Jag bor i Österrike och här förbjöds burka och niqab för ngr år sen. Lösningen för de kvinnorna som hade det innan: (medicinsk) mask som täcker hela ansiktet + stor hijab och hellång klänning som täcker resten av kroppen förutom ögonen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bor i Österrike och här förbjöds burka och niqab för ngr år sen. Lösningen för de kvinnorna som hade det innan: (medicinsk) mask som täcker hela ansiktet + stor hijab och hellång klänning som täcker resten av kroppen förutom ögonen.
Jag har aldrig påstått att de har något, men vad är Tidös förslag? Hedersmord är något som inte enbart drabbar kvinnor och handlar inte om burka/niqab.Vad är det rödgrönas förslag ?
Det var ju du som drog upp hedersmord i en tråd som handlar om statlig kontroll av kvinnors kläder och började orera om att de rödgröna saknar förslag på den punkten. Eftersom du klagar på vad du anser är deras avsaknad av lösning så måste du ju anse att den andra sidan har en sådan så vad är tidös lösning?Vad är det rödgrönas förslag ?
Finns den här diskussionen i Österrike?Jag bor i Österrike och här förbjöds burka och niqab för ngr år sen. Lösningen för de kvinnorna som hade det innan: (medicinsk) mask som täcker hela ansiktet + stor hijab och hellång klänning som täcker resten av kroppen förutom ögonen.
Det var lite diskussioner då men inte längre. Ni handlar det mer om slöjförbud i skolor.Finns den här diskussionen i Österrike?
Jag hoppas det blir förbud som majoriteten i Sverige tycks vilja ha. Det finns ju andra länder där just den kulturen uppskattas och då blir det ju lättare att integreras där istället.P1 berättar att det gjorts en undersökning om heltäckande kläder ska förbjuas ute i samhället. Och då.menar man inte rånarluva utan burka och niqab. Tydligen tycker en majoritet att det vore vettigt.
Själv är jag lite förundrad
Varför behöver kvinnors utseende och klädsel lagstadgas? Inget förbud mot rånarluva, motorcykelhjälm med visir, eller Fröken Snuskmask. Utan just muslimska uttryck.
Bukes åsikter?
Då får man hantera det på annat sätt.Problemet med att förbjuda burka och niqab är ju att det i många fall i praktiken gör att dessa kvinnor inte kan gå ut alls istället.
Men är verkligen en religiös symbol lämplig inom offentlig verksamhet?SD vill ju gärna ta det ett steg längre med hijab-förbud för de som jobbar inom offentlig verksamhet. Mycket problematiskt.
Jag minns för några år sedan på ÖoB. Vackert sommarväder. Man och son i shorts och sandaler. Bredvid gick kvinnan i heltäckande klädsel med ett galler som hon kunde titta ut genom. Vilken vidrig orättvisa...![]()
Det intressanta i sammanhanget är att enligt Islam så skall även männen täcka sig.Jag med: en stekande varm dag i Florida, Aquatica. En man i shorts, ett litet barn i badkläder - och så kvinnan: helt täckt i svart, med en smal strimma bakom vilken ögonen fanns. Det var hemskt. Varför fick han gå i shorts och tshirts men inte hon?
Jag tycker det är svårt och jobbigt att diskutera med dig, så släpper det.Men är verkligen en religiös symbol lämplig inom offentlig verksamhet?
Och vilka symboler skall tillåtas och vilka skall inte tillåtas?
Ett durkslag på huvudet för att man bekänner sig till Pastafari?
https://www.theguardian.com/film/2020/may/21/i-pastafari-review
Det är redan förbjudet.Vi borde också kunna förbjuda nudism på offentlig plats med (tycker jag) medan det är helt okej vara naken hemma eller på nudiststranden.
Men är verkligen en religiös symbol lämplig inom offentlig verksamhet?
Och vilka symboler skall tillåtas och vilka skall inte tillåtas?
Ett durkslag på huvudet för att man bekänner sig till Pastafari?
https://www.theguardian.com/film/2020/may/21/i-pastafari-review
Varför kan dom inte gå ut här i Sverige som alla andra? Den kulturen hör inte hemma i vårat Sverige. Dom måste förstå och anpassa sig till att här i Sverige ska alla kvinnor få gå ut om dom vill.Problemet med att förbjuda burka och niqab är ju att det i många fall i praktiken gör att dessa kvinnor inte kan gå ut alls istället.
En mössa med partibeteckning på är ju ytterst olämpligt när man kör buss.Tänker man sen på yrken där man har mycket kundkontakt, patienter osv. så tycker jag att det är självklart att man ska skilja på professionell och privat.
Jag tycker detta är en skitsvår fråga - å ena sidan ser jag inte ett förbud som rätt väg att gå iom det som många redan skrivit om ökad isolering och att jag ser de juridiska svårigheterna osv men å andra sidan vill jag inte heller se skiten (religiös kontroll alltså) och jag kan bli rätt provocerad att vi i vårt relativt jämställda land tycker att det är ok med den här typen av just religiös kontroll som bara riktar sig mot kvinnor.
Jag tycker islam är en jävla medeltidsreligion på jättemånga sätt men det är väl egentligen alla religioner och det är väl mest här i sekulära Norden vi inte kan fatta att folk lever på de sätt man gör i många andra länder eftersom religion mest handlar om att kontrollera pöbeln och då ffa kvinnorna.
Så mitt inlägg är inte ens en ståndpunkt i debatten.![]()
Jag tycker det är problematiskt att många anser att det inte är kvinnoförtryck samtidigt som dom kommer dragandes med att kvinnor blir isolerade om dom inte får bära den. Det blir motsägelsefullt. Om det nu är frivilligt som många vill påstå (alltså inte bara här på buke så varför skulle kvinnan bli isolerad om det blir ett förbud?
Det är alltså ett tvång och förtryck punkt och det ska inte tillåtas i Sverige!