Bukefalos 28 år!

Kissar utanför lådan...

MiaMaria

Trådstartare
För lite drygt en vecka sedan blev min (kastrerade) hankatt dålig. Jag märkte att genom att han kissade på golvet och verkade ha ont. Det blev akut till veterinär som konstaterade kristaller i urinen. Hon spolade rent och katten fick antibiotika och Metacam utskrivet. Han har blivit betydligt bättre, är sitt vanliga sociala, glada jag. Äter som vanligt (specialmat), dricker mycket (lite mer än vanligt), går ut som vanligt.

Det som oroar mig är att han fortfarande någon gång då och då kissar utanför lådan. Han jamar lite när han kissar i lådan, men kissar normalt där. Jag kommer att ringa veterinären i morgon, idag är ju sista dagen med antibiotika, men jag vill höra lite hur det gått för er andra som haft liknande bekymmer. Vad jag förstår är detta en vanlig åkomma...
 
Äter han specialmat för kristallerna?
Ja, det gör han. Fick ett som löser kristallerna som han ska äta först, och därefter ett som han ska fortsätta med som också är ett specialfoder för att förebygga kristallerna som jag förstod det.
 
Det kan vara så enkelt som att han förknippar lådan med att det gjorde ont när han kissade förut och att han då sätter sig utanför istället för säkerhet skull. Det enklaste är att alltid ha lådan ren och fräsch så att den är inbjudande och att torka med ättikssprit där kisset var när du har städat bort kisset som hamnat utanför. Ättikssprit tar bort lukten även för kattens nos så att han inte sätter sig utanför utav den anledningen att det redan luktar kiss där och de gillar inte heller ättikslukten så de brukar inte vilja kissa där det luktar sådant. Du kan också använda citrondoftande rengöringsmedel där du inte vill att han kissar så förstärker du ytterligare att han inte ska kissa där för katter gillar inte citrondoft. Se också till att det inte finns något mjukt som han kan kissa på för det gör de gärna när de har eller har haft problem med urinvägarna. Du kan också torka ur lådan med klorin för katter anser att det luktar kiss och då triggar det dem att kissa där.
 
Det kan vara så enkelt som att han förknippar lådan med att det gjorde ont när han kissade förut och att han då sätter sig utanför istället för säkerhet skull. Det enklaste är att alltid ha lådan ren och fräsch så att den är inbjudande och att torka med ättikssprit där kisset var när du har städat bort kisset som hamnat utanför. Ättikssprit tar bort lukten även för kattens nos så att han inte sätter sig utanför utav den anledningen att det redan luktar kiss där och de gillar inte heller ättikslukten så de brukar inte vilja kissa där det luktar sådant. Du kan också använda citrondoftande rengöringsmedel där du inte vill att han kissar så förstärker du ytterligare att han inte ska kissa där för katter gillar inte citrondoft. Se också till att det inte finns något mjukt som han kan kissa på för det gör de gärna när de har eller har haft problem med urinvägarna. Du kan också torka ur lådan med klorin för katter anser att det luktar kiss och då triggar det dem att kissa där.
Tack för svar! Han har nu kissat på lådan som vanligt i några dagar. Han verkar må bättre, men jamar lite ibland. Tack för tipset om ättika, ska tänka på det om det händer igen :-)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 595
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Castellini
·
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp