• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Xenox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 660
X

Xenox

Hej min katt har fått 2 st kattungar förra lördagen :)
Den ena ska vi behålla själva och den andra ska antagligen min lillasysters kompis få, som enbart vill ha en kattunge från min katt :D

Hur gammal måste kattungen vara innan man kan skilja den från mamman? dvs hur gammal måste kattungarna bli innan jag kan ge bort den ena?
Min mamma snackar om att det är typ 12 veckor, är det riktigt?

Sv: Kissungar

Vad kul med kattungar! Det6 vill jag också ha, men våran katt är tyvärr kastrerad så det går ju inte... :p
Tolv veckor har jag också hört!
Lycka till! :bump:

Varför ska jag ha dem försäkrade? jag har inte planerat några sjuka/skadade katter, blir dom det så får jag väl betala vetrinäräkningen då.
Och operera och mecka och hålla på med en stallkatt gör jag inte heller, skadar dom sig så allvarligt att dom måste ligga inne så tar jag nog bort dem.

Man planerar inte att få sjuka, skadade katter! Om det händer så kanske man inte har råd att betala, och om man avlivar sitt djur för att man inte har råd, ja du.......

Och operera och mecka och hålla på med en stallkatt gör jag inte heller, skadar dom sig så allvarligt att dom måste ligga inne så tar jag nog bort dem.

Ja, och folk undrar varför katter har låg status. Suck!

Xenox skrev:
Varför ska jag ha dem försäkrade? jag har inte planerat några sjuka/skadade katter, blir dom det så får jag väl betala vetrinäräkningen då.

* springer och poppar popcorn *

Xenox skrev:

*Det kliar för mycket i mina fingrar för att jag ska orka få ur ett svar!!!!! :devil: *

Xenox skrev:

Jag hoppas du lägger undan pengar varje månad för detta ändamål så att du har råd med det den dagen något kanske inträffar.

En försäkring som kostar 200 :- år är väl inget att diskutera!? Du kanske har hästen oförsäkrad med?

Jag hoppas att du kommer att vaccinera och avmaska katten iallafall?

Xenox skrev:

Det är en katt, ingen bil, med bilen meckar du och det är väl knappast du som ska operera katten heller det gör en veterinär. En raskatt för 5000 :- är väl lika mycket värd känslomässigt som en stallkatt född hemma?

Om du har en häst som du köpt billigt är inte den värd lika mycket känslomässigt som en häst du köpt för dubbla summan?

Var inte så idiotiskt känslokall, jag kan bara säga att du kommer att få igång drevet på denna sida med det du skrivit och enligt mig så ska du inte ha något djur överhuvudtaget med din inställning.

// Ainasoja som inte orkade vänta mera....... jag har ätit och ätit popcorn och väntat och väntat....

Tycker man att djuret är värt så lite så du inte ens vill lägga 300:-/år i försäkring så ska man inte ha djur.
Ett benbrott kan kosta 15000:- att laga.

Katten mår jättebra, hon är amaskad tre gånger i sitt liv och nu är hon 1½ år, hon är inte vaccinerad.
Hon har i princip fri tillgång till torrfoder och får med jämna mellanrum ägg och matrester(läs rent fint kött)
Visst är hon mycket värd jag har aldrig träffat på en sån go katt i hela mitt liv (annars så anser jag katter som lömska djur).

Men ärligt talat tror du att en katt som är van vid att alltid springa som hon vill ute, skulle trivas som konvalecent i typ två månader instängd med tratt och hela kittet ? hon hon nu får livshotande skador och det är 50% chans att katten övelever och om nu katten överlever så innebär det smärta lång tid innan den är helt återställd om den nu blir det överhuvutaget. Hur kul har katten det under den tiden tror ni den uppskattar det? ett djur lever i nuet och ser inte framför sig och tänker att nu har jag skitont men det är bra om 4 månader.

Att jag har mina hästar försäkrade beror på att det handlar om mer pengar när en häst blir sjuk än vad det gör om katten blir sjuk. En katt blir nog aldrig lika mycket värd som en häst, du kan aldrig tjäna lika mycket pengar på en katt som en häst. Ett normalt halvblod kostar runt 70 papp medans en jättefin raskatt kanske kostar 5000 det går inte att jämföra.

Bara för att jag inte har katten försäkrad betyder det inte att mina djur mår dåligt, så du behöver inte tala om för mig att jag inte ska ha djur. För det finns många djur som har det sämre än mina.

En sista fråga och hur vet du om jag har råd att betala vetrinären eller inte om katten blir sjuk?

Xenox skrev:
Katten mår jättebra, hon är amaskad tre gånger i sitt liv och nu är hon 1½ år, hon är inte vaccinerad.
Hon har i princip fri tillgång till torrfoder och får med jämna mellanrum ägg och matrester(läs rent fint kött)
Visst är hon mycket värd jag har aldrig träffat på en sån go katt i hela mitt liv (annars så anser jag katter som lömska djur).

Ok
Xenox skrev:
Men ärligt talat tror du att en katt som är van vid att alltid springa som hon vill ute, skulle trivas som konvalecent i typ två månader instängd med tratt och hela kittet ? hon hon nu får livshotande skador och det är 50% chans att katten övelever och om nu katten överlever så innebär det smärta lång tid innan den är helt återställd om den nu blir det överhuvutaget. Hur kul har katten det under den tiden tror ni den uppskattar det? ett djur lever i nuet och ser inte framför sig och tänker att nu har jag skitont men det är bra om 4 månader.

Man behöver inte måla upp värsta skräcksenariot heller! Om din katt klarar av att vara inne i 4 månader och ha ont vet väl inte jag?

Men hade det varit min innekatt så hade han ändå fått sluta sina dagar pga att jag inte tycker om att han ska gå runt och ha ont i 4 månader.

Xenox skrev:
Att jag har mina hästar försäkrade beror på att det handlar om mer pengar när en häst blir sjuk än vad det gör om katten blir sjuk. En katt blir nog aldrig lika mycket värd som en häst, du kan aldrig tjäna lika mycket pengar på en katt som en häst. Ett normalt halvblod kostar runt 70 papp medans en jättefin raskatt kanske kostar 5000 det går inte att jämföra.

Det är inte en bil vi pratar om det är LIV, det anser jag vara en viss skillnad sedan bryr jag mig inte om vad det livet har kostat att köpa! Det är inte pengarna du försäkrar det är ett LIV!
Xenox skrev:
Bara för att jag inte har katten försäkrad betyder det inte att mina djur mår dåligt, så du behöver inte tala om för mig att jag inte ska ha djur. För det finns många djur som har det sämre än mina.

En sista fråga och hur vet du om jag har råd att betala vetrinären eller inte om katten blir sjuk?

Varför i hela friden har du inte vaccinerat katten när den går ute?

Om du nu har råd att betala veterinären när katten blir sjuk så borde du väl ha råd att vaccinera den nu så den slipper dra på sig sjukdomar? Eller det kanske är bättre att det hela slutar med en fet räkning i slutändan?

Bara för att det finns djur som har det sämre betyder inte det att din djurhållning är bra.

Varken försäkring eller vaccinering kostar mycket pengar och att skita i det finns det ingen anledning till. Som sagt, några futtiga hundralappar per år. Är din katt inte värd ett par hundra??

Så mycket beröm jag har fått för att mina djur är i lagom hull och väl hanterade så tror jag inte att min djurhållning är dålig. :smirk:

Vad kan hända om jag inte vaccinerat katten? Jag bor isolerat på landet.

Hoppas du har isolerat mot sjukdomar katten kan få också då! :smirk:

En raskatt kan kosta allt från ca 4000.- till 30 000:-.....

Min senaste raskatt kostade mer än min senaste häst....

Jag har alltid haft mina katter försäkrade och vaccinerade..oavsett om dom varit Bonnisar eller raskatter...
Det spelar ingen roll..det är som andra redan sagt, det är LIV det gäller...

En enkel skada och ett par dagar inne kan gå på många tusenlappar, och då är det inte frågan om några enorma ingrepp eller lång konvalecens. Vet.vård är DYRT. Att man inte vill att katten ska gå igenom besvärliga behandligar är förståeligt, bara du vet att även småsaker kräver tusenlappar undanstoppade.
Att inte vaccinera är ren idioti. Vaccinationen kostar 200:- om året (inte ens det eftersom man inte måste vaccinera varje år) och de sjukdomar man vaccinerar mot är livshotande och mycket smittsamma. Det finns liksom en orsak till att man rekommenderar vaccination...

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
606
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
630
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den... 2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Liten
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka