Klädregler

Bukefalos 30 år!

tanten

Trådstartare
P1 berättar att det gjorts en undersökning om heltäckande kläder ska förbjuas ute i samhället. Och då.menar man inte rånarluva utan burka och niqab. Tydligen tycker en majoritet att det vore vettigt.

Själv är jag lite förundrad
Varför behöver kvinnors utseende och klädsel lagstadgas? Inget förbud mot rånarluva, motorcykelhjälm med visir, eller Fröken Snuskmask. Utan just muslimska uttryck.

Bukes åsikter?

P1 berättar att det gjorts en undersökning om heltäckande kläder ska förbjuas ute i samhället. Och då.menar man inte rånarluva utan burka och niqab. Tydligen tycker en majoritet att det vore vettigt.

Varför behöver kvinnors utseende och klädsel lagstadgas? Inget förbud mot rånarluva, motorcykelhjälm med visir, eller Fröken Snuskmask. Utan just muslimska uttryck.

Bukes åsikter?
Ev kan folk tycka det är säkerhetsrisker med att bara ögon syns (SAS har ju gjort operationer i vissa länder i utstyrseln) men i Sverige skulle det inte vara diskret alls, så den orsaken går bort.

Man borde inte polisa folks kläder. Och det är närapå inga som har det och det är mycket sannolikt att extremism (i den mån den finns) skulle öka om det var ett förbud. Och jag skulle då inte vilja att något annat land tvingade mig gå i bikini för att de tycker att jeans är för heltäckande eller ngt.

Jag kan förstå tanken, men mår man dåligt av att se dem får man väl se åt ett annat håll, något de flesta är väldigt duktiga på redan i vårt samhälle. Vad jag vet har användandet inte ökat och de här kvinnorna är redan isolerade i samhället, de försvinner inte pga ett förbud utan blir ännu mer isolerade i sina hem utan möjlighet att kunna gå ut, söka vård, låta sina barn leka ute osv.

Jag är helt emot ett förbud, bättre att försöka informera och påverka männen i synnerhet. Se bara på alla afghanska kvinnor som tvingats bära skiten sedan talibanerna tog över makten. Det är ytterligare ett argument att låta alla kvinnor som trots allt lyckas fly till Sverige att stanna här och inte utvisa dem till ett fortsatt liv i förtryck och våld.

Lägg energin på att bekämpa hedersförtryck, det finns inom både kristna och muslimska grupperingar, istället för att enögt fokusera på vad ett fåtal kvinnor bär.

Ett varför vill man förbjuda kläder - är det för att minska risken för religiöst förtryck eller av säkerhetsskäl?

Dels tror jag inte på det ärliga uppsåtet hos många av dem som driver agendan - ofta är det aktörer som gör mindre än inget för kvinnors rättigheter och politiska partier som glatt stödjer att människor utvisas till bl.a. Afghanistan (vilket borde vara typ steg ett att undvika om man nu verkligen ville skydda människor mot religiöst förtryck)

Dels är själva premissen märklig. "Nu är du utsatt för förtryck och här kommer vi vita frälsare och förtrycker lite till så att du ska bli fri" :confused: Fria människor måste få vara fria att göra sina egna val så länge de inte skadar någon annan. Och religionsfrihet anses normalt vara en del av de mänskliga rättigheterna. OM vi vill förbjuda religiösa klädesplagg måste vi först omdefiniera dem. Vi kan inte ha okränkbara mänskliga rättigheter som bara gäller när "vi" anser att så passar

Och kvinnor som mot sin vilja tvingas täcka sig - vad tror vi händer med dessa kvinnor om vi förbjuder vissa kläder? Är inte risken överhängande att de inte alls tillåts gå ut?

Och om det nu är säkerhetsaspekten så bör ju ett förbud omfatta alla klädesplagg och assesoarer som ger samma effekt. Är det läskigt att inte se ögonen så borde ju även solglasögon förbjudas.

Bukes åsikter?
Tvång som tvång tänker jag. Det spelar ingen roll för mig om någon tvingar mig att ha på mig något eller någon tvingar mig att ta av mig något. Problemet ligger i styrandet.

Bukes åsikter?
Jag är för att folk själva ska få välja hur de klär sig. Inget tvång åt något håll, alltså mot ett förbud.

Ett litet tillägg, jag har sett kristna kvinnor utomlands bära niqab, är det bara om man anses vara muslim som man inte får bära plagget? I Sverige så är majoriteten av muslimerna sekulariserade, precis som de flesta kristna. Själv är jag ateist så räknar mig inte som kristen.

Lite på temat. Förut brukade jag ha en enfärgad, bred halsduk om huvudet när det var kallt, det kunde se ut som om jag bar slöja. Vid åtminstone ett tillfälle fick jag en diskret nick och respektfull blick av män med mellanösternutseende.
Vet inte om de trodde att jag hade täckt mitt hår?
Är säkert så att i de kulturerna respekterar folk kvinnor med täckt hår mer än kvinnor utan täckt hår. Så det är nog också ett sätt för de kvinnorna att få känna sig respekterade.

Kom bara att tänka på det när jag läste den här tråden.

Bukes åsikter?
Vi har väl maskeringsförbud? Eller det kanske bara gäller vid demonstrationer och fotbollsmatcher …?

Bukes åsikter?
För mig är det lika bakvänt att tvinga någon att inte ha på sig något som att tvinga någon att ha på sig något.
Ett förbud löser absolut inte problemet.

Ett hijabförbud är jag emot. Att täcka håret som religiöst val är det ju många religioner som gör, inklusive en del kristna falanger. Det hindrar inte kommunikation, det är inte ett hinder för integration, det finns jobbversioner och sportversioner. En fin kompromiss mellan religiöst uttryck och modernt samhälle.

Men burka och niqab? Absolut, förbjud. Vi ska inte vara toleranta mot intolerans, så att säga. Det är inget annat än extremt kvinnoförtryck. Det blockerar integration fullständigt. Det är dåligt för kvinnornas hälsa. Det är alltså dräkterna som helt täcker ansiktet, burka är den där med "ögonburen".

...
Men burka och niqab? Absolut, förbjud. Vi ska inte vara toleranta mot intolerans, så att säga. Det är inget annat än extremt kvinnoförtryck. Det blockerar integration fullständigt. Det är dåligt för kvinnornas hälsa. Det är alltså dräkterna som helt täcker ansiktet, burka är den där med "ögonburen".
Jag har aldrig pratat med kvinnor i vare sig burka eller niqab. Antar att jag skulle känna mig lite osäker i
om bristen på ansiktsyttryck.

Men att stifta lagar mot kvinnors kläder?

Du är tvärsäker på att det är exrtremt kvinnoförtryck. Hur mångas burkabärare har du samtalat med om det? Eller ens niqab? Vad säger de kvinnorna? Det är inte alltför länge sen den "allmänna opinionen" var säker på att kvinnor i sjal inte skulle kunna jobba. Idag är det väl svårt att hitta någon plats i samhället som är helt fri från sjalar.

Det är skapligt enkelt att stå utanför och tycka.

Som sagt, jag är inte säker.

Jag har aldrig pratat med kvinnor i vare sig burka eller niqab. Antar att jag skulle känna mig lite osäker i
om bristen på ansiktsyttryck.

Men att stifta lagar mot kvinnors kläder?

Du är tvärsäker på att det är exrtremt kvinnoförtryck. Hur mångas burkabärare har du samtalat med om det? Eller ens niqab? Vad säger de kvinnorna? Det är inte alltför länge sen den "allmänna opinionen" var säker på att kvinnor i sjal inte skulle kunna jobba. Idag är det väl svårt att hitta någon plats i samhället som är helt fri från sjalar.

Det är skapligt enkelt att stå utanför och tycka.

Som sagt, jag är inte säker.

Det är inte så lätt att närma sig någon i burka. Det vore faktiskt farligt för dom, åtminstone i de länder jag har stött på burka (Jordanien, Egypten). Inte kan jag som "slampig västerlänning" gå fram och riskera deras liv bara för att säga att jag pratat med någon i burka?

Jag ser det inte som lagstiftning mot kvinnors kläder.

Kläder är det dom har på sig undertill. Burkan är något helt annat.

Precis som hijaben är den ett religiöst uttryck, men medans hijaben är anpassad till ett modernt demokratiskt samhälle där alla har rätt att prata med vem dom vill, synas i allmänna utrymmen, jobba och gå i skolan... Så är burkan motsatsen.

Burkan är till för att totalt hindra kontakt mellan kvinnan och omvärlden. Den är till för att isolera. Den är till för att frånta kvinnor deras mänskliga rättigheter.

Vi ska inte vara toleranta mot de intoleranta.

Klistrar in en bild från wiki. Burka är till och med förbjudet/lokalt förbjudet i en del länder i "arabvärlden". Det finns länder med muslimsk majoritet eller stora muslimska minoriteter där den är reglerad.

1000037089.webp

Ett exempel på att burkan används som förtryck:

Afganistan förbjuder kvinnor tillgång till vård om de inte bär burka:

https://feminist.org/news/new-taliban-rule-in-afghanistan-no-burqa-no-healthcare-for-afghan-women/

https://reliefweb.int/report/afghan...anistan-october-december-2025-update-endarips

Jag tycker det är självklart att vi inte ska tillåta burka i något europeiskt land. På samma sätt som det är självklart att det ska vara tillåtet att bära hijab, som inte på något sätt hindrar en människas interaktion med omvärlden.

Problemet med att förbjuda burka och niqab är ju att det i många fall i praktiken gör att dessa kvinnor inte kan gå ut alls istället.
Jag tycker det är djupt problematiskt med både burka och niqab, men tror inte på att ett förbud skulle hjälpa kvinnorna.

Och då måste mannen "sänka sig" till att göra kvinnojobben som att handla mat, ta barnen till skolan och så vidare. Vilket han förmodligen inte är särskilt intresserad av, om han är en sån som vill att hans fru ska gå i burka.

Jag tycker att det är av yttersta vikt att vi omöjliggör för människor som vill utöva religiöst förtryck att leva i våra länder. Hård gräns. Det är ett nej. Vill du bo här, ska alla dina familjemedlemmar få tillgång till vårt samhälle fullt ut.

Förbjud religiösa friskolor också. Helstopp, helst igår.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka