Hur ofta byter ni ut kläder och heminredning?

makarontanten

Trådstartare
Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste köpa nytt hela tiden. Jag lyckas bara inte!

Garderoben är totalt översvämmad av kläder och ändå har jag det klassiska problemet att aldrig ha något att ta på mig om jag ska göra något och måste köpa nytt. Samtidigt använder jag de nya kläderna typ en gång, sen återgår jag till mina gamla, håliga, fläckiga, urtvättade och älskade plagg som är mycket bekvämare ( och skitfula). Det går ju inte slänga dem, för de är ju sköna och funkar hemma till vardags ( knappt, men ändå).

Inte mindre än 5 par NYA skor står i skostället i hallen ( olika sorter av vinterkängor, gympadojjor mm), och det är bara säsongsskor inför höst och vinter. Samtidigt använder jag bara de gamla och vägrar slänga, de är ju bekväma, ingångna och bra att ha i reserv, så de går ju inte slänga bort dem.

Gardiner, prydnadskuddar, lampor, dukar, ljuslyktor och allt vad det nu är, ligger på lager, för det kan ju vara himla bra att ha och att byta med när man kanske byter färg i ett rum och de passar igen. Till försvar används en del igen och då är jag ju glad att jag sparat det.

Hundsaker, som en otroligt stor mängd leksaker ligger i en stor back i köket. Mer än hälften använder inte hunden, men kanske att hon börjar göra. Hur många halsband och koppel klarar man sig på, men det är ju kul att variera lite..

Sen var det där med lite porslin, brickor, kakfat, grytor och stekpannor. Skåpen går inte stänga av allt, men inte kan man göra sig av med det, det används ju IBLAND, även om det är mer sällan!?.

Varför har jag 5 stekpannor? Jo, en gjutjärn och en teflon ville jag ha. Sen fick jag ärva en bättre gjutjärn av farmor, fast det inte var fel på den gamla. Det är 3. Nja, sen ville jag ha en större teflon än den jag hade och köpte en ny. Sen får jag en dyr fin Jamie Oliver i julklapp förra året. Japp nu har jag 5 st och kan inte slänga någon, kan ju vara bra att ha liksom. Jag är dessutom singel utan barn och behöver inte 5 stekpannor samtidigt någon gång!!!

Alltså, jag behöver hjälp att börja tänka mer rätt och därav frågan: Hur ofta byter ni ut heminredning, kläder och andra prylar? Vad slänger ni, vad återvinns, vad sparar ni?

Hur länge har ni samma gardiner uppe, när byter ni ut prydnadskuddar, dukar mm, eller gör ni aldrig det? Jag tycker ju trots allt att det är kul att förnya lite ibland, men inser jag går överstyr ibland!
 
Kläder byts ut successivt. Eller jag slutar använda dem successivt. När garderoben sedan känns väldigt full och oorganiserad så rensar jag ur den och skänker bort det jag inte vill ha själv. Med inredning är det mera så att det kanske finns ett problem att lösa. Köket känns trångt eller jag behöver mera förvaring någonstans och då behöver jag möblera om, något får inte plats och då åker det ut. Annars är det oftast vid flytt som det blir en ordentligt röjning när man inser att det man har inte passar in på nya stället. Samma med kläder fast där är det mer så att det känns onödigt att släpa med sig grejer man aldrig använder.
 
Alltså, jag behöver hjälp att börja tänka mer rätt och därav frågan: Hur ofta byter ni ut heminredning, kläder och andra prylar? Vad slänger ni, vad återvinns, vad sparar ni?

Hur länge har ni samma gardiner uppe, när byter ni ut prydnadskuddar, dukar mm, eller gör ni aldrig det? Jag tycker ju trots allt att det är kul att förnya lite ibland, men inser jag går överstyr ibland!
Rensa. Tre högar, en spara, en skänka (vad kan du inte ha längre/använder sällan eller aldrig, men är i bra skick och kan GLÄDJA OCH ANVÄNDAS av någon annan), en kasta (trasiga saker, uttjänta saker, ex skorna, läcker dom vatten? Kasta för guds skull. Dina nya kommer bli sköna dom också, om du använder dom nån gång...).

Var hård. Det blir lättare ju mer du gör dig av med.

Själv har jag blivit bättre på rensning. Tidigare sparade jag på allt nästan. Bara köksgrejer och skålar jag har svårt att göra mig av med än. Annars ryker det mesta när jag inser att jag inte använder/vill ha det längre. Köper dock sällan nytt inom heminredning, kuddar, gardiner.
Köpte helt nya gardiner i våras, första gången på typ 10 år. Annars har jag ärvt av andra.
Kastar trasiga saker. Även om det är favoriterna.
 
Jag har varit en pryl-hamstrare av rang. Jag har nyss rensat mitt förråd, och 60% (!!!) av det som fanns där skänktes eller slängdes beroende på skick. Många saker som jag sparat i åratal och släpat med mig under tre flyttar.

För mig så behövde jag bara bestämma mig. Jag avskyr att ha oordning i garderober och skåp och lådor, jag blir på dåligt humör av det. Jag sorterade alla mina saker och försökte vara hård mot mig själv. När jag kom till saker som jag inte använde men inte ville skiljas från så la jag dem i en låda och ställde i förrådet. Har jag inte tänkt på de sakerna en månad senare så ska de bort. När det kommer till plagg man nästan nött ut som man ändå älskar så valde jag ut några som jag fick behålla. Man behöver inte hur mkt trasiga myskläder som helst och behåller man alla kommer man heller inte handla och använda det nya.

Jag försöker tänka med allt i mitt hem att älskar jag det inte, så skänker jag bort det. Det känns befriande.

(Och en annan sak som hjälpte mig att börja rensa var, det kanske låter krasst men, att om jag skulle dö plötsligt, skulle jag vilja att mina anhöriga skulle behöva ta itu med alla mina jävla saker? :D)
 
Men... Jag älskar ju mina prylar, det är inte saker som är fula eller jag inte vill ha, bara att jag inte kan ha allt framme samtidigt och det finns för mycket. Kläder är nog en annan sak, där sparas det nog för mycket. Räknade till 71 par byxor ( shorts och tigths inräknade) och över 100 överdelar :-O
 
Men alltså. Hur KAN man slänga kläder som är skitfula, men som är det skönaste man har och kan ha på sig?
Men vill du verkligen ha skitfula kläder? Du kanske ska tänka så här, om jag inte kan gå en vända på stan i det här utan att skämmas, så ska jag göra mig av med det?
Och som @Azalea säger, spara nån favorit av de där trasiga uttjänade myskläderna, men inte alla.
 
Problemet med kläder ligger i att jag mer eller mindre bara använder trasiga, urtvättade och fula kläder, trots att hela garderoben är full med nya och fina som jag bara köpt utan att använda...
 
Men alltså. Hur KAN man slänga kläder som är skitfula, men som är det skönaste man har och kan ha på sig?
Spara tre set med sköna gamla kläder och släng resten, alternativt lägg i en kasse i källaren som du kan använda när du jobbar i trädgården, målar eller annat som sliter och förstör.
Mina gamla lampor krukor gardiner hamnar i källaren....:confused: Där är ganska fullt av grejor nu (stor källare) när det har gått en tid, så kastar jag *duktig på att kasta*
 
Hahahahaha, du är välkommen ;-) . Men mitt problem är väl att jag egentligen gillar kläder och att klä upp mig vid tillfälle, men att jag mestadels är hemma, går med hunden och jobbar natt inom vården där kläder knappast är något som prioriteras. Jag gillar det urtvättade och slitna :-)
 
Hahahahahaha, och nej, jag skäms inte ens för mina fula kläder. Men nu fick jag en liten effekt av mitt inlägg och era svar. Jag borde kanske bry mig mer om hur jag klär mig även när jag är ute med hunden ;-)
 
Köp inget utan att slänga något.

Jag fattar mig inte på shoppinggrejen eller "byta ut saker" alls. Jag köper nya byxor när jag behöver det typ... Och heminredning, den är ju liksom påbyggd successivt sen jag flyttade hemifrån 1991. En del saker går sönder och slängs och ibland köper man nytt, absolut, men i min värld är hemmet väldigt tidlöst (nä det finns inget shabby chic och ABSOLUT INGA väggord ;)).

Jag är inne på min *räknar* kanske femte begagnade soffgrupp, de flesta har jag fått gratis men tror jag har köpt en eller kanske två begagnade hörnsoffor. Nu funderar jag dock allvarligt på att köpa en ny rejäl soffa. Men det kanske stannar vid en tanke...
 
Hahahahaha, du är välkommen ;-) . Men mitt problem är väl att jag egentligen gillar kläder och att klä upp mig vid tillfälle, men att jag mestadels är hemma, går med hunden och jobbar natt inom vården där kläder knappast är något som prioriteras. Jag gillar det urtvättade och slitna :-)
Sluta köpa nya kläder hela tiden, eller sälj de nya kläder du inte använder. Så får du ruljangs på dom om du vill ha det. Det är väll "bara" att acceptera att du föredrar slitna sköna kläder och därmed inte köpa massa andra som du ändå inte använder?
 
Jag har ingen inredningsplan. I köket, kontoret och sovrummet sitter julgardinerna kvar. Ungefär på den nivån är det ;)

Kläder köper jag nya när jag behöver. Eller ser något snyggt, vilket inte händer så ofta eftersom jag sällan gr i klädbutiker osv.

Men vi har prylar till en förbannelse ändå.
 
Som exempel. Pappa var här i helgen och hjälpte mig att tapetsera i köket. När allt var klart, ville jag ha en ny matta, nya gardiner och nya dukar som blev pricken över i:et. Fortfarande inte fel på det jag hade innan, men så kul att byta och göra allt fint samtidigt. Det "gamla" sparas ju, det är ju ändå något jag gillar, men inte passade just nu :-O
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 829
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 047
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 522
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp