Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
På enstjärnig nivå (LC-LA) kan du rida i tröja bara den har krage, stövlar eller shortchaps. Så det är redan. Så här var jag klädd på en enstjärnig i år. Verkligen vardagsklädsel.
Visa bifogad fil 106727
Åh så bra, hade missat den regeluppdateringen. Funderade på att starta dressyr för ett antal år sedan men det stöp helt på klädseln. Nu har jag tyvärr ingen lämplig häst
 
Det håller jag som domare verkligen inte med om. Tycker det är otroligt trubbigt med bara ett samlingsbetyg. Jag gillar faktiskt uppbyggnaden på allmänna intrycket bäst i LC:
Gångarter
Hästens form x2
Ryttarens sits x3
Ryttarens inverkan x2
Korrekthet x2

Just att sits och inverkan är separerade, att gångarter inte ger dubbla poäng och att det är koefficient på korrektheten i programmet.

Jag kan inte så mycket om bedömningar men tycker att den du beskriver i Lätt C känns klok.
 
Jag tror att dressyren på de lägsta nivåerna även behöver moderniseras vad gäller tävlingsklädsel. Idag är det ett gigantiskt steg att investera i de kläder man behöver för en start i en tävlingsform man inte vet om man gillar. På LC och kanske även typ LB1 borde man kunna komma i ridskor och tex polotröja. En sådan ändring skulle nog också öka intresset för bettlösa klasser vilka ju borde tilltala folk som inte kunnat tävla tidigare.
Fast man måste inte ha kavaj osv på enstjärning (tidigare lokal) nivå.
Edit: tvåa på bollen
 
Jag förstår inte hur det kan vara ett så himla stort problem att göra kandar FRIVILLIGT. Om man fortfarande vill rida på kandar så är det ju fritt fram, bara att tuta och köra. Varför skulle det vara ett problem att de hästar som går bättre på träns får göra det? Det funkar ju på tex juniornivå även internationellt, och upp till GP i Sverige. Jag personligen tycker också att man borde tillåta bettlösa alternativ utan hävstångsverkan. Sålänge alla ekipage bedöms på samma sätt utifrån samma kriterier och krav på form osv ser jag inte problemet. De som då vill rida på kandar får det, den som vill rida på ett sidepull får göra det.

För övrigt kan jag inte heller förstå hur det kan vara ok med i stort sett vad som helst i en hästmun på en hopptävling, och att det inte väcker mer diskussioner. Med tanke på hur hårt man ser att vissa hoppryttare på den absoluta toppnivån tar i sina hästar måste det ju vara ett minst lika stort problem där som i dressyren, eller? Och ändå tillåts väldigt skarpa bett i hoppningen, i kombination med vilken nosgrimma som helst...
 
Jag förstår inte hur det kan vara ett så himla stort problem att göra kandar FRIVILLIGT. Om man fortfarande vill rida på kandar så är det ju fritt fram, bara att tuta och köra. Varför skulle det vara ett problem att de hästar som går bättre på träns får göra det? Det funkar ju på tex juniornivå även internationellt, och upp till GP i Sverige. Jag personligen tycker också att man borde tillåta bettlösa alternativ utan hävstångsverkan. Sålänge alla ekipage bedöms på samma sätt utifrån samma kriterier och krav på form osv ser jag inte problemet. De som då vill rida på kandar får det, den som vill rida på ett sidepull får göra det.

För övrigt kan jag inte heller förstå hur det kan vara ok med i stort sett vad som helst i en hästmun på en hopptävling, och att det inte väcker mer diskussioner. Med tanke på hur hårt man ser att vissa hoppryttare på den absoluta toppnivån tar i sina hästar måste det ju vara ett minst lika stort problem där som i dressyren, eller? Och ändå tillåts väldigt skarpa bett i hoppningen, i kombination med vilken nosgrimma som helst...
Ja alltså det där sista. Varför är det bara dressyren som hamnar i blåsväder med tanke på hur det ser ut på hoppsidan?
 
Är 10 år sedan min förra häst blev utdömd för sin knäskada så det stämmer säkert.
Inte menat att vara taskig men det här var bara så klassiskt. Inte bara riktat mot dig nu utan mot fenomenet i stort.

Ser så himla ofta folk (tex på FB) som klagar över dressyrens regler men som uppenbart inte har befunnit sig nära sporten på många år och således klagar över regler som inte funnits på väldigt länge.
Det är ju kul att sporten engagerar men vore också fint om man uppdaterar sig lite innan klagomålen kommer i full fart😊
 
Jag förstår inte hur det kan vara ett så himla stort problem att göra kandar FRIVILLIGT. Om man fortfarande vill rida på kandar så är det ju fritt fram, bara att tuta och köra. Varför skulle det vara ett problem att de hästar som går bättre på träns får göra det? Det funkar ju på tex juniornivå även internationellt, och upp till GP i Sverige. Jag personligen tycker också att man borde tillåta bettlösa alternativ utan hävstångsverkan. Sålänge alla ekipage bedöms på samma sätt utifrån samma kriterier och krav på form osv ser jag inte problemet. De som då vill rida på kandar får det, den som vill rida på ett sidepull får göra det.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att folk är rädda - rädda att förlora mot någon som INTE använder sporrar och kandar, rädda att någon visar att deras häst kan gå lika fint bettlöst som med bett osv. Någon annan anledning kan jag inte se. Det är liksom läskigt när saker ändras och många människor har svårt för det. (Jag jobbar med IT-projekt som ofta ändrar på både organisationers och individers arbetssätt och ser detta ganska ofta - det som är nytt är läskigt och därför vill man inte ha det, oavsett om det är bra eller inte...)

För övrigt kan jag inte heller förstå hur det kan vara ok med i stort sett vad som helst i en hästmun på en hopptävling, och att det inte väcker mer diskussioner. Med tanke på hur hårt man ser att vissa hoppryttare på den absoluta toppnivån tar i sina hästar måste det ju vara ett minst lika stort problem där som i dressyren, eller? Och ändå tillåts väldigt skarpa bett i hoppningen, i kombination med vilken nosgrimma som helst...

Inom hoppningen finns ju redan den frivillighet som nu diskuteras inom dressyren - det är ju nästan varje gång man ser en klass från världscupen till exempel att någon rider på hack.

Jag tror också - men nu spekulerar jag bara - att folk i allmänhet har lite större tolerans för att en ryttare momentant tar hårt i sin häst i hoppningen - för att t.ex. klara en snäv sväng eller undvika en krasch in i ett hinder. Dvs man ser att ryttaren behöver "göra något" för att det inte ska gå överstyr och accepterar därför att ryttaren "måste" ta hårdare. Jag säger inte att det är rätt, men jag tror att det är så.

Sedan kan man ju också tycka - och där håller jag verkligen med - att dressyr som ska vara det ultimata samspelet mellan häst och människa VERKLIGEN borde kännetecknas av fin och lätt kommunikation, små hjälper och ett förtroendefullt samarbete. Jag förstår att folk därför reagerar hårdare när de får se t.ex. ett helt GP-program där hästen gapar/försöker gapa och är obekväm med bettet!
 
Inom hoppningen finns ju redan den frivillighet som nu diskuteras inom dressyren - det är ju nästan varje gång man ser en klass från världscupen till exempel att någon rider på hack.

Jag tror också - men nu spekulerar jag bara - att folk i allmänhet har lite större tolerans för att en ryttare momentant tar hårt i sin häst i hoppningen - för att t.ex. klara en snäv sväng eller undvika en krasch in i ett hinder. Dvs man ser att ryttaren behöver "göra något" för att det inte ska gå överstyr och accepterar därför att ryttaren "måste" ta hårdare. Jag säger inte att det är rätt, men jag tror att det är så.

Sedan kan man ju också tycka - och där håller jag verkligen med - att dressyr som ska vara det ultimata samspelet mellan häst och människa VERKLIGEN borde kännetecknas av fin och lätt kommunikation, små hjälper och ett förtroendefullt samarbete. Jag förstår att folk därför reagerar hårdare när de får se t.ex. ett helt GP-program där hästen gapar/försöker gapa och är obekväm med bettet!
Jo, men vi snackar ju inte bara ponnyhack/"mildare" hävstångsbett och "vanliga" dressyrtillåtna kandar i hoppningen utan även långt skarpare bett/hack och kombinationer av bett än så. Plus att munnen kan snörpas igen med låga nosgrimmor. Det tycker jag ändå borde diskuteras ur hästvälfärdssynpunkt faktiskt.
 
Senast ändrad:
Jo, men vi snackar ju inte bara ponnyhack/"mildare" hävstångsbett och "vanliga" dressyrtillåtna kandar i hoppningen utan även långt skarpare bett/hack och kombinationer av bett än så. Plus att munnen kan snörpas igen med låga nosgrimmor. Det tycker jag ändå borde diskuteras ur hästvälfärdssynpunkt faktiskt.
Absolut! Jag kan tycka att det borde göras en (obligatorisk och/eller slumpvis) utrustningskontroll efter genomförd ritt (eller det kanske redan görs?) där man bl.a. mäter hur hårt nosgrimman sitter. Tycker också att gag-/hissbett är synnerligen tveksamma med tanke på hur de rent mekaniskt fungerar.
 
Inte menat att vara taskig men det här var bara så klassiskt. Inte bara riktat mot dig nu utan mot fenomenet i stort.

Ser så himla ofta folk (tex på FB) som klagar över dressyrens regler men som uppenbart inte har befunnit sig nära sporten på många år och således klagar över regler som inte funnits på väldigt länge.
Det är ju kul att sporten engagerar men vore också fint om man uppdaterar sig lite innan klagomålen kommer i full fart😊
Jag håller med. Sen tycker jag inte att kavaj är speciellt svårt, om det hade varit ett tvång. Jag äger hur många kavajer som helst - samtliga köpta för under hundralappen på second hand. Fungerar alldeles utmärkt att rida i vanliga kavajer.
Jag är inte jätteuppdaterad om de senaste åren eftersom jag har varit mellan hästar. Men utan kavaj visste jag att man fick rida (även om jag inte ser det som ett problem riktigt).
 
Jo, men vi snackar ju inte bara ponnyhack/"mildare" hävstångsbett och "vanliga" dressyrtillåtna kandar i hoppningen utan även långt skarpare bett/hack och kombinationer av bett än så. Plus att munnen kan snörpas igen med låga nosgrimmor. Det tycker jag ändå borde diskuteras ur hästvälfärdssynpunkt faktiskt.
Ja, och hemmagjorda varianter av kombinerade nosgrimmor som spänns hårt. Typ engelsk nosgrimma plus remontnosgrimma som hemmagjord variant på denna:
1669888689279.jpeg


Ofta tillsammans med skarpt hävstångsbett.

Vad hände med det här att man bara använder engelsk nosgrimma tillsammans med hävstångsbett? Det är ju typ standard i hoppning på alla nivåer att betsla skarpt kombinerat med nosgrimmor som omöjliggör för hästen att komma undan effekten.


Dålig ridning finns i alla sporter, men inom dressyren finns det iaf regler om utrustning som skyddar hästarna till viss del.
 
Jag håller med. Sen tycker jag inte att kavaj är speciellt svårt, om det hade varit ett tvång. Jag äger hur många kavajer som helst - samtliga köpta för under hundralappen på second hand. Fungerar alldeles utmärkt att rida i vanliga kavajer.
Jag är inte jätteuppdaterad om de senaste åren eftersom jag har varit mellan hästar. Men utan kavaj visste jag att man fick rida (även om jag inte ser det som ett problem riktigt).
Nej jag kan hålla med där också.

På temat att ej ha koll på regler så har jag sett flera som förfasar sig över kandartvång och sporrtvång på svenska tävlingar. Eh, öppna TR kanske innan du öppnar munnen?
 
Det håller jag som domare verkligen inte med om. Tycker det är otroligt trubbigt med bara ett samlingsbetyg. Jag gillar faktiskt uppbyggnaden på allmänna intrycket bäst i LC:
Gångarter
Hästens form x2
Ryttarens sits x3
Ryttarens inverkan x2
Korrekthet x2

Just att sits och inverkan är separerade, att gångarter inte ger dubbla poäng och att det är koefficient på korrektheten i programmet.

Det var ett förslag på hur bettlösa ekipage och ekipage med bett skulle kunna tävla i samma klass som nu då tydligen förhindras av meningen accepterande av bettet.
 
Inte menat att vara taskig men det här var bara så klassiskt. Inte bara riktat mot dig nu utan mot fenomenet i stort.

Ser så himla ofta folk (tex på FB) som klagar över dressyrens regler men som uppenbart inte har befunnit sig nära sporten på många år och således klagar över regler som inte funnits på väldigt länge.
Det är ju kul att sporten engagerar men vore också fint om man uppdaterar sig lite innan klagomålen kommer i full fart😊

Antagligen för att det är chockerande att något har ändrats eftersom det normalt sett brukade gå 20 år mellan varje ändring.
 
Antagligen för att det är chockerande att något har ändrats eftersom det normalt sett brukade gå 20 år mellan varje ändring.
Ja, men så svårt är det ju inte att kolla upp vad som gäller nu. Eller bara ställa en fråga istället för ”jag tycker det är helt sjukt att man måste ha sporrar när man tävlar dressyr på svenska tävlingar”😉
 
Ja, men så svårt är det ju inte att kolla upp vad som gäller nu. Eller bara ställa en fråga istället för ”jag tycker det är helt sjukt att man måste ha sporrar när man tävlar dressyr på svenska tävlingar”😉
Fast TR skulle jag inte direkt räkna som enkel läsning heller... Så jag förstår att man inte alltid vill gå in där och läsa. Men att fråga är ju alltid vettigt om man inte vet. Men som alltid; man vet inte vad man inte vet.
 
Jag tycker inte jag ser så mkt konstig betsling och hemmagjorda varianter på nosgrimmor osv längre faktiskt. Inte alls som förr. I takt med att hästarna blir mer ridbara så minskar ju behovet av detta.
Det jag ser är fortfarande hack med tränsbett. Men det är ju för att kombinationsbetten inte alls är lika bra och tydliga. Många spänner nosgrimman ett par extra hål istället för att byta till ett skarpare bett.

Ser ju alltid värre ut på dressyren än på hoppning. Hoppning upplevs nog friare och mer på hästens initiativ. Det är fler glada hopphästar än dressyrhästar. Sällan man ser en dressyrhäst som ser ut att älska sitt jobb. En handfull max. Resten ser plågade ut . Tror därmed det accepteras mer att en hoppryttare sliter i hästen med ett skarpare bett för att det skulle handla om att hästens vilja är så stark att ta sig över hindret. Typ så någonting.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 027
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp