Hur ofta byter ni ut kläder och heminredning?

Ja helst.
I den riktiga överklassen.
En känsla av ansvar att göra det som är möjligt för att förbättra Världen.
Det är ett outtalat krav som tacksamhet för de egna goda förutsättningarna.
Raoul Wallenberg är ett lysande exempel.
Vad är den riktiga överklassen?
 
Att då ens tänka sig att det går till som i "Jorden vi ärvde" blir helt kullerbytta för mig.
Den är oerhört långt ifrån verkligheten och behandlar bara en liten historisk bråkdel.

Sambon har läst den, mestadels högt så att jag inte har kommit undan att veta vad som står i den.
 
Är det så? Kvinnor vill inte? Vad beror det isf på?
Det handlar till största delen om teknikintresse.
När kvinnor blir intresserade av teknik så kommer de att vilja driva jordbruk.
Jordbruk i dag är oerhört teknikintensivt.
Man måste bli tårögd och dregla över balla traktorer för att orka hålla intresset uppe.
 
Vad är den riktiga överklassen?
Det är de människor som sköter om samhället.
De finns som företagsledare, politiker, ambassadörer och sådant.
Och de arbetar hårt för att allt skall fungera.

De sitter inte och tittar på sin sköld i riddarhuset och rullar tummarna och pillar sig i naveln.
 
Klarläggande citat (från Råbelöfs fideikommiss' hemsida:

"Besök av Linné
Linné besökte Råbelöf två gånger. Från den skånska resan 1749 beskriver han hur godset har 40 hela hemman samt en skön trädgård med mullbärs- och valnötsträd, druvor, lavendel samt vita liljor "i största överflöd".

Ägarinna var då Anna Catharina Ridderschantz, gift med Ludvig Gustaf von Böhnen. Hon gjorde 1763 Råbelöf och Odersberga till fideikommiss till förmån för sina tre döttrar. Sönerna hade redan kostat tillräckligt och skulle ingenting ha.

Fideikommissbrevet är svårt att tolka när det gäller tiden efter de tre döttrarna, något som flera gånger vållat bittra arvstvister."

För övrigt får du leta själv.
 
Det är de människor som sköter om samhället.
De finns som företagsledare, politiker, ambassadörer och sådant.
Och de arbetar hårt för att allt skall fungera.

De sitter inte och tittar på sin sköld i riddarhuset och rullar tummarna och pillar sig i naveln.
Vem/vilka är det som har definierat "den riktiga överklassen"? Är det allmänt vedertaget? Pratar den riktiga överklassen om sig själva som den riktiga överklassen? Eller är det andra som benämner dem så?
 
Så de definierar sig själva som "Vi som sköter det hela."
Det är kanske förmätet av mig, som har så liten inblick, att påstå att det liknar hybris. Om någon skulle hävda att den sköter det hela, så skulle jag genast bli misstänksam. Och jag har svårt att tro att Raoul Wallenberg tänkte så om sig själv.
 
Andra.
Men det är ganska så slutna led inom gruppen så att säga.
Så de definierar sig själva som "Vi som sköter det hela."

Jag är inte en av dem utan hänger i utkanten på något odefinierat vis.
Vi som sköter det hela.,, jag tycker det låter som man är lite självgod om man tänker så,,
Som att man tänker att man gör en god samhällsinsats? Och inte bryr sig om pengar...
Nä de jag känner tänker inte så..
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 832
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 524
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 527
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp