Värme - Bad - Klåda.......

Lena Furberg

Trådstartare
Min hund mår verkligen inte bra av värme. Inga promenader, ens, under varmaste tiden på dygnet, får ta igen det hela sent på kvällen och tiiiidigt om morgonen.
Vi bor mitt emellan två ljuvliga sjöar och vovvens stora lycka och njutning är att bada. Jag tror han skulle kunna vistas i vattnet hela dan om han fick. Men redan efter säsongens första bad kom klådan. Klådan med stort K! Och det är ett gissel. Han VILL så innerligt gärna bada, men sen kliar han sej resten av dygnet. Jag försöker torka honom så torr det bara går, men han kliar ändå. Framförallt bakom armbågarna, i armhålorna eller vad man ska kalla det, och på sidorna.
Vattnet i sjöarna är jättefint så det är inget konstigt som angriper honom.
Så - känner någon här till om det finns NÅGOT man kan göra? Finns det någon spray, nåt balsam, som skyddar huden, nånting??? Av två onda ting känns det just nu som om han ändå måste få bada, få vattenapportera och få njuta av svalkan. Klådan får komma i andra hand, även om det inte känns roligt alls.
Några tips???????
 
Sv: Värme - Bad - Klåda.......

har exakt samma problem med min hund. vi rakar henne på magen i början av sommaren. nu har vi börjat klippa henne runt halsen, sidorna och låren. men jag tänker nog raka ner resten av hunden åxå. hon har så fruktansvärt tjock päls med mycke ull. måste hitta en sax som tar sig igenom bara.
 
Sv: Värme - Bad - Klåda.......

Min hund får lätt fukteksem och jag har fått tipset att schamponera henne för att hålla pälsen luftig och lätt. Den blir då lätt-torkad samt ren från smuts som kan bilda bakteriehärd och köra igång fukteksem och klåda. Jag kan rekommendera PROB-schampot, naturligt, effektivt och en del tycker det luktar gott - tjära (inte jag...). Finns också en olja i samma serie som du kan återfukta med efteråt på problemområden. Det gjorde susen för min hund en varm sommar med mycket bad.

Med en furminator kan du tunna ur pälsen, överväg att raka honom under armhålorna. Min golden är skitful på sommaren med rakad hals... Men vad gör man inte.
 
Sv: Värme - Bad - Klåda.......

Här finns det minst två nästan helrakade goldens, de ser faktiskt ganska fina ut :)
 
Sv: Värme - Bad - Klåda.......

Har du provat att spola av honom ordentligt efter badet ? Med rent vatten menar jag ?
 
Sv: Värme - Bad - Klåda.......

Har du provat att spola av honom ordentligt efter badet ? Med rent vatten menar jag ?

Exakt vad jag tänkte skriva!

Min älsta tik får fuktexem som ett brev på posten när hon badar men sköljer jag igenom henne med kranvatten efter bad så klarar hon sig helt ifrån klåda:laugh:
 
Sv: Värme - Bad - Klåda.......

Min gamla labbe har samma. Förra året fick han inte bada alls, i år har vi hunnit med två bad och nu kliar han sig som besatt. Jag ska köra en kur med Malaseb schampo och se om det hjälper. För det hade varit så nyttigt för honom att få plaska runt i vattnet och träna upp sin rygg och sina bakben.
 
Sv: Värme - Bad - Klåda.......

Min hund har jag lyckats undvika våteksem på nu i 2 år men redan nu så har hon fått 5! våteksem :eek: utan att vi har badat henne...
Så blir att köpa schampo som vet. sagt och sen hel raka henne.. hah :p
 
Sv: Värme - Bad - Klåda.......

KL
Tack för alla tips!
Våteksem tror jag inte han har, för de ska man ju kunna se på huden, och jag ser absolut ingenting.
Jag ska testa med att spola av med kranvatten och köpa ett schampo för ändamålet.
Återkommer! ;)
 
Sv: Värme - Bad - Klåda.......

Min hund måste jag spola av efter badning, annars kliar han sig som om han var full i loppor och löss :D

Men gör jag det, så får han ingen klåda, jag brukar torka lite extra noga under framben, runt öron och runt bakben, sen får han springa en stund på tomten och fluffa till sig, då blir det ingen klåda.
 
Sv: Värme - Bad - Klåda.......

Schamponering röstar jag också på. Testa gärna Duoxo Lindra som man köper hos veterinären. Den lindrar just klåda och vattnet försvinner ur pälsen väldigt lätt efter schamponeringen. Vattnet blir som pärlor och rinner ut pälsen efteråt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min Beauceron (5 år) luktar "hund" nåt så fruktansvärt. Det började nu under sommaren, med att han fick klåda i pälsen pga badandet i...
2
Svar
22
· Visningar
17 483
Hundhälsa Min Beauceronhanne avskyr sommarvärmen, men älskar att bada - vi bor mitt mellan två underbara badsjöar, på snabbt promenadavstånd, och...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 078
Senast: Charlottee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp