Kitta fönster mellan glasen?

bettysmatte

Trådstartare
Funderar på mina gamla fönster. En del av dem - trots att de ser likadana ut - är kittade också mellan glasrutorna. Nu börjar kittet rasa på sina ställen, och jag undrar om det verkligen är nödvändigt att kitta om där? Räcker det inte med kitt på utsidan :confused: ?
 
Funderar på mina gamla fönster. En del av dem - trots att de ser likadana ut - är kittade också mellan glasrutorna. Nu börjar kittet rasa på sina ställen, och jag undrar om det verkligen är nödvändigt att kitta om där? Räcker det inte med kitt på utsidan :confused: ?
Är det kopplade tvåglas eller 1+1 du pratar om?
Jag har kittfalsen på utsidan av ytterbågen och även på utsidan av innerbågen, så den senare hamnar då mellan rutorna.

Normalt ligger rutorna så de har stöd av trä bakom och sedan hålls fast från andra sidan av stift Har du inte någon udda typ av bågar ska det bara behövas kitt på den sidan som stiften är.

Ibland kan kittfalsen fyllas innan glaset läggs dit så det "klistras fast". Kan det vara rester av sådant kitt som du menar?
Annars kan jag tänka mig att om man har mycket kondens skulle någon kunnat lagt lite kitt på insidan för att få det att rinna utanpå träet istället för ner mellan trä och ruta?
Möjligen kan man ha kompenserat för om bågarna varit gamla och ojämna så glaset inte ligger riktigt bra mot träkanten?

Gissar lite utifrån bilder jag får i huvudet som kanske inte är hur det verkligen ser ut...
 
Är det kopplade tvåglas eller 1+1 du pratar om?
Jag har kittfalsen på utsidan av ytterbågen och även på utsidan av innerbågen, så den senare hamnar då mellan rutorna.

Normalt ligger rutorna så de har stöd av trä bakom och sedan hålls fast från andra sidan av stift Har du inte någon udda typ av bågar ska det bara behövas kitt på den sidan som stiften är.

Ibland kan kittfalsen fyllas innan glaset läggs dit så det "klistras fast". Kan det vara rester av sådant kitt som du menar?
Annars kan jag tänka mig att om man har mycket kondens skulle någon kunnat lagt lite kitt på insidan för att få det att rinna utanpå träet istället för ner mellan trä och ruta?
Möjligen kan man ha kompenserat för om bågarna varit gamla och ojämna så glaset inte ligger riktigt bra mot träkanten?

Gissar lite utifrån bilder jag får i huvudet som kanske inte är hur det verkligen ser ut...
Kopplade 2-glasfönster. Här är en bild som visar kitt (som håller på att trilla bort) vid sidan mellan rutorna. Om det hjälper att förstå vad jag menar :) ? Behöver jag ersätta detta med nytt kitt?
20230722_092746.jpg
 
Kopplade 2-glasfönster. Här är en bild som visar kitt (som håller på att trilla bort) vid sidan mellan rutorna. Om det hjälper att förstå vad jag menar :) ? Behöver jag ersätta detta med nytt kitt?
Visa bifogad fil 124130
Hade det varit mitt fönster hade jag lagt lite omsorg på det.

Man behöver inte göra något. Men att fixa fönstren ökar deras livslängd. Är det i övrigt bra fönster så kanske det kan vara värt att lägga lite omsorg på dem?

Men som redan sagts, kittet är där av en anledning, inte för prydnad.
 
Hade det varit mitt fönster hade jag lagt lite omsorg på det.

Man behöver inte göra något. Men att fixa fönstren ökar deras livslängd. Är det i övrigt bra fönster så kanske det kan vara värt att lägga lite omsorg på dem?

Men som redan sagts, kittet är där av en anledning, inte för prydnad.
Omsorg har de fått, men hittills bara på utsidan. Där är de kittade och ommålade enligt konstens alla regler... :) Men nu är det insidan som gör mig lite konfunderad. Får väl hoppas på bättre väder snart så det går att ha fönster öppna medan man arbetar, för det går verkligen inte nu.... :cautious:
 
Omsorg har de fått, men hittills bara på utsidan. Där är de kittade och ommålade enligt konstens alla regler... :) Men nu är det insidan som gör mig lite konfunderad. Får väl hoppas på bättre väder snart så det går att ha fönster öppna medan man arbetar, för det går verkligen inte nu.... :cautious:
Dt jag tycker mig se är att färgen bubblar lite på inre bågen?

I vilket fall skulle jag nog ha tagit mig en rejälare titt på fönstret. Hakat av det (och täckt det tomma fönstret med tjock plast under tiden) lagt det på en bänk och gått lös med skrapa och vass kniv för att kolla hur det verkligen mår. Pilla bort det som går att pilla bort, mätta med olja och laga kittet?
 
Det kittet hjälper ju till att hålla det inre glaset på plats, så det behövs. Plus att det tätar så varm och fuktig inomhusluft inte går inte mellan glasen och kondenserar.

Jag tycker färgen på utsidan av fönstret också ser sprucken och bubblig ut tyvärr. Är det ommålat kanske man inte skrapade bort all lös färg ordentligt?
 
Det kittet hjälper ju till att hålla det inre glaset på plats, så det behövs. Plus att det tätar så varm och fuktig inomhusluft inte går inte mellan glasen och kondenserar.

Jag tycker färgen på utsidan av fönstret också ser sprucken och bubblig ut tyvärr. Är det ommålat kanske man inte skrapade bort all lös färg ordentligt?
Du ser inte utsidan på fönstret på bilden, utan det är insidan av fönsterfodret som du ser. Jag har petat på färgen nyligen, och den sitter fast. Det är dock sprickor i den, helt rätt.
 
Dt jag tycker mig se är att färgen bubblar lite på inre bågen?

I vilket fall skulle jag nog ha tagit mig en rejälare titt på fönstret. Hakat av det (och täckt det tomma fönstret med tjock plast under tiden) lagt det på en bänk och gått lös med skrapa och vass kniv för att kolla hur det verkligen mår. Pilla bort det som går att pilla bort, mätta med olja och laga kittet?
Ja, det är väl en bra idé :) !
 
Jag håller också på med mina fönster. Jag har kopplade 2-glasfönster och det är kitt på utsidan på båda ramarna.
 
Du ser inte utsidan på fönstret på bilden, utan det är insidan av fönsterfodret som du ser. Jag har petat på färgen nyligen, och den sitter fast. Det är dock sprickor i den, helt rätt.
I alla fall jag ser yttre bågen tydlig?
Och den färgen ser ut att vara flagnad och övermålad utan att skrapa ren först?
 
Kopplade 2-glasfönster. Här är en bild som visar kitt (som håller på att trilla bort) vid sidan mellan rutorna. Om det hjälper att förstå vad jag menar :) ? Behöver jag ersätta detta med nytt kitt?
Visa bifogad fil 124130
Det är alltså den yttre sidan av det inre glaset? Ja, det ska vara kittat på sin "utsida" på samma sätt som det yttre glaset är kittat på utsidan.

Är ingen panik om det är enstaka ställen det lossnar att det ska lagas bums. Frågan är väl om det är så dåligt/halvdåligt över lag att det bör fixas om helt eller om du bara ska lappa mistorna. På längre sikt bör inte stora delar av rutorna stå utan kitt när det är uppvärmda rum innanför.

För fönstrets funktion (oavsett 1+1 eller kopplat 2-glas) så är det viktigt att det är tätare från inne till mellan fönstren än från mellan dem till ute. Har du en välskött ytterruta men massor av saknat kitt i innerrutan så kan det bli så att den är för otät även om du har bra tätning runt bågen = sämre isolering och mer kondens.
 
I alla fall jag ser yttre bågen tydlig?
Och den färgen ser ut att vara flagnad och övermålad utan att skrapa ren först?
Nej, jag har bara hållt på med utsidan av fönstret ännu - utifrån. Någon annan sida har jag inte skrapat eller målat ännu. Men det behöver skrapas och målas mellan mina fönster absolut, det håller jag med om.
 
Är de skillnad på kitt?
Är de från biltema bra?
Det är skillnad på det klassiska linoljekittet som består av endast linolja och krita och modernare saker som innehåller div. "kemiska" ämnen. Jag använder bara linoljekitt. Min erfarenhet av de andra säger att de kan vara eländiga att ta bort när man ska fixa till fönstren nästa gång och att de kan tappa elasticiteten och bli stenhårda. Osäker på hur stor skillnad det är på olika varianter av dem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 463
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: Grazing
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp