Kitta fönster mellan glasen?

En fråga till @tanten och andra: Vilken tjock plast köper man för att täcka med? Jag har Byggmax och Jem&Fix på orten, och skulle helst handla där. Men det kan ju inte vara täckplast som jag ska ha? Den är ju jättetunn (0,02 mm). Det finns något som heter "åldersbeständig byggfolie". Denna är 0,11 mm. Kan det funka?
Ingen aning. Åk dit och känn på den? Tillräckligt tjock för att inte fladdra sönder under de dagar fönstret är ur? Billig presenning från macken?
Den behöver ju inte ens vara genomskinlig, det är ju bara några få dagar.
Alternativet är väl nån skiva, typ masonite?
 
En fråga till @tanten och andra: Vilken tjock plast köper man för att täcka med? Jag har Byggmax och Jem&Fix på orten, och skulle helst handla där. Men det kan ju inte vara täckplast som jag ska ha? Den är ju jättetunn (0,02 mm). Det finns något som heter "åldersbeständig byggfolie". Denna är 0,11 mm. Kan det funka?
När jag inte hade fönster i förrådet satte jag upp täckpapp, och lite blandad plast jag hade hemma, tex den plast som var runt ett paket kompoatgaller.
På vintern hade jag tesas termocover på insidan, och en OSB-skiva på utsdan, däremellan gamla madrasser, men då var jag utan fönster ett par månader pga långsam snickare.
 
En fråga till @tanten och andra: Vilken tjock plast köper man för att täcka med? Jag har Byggmax och Jem&Fix på orten, och skulle helst handla där. Men det kan ju inte vara täckplast som jag ska ha? Den är ju jättetunn (0,02 mm). Det finns något som heter "åldersbeständig byggfolie". Denna är 0,11 mm. Kan det funka?
Ett alternativ är att köpa en skiva formplaywood som du sågar till. Den har utomhustålighet så den klarar att det regnar på den. Ger mer klimatskydd och tål blåst bättre än plast. Kan sitta så länge du behöver och återanvändas till fler fönster.
 
Ett alternativ är att köpa en skiva formplaywood som du sågar till. Den har utomhustålighet så den klarar att det regnar på den. Ger mer klimatskydd och tål blåst bättre än plast. Kan sitta så länge du behöver och återanvändas till fler fönster.
Tack :) . Men jag har redan hunnit köpa plast nu. Dessutom är det ju en nackdel med skivor att man måste skruva/spika fast dem = hål som måste fixas. Men visst är det hållbarare än plast.
 
Tack :) . Men jag har redan hunnit köpa plast nu. Dessutom är det ju en nackdel med skivor att man måste skruva/spika fast dem = hål som måste fixas. Men visst är det hållbarare än plast.
Beror också på vilken tid på året man tar ner fönstren och hur länge. Ska man helrenovera med torktid för flera lager linoljefärg är det skönt att inte vara väderberoende och behöva stressa klart. Sågar man skivan till rätt storlek så kan den stå inne i foder eller karm och då behövs det rätt lite infästning för att hålla den kvar på plats när de inte behöver ta någon tyngd, ex ett par spikar på sidan av fodret där det syns rätt lite.
 
Tack :) . Men jag har redan hunnit köpa plast nu. Dessutom är det ju en nackdel med skivor att man måste skruva/spika fast dem = hål som måste fixas. Men visst är det hållbarare än plast.

Jag har skiva (som används halva året med AC) och den fästs på samma sätt som fönstret med haspar, inga fler hål där inte. Skivan är OSB-skiva, men målad med fönsterfärg för att hålla emot väta utifrån.
 
Beror också på vilken tid på året man tar ner fönstren och hur länge. Ska man helrenovera med torktid för flera lager linoljefärg är det skönt att inte vara väderberoende och behöva stressa klart. Sågar man skivan till rätt storlek så kan den stå inne i foder eller karm och då behövs det rätt lite infästning för att hålla den kvar på plats när de inte behöver ta någon tyngd, ex ett par spikar på sidan av fodret där det syns rätt lite.
Nej, jag använder inte linoljefärg.
 
Jag har påbörjat jobbet och, ja, jag kommer att fixa mina fönster på plats. Jag vet att det inte är det bästa, men jag har verkligen ingenstans att vara med dem. Mitt torp är litet, och jag orkar inte ha fönster liggandes i vardagsrummet i veckor... Det gjorde jag med köksluckorna, och jag vill inte genomlida det en gång till... :nailbiting: Vi har ett stall/uthus men där finns ingen ledig plats heller. Och utomhus går ju bort pga väderproblemen. Så mina fönster får sitta där de sitter, och så får jag göra det bästa av situationen helt enkelt :) ! Idag har jag plockat bort löst kitt mellan rutorna, skrapat lös färg och tvättat. Imorgon tänker jag kitta! Plast har jag varit och köpt, och om det ser ut som regn på ingång kommer jag att spänna upp ett regntält som jag kan arbeta under... :D
 
Rätta mig om jag har fel, men linoljekitt kan man väl måla över direkt med linoljefärg (så slipper man fågelproblemet). Så har iaf jag gjort på våra fönster. (Det har alltså inte fått torka först.)
Nu har jag hittat en annan källa, som säger så här:
...sedan kittas den. Därefter ska det målas över inom 24 timmar. Om man inte hinner måla om inom denna tid får man vänta in målningen tills kittet torkat helt, det vill säga efter minst 2-3 veckor.

https://www.dinbyggare.se/linoljeki...nds som tätning mellan,efter minst 2-3 veckor.
 
Nu har jag hittat en annan källa, som säger så här:
...sedan kittas den. Därefter ska det målas över inom 24 timmar. Om man inte hinner måla om inom denna tid får man vänta in målningen tills kittet torkat helt, det vill säga efter minst 2-3 veckor.

https://www.dinbyggare.se/linoljekitt-det-traditionella-fonsterkittet/#:~:text=Linoljekitt används som tätning mellan,efter minst 2-3 veckor.
Det ⬆️ är vad jag lärt mig om linoljekitt också.

Att blanda vitpeppar i kittet (alltså när det knådas) ska också kunna avskräcka ev fåglar. :)
 
Nu har jag hittat en annan källa, som säger så här:
...sedan kittas den. Därefter ska det målas över inom 24 timmar. Om man inte hinner måla om inom denna tid får man vänta in målningen tills kittet torkat helt, det vill säga efter minst 2-3 veckor.

https://www.dinbyggare.se/linoljeki...nds som tätning mellan,efter minst 2-3 veckor.
Oj! Just det där hade jag ingen aning om! Att det var "antingen eller" med målandet. Men det är trevligt att måla nykittade fönster (är liksom en särskild känsla 😊).
 
Jag har påbörjat jobbet och, ja, jag kommer att fixa mina fönster på plats. Jag vet att det inte är det bästa, men jag har verkligen ingenstans att vara med dem. Mitt torp är litet, och jag orkar inte ha fönster liggandes i vardagsrummet i veckor... Det gjorde jag med köksluckorna, och jag vill inte genomlida det en gång till... :nailbiting: Vi har ett stall/uthus men där finns ingen ledig plats heller. Och utomhus går ju bort pga väderproblemen. Så mina fönster får sitta där de sitter, och så får jag göra det bästa av situationen helt enkelt :) ! Idag har jag plockat bort löst kitt mellan rutorna, skrapat lös färg och tvättat. Imorgon tänker jag kitta! Plast har jag varit och köpt, och om det ser ut som regn på ingång kommer jag att spänna upp ett regntält som jag kan arbeta under... :D

Jag fixar alltid mina på plats också, men har heller aldrig gjort en "total" makeover utan itererar över fönstren med ojämna mellanrum. Det är lite trixigt att få det perfekt när man står på en stege 5 meter upp och måste nå hela vägen runt i olika vinklar, men å andra sidan så ser ju inte heller någon resultatet i samma detalj som för ett fönster i markhöjd :-)
 
Jag fixar alltid mina på plats också, men har heller aldrig gjort en "total" makeover utan itererar över fönstren med ojämna mellanrum. Det är lite trixigt att få det perfekt när man står på en stege 5 meter upp och måste nå hela vägen runt i olika vinklar, men å andra sidan så ser ju inte heller någon resultatet i samma detalj som för ett fönster i markhöjd :-)
Jag har turen att mer eller mindre kunna fixa mina från marken (lågt hus, speciellt på ena sidan) :) . Som värst räcker det med en pall/trappstege.

Jag har fått på kitt och grundfärg nu, så känner mig rätt nöjd... 😊
 
Jag har turen att mer eller mindre kunna fixa mina från marken (lågt hus, speciellt på ena sidan) :) . Som värst räcker det med en pall/trappstege.

Jag har fått på kitt och grundfärg nu, så känner mig rätt nöjd... 😊
Jag sitter ca sju meter upp på ett halt tak :cautious:
Funderar lite på vad jag skulle med detta stora hus till egentligen just nu :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 529
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 465
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: Grazing
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp