Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Jag tippsar också om en furminator, köpte min på tradera för 50 kr inklusive frakt, och då råkade säljaren skicka fel så jag fick dessutom en kloslip inpå. Ibland ska man ha tur :D
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Systeryster (Rs syster) har både karda med pluppar (för hund) och en nyinköpt furminator (ca 500 spänn - lite dyrt men bra). Så satsa på att borsta på som tusan så att all ull försvinner. Jag brukar borsta - schampobad - borsta - schampobad - bosta - osv ..... tills de ser ut som nakenhundar. Jobbigt men man slipper att byta dammsugarpåsar hela tiden. Mina har fällt klart nu och ny fin päls kommer. Tycker också att du ska skölja R när du kommer hem så att han blir riktigt ren. I sjön bor det alltid små djur ....
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

KL

Undrar vad jag ska använda för schampo, han kliar sig lite också efter att ha badat i havet, dumma jag tänkte aldrig på att spola rent honom efter att vi varit på stranden... Så nu är han kliig och luktar lite. Det går inte att borsta bort mer underull, det mesta försvann under förra veckan när vi började bada som mest. Huden är lika blek som innan, det kliar bara på ryggen som han (tack och lov) inte kommer åt så det är ingen risk för sår i huden, jag kliar lite på honom men då är det ju i kontrollerande form om man säger så :D

Tänkte inte bada honom på ett tag, förrän vi själva ska bada i sjö/hav eftersom han äntligen är helt torr, tar honom ca 24 timmar även om jag fönar. Så nu ska han få torka ut lite i pälsen i några dagar.

Frågan är om en vanlig hundschampo räcker?
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Fy tusan! :eek: Pälsmonster :D

Till min spets har jag ett speciellt schampo just för spetsar. Det är extra milt och bra för tät, lång och tjock päls.

Du kan ju prata med dom i din djuraffär, dom brukar ha koll :)
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Haha, jag vet!!! Ville inte ha en långhårig hund men vad gör man om man förälskat i den :D

Jag köpte schampo i djurbutik där en långhårig collie fanns på etiketten :D Det fanns fler olika raser och pälslängd i olika flaskor.

Men tänkte ifall det var svamp. Eller syns det tydligt om det är svamp? Att klippa honom är verkligen inget alternativ :eek:
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Systeryster (Rs syster) har både karda med pluppar (för hund) och en nyinköpt furminator (ca 500 spänn - lite dyrt men bra). Så satsa på att borsta på som tusan så att all ull försvinner. Jag brukar borsta - schampobad - borsta - schampobad - bosta - osv ..... tills de ser ut som nakenhundar. Jobbigt men man slipper att byta dammsugarpåsar hela tiden. Mina har fällt klart nu och ny fin päls kommer. Tycker också att du ska skölja R när du kommer hem så att han blir riktigt ren. I sjön bor det alltid små djur ....

Haha! Är du här du med?! Vad kul!
Jo, nu har jag borstat som besatt och nästan all underullen är borta, han ser SÅ fin ut! :-) Men han kliar fortfarande, och vår vattenslang hemma har vatten från samma sjö som han badar i... Får väl ta upp honom i badrummet...! Ifall det nu skulle vara nåt litet otyg i vattnet som kliar så fördärvat!
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

KH Collie är ju fina dom också :D

Svamp är inte mitt område riktigt... så det är svårt att säga. Men i de fall där jag har sett svampå på hundar så har det dykt upp röda märken/utslag ganska fort i samband med kliandet.

KL

Det verkar vara många hundar som kliar sig denna sommar. Jag vet flera som har värmeslag, eksem mm nu. :(
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

nu har min också börjat klia efter ett havsbad. det verkar klia lite överallt, men mest på halsen och mellan frambenen. jag tänkte schamponera honom för att se om det försvinner, men med vad? finns det särskilda antiklischampon? jag tvättar hundarna så sällan och då brukar jag använda människoschampo eller hästschampo men det är kanske inte så lämpligt just nu.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Det finns en serie nya hundschampon för just fukteksem och liknande, såg dem på Zoobutiken häromdagen, verkade bra. Fast just den sorten, den för fuktklåda, fanns inte inne så jag har beställt en flaska, får se om den hjälper, isåfall återkommer jag med lite otillåten reklam!
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Lena, hur går det för din hund? jag köpte ett schampo från espree som skulle påskynda fällningen och vara klådstillande, och idag blev han badad. herregud så mycket hår där var! det var inte alls så länge sedan jag schamponerade honom (pga att han rullat sig på ett djurlik) och man tycker ju att att jag borde fått bort det mesta då, men icke... nu har jag borstat och borstat och det återstår att se om det bara var något i pälsen eller om han har fått ohyra. usch, tänk om det är rävskabb igen :(
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

nu har min också börjat klia efter ett havsbad. det verkar klia lite överallt, men mest på halsen och mellan frambenen. jag tänkte schamponera honom för att se om det försvinner, men med vad? finns det särskilda antiklischampon? jag tvättar hundarna så sällan och då brukar jag använda människoschampo eller hästschampo men det är kanske inte så lämpligt just nu.


Jag har köpt mina antikli-schampon hos veterinären, ett finns med havremjöl och är klådstillande, sen finns det en serie som heter Lindra som också finns hos veterinären. De är dyra men för mig funkar dem.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Espree, det känner jag igen, det är ett sånt jag beställt! Har inte fått det ännu.
Jotack, han kliar sig fast jag inbillar mig att det inte är lika mycket. Han kliar sig på baksidan av frambenen och kring "armhålorna" och där har han ju inte mycket underull ändå! Jag kan inte se nån hudirritation alls.
Jag har borstat bort så gott som all underull nu, han ser riktigt tjusig ut, och det känns nog skönt i vilket fall som helst.
Och så får han inte bada varje dag, kanske varannan, var tredje. Så jag vet fortfarande inte riktigt vad som står på... Kanske nåt fuffens i sjövattnet som Systeryster tipsade?

PS. Rävskabb?!? Usch!!!!!!! Stackare!!! DS.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Espree har jag! Flaskorna är prydda med en collie, schampo och balsam alltså...


kl
Men tror inte det är klådstillande jag har, får ta mig en titt i djuraffären i stan imorgon o se om jag hittar något.
Kan inte du ta vattenprov o se vad det kan vara i vattnet?
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Menar du mig?

Han badar i 2 sjöar, vi bor mitt emellan dem! Bägge är rena och fina, men den ena (Levrasjön) är ärggrön! Vet inte om det är nån slags alg eller om det är mineraler i vattnet, men ser man sjön från vägen (eller från ovan!) är den alldeles grön. Simmar man i den ser man inte botten, det är rätt underbart, bara alldeles grönt! Låter läskigt men är härligt och jättefint! Och alla husen här har bevattning från den sjön, så jag vet att vattnet är rent och bra. Men, det kan ju vara nåt som han reagerar på.
Den andra sjön, som han badar mest i (Ivösjön) är kristallklar och ren.
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

"Varför har Levrasjön grönt vatten?

Den blåaktiga, ibland turkosa färgtonen kommer av ett ljusbrytningsfenomen. Det är mikroskopiska kalkpartiklar som genom ett rent optiskt fenomen bryter ut en specifik färgton. Inget organiskt liv är närvarande i denna process. Detta fenomen är vanligt i vissa fjällsjöar och kan ses som ett tecken på att sjöns vatten håller en hög kvalitet "

Aha, se där, där fick jag svar på min egen fråga! :laugh:
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Finns det ngr promenadslingor vid den sjön man kan gå, och förresten runt /på Ivön,finns där ngr?
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Jag känner inte till några promenadslingor kring Levrasjön, isåfall på östra sidan (vi bor på västra). Vi brukar smyga oss ner till Vattenskidklubben när vi vill bada med R!
Ivö känner jag inte till så bra, men kring Ivösjön finns promenadslingor, med fina hundbadplatser! Om du kör Allarpsvägen norrut, tills villaområdet tar slut, kommer du till en skylt där det står Norreskog. Där tar du till vänster in i skogen. Följ skogsvägen men vik av höger nåt hundratal meter in, annars hamnar du på en privat tomt. Gå sen som sagt efter skogsvägen så kommer du till ett stort fält på vänster sida, det är sått med havre i år. Antingen går du ner vänster om fältet, eller också fortsätter du förbi, runt fältet (åkern) och går sen ner till sjön. Sen kan du följa sjön ganska långt, här och där finns underbara små sandstränder med långgrunt varmt vatten och sandbotten! Ljuvligt! Myggvarning för skogen men så är det ju överallt!
Bor du här i närheten?
 
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Yes! :laugh: Hur många bor i närheten?
 
Senast ändrad:
Sv: Klåda av sommarbad - han som älskar att bada!!!

Nja, i närheten,vi bor ett par mil öster om Lund. men vi tycker det är kul att "upptäcka" nya platser!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min Beauceron (5 år) luktar "hund" nåt så fruktansvärt. Det började nu under sommaren, med att han fick klåda i pälsen pga badandet i...
2
Svar
22
· Visningar
17 507
Hundhälsa Min hund mår verkligen inte bra av värme. Inga promenader, ens, under varmaste tiden på dygnet, får ta igen det hela sent på kvällen och...
Svar
10
· Visningar
5 909
Senast: Berin
·
L
Övr. Hund Har nu en period haft problem med en kliande hund.Har ni några kloka ideer om detta? Såhär är det: Hunden är en omplacering som jag...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp