Klädregler

Bukefalos 30 år!

Jag funderar lite kring vilka det är som så hårdnackat för kraven på niqab (t.ex.) vidare? I t.ex. Afghanistan är det väl männen överhuvudtaget, samt de styrande (man undrar samtidigt varför de är så rädda för kvinnorna att de behöver styra dem på det extrema, extrema viset?) - men i Sverige? Är de de äldre som levt med detta hela livet? Isåfall får man hoppas att de striktaste kraven dör ut med dem. Men i hur stor grad följer de unga pojkarna, unga männen, åsikten? Är det mao, som några påpekat, enda sättet att faktiskt undervisa? Normalisera att kvinnor är jämställda (...) och inte behöver kontrolleras. Igen och igen tills det blir otänkbart att kontrollera kvinnorna. Ja, helt lär det ju aldrig försvinna ur vårt misogynistiska samhälle, men några avarter borde man kunna bli av med. (Nu, med tanke på Epstein och hela faderullan känns det som en utopi det jag nyss skrev.... )

Jag ser ett annat problem med förbudet och det är att det gör det fritt fram för hatare att attackera dessa fåtal kvinnor som tvingas bära burka/niqab om de ändå vågar sig ut. De blir helt skyddslösa. Ska vi förbjuda religiösa symboler, vilket det här faktiskt inte är, ska vi även tvinga alla som har ett kors runt halsen eller i öronen att ta av det.

Jag är faktiskt förvånad att det tagit ända tills nu innan hatarna gav sig in i tråden.

Fast nä, det skulle fortfarande vara förbjudet att attackera människor även om det infördes ett burkaförbud.

Jag funderar lite kring vilka det är som så hårdnackat för kraven på niqab (t.ex.) vidare? I t.ex. Afghanistan är det väl männen överhuvudtaget, samt de styrande (man undrar samtidigt varför de är så rädda för kvinnorna att de behöver styra dem på det extrema, extrema viset?) - men i Sverige? Är de de äldre som levt med detta hela livet? Isåfall får man hoppas att de striktaste kraven dör ut med dem. Men i hur stor grad följer de unga pojkarna, unga männen, åsikten? Är det mao, som några påpekat, enda sättet att faktiskt undervisa? Normalisera att kvinnor är jämställda (...) och inte behöver kontrolleras. Igen och igen tills det blir otänkbart att kontrollera kvinnorna. Ja, helt lär det ju aldrig försvinna ur vårt misogynistiska samhälle, men några avarter borde man kunna bli av med. (Nu, med tanke på Epstein och hela faderullan känns det som en utopi det jag nyss skrev.... )
Det här tror jag på.
Att integrera första generationens invandrare helt är svårt, men redan andra generation kommer vara mer naturligt integrerade och deras barn (tredje generation) kommer antagligen vara fullt integrerade.
Vi måste kunna ha en acceptans för att våra 80-åringar inte har smartphone och att någon som vuxit upp med andra åsikter inte kommer bli 100% på dessa.
Steg för steg kommer det utvecklas, helt naturligt.

Edit:
Det är bara runt 100 år sedan som ett oäkta barn var helt oacceptabelt i Sverige med. Barn dödades, och ogifta mammor försköts. Vår utveckling har gått snabbare än en del andra länders/religioner men det är inte som att det gick från en dag till en annan för oss heller. Och vi har mycket kvar att jobba med.

Jag tycker det är problematiskt att många anser att det inte är kvinnoförtryck samtidigt som dom kommer dragandes med att kvinnor blir isolerade om dom inte får bära den. Det blir motsägelsefullt. Om det nu är frivilligt som många vill påstå (alltså inte bara här på buke så varför skulle kvinnan bli isolerad om det blir ett förbud?

Det är alltså ett tvång och förtryck punkt och det ska inte tillåtas i Sverige!
Kan du citera någon som sagt att det inte är kvinnoförtryck.
Alla inlägg jag kommer ihåg att jag läst handlar om att man löser inte förtryck genom mer förtryck

Sen kan vi ju inkludera politiska symboler också. Jag tycker inte att en persons personliga åsikter/ideologier/tro alltid är lämpliga att skylta med i sin yrkesutövning.

Jag sitter "bara" på kontor och har mycket lite kontakt med kunder osv. Men jag tycker inte att mina personliga åsikter om religion/politik/annat bör skyltas med på jobbet i firm av symboler och liknande. Sitter vi och pratar i fikarummet och nåt specifikt ämne kommer upp så är det väl en sak. Men jag skulle aldrig ha en tröja med ateistiskt budskap på jobbet. Det är ju inte därför jag är där och min personliga livsåskådning ska inte komma ivägen för det som min arbetsgivare betalar mig för att göra.

Tänker man sen på yrken där man har mycket kundkontakt, patienter osv. så tycker jag att det är självklart att man ska skilja på professionell och privat.
Vilken tur att det ännu är tillåtet att bära kors på mitt jobb, så det tänker jag fortsätta med i mitt halsband. Precis som jag ser andra göra och en del bär slöja. Det är överhuvudtaget inget störande att se någons religionstillhörighet så länge den inte aktivt stoppas ner i någons hals i patientmötet. Och det har jag aldrig upplevt som patient själv ens. Inte när jag blivit behandlad av någon icketroende, någon som är muslim, jude eller tror på andra gudar och religioner. Trots att de ser mina kors runt halsen. Vi är bara två människor i ett möte i vården där vården diskuteras.

Jag ser ett annat problem med förbudet och det är att det gör det fritt fram för hatare att attackera dessa fåtal kvinnor som tvingas bära burka/niqab om de ändå vågar sig ut. De blir helt skyddslösa. Ska vi förbjuda religiösa symboler, vilket det här faktiskt inte är, ska vi även tvinga alla som har ett kors runt halsen eller i öronen att ta av det.

Jag är faktiskt förvånad att det tagit ända tills nu innan hatarna gav sig in i tråden.
Jag vet några som har kors i halsband och örhängen helt utan att de är troende. Någon har det för att det har en personlig betydelse för dem (som är anledningen till att jag har två istället för ett) och någon för att de tycker att det är ett fint smycke. Torshammaren nästa förbud?

Varför skulle det inte vara det, det är människor som alla andra?
Därför att det innehåller ett budskap som inte riktigt hör hemma i situationen.
Därför att det sorterar människor i olika grupper.
Ibland så kan man behöva vara helt lika varandra.
Uniformer är ett sätt att göra oss likadana.

Därför att det innehåller ett budskap som inte riktigt hör hemma i situationen.
Därför att det sorterar människor i olika grupper.
Ibland så kan man behöva vara helt lika varandra.
Uniformer är ett sätt att göra oss likadana.
Varken budskap eller grupper är farligt. Uniformer för att visa att vi alla tillhör samma arbetsgivare trots olika budskap och grupper, och därmed alltså står för samma värdegrund och sätt att se på andra människor räcker gott och väl. Att vara olika och att möta olika är inte skrämmande. Människor är olika och jag tycker det är tokigt att försöka göra oss till en enhet och dölja vår olikhet när den inte alls stör i mötena. Det gör inte människor mer toleranta mot olikheter hos varandra utan jag tycker nog det föder intolerans i samhället.

Varken budskap eller grupper är farligt
Det finns väldigt många som inte tycker att människor skall sorteras i grupper.
Och ibland så kan budskap vara icke önskvärda.
När de signalerar att någon anser sig bättre och mer from/helig/gudfruktig än andra.
Typ "Jag vördar Gud bättre än vad du gör".
Eller "Min Gud är bättre än din Gud".
Vilket i förlängningen signalerar att personen anser sig mera värd än andra.

Det finns väldigt många som inte tycker att människor skall sorteras i grupper.
Och ibland så kan budskap vara icke önskvärda.
När de signalerar att någon anser sig bättre och mer from/helig/gudfruktig än andra.
Typ "Jag vördar Gud bättre än vad du gör".
Eller "Min Gud är bättre än din Gud".
Vilket i förlängningen signalerar att personen anser sig mera värd än andra.
Jag ser varken torshammare, kors, slöja eller andra trosymboler som tecken på att man är förmer än någon annan. Bara att man har en religion. vad den betyder för en och var är olika och inte ens samma och inget som symbolen avslöjar i sig. Det är vad vissa tolkar in och inte vad som sänds ut av symbolerna. Oftast av människor som är väldigt emot religion har jag en känsla av.

Jag vet några som har kors i halsband och örhängen helt utan att de är troende. Någon har det för att det har en personlig betydelse för dem (som är anledningen till att jag har två istället för ett) och någon för att de tycker att det är ett fint smycke. Torshammaren nästa förbud?
Det är många som bär olika symboler utan att de för den skull tillhör någon religion. Svenskarna är en av världens mest sekulariserade folk oavsett om de räknas som kristna eller muslimer. Turban är tillåten bland många yrkesgrupper som bär uniform, då borde även sjal vara det.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka