Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Lena Furberg

Trådstartare
Min Beauceronhanne avskyr sommarvärmen, men älskar att bada - vi bor mitt mellan två underbara badsjöar, på snabbt promenadavstånd, och det är nästan oundvikligt med ett dopp när vi går på promenad. Finge han skulle han vistas i vattnet hela dagen!
Men - han får KLÅDA av att aldrig torka helt. Han har mycket underull (fast vi försöker få bort det mesta) och hur vi än torkar, så går det inte att få honom helt torr. Han kliar sig jättemycket precis bakom armbågarna och på baksidan av frambenen, inte minst. Man ser inget eksem men det måste ju handla om nån form av fukteksem, vad tror ni?
HUR får ni era hundar torra?? Beauceronen är ju ingen "pälshund" men han har underull och det är den som är jättesvår att få torr.
Några knep? Nåt medel som kan lindra?? Jag vill ju att han ska få bada, åtminstone varannan dag, helst varje, men klådan är jobbig....
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Går det att klippa ner honom med maskin? Då torkar han ju snabbt och slipper klådan.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

jag hade nog klippt honom.. gjorde vi på våran bichon havanais som oxå älskade att bada men fick super jobbiga våtexem av att han allrid var blööööt. :p funkade hur bra som helst & hans sista sommarar var fulla med bad.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Svarar er båda - en ide helt klart, men han skulle se helt vansinnig ut om jag rakade honom! Han har ju samma päls som, säg, en Malle, dvs varken slät eller lång.
En Beauceron med Lejonklippning - tanken slog mig plötsligt! Jisses, undrar om han skulle komma med som Månadens Bild i Dubbelsporren då?! :D
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Är det just sjövattnet som gör att det kliar på honom så kanske det blir bättre av att spola av med kranvatten lite när man kommer hem? Annars har jag inga direkta knep på hur man kan göra förutom att torka med handduk och ev hårfön..
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Fast bägge sjöarna är väldigt rena och friska. Jag tror mest det handlar om att han aldrig blir helt torr. Ska föna mer, tror jag...
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Försök torka mera, min har ungerfär liknande problem med klåda utan att det syns. Det är schäfer med underull men även en konstaterad allergi, nu badade han en hel del i helgen som var och jag torkade inte så nu luktar han illa. Ska försöka bada om och schamponera med ett "svampschampo" och därefter torka, blåsa torr. Jag ger min hund laxolja då de ska vara bra för hundar med allergi och lite problem med huden.
Det finns klådstillande schampon hos veterinären, en serie som heter lindra ska vara bra, annars finns det ett med havremjölk (tror jag) som också är klådstillande. De kostar mycket men de fungerar faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

KLIPP?? :eek::eek: Lena, har du mist förståndet? :p

Hmm... vad har du för borstar till honom? Är dom bra eller "medelmåttiga"? Jag tror att hans päls skulle passa med en "Schäferkarda". Fungerar super på min Narmo (som väl har ganska likartad päls som R).

Jag tror att det kan hjälpa om du får bort ullen, en annan fundering var om det var saltvatten han badade i. Narmo måste spolas av efteråt om han badat i det annars blir han också "kliig". Det där schampot kanske kan fungera, bra tipps.

Hoppas det löser sig :)
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Svarar er båda - en ide helt klart, men han skulle se helt vansinnig ut om jag rakade honom! Han har ju samma päls som, säg, en Malle, dvs varken slät eller lång.
Jag vet hur en beauceron ser ut så du behöver inte förklara, däremot får man ju tänka på hundens bästa och inte sitt egna. Hunden lider inte av att vara klippt. Hunden lider nog mer av att inte kunna bada eller att få klåda över hela kroppen när han badar.

Jag tvivlar på att en "schäferkarda" kommer att hjälpa, ifall det inte är så att han har jättejättemycket underhår i pälsen. Den mängden som försvinner med kardan kommer inte att göra en helomvändning i skillnaden.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Både på förra hunden (schäfer) och nuvarande (rottis) har jag rakat inför sommar med bra resultat.

Det räcker gott med att raka magen, mellan frambenen och upp på bringan och halsens undersida. Det syns inte så mycket och på någon vecka börjar pälsen växa ut och då återfår hunden sin "pälsfärg" igen. Efter bad torkar den mycket fortare. Rottisen lägger sig gärna i skuggan med bröstet och halsen ner i backen, han verkar kylas ner lite mer av klippningen.

Vad det gäller riktig fukteksem (hot spots), alltså kliande och vätskande irriterade områden, så har min hund blivit hjälpt av en kur med vitaminer, mineraler och MSM. Det har inte kommit tillbaka i år heller efter att vi börjat ge det.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Men han kliar sig egentligen bara på 2 ställen - bakom armbågarna och på baksidan av frambenen. Och han har väldigt mycket underull fortfarande, vi har försökt få bort det hela sommaren men det är nästan omöjligt. Han släpper stora tussar ull överallt. I övrigt har han fin päls, men just underullen är som en matta!
Rekommenderades en Furminator, men 700 spänn... För en borste...? Jag ska testa en schäferkarda i alla fall så får vi se.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Aha! Jag skulle faktiskt kunna raka lite bakom armbågarna... Hm.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Det går ju att raka lite och se vad som händer. Och hur han ser ut. Ibland är det bättre att raka av allt, då de annars kan se lite raggiga ut.

Om du inte ställer ut honom är det väl ingen större fara. Oavsett så växer ju pälsen snart ut igen och han är tillbaka i samma form som innan.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Oavsett så växer ju pälsen snart ut igen och han är tillbaka i samma form som innan.

Där är jag av en helt annan uppfattning. Alla hundar jag har sett/träffat som har rakats har fått en ohyggligt dålig pälskvalite efteråt. Pälsen blir "tjockare", mjukare och det samlas mycket mera smuts och fett i den (luktar därmed sämre). Hunden blir varmare efter en ny pälsutväxt än den var före. Man "tvingas" således att fortsätta raka hunden.

Jag tror det är underullen som spökar. Får hon bara bort den så slipper ju täckhåren ta stryk som den gör av en omgång med trimmern.

Lena! Om du vill låna min karda så kan du får göra det innan du köper en ny :). Jag har en annan kam/karda som också kan fungera om du vill testa den. Jag har lite andra varianter som vi också kan testa.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Rekommenderades en Furminator, men 700 spänn... För en borste...? Jag ska testa en schäferkarda i alla fall så får vi se.

Lena, det går att få tag på dessa billigare. Tradera vet jag att det går att få för ca 200-300kr, min köpte jag över nätet för ca 300 och då är det den där största.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

TACK supersöta du, men idag köpte jag en katt-karda (!!!), den är liten, men var den enda som hade "pluppar" längst ut på borsten, jag inbillar mig nämligen att de skarpa borsten skrapar honom i huden och ger irritation.
Kattkardan är fenomenal - tre rejäla tag och den är FULL av ull!!! Jag borstar och borstar och borstar och det tycks aldrig ta slut! Han kommer att bli en helt ny hund inom en dag eller två! :laugh:
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Furminatorn är guldvärd! Bästa köpet, gav ca 200 för min. Köpte även en till min syster som har det till sin häst :).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min Beauceron (5 år) luktar "hund" nåt så fruktansvärt. Det började nu under sommaren, med att han fick klåda i pälsen pga badandet i...
2
Svar
22
· Visningar
17 507
Hundhälsa Min hund mår verkligen inte bra av värme. Inga promenader, ens, under varmaste tiden på dygnet, får ta igen det hela sent på kvällen och...
Svar
10
· Visningar
5 910
Senast: Berin
·
L
Övr. Hund Har nu en period haft problem med en kliande hund.Har ni några kloka ideer om detta? Såhär är det: Hunden är en omplacering som jag...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp