kläder för stalljobb?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 074
Sv: kläder för stalljobb?

ridbyxor och tröjja & en tunn fodrad väst/jacka är vad jag oftast har i denna årstid, med lämpliga skodon, gummistövel eller jodpurs.

när kylan blir mer påtaglig så åker det nog en tjockare tröjja på under västen och sedan en jacka på det...

faktum är att jag sällan fryser om armar/ben, utan det är mest om magen/rygg och därför tycker jag om väst..

Jag brukade ha jeans eller ridbyxor, "jodphurs-skor" (heter det så? :o) ett långt linne/t-shirt som inte åker upp när man böjer sej med tröja/tröjor över, mössa om det är kallt, alltid handskar och en jacka som är lätt att ta på om man ska ta in/ut hästar.

Försöker ha liknande färger på allt, i en smutsavvisande färg, så att man ser lite prydlig ut inför eventuella elever/kunder.

Ridkläder, det enda jag byter är från rid/stallskor till mina dressyrstövlar innan jag sadlar samt byter om när jag har tränast och sadlat av.

Ska jag rida så har jag nedifrån och upp ridskor, chaps, ridridbyxorna (rider enbart i Pikeur), tröja jag vill rida i, väst jag vill rida i, ev tjocktröja över, mössa :love: och handskar. Sedan åker tjocktröja och väst oftast av. Handskar har jag året runt och mössan lääääänge :)

Ska jag inte rida har jag ett par stallridbyxor (billiga med för hårda sömmar för att sitta i en sadel :p), gummistövlar (året runt) och ev tröjor med luva - vilka jag i det allra längsta undviker att rida och hantera häst för mkt i.

Mockar jag ut "bädden" (1 g/vecka) så byter jag dock till gummistövlar även om jag ska rida i samband med det.

Fast vi har ju stallet hemma så man kan springa in lite när som, smidigt :)

Förresten, på sommaren är det inte ovanligt att jag mockar i endast bikini, trätofflor och handskar :D

Jeans och kängor... och så en tjock tröja till det....

När jag jobbade i stall förut (har ju blivit en del genom åren) berodde ju klädseln lite på vad det var för väder och årstid. Ungefär kan jag dela upp det såhär:

Vår: Ridbyxor, knästrumpor, gympaskor, kofta, ev jacka vid blåsigt/regnigt väder samt sjal (en såndär snus-näsduk som man kan knyta runt huvet), tunnare vantar

Sommar: Ridbyxor, knästrumpor, gympaskor, tre-kvarts-ärm eller t-shirt, keps/sjal och solglasögon (inte inne då) ;)

Höst: Ridbyxor, knästrumpor, gympaskor/kängor, tjockare kofta, jacka, mössa, tunnare vantar

Vinter: Ridbyxor, underställsbyxor, ull-knästrumpor, kängor, tjockare kofta, tjockare jacka, mössa, skinnhandskar, halsduk. Hade även fula mjukisbyxor över ridbyxorna vissa riktigt kyliga mornar innan det började komma folk till stallet.

Jag jobbade på en ridskola/privatstall där man vill se lite snygg ut när kunderna kommer. Alltså ha ridbyxor, helst stallets egna tröja/jacka. Hade det varit ett eget stall hade jag nog luffat runt i mjukisbrallor jämt ;)
Men eftersom jag red mycket ville jag ha "ridvänliga" kläder på mig även jobbtid.

M-oaa

När det är blåsigt såhär års, ptja alltid, så ett par regn-/vindbyxor, linne, tröja och ovanpå väst, regnjacka eller vanlig jacka. Är det kyligt så även en halsduk och keps, mössa eller mösskeps. På fötterna sitter ett par tunna jodhpursskor som är så slitna att det inte går att dra upp dragkedjan baktill :p På händerna har jag vanliga, tunna ridhandskar.
Ska jag rida så ersätts regn-/vindbyxorna med ridbyxor och stallstrumpor. (Det är först de senaste månaderna detta inträffat. Har bara en av hästarna hos mig och det är ett dräktigt 4-årigt ponnysto så jag rider inte mycket.)

På vintern eller om det är väldigt geggigt blir det ett par (förvånansvärt) smidiga stallkängor och vid kyla ersätts ridhandskarna med fleecevantar.

Är det varmt så ryker så mycket kläder som möjligt :D

Råkar jag välja fel kläder så går jag bara in och byter, smidigt att bo på gården :laugh:

Ja!! Där sa du något jag glömde. Väst var toppen mot slutet av våren, över en kofta. Ett kanonbra klädesplagg!

M-oaa

Nu när jag inte rider alls längre så är det:
- Jeans (ibland med överdragsbyxor över vid blötväder)
- Skor (klarar mig med tygskor än så länge men om nån vecka eller två blir det gummitstövlar)
- T-shirt
- Collegetröja
- Billiga one-size vantar
- Skaljacka

Beror givetvis på årstid men just nu har jag mjukisbyxor och en vanlig tjocktröja + gympaskor. På sommaren shorts och linne. Men sen jobbar jag i ett litet privatstall och är ensamjobbare där så ingen som ser mig direkt :)

Förresten, på sommaren är det inte ovanligt att jag mockar i endast bikini, trätofflor och handskar :D

:eek: Blir du inte vansinnigt skitig på benen? Jag kan svänga förbi stallet i shorts och ev. ta en promenad med hästen i det men aldrig i livet att jag mockar utan ordentliga långa byxor.

Skitig på benen? Vad gör du :p

Mockar jag vanligt (dvs bajsar ut, uppvänt piss ut o jämna till bädden) gör jag det ofta barfota. Bevis för att hästapållens bädd inte är blöt och äcklig för honom att sova på ;) Trätofflorna är på när jag mockar allt blött dock.

Vår: Ridbyxor, tröja (piké + tröja), skodon (stallskor eller stövlar), passande jacka/väst efter väder (oftast vindjacka) + ridhandskar.

Sommar: Ridbyxor/shorts, tröja/linne/piké, skodon (sneakers vid stalljobb, stövlar vid ridning), passande jacka eller kofta + ridhandskar.

Höst: (NU) Ridbyxor, tröja (piké + tjockare tröja), skodon (stallskor eller stövlar vid ridning), tjockare vindjacka/väst med fleecefodring (ungdomsledarjacka för det mesta) + ridhandskar.

Vinter: Ridbyxor (ev överdragsbyxa), tröja (piké + tjockare tröja, ev underställströja, skodon (stallskor eller stövlar vid ridning), tjock vinterjacka/väst + ridhandskar (tjockare vid stallsysslor och ev mössa (pannband)

Är noga med att allt matchar och går i samma anda! :D

Senast ändrad:

tack för alla svar :)
men vad för kängor har ni? Mina blir dyngsura direkt (kanske beror på att jag haft dom i ca 10 år heh) så det är dags att köpa nya. Finns det några skor som är vattentäta men ändå väldigt lätta?
Kommer hålla på med trickridning så jag kommer hoppa upp & ner från hästen..

Tröja: T-shirt och långärmad tröja i bomull, har ibland såna andas-tröjor från sportbutik.
Fleecetröja och varmfodrad väst. Alternativt varm stalljacka över med fleecefoder.
På överdelen gäller det mycket lager på lager. Man är kall när man börjar tidigt på morgonen, blir varm av att jobba, kall om man är stilla ett tag osv. Så man måste kunna klä av eller på ett lager vid behov.

Byxor: Antingen oömma jeans eller ibland ridbyxor och ridstrumpor. Föredrar jeans men har ridbyxor om jag ska vara mer presentabel. :p

Handskar efter säsong.
Halsduk och mössa denna årstid.

Skor: Arbetsskor med stålhätta från jula eller MH ridsko som är lite mer bekväm att gå i.

Regnar det är det regnställ och gummistövlar/regntäta skor på!

Ska jag rida direkt efter mockningen så är jag ridklädd. Annars så har jag mysbyxor, jodphursskor, luvtröja, väst eller jacka beroende på hur kallt det är, men jag brukar alltid bli varm under mockningen så jackan/västen åker oftast av
majeld

Samma som jag rider i, dvs; Jeans, 3-4 tröjor (nu på vintern :D) väst, mössa och hjortskinnshandskar. Byter mellan gummistövlar och ridboots innan jag skuttar upp på hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Islaend
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
5
· Visningar
366
Senast: fio
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka