Sant.Fast Jehovas Vittnen bär inte kors.
Men andra som känner sig extra heliga gör det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sant.Fast Jehovas Vittnen bär inte kors.
Som vem?Sant.
Men andra som känner sig extra heliga gör det.
Det blir ju liksom lite märkligt när folk kommer hit från andra länder där dom blev förtryckta. När många sedan kommer hit för att slippa förtryck ja då plötsligt är det dom själva som förtrycker andra och därmed sprider dom förtrycket vidare.Man kan på många sätt dra en parallell med lagstiftningen där kunderna inte de prostituerade kriminaliserades. Förbudet slår, precis som tidigare lagstiftning, mot det oskyldiga offret, inte mot de som utövar brottet. Förbjud gärna att män tvingar kvinnor till att bära niqab/burka. Hur det ska genomföras är naturligtvis en annan fråga, men lägg skulden på de riktiga förövarna.
Att visa sin religion med religiösa symboler behöver inte alls vara att ta ställning och visa vad man har för åsikter om livet och andra människor. Jag har svårt att förstå hur du kan tala för troende människor av alla de slag utan att själv vara troende?Det är inget som representerar någon typ av ståndpunkt.
Att visa sin religion med religiösa symboler är att ta ställning och visa vad man har för åsikter om livet och andra människor.
Det är inte alltid lämpligt att göra det i sammanhang när det skall vara neutralt.
Där passar varken religion eller politik in.
De som ser ner på andra pga sin religion beter sig nog så också så att det märks. De bär liksom inte bara en symbol, de kränker andra människor. Möter du en bussförare, en läkare eller polis som behandlar dig så i mötet är det ju anmälningsbart till vederbörandes chef, det passar inte på jobbet, sådant beteende. De som "bara" tror utan att se ner på andra osv beter sig vettigt i mötet med andra, som om de inte hade någon symbol. Det är inte symbolerna som är avgörande för människors åsikter, det är ju deras beteende.Okej, det var inte menat som oförskämt.
Jag provar att svara igen då.
Ja precis och det är just det som är problematiskt och orsaken till att man inte vill ha några religiösa symboler alls.
Hur skall man kunna sortera de som vill visa sig bättre än andra från de som inte lägger något sådant värde i symbolerna?
Det fungerar inte så med människor som behöver hanteras av polisen, väktare, sjukvården, kriminalvården, kollektivtrafiken o.s.v.
De människorna är bara där helt kortvarigt eller är där just för att de har problem.
Jag har svårt att se hur stökiga narkomaner eller kriminella eller sjuka människor skulle kunna ta till sig det.
De har liksom fullt upp med annat att hantera.
Eller vill absolut inte hantera någon typ av acceptans p.g.a. sina åsikter eller egna religion.
Har de sagt detta till dig? Eller är det vad du tror de förmedlar med sina symboler? Om de betett sig på ett sådant sätt är det ju inte symbolerna i sig som är problemet utan de som bär dem. De beter sig som rövhattar och idioter. De finns i alla former.Det har jag gjort som bussförare.
Både av kollegor och passagerare.
Aldrig av någon med turban dock men med hijab.
Och även med kors, just Jehovas vittnen då.
"Vi är de utvalda och du är förtappad och kommer att brinna i helvetet. Och jag skall rädda dig."
Respektive.
"Jag visar med min slöja att jag är en är en ärbar kvinna som respekterar min Gud."
Underförstått, det är/gör inte du så du är oren.
Även från män vars fruar bär slöja.
Eller ännu värre från passagerare, både manliga och kvinnliga.
"Du är en hora som inte respekterar Gud!"
Att som kvinna bära uniform likt en man och inte täcka håret är tydligen provocerande för vissa.
Att ovanpå det vara agnostiker och inte vörda någon gud kan få propparna att gå för somliga människor.
Så jag anser därför att religiösa symboler inte hör hemma alls inom vissa yrken.
Att visa sin religion med religiösa symboler behöver inte alls vara att ta ställning och visa vad man har för åsikter om livet och andra människor. Jag har svårt att förstå hur du kan tala för troende människor av alla de slag utan att själv vara troende?
Jag bär mina kors för att JAG tror på Gud. Det är en symbol mellan MIG och GUD- inget mellan mig och andra människor. Jag har samma värdegrund som de flesta andra människor och samma åsikter om andra människor som de flesta andra människor-oavsett deras trostillhörighet eller avsaknad av tro. Mitt kors är inte en symbol för att visa andra att jag är förmer eller bättre och andra sämre. Det som gör människor bättre eller sämre i mina ögon har inget med vad de tror på ens, bra människor utan tro finns, bra människor med en annan tro än min finns, dåliga människor utan tro finns och dåliga människor med tro oavsett sort finns. Tro har inget med det att göra och mitt kors är inte en symbol för att jag är värd mer och därmed ser ner på andra. Den är helt och hållet mellan mig och den jag tror på.
Mina barn är döpta, men inte konfirmerade och ingen tror. Jag pratar ALDRIG om min tro om de inte frågar, har aldrig gjort. De gånger de befunnit sig i en kyrka kan man räkna på en hand eller så- sitt egna dop, skolans skolavslutningar i början och så några begravningar. Jag stoppar inte ner vad jag tror på i andras hals, ser inte andra som orena- då skulle alltså mina barn vara mindre värda än vad jag är, med det synsättet?
(Hur jag har blivit behandlad av min familj och släkt pga min tro och deras avsaknad av densamme är en annan femma, där kan vi tala om att de anser sig förmer och ser ner på mig.)
Religion har utvecklats. Du skrev det själv. Eller gäller det bara vissa bitar enligt dig, de som passar in med dina åsikter?
Ja de har sagt motsvarande till mig.Har de sagt detta till dig? Eller är det vad du tror de förmedlar med sina symboler? Om de betett sig på ett sådant sätt är det ju inte symbolerna i sig som är problemet utan de som bär dem. De beter sig som rövhattar och idioter. De finns i alla former.
Jag anser inte att hon har fel. Däremot anser jag att det är svårt att veta vad troende har för åsikter med sina symboler när de bär dem och de inte gör annat än sitt jobb, när man inte tror själv. Att det finns troende som beter sig illa är en sak, det finns ju hur många som beter sig vettigt också. Det finns icketroende som beter sig illa. Det har inte med religionen att göra utan om personerna.Fast du måste ju lika mycket som du skriver om dina erfarenheter förstå att andra har andra erfarenheter ?
Den ena måste inte ha fel bara för att ni upplevt olika ... Du måste inte tillskriva alla icke troende att "vi är förmer" liksom självklart vi som är icke troende inte måste tillskriva troende som "förmer" ... MEN en i tråden har ju tom skrivit hur hen fick en "respektful nick" när hen hade en sjal runt huvudet här i SVERIGE. Och hen var inte ute efter att tillgodose nån annans behov än att hen just då bar plagget så av nån anledning (vet inte om det framgick i inlägget).
Att du då sitter å säger att inte_ung har "fel" när inte_ung beskriver sin vardag känns bara fel. Att köra buss i fel område som kvinna i Stockholm kan UTAN PROBLEM vara ytterst problematiskt. Det är områden jag inte rör mej i frivilligt. Jag har dessutom varit tvungen att besöka dessa i egenskap av väktare = uniform, batong mm ENSAM kvinna. Tro mej man är INTE stor på jorden då. Att då också veta att jag skulle aldrig få hjälp av någon annan i det området hjälper ju inte.
Religion ÄR en privat sak. Lika privat som intimdelar på kroppen, alla har en men de måste inte gå runt och vifta med det.
JAG är emot religion, inte så att jag tycker den ska förbjudas, men tycker den får alldeles för stort "spelrum" som "anledning" till grisigt uppförande. En svensk är rasist om man tycker illa om "olika" men en muslim följer bara sin religiösa inriktning. Kristendomen framförallt i USA är så skenhelig så det bara dånar om det. I Sverige är det inte lika "utbrett" med kristna så nej här märker vi inte av det på samma sätt... Men här märks då som sagt muslimer mer utmärkande, gå i fel område enligt deras "traditioner" felklädd och du kallas både det ena å det andra... Från män högljutt, från kvinnor via deras blickar, vad kvinnorna säger vet jag dock inte då de inte pratar svenska...
Om de säger sådana saker till dig är de rövhattar, man säger inte så. Man tvingar inte sin tro på andra och dömer inte andra för deras tro eller avsaknad av sådan.Ja de har sagt motsvarande till mig.
Men naturligtvis så har jag kortat ner det ordentligt.
Jag har fått kommentaren att:
" Kvinnor som bär slöja gör det för att visa respekt mot Gud." Följt av uppmaningen "Du borde bära slöja!"
När jag då har förklarat jag inte tror på Gud så har de blivit oförskämda för att sedan inte vilja tala med mig alls.
Och egentligen så är de inte rövhattar, utan de följer bara sin egen tro.
Det är det som gör religiösa symboler så problematiska.
Jo det var för att det var kallt ute.MEN en i tråden har ju tom skrivit hur hen fick en "respektful nick" när hen hade en sjal runt huvudet här i SVERIGE. Och hen var inte ute efter att tillgodose nån annans behov än att hen just då bar plagget så av nån anledning (vet inte om det framgick i inlägget).
Det är inte jag.JAG är emot religion, inte så att jag tycker den ska förbjudas, men tycker den får alldeles för stort "spelrum" som "anledning" till grisigt uppförande
De jag träffade pratade svenska.kvinnorna säger vet jag dock inte då de inte pratar svenska...
Du vill ju att religiösa symboler förbjuds på vissa arbetsplatser. Sådant här rövhattigt beteende, kränkande, om vi ska använda rätt ord, som du utsatts för, förmodar även på din arbetsplats av kollegor, det borde ju helt och hållet gå att lösa via åtgärder på arbetsplatsen?Ja de har sagt motsvarande till mig.
Men naturligtvis så har jag kortat ner det ordentligt.
Jag har fått kommentaren att:
" Kvinnor som bär slöja gör det för att visa respekt mot Gud." Följt av uppmaningen "Du borde bära slöja!"
När jag då har förklarat jag inte tror på Gud så har de blivit oförskämda för att sedan inte vilja tala med mig alls.
Och egentligen så är de inte rövhattar, utan de följer bara sin egen tro.
Det är det som gör religiösa symboler så problematiska.
Ja och det är därför som man inte vill ha religiösa eller politiska symboler inom vissa yrken.Om de säger sådana saker till dig är de rövhattar, man säger inte så. Man tvingar inte sin tro på andra och dömer inte andra för deras tro eller avsaknad av sådan.
Det är inte att följa sin tro, det är att utnyttja den för att bete sig illa, och det är skillnad.
Ändra orden lite så har du hur tex min bror och några andra släktingar beter sig mot invandrare så fort någon som inte är svensk utför sitt jobb och det inte passar dem. Det är ett dåligt beteende hos de människorna och beror på de människorna och inte på deras symboler.Jo det var för att det var kallt ute.
Det är inte jag.
Men jag anser att det är en privat sak som hör hemma på fritiden och att vissa arbetsplatser och offentliga rum skall vara fria från utövande av religion och fria från religiösa symboler.
De jag träffade pratade svenska.
Och det var inga fina saker som jag fick höra.
En av de lindrigaste var nog "Gud älskar inte dig men Gud älskar mig."
Det är ungefär som att uttala en förbannelse över någon.
Men ett annat exempel från bussen.
När kvinnor inte vill gå på fram och av bak för att det finns män på bussen.
Då kunde det bli livat eftersom att jag t.ex. behövde kontrollera biljetten.
Då haglade svordomar och förolämpningar typ.
"Du din jävla Svennehora bestämmer inte över mig, det gör bara Gud!"
(Himmel jag hade nästan förträngt det där. En ytterst obehaglig incident med 4 unga kvinnor och 2 barnvagnar.)
Kollektiv bestraffning med andra ord? för att det finns ett fåtal inom yrkena som beter sig som idioter?Ja och det är därför som man inte vill ha religiösa eller politiska symboler inom vissa yrken.
Om man tar bort dessa så åker dessa rövhattar ut automatiskt.
Men problemet är egentligen hos de andra människorna som är kunder/klienter/patienter.
De skall inte veta vilken religion eller inte som de professionella har.
Inte hos passagerarna. Det kan man inte lösa. Alla har rätt att åka buss. När det blir för bråkigt så får väktare ta hand om det hela. Som när en kvinnlig kollega blev spottad i ansiktet av passagerare som inte ansåg att hon var "helig" nog.Sådant här rövhattigt beteende, kränkande, om vi ska använda rätt ord, som du utsatts för, förmodar även på din arbetsplats av kollegor, det borde ju helt och hållet gå att lösa via åtgärder på arbetsplatsen?
Men det är ingen bestraffning.Kollektiv bestraffning med andra ord? för att det finns ett fåtal inom yrkena som beter sig som idioter?
Tja, kan man inte bete sig mot den som kör bussen har man inte rätt att åka buss kan jag tycka. Då får man väl gå. Jag tror Gud tycker att motion kan vara nyttigt.Inte hos passagerarna. Det kan man inte lösa. Alla har rätt att åka buss. När det blir för bråkigt så får väktare ta hand om det hela. Som när en kvinnlig kollega blev spottad i ansiktet av passagerare som inte ansåg att hon var "helig" nog.
Det var verkligen mycket bråk kring just religion på den arbetsplatsen. Jag var dock inte den mest utsatta.
Värst var det inom religionerna där vissa ansåg sig har rätt att kontrollera och straffa de andra som de ansåg inte skötte sig inför Gud.
Ja precis.Ändra orden lite så har du hur tex min bror och några andra släktingar beter sig mot invandrare så fort någon som inte är svensk utför sitt jobb och det inte passar dem.