Jag medJag har också sett burka och niqab många gånger här i Göteborg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag medJag har också sett burka och niqab många gånger här i Göteborg.
Jag har sett burka i Sverige., två olika kvinnor i Sthlm varav den ena på T-centralen. De skulle inte få gå ut om det kom ett förbud. I Paris såg jag aldrig någon men i Frankrike är ju det ju förbjudet att ens använda sjal/hijab så jag hade varit väldigt förvånad om du sett någonAldrig sett någon i burka i Sverige, och ja jag har spenderat mycket tid i storstäderna (GBG och Sthlm). Vilket i sig gör det hela till något av en symbolisk debatt, hur många burkabärare finns det ens i Sverige? Jag har aldrig sett någon i andra europeiska länder, och ja jag har varit i exempelvis Paris förorter. Det är ett såpasst extremt plagg, väldigt ovanligt att muslimer i Europa använder det.
Har du någon gång sett någon i burka här?
Jag har sett ett par i burka, fler i niqab.Aldrig sett någon i burka i Sverige, och ja jag har spenderat mycket tid i storstäderna (GBG och Sthlm). Vilket i sig gör det hela till något av en symbolisk debatt, hur många burkabärare finns det ens i Sverige? Jag har aldrig sett någon i andra europeiska länder, och ja jag har varit i exempelvis Paris förorter. Det är ett såpasst extremt plagg, väldigt ovanligt att muslimer i Europa använder det.
Vilket ju är helt vansinnigt. Du måste visa håret oavsett om du har cancer eller fryser (har ju en kollega som hade mössa på jobbet häromdagen, pga bad hair day, det ska vara olagligt?) Det vore typ rimligare (men absolut tycker jag inte det) att förbjuda pojkar att ha keps i klassrummet.SD vill ju gärna ta det ett steg längre med hijab-förbud för de som jobbar inom offentlig verksamhet. Mycket problematiskt.
Håller med om att det är konstigt att männen inte följer sina klädregler och är anständiga om kvinnorna ska.Jag med: en stekande varm dag i Florida, Aquatica. En man i shorts, ett litet barn i badkläder - och så kvinnan: helt täckt i svart, med en smal strimma bakom vilken ögonen fanns. Det var hemskt. Varför fick han gå i shorts och tshirts men inte hon?
Koranen påbjuder att män såväl som kvinnor ska skyla sina kroppar och uppträda diskret, och enligt hadith är män förbjudna att bära silke och guld. Till skillnad från kvinnors klädedräkter är alltså thawb aldrig guldbroderad eller tillverkad i silke. Det är vidare förbjudet för män att bära kläder som liknar kvinnokläder (liksom det också omvänt är förbjudet för kvinnor att ha manskläder).
Islam påbjuder å andra sidan också att, för att inte utmärka sig, anamma klädedräkten i det land där vederbörande befinner sig. Muslimska män tenderar därför att inte bära thawb i Europa eller USA. Enligt vissa läror bör dock muslimen bära thawb om han befinner sig i ett land som är fientligt mot muslimer, i syfte att utmärka sig.
Ja massor i London, på typ Harrods osv. Men jag tror ev det kan vara turister.Aldrig sett någon i burka i Sverige, och ja jag har spenderat mycket tid i storstäderna (GBG och Sthlm). Vilket i sig gör det hela till något av en symbolisk debatt, hur många burkabärare finns det ens i Sverige? Jag har aldrig sett någon i andra europeiska länder, och ja jag har varit i exempelvis Paris förorter. Det är ett såpasst extremt plagg, väldigt ovanligt att muslimer i Europa använder det.
Precis så!Aldrig sett någon i burka i Sverige, och ja jag har spenderat mycket tid i storstäderna (GBG och Sthlm). Vilket i sig gör det hela till något av en symbolisk debatt, hur många burkabärare finns det ens i Sverige? Jag har aldrig sett någon i andra europeiska länder, och ja jag har varit i exempelvis Paris förorter. Det är ett såpasst extremt plagg, väldigt ovanligt att muslimer i Europa använder det.
Jag tror att de där 300 snarare bär niqab, och några få av dem burka? (Man säger ju burka om båda i en del sammanhang.)Precis så!
Varför stifta klagar mot fenomen som inte finns.
För många år sedan uppskattades antalet burkabärare till ca300..
Detta är ren populism.
Själva frågan för mig blir varför stifta lagar som bara rör kvinnor och en religion!!
(Undersökningen som den presenterades i P1 berättades om en majoritet för förbud.)
Eller faktiskt tillfråga dem självaJag tror att de där 300 snarare bär niqab, och några få av dem burka? (Man säger ju burka om båda i en del sammanhang.)
Ja, köns- och religionsspecifik lagstiftning, som dessutom rör så få personer att man i princip skulle kunna upprätta en lista över dem.
Fast det är ju inte så fritt och jämställt att förbjuda någonting för kvinnor?Jag tycker att burka och niqab borde förbjudas helt. De hör inte hemma i ett fritt och jämställt samhälle.
Men vad ska de svara??? Att de älskar sin niqab och skulle bära den oavsett livet i övrigt? Och jag menar - är det lagligt i S verige att låsa in en kvinna som vägrar niqab/burka? Är det lagligt av en man/ familj att hålla en dotter/hustru inlåst??Eller faktiskt tillfråga dem själva.... om det nu är dem man bryr sig om
Håller med!Jag tycker att OM man ska förbjuda något så ska det vara ett allmänt maskeringsförbud.
Med det sagt så ska man få ha skidmask/balaklava när du åker skidor/skoter - men ej gåendes på stan, man får ha hjälm när man åker mc/moped - men ej gåendes på stan, man får ha heltäckande kläder i sitt religösa forum - men ej gåendes på stan.
Att det är lika för alla tycker jag är en bra tumregel, inte förbjuda specifika saker eller plagg.
Tror inte du behöver oroa dig. Rätt snart kommer vi säkert få se förbud mot att täcka ansiktet på offentliga platser. Övervakningsssamhället och diverse funktioner för ansiktsigenkänning fungerar inte om man inte kan identifiera folk som rör sig ute. Jag känner mig mest diskriminerad för att jag som kvinna inte kan odla ett ordentligt sjörövarskägg...Precis så!
Varför stifta klagar mot fenomen som inte finns.
För många år sedan uppskattades antalet burkabärare till ca300..
Detta är ren populism.
Själva frågan för mig blir varför stifta lagar som bara rör kvinnor och en religion!!
(Undersökningen som den presenterades i P1 berättades om en majoritet för förbud.)
Som om även dessa kvinnor vore människor med agens och subjektivitet i egen rätt!!Eller faktiskt tillfråga dem själva.... om det nu är dem man bryr sig om