont i ryggen, det var då jag gick en promenad istället med hästen.
Idag söndag har jag fortfarande ont i ryggen, värst är det precis nedanför nacken i höjd med där skulderbladen börjar.
Funderar lite på hur länge det är vanligt att man har ont? Kan det vara så att min kropp reagerar mer eftersom det är första gången någonsin som jag gör det? Eller påverkar det att jag gått och blivit förkyld med feber och torrt slem i halsen, som river varje gång jag måste hosta?
Många frågor.
 
@RedHyuuga: Sedan kan det ju vara så att du behöver flera behandlingar för att bli bra. Jag behöver gå kontinuerligt för att hålla kroppen i trim. Är jag dumsnål och inte gör det så blir det ändå dyrare eftersom jag då brukar behöva flera behandlingar tätt för att bli bra (så bra jag kan bli då).

Om jag inte får akuta problem brukar det vara 1,5-2 mån mellan varje behandling. När jag blev riktigt dålig för något år sedan fick jag gå 4 ggr på mindre än två månader :crazy:
 
@RedHyuuga: Sedan kan det ju vara så att du behöver flera behandlingar för att bli bra. Jag behöver gå kontinuerligt för att hålla kroppen i trim. Är jag dumsnål och inte gör det så blir det ändå dyrare eftersom jag då brukar behöva flera behandlingar tätt för att bli bra (så bra jag kan bli då).

Om jag inte får akuta problem brukar det vara 1,5-2 mån mellan varje behandling. När jag blev riktigt dålig för något år sedan fick jag gå 4 ggr på mindre än två månader :crazy:
Jo, det vet jag redan - att det kommer krävas fler behandlingar. Egentligen vill han ta mig redan nästa vecka, men han kunde inte när jag kunde, så därför går det då två veckor mellan behandlingarna. Han sa då att det kommer ta längre tid för det att blir bra då.
Han sa att efter nästa besök kan han troligen bedömma hur många behandlingar det kommer ta.
Allt är så nytt för mig, när jag tänker efter så är nog det onda i ryggen mer träningsvärk.
 
Jag hade själv stora problem med ryggen ett tag och var hos kiropraktorn stup i kvarten å efter några behandlingar hade jag så ont så jag sov på golvet.
Han knäckte till mig varje gång men vart aldrig riktigt bra.
Tror att om musklerna är stela och spända kommer dom naturligtvis att dra tillbaka skelettet i fel läge ganska så snabbt igen.
Sen tror jag som massör att man måste kolla på varför man har ett kortare ben, är det för att musklerna är spända eller något annat? Alltid kolla varför man får besvär och varifrån dom kommer.
 
Jag hade själv stora problem med ryggen ett tag och var hos kiropraktorn stup i kvarten å efter några behandlingar hade jag så ont så jag sov på golvet.
Han knäckte till mig varje gång men vart aldrig riktigt bra.
Tror att om musklerna är stela och spända kommer dom naturligtvis att dra tillbaka skelettet i fel läge ganska så snabbt igen.
Sen tror jag som massör att man måste kolla på varför man har ett kortare ben, är det för att musklerna är spända eller något annat? Alltid kolla varför man får besvär och varifrån dom kommer.
Hur gör man om man inte haft några problem alls innan ryggskottet? Jag har inte haft några besvär alls, det enda var att jag ville kolla upp ryggen efter att jag fick det där knivskarpa ryggskottet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
415
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 933
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp