Kläder, skor mm inför ridresa

blueeyedboy

Trådstartare
Kommer åka på ridresa i vår till Spanien, kommer rida ca 7 timmar varje dag i varierad terräng (berg, stränder, skog mm)

Jag funderar mycket på vad jag ska ha med mig för skor och kläder, främst skor. På researrangörens hemsida står det att man ska ha låga ridskor och shortchaps. Chaps använder jag aldrig normalt så det måste jag köpa. Sen så hade jag tänkt köpa ett par typ "jympaskor" (i ridmodell såklart med klack).
Men jag vet inte, ska man ha jodpurs? Men det känns väldigt instängt och varmt med sådana.. Måste i vilket fall köpa nya sommarridskor, samt chaps eftersom jag aldrig använder det, så vill gärna göra det nu några månader innan jag åker så jag hinner rida in dom.

Sen har jag tänkt att försöka hitta några sköna sport bh.ar och sköna linnen att ha på mig.. och en magväska måste jag också köpa!

Någon med erfarenhet som kan ge mig lite tips? Vore jätte, jätte tacksam för det!!!:)
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

lär ju bli yber-varmt...
blir det antagligen med chaps oxå men de kan man ju ta av utan att ta av skorna (om man behöver "lufta" benen), antar att det blir lättare :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

lär ju bli yber-varmt...
Fast Spanien på våren behöver inte bli så varmt. Det står ju inte vart i Spanien ts ska heller, men det är ju inte överallt det är jättevarmt i Spanien på våren liksom.

Många rider ju med stövlar även på sommaren, så sådär illa är det ju inte.
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

När jag jobbade med hästar på Lanzarote hade jag ett par hiskeligt fula tyg-ridskor från Jacson, de var lite Converse-inspirerade.
Hittade bild:
pict0078.jpg

De är verkligen inte vackra men sköna att rida i i värmen eftersom det är såpass tunt tyg. Chaps hade jag skippat. Ett tips är att passa på när ni skrittar att kavla upp byxbenen, det svalkar bra. :)
Ett annat tips är att vänja sig att rida utan handskar, jag fick nämligen världens blåsor eftersom det var för varmt för handskar och jag i princip aldrig red utan tidigare. :p

Men kolla väderprognosen för området, kommer det vara kring 20 grader max så hade inte jag varit så orolig för värmen.
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Hej!

Jag har jobbat på ett turridningställe i norra Spanien och min erfarenhet säger att det kan regna och vara kallare än man tror på våren (ända in i maj faktiskt) så glöm inte fleecen och regnställ. Det hände att vi hade nordiska gäster på våren som hade varmare hemma än i Spanien och de frös i sina sommarkläder:p
Annars är inte helskott att rekommendera, det blir varmt och jag får värmeutslag, går dock att avhjälpa med talk i byxorna:angel:.

När det var som varmast så red jag i joggingbyxor (tunna tighta i strech som slutade under knät) och shortschaps ihop med ridskor i gympamodell.
Jag vet inte vart du ska, men på vissa av våra turer fick man gå en del med hästarna, så bekväma skor att gå i med bra fäste kan vara bra att ha.

Ha en underbar semester, det finns ingen bättre semester än en ridresa, med trevligt folk, pigga och fina hästar och underbart väder:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Vilken superdupertråd :laugh: jag ska ju också på ridresa till Spanien i vår:D längtar, ska bli superkul!!!!
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Åååh, va kul att ni har svarat!! :bump:

Eftersom jag kommer rida ca 7 timmar varje dag så tror jag att stövlar blir väldigt instängt(?)

I helgen var jag iaf och köpte mig ett par riktigt mjuka och sköna skinn-jodpurs, med antisvett sula osv. Lite dyrare, men jag tror de blir jättebra. Köpte även ett par chaps i skinn. Brukar avsky nya stövlar, skor, chaps osv för det blir så stelt och svårt att rida i. Men detta var hur mjukt och skönt som helst, yes =)
Däremot undrar jag varför man "måste" ha chaps? Räcker det inte med skor och ridstrumpor?

Regnställ och fleecejacka ska med =) Magväska har jag kollat lite på, har hittat en, men den är lite större med plats för vattenflaska osv.. Funderar på om den blir föör stor och bökig att ha på sig.. de andra jag hittat har varit pyttesmå, får omöjligt plats med vattenflaska.
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Hej!

Jag har jobbat på ett turridningställe i norra Spanien och min erfarenhet säger att det kan regna och vara kallare än man tror på våren (ända in i maj faktiskt) så glöm inte fleecen och regnställ. Det hände att vi hade nordiska gäster på våren som hade varmare hemma än i Spanien och de frös i sina sommarkläder:p
Annars är inte helskott att rekommendera, det blir varmt och jag får värmeutslag, går dock att avhjälpa med talk i byxorna:angel:.

När det var som varmast så red jag i joggingbyxor (tunna tighta i strech som slutade under knät) och shortschaps ihop med ridskor i gympamodell.
Jag vet inte vart du ska, men på vissa av våra turer fick man gå en del med hästarna, så bekväma skor att gå i med bra fäste kan vara bra att ha.

Ha en underbar semester, det finns ingen bättre semester än en ridresa, med trevligt folk, pigga och fina hästar och underbart väder:banana:

Jag ska till Costa brava, Katalonien :)
Det där med ridbyxor har jag funderat lite på.. Har ett par jättesköna, men de är inte jättetunna, plus att de är helskodda. Man kanske skulle satsa på typ leggins? Sen undrar jag varför alla ridresesidor säger att man ska ha chaps, kan man inte rida med skor + ridstrumpor? Du som vet ;)
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Eftersom jag kommer rida ca 7 timmar varje dag så tror jag att stövlar blir väldigt instängt(?)

Däremot undrar jag varför man "måste" ha chaps? Räcker det inte med skor och ridstrumpor?

Jag kan tänka mig några anledningar till "skor och shortchaps"- kravet.

Stövlar kan vara bökigt att få på och av, plus att det blir instängt = fotsvamp. ;)

Shortchaps: undvika trycksår av stiglädren (beroende på vad man är van vid och vad det är för typ av sadel. Jag tycker rida utan shortchaps är gräsligt obekvämt.) plus stabilisera skänkeln. Alla på ridresor är inte nödvändigtvis superrutinerade ryttare, så det kanske helt enkelt är en arbetsmiljöfråga för hästarna. Dessutom kanske man kommer rida i buskig/ snårig terräng = skydda hud och byxor. :)
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Tack för svar! Låter ju faktiskt väldigt vettigt det du skriver ang. chaps! :)
Jag är ju tvärtom och gillar inte att var instängd i chaps/stövlar, hehe. Men, dessa jag köpte nu är faktiskt riktigt mjuka och goa. Så jag blev glatt överaskad igår när jag testade dom. Får jag rida in dom någon månad innan jag åker så blir det säkert riktigt bra!
Om inte annat så är det ju inte svårare än att jag tar med dom och provar mig fram när jag kommer dit. Svårare än så är det ju faktiskt inte!
Men jag är så nervös och oroar mig för massa konstiga saker :p
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Hej!

Lite sent svar kanske, (jag har varit på semester:banana:).
Det går alldeles utmärkt, med ridstrumpor. Är du på kusten så misstänker jag att det inte är så mycket vassa buskar att fastna i, eller oländig terräng. Dock kan jag tänka mig lite underbara olivlundar och vidsträkta stränder att rida och galoppa i/på.
Ha en riktigt underbar resa och njut av hästarna, maten, solen, vinet och alla trevliga människor. Jag är såååå avundsjuk!!!

//SL
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Tack, jag tror och hoppas att det ska bli en jättebra resa!

Svårt vad man ska packa ner för kläder bara, det kan bli både jättevarmt, kyligt och regnigt :)

En fråga till alla:

Hade ni magväska? (tips på någon bra magväska?)
Sen klurar jag på om jag ska ta med mig en gelepad att ha om sadeln är hård.. Känns lite onödigt att köpa, men samtidigt blir det ju tråkigt om man får en stenhård sadel som man ska sitta i 7 h om dagen :crazy:
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Jag skulle skaffa en vattenflaska med hållare som man sätter fast i sadeln med kabinhake istället, tror att det blir mindre bökigt. Gelepad låter faktiskt inte som en så dum idé, sju timmar flera dagar i rad är lång tid att sitta i sadeln även om den är väldigt skön.
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Jag hade också tänkt skaffa en hållare till vattenflaskan, men man fick inte ta med sig sådan, utan varje sadel har tydligen en sadelväska där man får ha sina saker. Vilket är ju bra, men funderar på att ta med en magväska också utifall att! :)
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Ah, men då så, då skulle jag ha vattenflaskan i sadelväskan istället! Det blir råbökigt med en vattenflaska i magväska nämligen, har provat. En magväska för småsaker kan ju dock vara skönt, det har jag till vardags när jag rider, perfekt att ha mobiltelefon, plåster och lite choklad/nötter i!
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Har kommit hem nu från min resa och jag vet inte hur jag ska kunna förklara med ord som räcker till för det har varit en helt fantastisk resa, den bästa jag någonsin gjort, jag är så GLAD att jag gjorde detta.
Känns skit att komma hem och jag vill bara tillbaka :love:

Allt var SÅ bra ordnat med urmysiga/fina hotell, fantastisk mat. Picknick på rödrutig filt på underbara ställen varje dag med plockmat/pastasallad osv, lokalt vin, vatten, läsk...På kvällarna var det 3 rätters som gällde.. hästarna var pigga och framåt, glada och verkade verkligen gilla vad de gjorde. Så fantastiskt bra och över förväntan! Vill ni ha tips på en superresa så PMa. Jag vill dela med mig till hela världen!!

Skulle kunna skriva så mycket mer, önskar alla hästmänniskor en sån här resa någon gång i livet!
 
Sv: Kläder, skor mm inför ridresa

Ytterligare en sak som kan vara bra att ha med på ridresa är aloe vera - om man har fått eller riskerar att få ridsår. Oavsett om det är på benen eller där benen slutar och övergår i mage ... :angel:
 

Liknande trådar

Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
15 296
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp