Kläder som andas?

Finns ju hästtäcken som andas för att få bort fukten från kroppen...men finns det ridkläder som gör det med eller det är helt uteslutet att svettas på vintern?
Har sökt bland gamla trådar men inte hittat ngt...snälla hjälp mig då jag har börjat bli stel i skuldor och svank pga att jag blir kall där efter jag blivit svettig ...
Gärna tips på var man kan köpa dessa kläder oxå
Tack på förhand :bow:

Sv: Kläder som andas?

Vad ska du ha för kläder då?
Annars är ju det bästa bomull och fleece.

Och när du ridit ett pass, och blivit svettig, att byta kläder, så att du blir torr.
Då fryser du inte, och iom det blir du inte heller stel/sjuk.

jaha ok så fleece funkar då?, vad finns det för några modeller?
Vill inte springa och byta då det är min top somblir fuktig för att svetten fastnar där....kanske finns andas toppar med?

Vad ska du ha för kläder/modeller?
Det finns ju hur mycket som helst.

Fleece-kläder finns överallt, allt ifrån tröjor till byxor till jackor, västar, vantar mössör ja allt.
Om du ska ha en topp som andas föreslår jag att du kanske köper en från typ Intersport el. linkande. Eller rider i ett underställ, med en fleece-väst över, om man rider i ridhus.
Rider man ute, bevhövs ju jacka över.

Ja helst ngt figursytt...som jag kan ha innanför min vindjacka- kläderna ska ha hög krage elelr liknande...typ en väst kan man säga fasti fleece....finns det?

Ja det finns!

Jag köpte min nya fleece väst för 149:- på MAXI stormarknad, figur sydd, fanns i grönt, svart å marin, med infällda reflexer. Kanon bra.

Ja den finns med hög krage. Eller bara med hög krage.
Det r nog 2-3 veckor sen, men den fanns kvar igår när jag va där

ja ok ska gensat muta min sambo att köra dit...har precis varit inne på alla dessa sportaffärer men hade inget i min smak...är man mullig(läs mullig++) så vill man inte riktigt ha ngt som sitter slimmat och slickat på en liksom....eller de kasar ju upp så småningom om man rör sig ;)

Här har du en som är mullig ++++++++ så jag lovar, du hittar nog något som passar på MAXI, jag köpte den där på herr avdelningen ;)

Köp ett riktigt bra underställ- de andas! (t.ex. Craft- mycket sköna underställ! :bow: )
OCh så fleece ovanpå det, du håller dig torr och varm. :D

På vilken sportaffär som helst. ;) Typ Intersport eller Stadium. Det allra bästa du kan ha för att hålla dig varm på vintern, då det verkligen transporterar bort fukten.

Bomull som nån skrev ska man abolut INTE ha ifall man vill hålla sig varm och torr! Inte intill kroppen i alla fall. Ull och fleece ska du ha närmast kroppen, om du inte har ett underställ. Bomull är det värsta man kan ha. :crazy: *säger gammal scout som är påläst på det här med kyla och kläder ;) *

Sånadär kläder man har när man åker skidor då? De borde väl fungera utmärkt? Tyvärr har jag inte den blekaste om vad det heter, men någon kanske förstår vad jag menar. :p

http://www.haglofs.se/produkter/klader.asp?lang=sv Inget hokus pokus-namn utan fråga i sportaffären efter underställ så visar de dig en massa olika varianter, från billiga till jättedyra. Det finns även speciella ridunderställ från t.ex. Mountain Horse. Det som är bra med ridlångkalsonger är att de har hälla under foten och inte hasar upp.

Klä dig i flera lager - underställ, fleece, skalplagg (vind-/vattentätt). Dels transporteras fukten ut och dels blir det lättare att reglera värmen genom att man kan plocka av ett lager i taget. Här kan du läsa mera http://www.ullfrotte.com/swe/asp/1001.asp eller här http://www.haglofs.se/produkter/klader.asp?lang=sv

Senast ändrad av en moderator:

På Granngården/Lantmännen har dom underställ för jägare etc som är i ull och syntet och jättesköna och varma samt transporterar bort fukten. Dom har säkert alla tänkbara storlekar. Brrrr för vintern.....

Titta på kläder för längdskidåkning. Underställ t e x är väldigt skönt att ha under ridkläderna nu när det börjar på att bli kyligt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 209
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 677
Senast: Ajda
·
Äldre Jag behöver tips på en vinterjacka. Varm men som ändå "andas" lite tror jag. Jag brukade vara en person som alltid är varm. Klätt mig... 2
Svar
21
· Visningar
1 782
Senast: Jozze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka