Kitta fönster mellan glasen?

Rätta mig om jag har fel, men linoljekitt kan man väl måla över direkt med linoljefärg (så slipper man fågelproblemet). Så har iaf jag gjort på våra fönster. (Det har alltså inte fått torka först.)
Jag blev nyfiken och googlade... :) Enligt det jag hittade verkar det som att det kan gå bra att måla direkt (om man målar tunt), men att det kanske är bättre att vänta ett par veckor.
https://byggnadsvard.se/fargen-skry...örening,och bebyggelsemiljöer från alla tider.
 
Så länge det är linoljekitt.

BILTEMAs är väl i tub? Det brukar vara mycket dyrare än"riktigt" kitt i burk
Lägg med en flaska linolja i köpet. Du klarar inte att kitta utan olja. Den behövs för att ev mjuka upp hårt kitt och till att stryka under kittet så oljan inte sugs upp av träet..
Jag tycker man ska vara försiktig med att späda färdigt kitt med olja, det blir lätt för mycket och då behöver man även ha en påse kitt att blanda med efter det. Mjuka upp genom att knåda en klutt i handen, först om den är för stel efter det tar man olja. Har man förvarat kittet bra tycker jag det
 
Halvt inlägg skickades som jag nu inte får ändra i...

Jag tycker man ska vara försiktig med att späda färdigt kitt med olja, det blir lätt för mycket och då behöver man även ha en påse krita att blanda med efter det. Mjuka upp genom att knåda en klutt i handen, först om den är för stel efter det tar man olja. Har man förvarat kittet bra tycker jag det sällan behövs.

Om man bättrar lossat kitt där det redan är målat går det att kitta utan olja, men alltid bra att bedöma utifrån status på den båge man har med att göra med. Är det helrenovering/nymontering så kan man (i alla fall om man använder linoljefärg) göra en första strykning innan glaset monteras och då kittar man också utan olja.
 
Låter perfekt! Lagt ganska mycket pengar på linoljefärg redan då jag vet att fönstren är linoljade under 🙂
Ska du ha linoljefärg tycker jag absolut du ska ha linoljekitt.
Gud det kanske är överkurs att jag ska göra detta själv? 🙈
Nejdå, lite övning så går det bra. Du kan skrapa bort och göra om hur många gånger du vill med kittet. Lägg det att vila om det blivit för varmt och mjukt och ta en annan klutt. Rätt kul pyssel. :)

Råd för förvaring av öppnad burk: släta ut ytan lägg plastfilm (vanlig tunn från mataffären) och tryck till så det blir "luftfritt" under och tätt längs kanterna. Det duger för några dagar om du ska fortsätta arbeta. För längre förvaring häll en skvätt rå linolja över som stänger ute luften. Har det blivit torra/hårda ställen där luften kommit åt på ytan så var petig med att rensa bort det, du kommer ångra att du knådat in det även om det var pyttelite.
 
Ska du ha linoljefärg tycker jag absolut du ska ha linoljekitt.

Nejdå, lite övning så går det bra. Du kan skrapa bort och göra om hur många gånger du vill med kittet. Lägg det att vila om det blivit för varmt och mjukt och ta en annan klutt. Rätt kul pyssel. :)

Råd för förvaring av öppnad burk: släta ut ytan lägg plastfilm (vanlig tunn från mataffären) och tryck till så det blir "luftfritt" under och tätt längs kanterna. Det duger för några dagar om du ska fortsätta arbeta. För längre förvaring häll en skvätt rå linolja över som stänger ute luften. Har det blivit torra/hårda ställen där luften kommit åt på ytan så var petig med att rensa bort det, du kommer ångra att du knådat in det även om det var pyttelite.

Tack för pepp 🙂 och tips!

Gör man som små korvar o trycker ut? 🙈
 
Tack för pepp 🙂 och tips!

Gör man som små korvar o trycker ut? 🙈
Jag brukar hålla en klutt i ena handen och ta av den med kittkniven. Så det blir en lagom mängd som lägger sig längs kanten på den. Vänd på kittkniven och tryck ner det mot rutan och träkanten. Jag drar kniven från glaset och bakåt/uppåt mot träkanten s.a.s. "lagom" tryck och "lagom" konsistens (du lär dig med lite testande). Det ska vara lite för mycket och det ska inte bli några lufthål kvar under.

Sen drar du kittkniven på snedden längs hela kanten så att överskottet "skärs av" (både mot glaset och mot träkanten) och du får en lagom vinkel och slät yta på kittet. "lagom" tryck och "lagom" vinkel... Hörnen är lite mixtriga att få till, där kan man få pilla med att trycka och dra av i olika vinklar, både med kniven och med fingertopparna, lägga i lite mer och testa igen. (Är man duktig kan man knixa till det genom att vinkla och dra upp kniven i slutet av det långa draget. Välj en nivå av noggrannhet som du själv är nöjd med.) Prio är alltid att det ska ligga så det blir tätt mot glaset och träet, resten är estetiskt.

Jag lägger i med fingrarna mest om det är små ställen som ska fyllas ut och tar då typ en fingertoppsmängd åt gången. (finns säkert andra sätt att jobba än vad jag gör) Försök att i första hand reglera konsistensen med värme (dvs. hålla i handen och knåda resp. lägga bort och ta en ny klutt som är kallare) En bra kittkniv som man trivs med är värd att ha.

När du målar så ska färgen gå en gnutta ut på glaset så den täcker in kittet helt.
 
Jag brukar hålla en klutt i ena handen och ta av den med kittkniven. Så det blir en lagom mängd som lägger sig längs kanten på den. Vänd på kittkniven och tryck ner det mot rutan och träkanten. Jag drar kniven från glaset och bakåt/uppåt mot träkanten s.a.s. "lagom" tryck och "lagom" konsistens (du lär dig med lite testande). Det ska vara lite för mycket och det ska inte bli några lufthål kvar under.

Sen drar du kittkniven på snedden längs hela kanten så att överskottet "skärs av" (både mot glaset och mot träkanten) och du får en lagom vinkel och slät yta på kittet. "lagom" tryck och "lagom" vinkel... Hörnen är lite mixtriga att få till, där kan man få pilla med att trycka och dra av i olika vinklar, både med kniven och med fingertopparna, lägga i lite mer och testa igen. (Är man duktig kan man knixa till det genom att vinkla och dra upp kniven i slutet av det långa draget. Välj en nivå av noggrannhet som du själv är nöjd med.) Prio är alltid att det ska ligga så det blir tätt mot glaset och träet, resten är estetiskt.

Jag lägger i med fingrarna mest om det är små ställen som ska fyllas ut och tar då typ en fingertoppsmängd åt gången. (finns säkert andra sätt att jobba än vad jag gör) Försök att i första hand reglera konsistensen med värme (dvs. hålla i handen och knåda resp. lägga bort och ta en ny klutt som är kallare) En bra kittkniv som man trivs med är värd att ha.

När du målar så ska färgen gå en gnutta ut på glaset så den täcker in kittet helt.

Tack så mycket 😁
 
Dt jag tycker mig se är att färgen bubblar lite på inre bågen?

I vilket fall skulle jag nog ha tagit mig en rejälare titt på fönstret. Hakat av det (och täckt det tomma fönstret med tjock plast under tiden) lagt det på en bänk och gått lös med skrapa och vass kniv för att kolla hur det verkligen mår. Pilla bort det som går att pilla bort, mätta med olja och laga kittet?
En fråga till @tanten och andra: Vilken tjock plast köper man för att täcka med? Jag har Byggmax och Jem&Fix på orten, och skulle helst handla där. Men det kan ju inte vara täckplast som jag ska ha? Den är ju jättetunn (0,02 mm). Det finns något som heter "åldersbeständig byggfolie". Denna är 0,11 mm. Kan det funka?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 207
Senast: Grazing
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 048
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp