Klädregler

Bukefalos 30 år!

Jag tycker detta är en skitsvår fråga - å ena sidan ser jag inte ett förbud som rätt väg att gå iom det som många redan skrivit om ökad isolering och att jag ser de juridiska svårigheterna osv men å andra sidan vill jag inte heller se skiten (religiös kontroll alltså) och jag kan bli rätt provocerad att vi i vårt relativt jämställda land tycker att det är ok med den här typen av just religiös kontroll som bara riktar sig mot kvinnor.
Jag tycker islam är en jävla medeltidsreligion på jättemånga sätt men det är väl egentligen alla religioner och det är väl mest här i sekulära Norden vi inte kan fatta att folk lever på de sätt man gör i många andra länder eftersom religion mest handlar om att kontrollera pöbeln och då ffa kvinnorna.

Så mitt inlägg är inte ens en ståndpunkt i debatten. :banghead:

Jag bor i Österrike och här förbjöds burka och niqab för ngr år sen. Lösningen för de kvinnorna som hade det innan: (medicinsk) mask som täcker hela ansiktet + stor hijab och hellång klänning som täcker resten av kroppen förutom ögonen.
Finns den här diskussionen i Österrike?

P1 berättar att det gjorts en undersökning om heltäckande kläder ska förbjuas ute i samhället. Och då.menar man inte rånarluva utan burka och niqab. Tydligen tycker en majoritet att det vore vettigt.

Själv är jag lite förundrad
Varför behöver kvinnors utseende och klädsel lagstadgas? Inget förbud mot rånarluva, motorcykelhjälm med visir, eller Fröken Snuskmask. Utan just muslimska uttryck.

Bukes åsikter?
Jag hoppas det blir förbud som majoriteten i Sverige tycks vilja ha. Det finns ju andra länder där just den kulturen uppskattas och då blir det ju lättare att integreras där istället.

Ibland så passar det inte med religiösa symboler.
Det måste faktiskt respekteras.
Och ibland så behöver människor kunna identifieras.
Det måste också respekteras.

Jag har blivit kommenderad att ta av mig en integralhjälm för att få komma in på ett fik för att köpa fikabröd.
Det tycker jag är helt rimligt.
Människa i svart läder med integralhjälm kan verka skrämmande.

Det är obehagligt och riskfyllt att inte kunna identifiera människor omkring sig.

Jag minns för några år sedan på ÖoB. Vackert sommarväder. Man och son i shorts och sandaler. Bredvid gick kvinnan i heltäckande klädsel med ett galler som hon kunde titta ut genom. Vilken vidrig orättvisa... :(

Jag med: en stekande varm dag i Florida, Aquatica. En man i shorts, ett litet barn i badkläder - och så kvinnan: helt täckt i svart, med en smal strimma bakom vilken ögonen fanns. Det var hemskt. Varför fick han gå i shorts och tshirts men inte hon?
Det intressanta i sammanhanget är att enligt Islam så skall även männen täcka sig.
Så hur blev det så här?
Att det till slut bara gällde kvinnor?

Men är verkligen en religiös symbol lämplig inom offentlig verksamhet?
Och vilka symboler skall tillåtas och vilka skall inte tillåtas?

Ett durkslag på huvudet för att man bekänner sig till Pastafari?
https://www.theguardian.com/film/2020/may/21/i-pastafari-review

Sen kan vi ju inkludera politiska symboler också. Jag tycker inte att en persons personliga åsikter/ideologier/tro alltid är lämpliga att skylta med i sin yrkesutövning.

Jag sitter "bara" på kontor och har mycket lite kontakt med kunder osv. Men jag tycker inte att mina personliga åsikter om religion/politik/annat bör skyltas med på jobbet i firm av symboler och liknande. Sitter vi och pratar i fikarummet och nåt specifikt ämne kommer upp så är det väl en sak. Men jag skulle aldrig ha en tröja med ateistiskt budskap på jobbet. Det är ju inte därför jag är där och min personliga livsåskådning ska inte komma ivägen för det som min arbetsgivare betalar mig för att göra.

Tänker man sen på yrken där man har mycket kundkontakt, patienter osv. så tycker jag att det är självklart att man ska skilja på professionell och privat.

Problemet med att förbjuda burka och niqab är ju att det i många fall i praktiken gör att dessa kvinnor inte kan gå ut alls istället.
Varför kan dom inte gå ut här i Sverige som alla andra? Den kulturen hör inte hemma i vårat Sverige. Dom måste förstå och anpassa sig till att här i Sverige ska alla kvinnor få gå ut om dom vill.

Tänker man sen på yrken där man har mycket kundkontakt, patienter osv. så tycker jag att det är självklart att man ska skilja på professionell och privat.
En mössa med partibeteckning på är ju ytterst olämpligt när man kör buss.
Så det har jag aldrig haft.

En kollega bar en mössa med symbol för sitt lag i sport som ett inlägg i debatten.
Det blev litet bråk om det.
Men han hävdade sin rätt i jämförelse med turban och hijab samt att vi var tvungna att hålla med mössa själva.
Strax efter det så fick vi mössor och det kom direktiv på vilken färg turbanen och slöjan fick ha.

Själv så använde jag egen skoteroverall vid utomhusarbete på rampen när det var för kallt för uniformen.
Det året fick vi termobyxor i julklapp.

Ibland så finns det klädregler för arbetet som man utför.
Då måste man förhålla sig till det.

Jag tycker detta är en skitsvår fråga - å ena sidan ser jag inte ett förbud som rätt väg att gå iom det som många redan skrivit om ökad isolering och att jag ser de juridiska svårigheterna osv men å andra sidan vill jag inte heller se skiten (religiös kontroll alltså) och jag kan bli rätt provocerad att vi i vårt relativt jämställda land tycker att det är ok med den här typen av just religiös kontroll som bara riktar sig mot kvinnor.
Jag tycker islam är en jävla medeltidsreligion på jättemånga sätt men det är väl egentligen alla religioner och det är väl mest här i sekulära Norden vi inte kan fatta att folk lever på de sätt man gör i många andra länder eftersom religion mest handlar om att kontrollera pöbeln och då ffa kvinnorna.

Så mitt inlägg är inte ens en ståndpunkt i debatten. :banghead:

Jag tycker det är problematiskt att många anser att det inte är kvinnoförtryck samtidigt som dom kommer dragandes med att kvinnor blir isolerade om dom inte får bära den. Det blir motsägelsefullt. Om det nu är frivilligt som många vill påstå (alltså inte bara här på buke så varför skulle kvinnan bli isolerad om det blir ett förbud?

Det är alltså ett tvång och förtryck punkt och det ska inte tillåtas i Sverige!

Jag tycker det är problematiskt att många anser att det inte är kvinnoförtryck samtidigt som dom kommer dragandes med att kvinnor blir isolerade om dom inte får bära den. Det blir motsägelsefullt. Om det nu är frivilligt som många vill påstå (alltså inte bara här på buke så varför skulle kvinnan bli isolerad om det blir ett förbud?

Det är alltså ett tvång och förtryck punkt och det ska inte tillåtas i Sverige!

Naturligtvis är det kvinnoförtryck! Det har inte någon sagt att det inte är. Vad som diskuteras är hur vi ska integrera en otroligt utsatt grupp där samhället svikit dem totalt. Men är verkligen det mest konstruktiva att isolera dem i hemmet?

Jag upprepar mig igen, men utbildning och arbete är den enda vägen framåt, inte förbud. Vi måste ge dessa kvinnor möjlighet att själva bestämma sig för att ta av sig niqab/burka. Genom att erbjuda dem alternativ.

Resurser behöver satsas, att enbart tycka, ja det är otäckt med kvinnor i burka/niqab eftersom jag inte ser vem det är och lösa det genom förbud blir bara populism. Dessutom som @turbofling konstaterade, i länder som Österrike som förbjudit det, så har det ersatts med mask, lång klänning och slöja. Så man ser fortfarande lika lite hur kvinnan ser ut. Det är ju inte klädseln i sig som är problemet om man bara byter ut det mot andra komponenter.

Dessutom tvivlar jag på att polisen kommer lägga resurser på att gå runt och arrestera kvinnor i niqab/burka i mataffären, så det enda resultatet är stärkt isolering av utsatta kvinnor som inte kan röra sig fritt i samhället. Om en kvinna i burka/niqab inte kan/vägrar gå till SFI och liknande så redan där nollställs integrationen. Visst, du kan straffa kvinnan genom att dra in deras ersättning. Det är inte så att det kommer få henne (eller hennes man snarare) att oj, ja då kan du naturligtvis gå var du vill, klädd som du vill.

Vi måste öppna kvinnornas ögon att det finns en annan värld, en annan verklighet och sedan hjälpa dem att nå till friheten i vårt (hmm!) jämställda land.

Jag ser ett annat problem med förbudet och det är att det gör det fritt fram för hatare att attackera dessa fåtal kvinnor som tvingas bära burka/niqab om de ändå vågar sig ut. De blir helt skyddslösa. Ska vi förbjuda religiösa symboler, vilket det här faktiskt inte är, ska vi även tvinga alla som har ett kors runt halsen eller i öronen att ta av det.

Jag är faktiskt förvånad att det tagit ända tills nu innan hatarna gav sig in i tråden.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka