Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Det var ett förslag på hur bettlösa ekipage och ekipage med bett skulle kunna tävla i samma klass som nu då tydligen förhindras av meningen accepterande av bettet.
Har faktiskt inte hört att det är motivationen från förbundshåll. Har faktiskt inte hört nån riktig motivation på varför de inte kan gå i samma klass. Först verkade det vara för att det skulle vara ett experiment att tillåta bettlöst och genom att ha det i separat klass enkelt kunna se hur stort intresset var (precis som höstens experimentmed lättridning). Nu är intresset oerhört svalt och då minskar förstås sannolikheten att de bettlösa kommer in i samma klass som övriga. Bedömningsmässigt ändras inget i allmänna intrycket bara för att det är en bettlös klass.
 
Har faktiskt inte hört att det är motivationen från förbundshåll. Har faktiskt inte hört nån riktig motivation på varför de inte kan gå i samma klass. Först verkade det vara för att det skulle vara ett experiment att tillåta bettlöst och genom att ha det i separat klass enkelt kunna se hur stort intresset var (precis som höstens experimentmed lättridning). Nu är intresset oerhört svalt och då minskar förstås sannolikheten att de bettlösa kommer in i samma klass som övriga. Bedömningsmässigt ändras inget i allmänna intrycket bara för att det är en bettlös klass.

Jo Lars Andersson har ju uttalat sig om det ett antal ggr under åren tävlingar för bettlöst kommit på tal, här är ett tex

"Vad gäller bettlöst ska även detta diskuteras. Möjligen kan man tillåta egna klasser för dem som vill rida bettlöst. I dressyr handlar det bland annat om att bedöma kontakten med hästens mun, det kan man inte med en häst som rids på bettlöst huvudlag".
Anser då han samtidigt som han säger att det är många som ska komma överens och han vill inte förekomma diskussionen.

Nu vill inte länken kopiera sig men från Hippson. Överstrykningar och xx kommer in i programmen heter överskriften.
 
Inte menat att vara taskig men det här var bara så klassiskt. Inte bara riktat mot dig nu utan mot fenomenet i stort.

Ser så himla ofta folk (tex på FB) som klagar över dressyrens regler men som uppenbart inte har befunnit sig nära sporten på många år och således klagar över regler som inte funnits på väldigt länge.
Det är ju kul att sporten engagerar men vore också fint om man uppdaterar sig lite innan klagomålen kommer i full fart😊
FÖRLÅT förlåt förlåt för att tiden går fort och jag inte insåg hur länge sedan det är jag läste TR.
 
Jo Lars Andersson har ju uttalat sig om det ett antal ggr under åren tävlingar för bettlöst kommit på tal, här är ett tex

"Vad gäller bettlöst ska även detta diskuteras. Möjligen kan man tillåta egna klasser för dem som vill rida bettlöst. I dressyr handlar det bland annat om att bedöma kontakten med hästens mun, det kan man inte med en häst som rids på bettlöst huvudlag".
Anser då han samtidigt som han säger att det är många som ska komma överens och han vill inte förekomma diskussionen.

Nu vill inte länken kopiera sig men från Hippson. Överstrykningar och xx kommer in i programmen heter överskriften.
Happ. Kan inte ens skriva vad jag känner över detta🙄.
 
Jo Lars Andersson har ju uttalat sig om det ett antal ggr under åren tävlingar för bettlöst kommit på tal, här är ett tex

"Vad gäller bettlöst ska även detta diskuteras. Möjligen kan man tillåta egna klasser för dem som vill rida bettlöst. I dressyr handlar det bland annat om att bedöma kontakten med hästens mun, det kan man inte med en häst som rids på bettlöst huvudlag".
Anser då han samtidigt som han säger att det är många som ska komma överens och han vill inte förekomma diskussionen.

Nu vill inte länken kopiera sig men från Hippson. Överstrykningar och xx kommer in i programmen heter överskriften.

Det är ett så himla konstigt argument det där, för det är väl egentligen inte så svårt att ändra bedömningspunkten till "kommunikation via tyglarna". Helt neutralt till vars tyglarna fäster på huvudet.

Det är väl som skrevs i ett inlägg några scroll upp, egots rädsla för förändringar. Tänk om något ändras - då måste ju JAG ändras :nailbiting:.
 
Det är liksom läskigt när saker ändras och många människor har svårt för det. (Jag jobbar med IT-projekt som ofta ändrar på både organisationers och individers arbetssätt och ser detta ganska ofta - det som är nytt är läskigt och därför vill man inte ha det, oavsett om det är bra eller inte...)

Jo precis det här. Jag var med om det på mitt förra jobb, när jag började hade ett nytt system introducerats så jag fick lära mig båda. Två år senare var det fortfarande massa folk som vägrade använda det nya, som inte lärt sig det, och det gamla skulle stängas av... Det nya var objektivt otroligt mycket bättre (tyckte jag), men det spelade ingen roll.

Något som såg ut som ett kassaprogram från 1995 var viktigare att identifiera sig med 😂.
 
Jo precis det här. Jag var med om det på mitt förra jobb, när jag började hade ett nytt system introducerats så jag fick lära mig båda. Två år senare var det fortfarande massa folk som vägrade använda det nya, som inte lärt sig det, och det gamla skulle stängas av... Det nya var objektivt otroligt mycket bättre (tyckte jag), men det spelade ingen roll.

Något som såg ut som ett kassaprogram från 1995 var viktigare att identifiera sig med 😂.
Extrem igenkänning på detta! :D
 
En artikel från Hippson på relaterat ämne, om bettskador och att ta fram träningsprogram som är enligt djurskyddslagen.

Ambitiöst och välbehövt!

https://www.hippson.se/artikelarkiv...ektmedel-for-att-gora-utbildningsmaterial.htm
Inressant! Extremt bra att någon som är så välkänd och respekterad reagerar! Jag menar - det är lätt att avfärda oss andra vanliga dödliga som "hysteriska tanter" eller nåt, men man viftar inte bort någon så välrenommerad som Anders Eriksson hursomhelst! Mer sånt!
 
Jag tycker inte jag ser så mkt konstig betsling och hemmagjorda varianter på nosgrimmor osv längre faktiskt. Inte alls som förr. I takt med att hästarna blir mer ridbara så minskar ju behovet av detta.
Det jag ser är fortfarande hack med tränsbett. Men det är ju för att kombinationsbetten inte alls är lika bra och tydliga. Många spänner nosgrimman ett par extra hål istället för att byta till ett skarpare bett.

Ser ju alltid värre ut på dressyren än på hoppning. Hoppning upplevs nog friare och mer på hästens initiativ. Det är fler glada hopphästar än dressyrhästar. Sällan man ser en dressyrhäst som ser ut att älska sitt jobb. En handfull max. Resten ser plågade ut . Tror därmed det accepteras mer att en hoppryttare sliter i hästen med ett skarpare bett för att det skulle handla om att hästens vilja är så stark att ta sig över hindret. Typ så någonting.
Halvt kl:
Vi är ändå rätt många som trots ett egentligen stort dressyrintresse hellre ser hoppning pga att man upplever att det är fler trevliga stunder under de ritterna. Ska jag nämna någon ridförebild har jag svårt att välja dressyrryttare. Jag skulle hellre säga Ehning eller Rolf Göran typ.

Sen är det ju rätt många behandlare och veterinärer som upplever att dressyrhästar får en viss problematik pga den för hårda kontakten i en för ihopdragen form.
Som dressyrryttare har vi en del att jobba på för att sporten ska vara sund för hästarna både fysiskt och psykiskt. Och att tjura över att det blir valfritt med kandar känns bakåtsträvande med tanke på det.
 
Halvt kl:
Vi är ändå rätt många som trots ett egentligen stort dressyrintresse hellre ser hoppning pga att man upplever att det är fler trevliga stunder under de ritterna. Ska jag nämna någon ridförebild har jag svårt att välja dressyrryttare. Jag skulle hellre säga Ehning eller Rolf Göran typ.
Jag ser egentligen hellre på dressyr men har svårt när kommentatorerna inte vågar nämna sådant som är - dåligt. Som sporrar som hackar i sidorna, händer som rycker eller är stumma dragandes bakåt, eller form som blir för snäv. Eller sänkta ryggar , oroliga munnar som skramlar med bettet och eller försöker skjuta bort det med tungan.
 
Ursäkta, kan ingenting och minst av allt takt :p men liknar denna trav något den trav man ser i travtävlingar idag?
Nej, det är inte samma sak med travare. 😊
Du kan tänka att hästens ben kan pendla i en viss pendelrörelse. Man har ju ett maxläge och så kan man minska pendelns rörelse till mindre pendlingar. Och man kan göra så att benpendeln rör sig snabbare eller långsammare.
Schwedengang-hästarna hade extremt svårt att både minska pendelrörelsen och att snabba upp den. Man fick en känsla av styva ben.
Om man tex samlade dem i lågt tempo med kortare steg så kunde det bli så att de knappt kunde trava liksom. Det kändes som hovarna fastnat i tuggummi och piaff tex på sådana hästar var ett jäkla meckande, pickande, juckande och hoppande för att inte allt bara skulle stendö.
Som när man själv har jordens mjölksyra och bara knappt kan röra sig i slowmotion blev det om man lyckades få dem att korta stegen.

Idag vill man ha kvickare hästar för att slippa bland annat det ovan.
 
Nej, det är inte samma sak med travare. 😊
Du kan tänka att hästens ben kan pendla i en viss pendelrörelse. Man har ju ett maxläge och så kan man minska pendelns rörelse till mindre pendlingar. Och man kan göra så att benpendeln rör sig snabbare eller långsammare.
Schwedengang-hästarna hade extremt svårt att både minska pendelrörelsen och att snabba upp den. Man fick en känsla av styva ben.
Om man tex samlade dem i lågt tempo med kortare steg så kunde det bli så att de knappt kunde trava liksom. Det kändes som hovarna fastnat i tuggummi och piaff tex på sådana hästar var ett jäkla meckande, pickande, juckande och hoppande för att inte allt bara skulle stendö.
Som när man själv har jordens mjölksyra och bara knappt kan röra sig i slowmotion blev det om man lyckades få dem att korta stegen.

Idag vill man ha kvickare hästar för att slippa bland annat det ovan.
Tack för ditt kunniga svar! Eftersom detta funnits i hästar förut, var det något som önskades förr i tiden? Eller fanns det någon fördel med detta?
 
Det är ett så himla konstigt argument det där, för det är väl egentligen inte så svårt att ändra bedömningspunkten till "kommunikation via tyglarna". Helt neutralt till vars tyglarna fäster på huvudet.

Det är väl som skrevs i ett inlägg några scroll upp, egots rädsla för förändringar. Tänk om något ändras - då måste ju JAG ändras :nailbiting:.

Delvis visst KL
Jag tycker argumentet är fullt rimligt. Är det acceptans av bettet så är det.

Och så dåliga på förändringar tycker jag faktiskt inte att de är- det har ju hänt mkt med rollkurens inte vara ex, och alla munkontroller som görs o lägger fokus på det och tydligörande av nosgrimmor. Och detta med hård fulridning jobbas det på och öd bla har fått mer redskap, men det behöver såklart bli bättre. Det är ju ingen som fulrider längre-tror jag- när en öd står och ser på, däremot finns en grupp ryttarögontjänare som har medhjälpare som håller koll.

Problemet är tvärtom också, det finns övernitiska överdomare som stör och utesluter helt utan anledning. Som får för sig fel fast ryttaren har rätt. Trist där tycker jag att en öd kan stå på sig där men det är väl svårlöst, såklart riktigt surt o tråkigt för de ryttarna som råkar ut för det.

Jag tycker det är rätt med uppdelade klasser för bett vs bettlöst, det känns mer rätt-tycker jag- än att ta bort acceptansen av bettet. Jag har verkligen inget emot bettlöst som så, men när många ?? av dem ändå rider med bett för att ta hjälp av bettridningen i utbildningen så kan de ändå tävla med bett.
 
Tack för ditt kunniga svar! Eftersom detta funnits i hästar förut, var det något som önskades förr i tiden? Eller fanns det någon fördel med detta?
Många tyckte ju om det. Man vill ju ha stora gångarter i dressyr. Och takten vill man ju bibehålla under ritten.
Så många tyckte ju det var så fantastiskt med den traven som både var stor och hade typ orubblig takt.

Om man tar tex en islänning, PRE eller för den delen en sådan typ av halvblod jag har, som är lätt att rubba takten i, så måste ryttaren på ett annat sätt hjälpa till att sätta och hålla takten.
Jag skadade mig allvarligt som tonåring och red bara min islandskorsning och senare arab, pre, lusse etc iom att det var vad min kropp klarade då. Halvblod gjorde för ont. Iaf med den låga utbildningsgrad jag själv hade då.
När jag sedan började rida halvblod igen x antal år senare var det mycket svårare att sitta i de större gångerterna så klart. Men det som var enkelt var att hästarna i högre grad höll takten.

Man får ju lite tänka på att halvbloden började bli populära när man inte längre stred uppsuttet. Man skulle forsla en person från punkt A till punkt B där han skulle strida avsuttet. Man hade inte tid att utbilda häst eller ryttare på samma sätt som man gjort när soldaterna stred uppsuttet. Som en del i detta frångick då hästar som var högre i blod, känsligare för ryttarens missar och var väldigt rörliga åt alla håll(spanskt blod).
Nu har vi riktat om dressyraveln och har fått mycket rörligare, snabbare och känsligare individer. Just för att det lämpar sig bättre om man vill kunna påverka hästen mer, ha lättare till samling etc.
 
Lars Andersson :

"Vad gäller bettlöst ska även detta diskuteras. Möjligen kan man tillåta egna klasser för dem som vill rida bettlöst. I dressyr handlar det bland annat om att bedöma kontakten med hästens mun, det kan man inte med en häst som rids på bettlöst huvudlag".
Anser då han samtidigt som han säger att det är många som ska komma överens och han vill inte förekomma diskussionen.

Egentligen så har kontakten med hästens mun noll och ingen betydelse, annat än att den hjälper oss med kontakten med hästens hjärna. Ska formen verkligen vara så tygel och bett-beroende?
 
Jag tycker inte jag ser så mkt konstig betsling och hemmagjorda varianter på nosgrimmor osv längre faktiskt. Inte alls som förr. I takt med att hästarna blir mer ridbara så minskar ju behovet av detta.
Det jag ser är fortfarande hack med tränsbett. Men det är ju för att kombinationsbetten inte alls är lika bra och tydliga. Många spänner nosgrimman ett par extra hål istället för att byta till ett skarpare bett.

Ser ju alltid värre ut på dressyren än på hoppning. Hoppning upplevs nog friare och mer på hästens initiativ. Det är fler glada hopphästar än dressyrhästar. Sällan man ser en dressyrhäst som ser ut att älska sitt jobb. En handfull max. Resten ser plågade ut . Tror därmed det accepteras mer att en hoppryttare sliter i hästen med ett skarpare bett för att det skulle handla om att hästens vilja är så stark att ta sig över hindret. Typ så någonting.
Jag ser en hel del. Massor med hoppfolk på anläggningen där jag står.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Delvis visst KL
Jag tycker argumentet är fullt rimligt. Är det acceptans av bettet så är det.

Och så dåliga på förändringar tycker jag faktiskt inte att de är- det har ju hänt mkt med rollkurens inte vara ex, och alla munkontroller som görs o lägger fokus på det och tydligörande av nosgrimmor. Och detta med hård fulridning jobbas det på och öd bla har fått mer redskap, men det behöver såklart bli bättre. Det är ju ingen som fulrider längre-tror jag- när en öd står och ser på, däremot finns en grupp ryttarögontjänare som har medhjälpare som håller koll.

Problemet är tvärtom också, det finns övernitiska överdomare som stör och utesluter helt utan anledning. Som får för sig fel fast ryttaren har rätt. Trist där tycker jag att en öd kan stå på sig där men det är väl svårlöst, såklart riktigt surt o tråkigt för de ryttarna som råkar ut för det.

Jag tycker det är rätt med uppdelade klasser för bett vs bettlöst, det känns mer rätt-tycker jag- än att ta bort acceptansen av bettet. Jag har verkligen inget emot bettlöst som så, men när många ?? av dem ändå rider med bett för att ta hjälp av bettridningen i utbildningen så kan de ändå tävla med bett.
Fast om en häst som ridits in på tränsbett svarar bättre och mjukare på bettlöst - varför ska de då inte få tävla i samma klass som en häst som ridits in på tränsbett men i förlängningen svarar bättre på kandar?
 
Nu har jag skummat tråden och trots att jag nog klassar mig själv som dressyrnörd, så har jag mer och mer ifrågasatt bettet över huvud taget.

Det låter i mina öron som ett bra förslag att ryttaren väljer det som passar hästen, men jag tycker man skulle kunna rida på sidepull om man ville.

Jag har testat att rida på lite olika vis och fascinerats av att ha noll kontakt med munnen! (NU, förfasas nog några! :eek: )

Jag upptäckte nämligen att min häst kunde gå i form och balans på lång tygel när han och jag kommunicerade väl med varandra. Jag kunde svänga och öka och minska takten med hjälp av mina skänklar och tyngdpunkt i sadeln.

I och med denna "upptäckt", så ville jag komma ännu längre i vårt "bettlösa" samarbete och kom att bli mer och mer ointresserad av tränset öht.

Kanske skulle dressyren utvecklas till att man får rida med sadel och "halsring" för den som vill?
:cautious:

Now we're talking, huh?!
:angel::D
 
Nu har jag skummat tråden och trots att jag nog klassar mig själv som dressyrnörd, så har jag mer och mer ifrågasatt bettet över huvud taget.

Det låter i mina öron som ett bra förslag att ryttaren väljer det som passar hästen, men jag tycker man skulle kunna rida på sidepull om man ville.

Jag har testat att rida på lite olika vis och fascinerats av att ha noll kontakt med munnen! (NU, förfasas nog några! :eek: )

Jag upptäckte nämligen att min häst kunde gå i form och balans på lång tygel när han och jag kommunicerade väl med varandra. Jag kunde svänga och öka och minska takten med hjälp av mina skänklar och tyngdpunkt i sadeln.

I och med denna "upptäckt", så ville jag komma ännu längre i vårt "bettlösa" samarbete och kom att bli mer och mer ointresserad av tränset öht.

Kanske skulle dressyren utvecklas till att man får rida med sadel och "halsring" för den som vill?
:cautious:

Now we're talking, huh?!
:angel::D
Bara en liten parentes så på mina onlinetävlingar så är all bettlös tränsning utan hävstång tillåten. Senaste tävlingen har även en tjej ridit ett LA-program i halsring och gjort det OTROLIGT bra!! Hon vill dock inte ha uppmärksamhet över det hela så vill inte dela hennes film. Men jag är verkligen så vansinnigt imponerad över hennes ridning. Tom längningen av formen var i bättre kvalité än för 95% av alla bettryttare😱🤩!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 024
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
805
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp