Bukefalos 28 år!

Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Jag menar inte bara utbilda i att ”det gör ont på hästen om ni gör så”. Utan än mer hur man ska utbilda för att undvika att ha så mkt i handen, att behöva ta så hårt i hästen, att inse att man kan använda tygeln för att ge fler signaler än att dra i den, utbilda folk i att nå samling genom övningar och inte broms och gas ihop etc.
Många skolar inte hästens respons på tygelhjölper, för bett eller bettlöst. Jag kan gärna ha en kombination av bett och bettlöst när hästar rida in tex. Då kan man använda tex en bred grimma när man kanske behöver ta mer i hästen i början.
Sen tror jag att de flesta inte vet hur mkt de faktiskt tar i hästen. För det är otroligt vanligt att folk har för mkt i handen, på alla nivåer. Där måste man utbilda till lättare känsla genom att skola både häst och ryttare.
Och absolut kommer vi alla råka ta för hårt någon gång oavsett utrustning. Men att genomgående ha ett högt tryck är för vanligt. Och folk vet inte hur de ska få till annat om de ens upplever sig rida i spänning eller ej.
Men det är inte lika kul att nöta grunder i slappt tempo som att försöka få till byten tex. För du kan behöva rida i det lite slappa en period på många individer för att få lugn, lösgjordhet och teknisk förståelse innan du klämmer i mer och mer energi utan att ge avkall på lösgjordhet. Och då kan du rida med lättare hjälper under resans gång.
Sån utbildning tänker jag mig också krävs.

Ja det förstår jag att du menade!

Men att typ alla trots denna specifika kunskapen om hästen laner tex gör något som gör ont och skadar hästen fysisk, det är vad jag menade jag tror sett annorlunda ut om skadorna inte uppkom i munnen utan utanpå huvudet.

Det var meningen med mitt första inlägg som du svarade på med att du inte tror det skulle hjälpa utan mer utbildning krävdes.
 
🤣🤣
Balanstrav kallas det. Inte önsvärt, Går inte att påverka takten uppe på hästryggen... Hua nästan som den gamla hemska långsamma entaktstraven som gick under benämningen schwedengang. Jag får allergiska utslag bara jag tänker på det :jawdrop::stop:Sen kom man på just det att det blev väldigt svårt med piaffen och dom samlande rörelserna. Idag vill man ha lätta, kvicka och spänstiga steg mer chop, chop än fhwooomp fhwooomp

Min Grå hopphäst kan fhwooompa runt i hagen i den värsta svävtraven med svansen som en arab, under ryttare skulle man vara glad om man kom upp i balanstrav 😄 Han har verkligen ingen schwungfull trav. Galoppen är ju hans gångart 🙂

Bra förklarat!

Chop chop!

Jag hade velat veta mer om schwedengang/entaktstrav, ska testa googla men du får gärna skriva en bit om vad du vet om det :).
 
Så, angående schwung, och att hur det faktiskt uttrycks/hur man vill att det uttrycks varierar,

Är det korrekt att säga att det vi egentligen menar är elastisk energipotential? Dvs att det finns "gummiband" (musklerna) och dom kan spännas/laddas med energi genom samlingen som ökar vinklingen i lederna?

Starka, elastiska muskler har högre elastisk energipotential, dom ska ju orka svinga tillbaka från den "laddade positionen".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elastic_energy
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: fio
Ja det förstår jag att du menade!

Men att typ alla trots denna specifika kunskapen om hästen laner tex gör något som gör ont och skadar hästen fysisk, det är vad jag menade jag tror sett annorlunda ut om skadorna inte uppkom i munnen utan utanpå huvudet.

Det var meningen med mitt första inlägg som du svarade på med att du inte tror det skulle hjälpa utan mer utbildning krävdes.
Det är ju ändå inte jättevanligt att folk är till tandveterinären och får höra att det är skador på lanorna. Inte ens folk man vet rider med konstant och rätt tufft tryck.
Jag tror ändå på utbildning iom att de flesta inte vet hur mkt de har i handen och hur lite de kan ha.

Sen tror jag inte heller att det blir lika mycket skador på nosryggen om man nu använder vettigt bettlöst som är anpassat för den typ av kontakt man vill ha i tygeln och är brett nog att sprida trycket.
Jag har jobbat mkt med importer från Spanien/Portugal. Det är väl främst vissa av dem som har synbara förändringar av våld mot nosryggen. Men då snackar vi ju oftast serretas och liksom misshandelsnivå på ridning.
I övrigt ser man ju inte så där jättemycket skador särskilt ofta på nosryggen av bettlöst.

Så ja hade skadorna synts mer hade det säkert varit fler som reagerar. Men jag tror inte det är en rimlig förväntning ATT det ska synas. Eller att alla som rider med för tuff hand på bett kommer få veta det av sin tandis.
 
Bra förklarat!

Chop chop!

Jag hade velat veta mer om schwedengang/entaktstrav, ska testa googla men du får gärna skriva en bit om vad du vet om det :).
Det var en extremt taktfast trav som många svenska halvblod hade förr. I dressyr vill du ju kunna påverka takten och steglängd etc. Men de hästarna hade sina stora, svepande och snudd på orubbliga travsteg. Det ansågs ett tag kanon med så stora steg. Men man fick inte bara de stora stegen. Man fick orubbligheten, långsamheten etc.

Idag vill man ha hästar som kan vara kvicka i steget.
Min häst har tex inte kul trav av naturen. Han är inte så luftig och elastisk i den så det gör ngt och är behöver mer hjälp av ryttaren för att sätta rätt takt. För mig som ridit islandskorsning och iberier är han ju iaf mer taktfast än dem. :laugh: Och därför inte svårt med taktkänsligheten. Men han är himla kvick, känslig och lätt att påverka. Och har iom det (och exteriör) lätt för samling.
För mig är det mer skitsamma om en häst har lite trist trav än om den har trist galopp. Min häst har en himla trevlig galopp. Och kvaliteten på traven kan man förbättra via piaffen och passagen. Så man har ju hellre en påverkbar trav än en stor med mkt fast takt om man vill rida på lite högre nivå i dressyr.
 
Bra förklarat!

Chop chop!

Jag hade velat veta mer om schwedengang/entaktstrav, ska testa googla men du får gärna skriva en bit om vad du vet om det :).

Bo Jenå benämner det som ökad trav med raka framben. Det fanns ingen annan växel eller takt. Helt omöjlig att rubba ur sin takt. Så fort du skulle samla så blev hästen långsam bak och hovarna satt fast i marken som cementklumpar. Det enda som gick att rida i var en framåttrav. Men alla på den tiden.. åååh fantastiskt 🤣
 
Kan ju bara kort svara att min häst som tyvärr bara blev 9år fick jag mycket bättre kontakt med munen på när jag ett fåtal gånger provade kandar. Vi hade introducerats och ridit flertalet på skolan på kandar då, lärt oss anpassa osv. Ridit lite även innan detta på kandar då jag fick prova en bekants häst som tävlat upp till kandar klasser.
Första gången med dubbla bett fipplade han runt lite med tungan men väl på banan sög han på bettet på ett annat sätt, var lugn i munnen och kunde länga/korta formen mkt enklare än på ett vanligt tredelat. Han var väldigt fipplig med munnen annars så min teori är att med dubbelt, en tungfri stång och ett smalt något svängt tredelat bridong bett så blev han nöjd. Min tränare som provade honom med d-rings tredelat samt kandar sa även hon att hon märkte skillnad. Hon rider/red GP klasser.
Så visst finns det hästar som funkar olika på olika bett.

Bettlöst typ vanlig grimma/ponnyhack/repgrimma/sidepull funkade han med bra på
 
Så, angående schwung, och att hur det faktiskt uttrycks/hur man vill att det uttrycks varierar,

Är det korrekt att säga att det vi egentligen menar är elastisk energipotential? Dvs att det finns "gummiband" (musklerna) och dom kan spännas/laddas med energi genom samlingen som ökar vinklingen i lederna?

Starka, elastiska muskler har högre elastisk energipotential, dom ska ju orka svinga tillbaka från den "laddade positionen".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Elastic_energy

Det skulle man kunna säga.
 
Följa FEI som vi har gjort i fälttävlan och ta bort allmänna intrycken i programmen och då bara ha ett betyg för intrycket.
Fast med tanke på hur eländigt det ser ut i elitdressyren så verkar det inte påverka i rätt riktning. Grejen är som jag ser det att dömningen i dressyrklasserna via SvRF bestäms av hur det döms internationellt och det är ju knappast något att ta efter.
 
Fast med tanke på hur eländigt det ser ut i elitdressyren så verkar det inte påverka i rätt riktning. Grejen är som jag ser det att dömningen i dressyrklasserna via SvRF bestäms av hur det döms internationellt och det är ju knappast något att ta efter.

Pratade vi inte bettlöst och att allmänna intrycken ställde till det med texten accepterande av bettet? Plus att det var därför bettlösa ekipage inte fick starta i samma klasser som de med bett?
Med denna bedömning finns ingen sådan text.
 
Pratade vi inte bettlöst och att allmänna intrycken ställde till det med texten accepterande av bettet? Plus att det var därför bettlösa ekipage inte fick starta i samma klasser som de med bett?
Med denna bedömning finns ingen sådan text.
Vi pratar nog om lite för många saker så det blir virrigt.
 
  • Haha
Reactions: fio
Bo Jenå benämner det som ökad trav med raka framben. Det fanns ingen annan växel eller takt. Helt omöjlig att rubba ur sin takt. Så fort du skulle samla så blev hästen långsam bak och hovarna satt fast i marken som cementklumpar. Det enda som gick att rida i var en framåttrav. Men alla på den tiden.. åååh fantastiskt 🤣
Låter som min första häst, 100% swb men kunde hålla samma tempo i trav som avdankade travare :D. Kunde iof också hålla samma tempo i galopp som avdankad galoppör...
 
Det var en extremt taktfast trav som många svenska halvblod hade förr. I dressyr vill du ju kunna påverka takten och steglängd etc. Men de hästarna hade sina stora, svepande och snudd på orubbliga travsteg. Det ansågs ett tag kanon med så stora steg. Men man fick inte bara de stora stegen. Man fick orubbligheten, långsamheten etc.

Idag vill man ha hästar som kan vara kvicka i steget.
Min häst har tex inte kul trav av naturen. Han är inte så luftig och elastisk i den så det gör ngt och är behöver mer hjälp av ryttaren för att sätta rätt takt. För mig som ridit islandskorsning och iberier är han ju iaf mer taktfast än dem. :laugh: Och därför inte svårt med taktkänsligheten. Men han är himla kvick, känslig och lätt att påverka. Och har iom det (och exteriör) lätt för samling.
För mig är det mer skitsamma om en häst har lite trist trav än om den har trist galopp. Min häst har en himla trevlig galopp. Och kvaliteten på traven kan man förbättra via piaffen och passagen. Så man har ju hellre en påverkbar trav än en stor med mkt fast takt om man vill rida på lite högre nivå i dressyr.
Ursäkta, kan ingenting och minst av allt takt :p men liknar denna trav något den trav man ser i travtävlingar idag?
 
Följa FEI som vi har gjort i fälttävlan och ta bort allmänna intrycken i programmen och då bara ha ett betyg för intrycket.
Det håller jag som domare verkligen inte med om. Tycker det är otroligt trubbigt med bara ett samlingsbetyg. Jag gillar faktiskt uppbyggnaden på allmänna intrycket bäst i LC:
Gångarter
Hästens form x2
Ryttarens sits x3
Ryttarens inverkan x2
Korrekthet x2

Just att sits och inverkan är separerade, att gångarter inte ger dubbla poäng och att det är koefficient på korrektheten i programmet.
 
Mina två cent i debatten är som följer. Dressyren måste moderniseras. Punkt. Frivillighet i utrustning som är hästvänligare är en självklarhet.

Bettlösa klasserna är jättesvårt att genomföra. Jag tror mycket pga en förvirring kring reglerna där folk tror att de bettlösa hästarna ska ha egen parkering och egen framridning osv. Enda skillnaden är att det är en egen klass. Jag startade en i somras och så gjorde en av mina elever. Hon vann på 72%.

Tycker det är så otroligt sorgligt att folk i dressyrtoppen inte fattar hur absolut nödvändig utvecklingen av dressyren är.
 
Mina två cent i debatten är som följer. Dressyren måste moderniseras. Punkt. Frivillighet i utrustning som är hästvänligare är en självklarhet.

Bettlösa klasserna är jättesvårt att genomföra. Jag tror mycket pga en förvirring kring reglerna där folk tror att de bettlösa hästarna ska ha egen parkering och egen framridning osv. Enda skillnaden är att det är en egen klass. Jag startade en i somras och så gjorde en av mina elever. Hon vann på 72%.

Tycker det är så otroligt sorgligt att folk i dressyrtoppen inte fattar hur absolut nödvändig utvecklingen av dressyren är.
Jag tror att dressyren på de lägsta nivåerna även behöver moderniseras vad gäller tävlingsklädsel. Idag är det ett gigantiskt steg att investera i de kläder man behöver för en start i en tävlingsform man inte vet om man gillar. På LC och kanske även typ LB1 borde man kunna komma i ridskor och tex polotröja. En sådan ändring skulle nog också öka intresset för bettlösa klasser vilka ju borde tilltala folk som inte kunnat tävla tidigare.
 
Jag tror att dressyren på de lägsta nivåerna även behöver moderniseras vad gäller tävlingsklädsel. Idag är det ett gigantiskt steg att investera i de kläder man behöver för en start i en tävlingsform man inte vet om man gillar. På LC och kanske även typ LB1 borde man kunna komma i ridskor och tex polotröja. En sådan ändring skulle nog också öka intresset för bettlösa klasser vilka ju borde tilltala folk som inte kunnat tävla tidigare.
På enstjärnig nivå (LC-LA) kan du rida i tröja bara den har krage, stövlar eller shortchaps. Så det är redan. Så här var jag klädd på en enstjärnig i år. Verkligen vardagsklädsel.
Screenshot_20221201_000224_Instagram.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 032
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp