Bukefalos 28 år!

Kissing spines...när ska man börja fundera?

lakrits

Trådstartare
När bör man vara uppmärksam eller misstänka att en häst har Kissing spines?
Vad för betéende ska man vara vaksam på?

Hur agerade era hästar som fick er att kolla upp det?
 
Sv: Kissing spines...när ska man börja fundera?

Min reagerade med lathet(mer än vanligt), ovilja att bjuda framåt. Ryggen musklade sig dåligt.
När jag erbjöd honom få "gå fritt och framåt" ville han inte.
Han visade inget av de annars klassiska symptomen som att bocka och resa sig.
/T
 
Sv: Kissing spines...när ska man börja fundera?

Hej!

KS-hästen jag red kunde plötsligt, från ingenstans fara iväg och slänga av en. Vi trodde det var unghäst"fasoner" och tog inte så allvarligt på det. Hon kunde gå ett helt pass dressyr utan minsta graj och när vi skrittade av kunde hon flyga som en vante. I skogen var hon klart värre än "inne".
Hon var fint musklad över ryggen, reagerade in särskilt för tryck, utan for bara iväg i vilda bocksprång till och från.
Jag vet inte varför dom åkte in kollade henne, för jag hade slutat rida henne ett tag innan det.

/ Lavinia
 
Sv: Kissing spines...när ska man börja fundera?

Vanliga tecken är omusklad rygg, sparkar bakut vid galoppfattning,Surar vid sadling (ibland), Börjar bråka och kasta av mm..
 
Sv: Kissing spines...när ska man börja fundera?

Kopierar in från annan tråd som jag svarat i:

"Min erfanrenhet av KS är att det visar sig när man kräver av hästen. Krav på samling = ont och protest. När man hoppar tenderar många KS-hästar att rusa iväg i landningen, ryggraden "trycks ihop" och det gör ont.

Hade för 10 år sedan ett jättetrevligt sto som jag köpte som femåring. Första året gick allting bra, men sedan började problemen. Först var det bara enstaka gånger, hon fick fnatt och bockade. Och då menar jag verkligen BOCKADE! Jag trodde det var unghästfasoner, livsglädje. Sedan blev det uppenbart att hon inte gjorde de framsteg som man kunde önska i ridningen. Det gick inte att riktigt rida igenom henne, och hon musklade sig dåligt i rygg och överlinje. Hade jag vetat bättre så hade jag förstås förstått redan då att det var nåt fel, men jag tänkte mer att det var en tröskel i utvecklingen som vi måste över. Sedan blev det mer protest, hon gick inte att rida på böjt spår, stannade och studsade/reste sig. Åkte till Ultuna där de gick igenom henne, böjprov, grepp och hakar - ingenting. Vet ville skicka hem oss med orden "hon är nog i trotsåldern". Jag sadlade och red för att han skulle få se med egna ögon och då... "Vi kanske skulle röntga ryggen". KS i hela sadelstaden, scint visade på kraftig inflammation. Hon blev aldrig mer ridhäst."

I mitt fall gick det ganska långt innan jag förstod att nåt verkligen var galet. Får skylla på att jag var ung och oerfaren och hästen en väldigt timid varelse som inte visade tydliga symptom förrän det verkligen gjorde ont. Det jag borde ha snappat upp mkt tidigare var just att hon inte musklade sig och utvecklades ridmässigt (unghäst). Idag skulle jag nog hellre vara överförsiktig och ta en plåt vid minsta misstanke eftersom det med rätt rehabilitering och träning går att få många KS-hästar att fungera om det inte hunnit gå så långt.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Hästanna
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp