Klaga inte på ponnybarnen!

Blomqvistarn

Trådstartare
Hej! Måste bara skriva av mig. Blev så arg idag när jag var ute och gick. Det finns så många som klagar på ponnybarnen för att de är så anrsvarslösa. Idag såg jag tre st som var ute på ridtur i vårvädret. Först kom en flicka i tolvårsåldern på en ponny och hon var utrustad med både hjälm och säkerhetsväst. Vad kommer sen? Jo två kvinnor i 40 årsåldern på två unghästar, som var genomblöta av svett och hetsade som bara den, inte konstigt när de drar ihop hästen och hackar med deras metelånga sporrar. Och som om inte det var nog, UTAN HJÄLM! På två unghästar. Mitt i trafiken. Vilken flrebild för de yngre ryttarna? Nääe blä!

Sv: Klaga inte på ponnybarnen!

Hej! Måste bara skriva av mig. Blev så arg idag när jag var ute och gick. Det finns så många som klagar på ponnybarnen för att de är så anrsvarslösa. Idag såg jag tre st som var ute på ridtur i vårvädret. Först kom en flicka i tolvårsåldern på en ponny och hon var utrustad med både hjälm och säkerhetsväst. Vad kommer sen? Jo två kvinnor i 40 årsåldern på två unghästar, som var genomblöta av svett och hetsade som bara den, inte konstigt när de drar ihop hästen och hackar med deras metelånga sporrar. Och som om inte det var nog, UTAN HJÄLM! På två unghästar. Mitt i trafiken. Vilken flrebild för de yngre ryttarna? Nääe blä!

Det är ju så att de "oansvariga" små barnen tar ju efter från någon.. I detta fall är ju det rätt solklart:D .. Hoppas flickan fortsätter med de tackterna.. Det va Just av denna anledning jag började stoppa huvudet i hjälmen igen.. Jag vill ju vara förebild för de yngre i grannskapen..

Hoppas ponnytjejen fortsätter med hjälm och säkerhetstjänst. Fast jag glömmer aldrig när jag och min kompis var och hälsade på våran gamla ridlärare. Vi var väl 11-12 år eller nåt och hon skulle precis ut och rida. Hon hoppar upp på hästen och säger hejdå utan hjälm, men vi frågade vad hjälmen var...Hennes min blev en aning fundersam efter den frågan.

Mede tanke på hur du överdriver sporrarnas längd så får det hela ditt inlägg att verka överdrivet och löjligt, inget som går att tas på alvar eller bry sig om. :smirk:

Mede tanke på hur du överdriver sporrarnas längd så får det hela ditt inlägg att verka överdrivet och löjligt, inget som går att tas på alvar eller bry sig om. :smirk:

Nödvändigt inlägg:cool: .. Vaknade på fel sida låter det som:crazy: !!
Man får överdriva bara det är tydligt att man gör det..;)

:rofl: :rofl: :rofl:

Och för upplysningens skull så tar jag denna tråd på BLODIGT allvar..;)

nej, inte alls, men ska man beklaga sig över hur hemskt något är så bör man nog tänka på att återge det så korrekt som möjligt och inte fåniga överdrifter, hur ska man då kunna ta resten av inlägget på allvar?

nej, inte alls, men ska man beklaga sig över hur hemskt något är så bör man nog tänka på att återge det så korrekt som möjligt och inte fåniga överdrifter, hur ska man då kunna ta resten av inlägget på allvar?

Lägg ned. Är man arg blir man lätt sarkastisk. Så farlig överdrift att man absolut inte kan tro på henne är det inte. Ville du kanske att hon skulle springa fram med en linjal och mäta sporrarna? Självklart vet man att hon skämtade.

Ja jag överdrev såklart! Men nästa gång så lovar jag att vara mer uppmärksam och se vilken exakt längd sporrarna hade om det då låter med seriöst för er? Tycker det är fånigt att skriva ett inlägg om man bara vill starta en disskussion som går ut på att hacka på personer om sådana löjliga saker. Punkt.

varför får man inte klaga på ponnybarnen? det är väl lika bra att dom får veta tidigt vad dom gör för fel så kanske dom inte blir som dom här två damerna som du skrev om. fast man får ju göra det på ett bra sätt så att dom blir villiga att bättra sig.

sporrarna var bara ett exempel på hur omoget och överdrivet ditt inlägg är, du måste ju själv inse att när någon öververdriver så hysteriskt om en sak så är risken stor att resten är lika överdrivet.

jag fattar inte hur man kan rida utan hjälm... Har ridit i 23år och alltid haft hjälm. Det är en billig försäkring om olyckan är framme. Jag kör oxå med hjälm och mina barn har hjälmarna på även om dom bara rider på en shettis när den ska ut i hagen å jag leder. Tänk om den blir rädd o skuttar det har jag alltid sagt. Häst=hjälm oxå cyckel =hjälm pungt slut.:bow:

Låter nästan som om du själv är typen som sitter med "meterlånga" sporrar och hackar & försvarar det hela :angel: Livet behöver inte tas på blodigt allvar varje dag, särskilt inte ett inlägg på internet - men hon ville få fram en poäng och det fick hon, om du är så dum att du skulle tro att folk hade sporrar på en meter så..resten fattar nog att det var ett skämt..:cool:

sporrarna var bara ett exempel på hur omoget och överdrivet ditt inlägg är, du måste ju själv inse att när någon öververdriver så hysteriskt om en sak så är risken stor att resten är lika överdrivet.

Jag förstår hur du menar när du hört hur det pratas om ponnybarnen. Men jag tänker stå för min åsikt,jag gillar inte endel ponnyungarnas ridning när det gäller hoppning. Detta tycker jag märks speciellt på lokala tävlingar där jag aldrig någonsin har sett en ryttare som inte spöar eller sporrar hästen ngn gång under ritten. Givetvis finns de som inte gör det men majoriteten gör det faktiskt vilket är hemskt att se. Som ngn sa så har de ju lärt sig från nån men när de beter sig så så tycker jag faktiskt inte att de tar sitt ansvar. Nu är givetvis inte alla sånna men trist att det finns så pass många som ändå gör det... Men sen så hoppas jag, som de flesta andra, att de som är ordenliga fortsätter att vara det:)

Inte för att klaga, döma eller något sådant - men jag förstår inte hur de hjälmlösa ryttarna vågar rida utan hjälm.
Hjälm skyddar verkligen inte mot allt, men det skyddar mer än en keps eller likande...

Själv så var jag väldigt virrig en fredag för några år sedan. Jag och den inhyrda hästens skötare skulle ut på våran fredagstur och allt var frid och fröjd.
Jag satt mig tillrätta i sadeln och kände på magen: "vars är västen?!" och kommer på att jag glömt all "säkerhetsutrustning" såsom hjälm, väst, reflexväst och fan till och med jackan.

Blev helt kallsvettig av det. Tanken på att rida utan något skydd runt min kära hjärna och rygg, hujja...

Jag tycker att det definitivt är upp till var och en om man vill rida med hjälm, eller inte.

Eller med säkerhetsväst eller inte, eller med lämpliga skor/stövlar eller inte.

Själv rider jag alltid med hjälm för att jag har något i skallen jag vill skydda.

Men jag skulle aldrig någonsin säga åt en annan vuxen. Tycker att det skulle vara en form av översitteri eller bessewisser stil.

Vad det gäller att föregå med gott exempel för barn så skulle vi vuxna väl i så fall också varken röka, dricka, äta fel mat, lägga oss för sent etc. etc.

Undrar också hur TS vet att det rörde sig om unghästar?
Eller var det en gissning för att göra historien bättre?

Nej jag känner det samma :) Tycker inte alls om att rida utan hjälm det liksom fattas något:smirk:

Barn gör som vuxna gör och inte som dom säger :smirk:

Jag använder hjälm för jag anser att jag har något att skydda. Och den som rider på min häst måste givetvis också ha det för jag vill inte känna att det var mitt fel att personen kom kanske till skada. Min häst är mitt ansvar. Men samtidigt, personen som rider hästen borde ta det på sitt eget ansvar om h*n skadar sej.

Vissa vuxna borde bli bättre på att använda säkerhetsutrustning. Det är som att man använder bilbälte när man kör (eller de som inte använder hjälm använder heller inte bälte? :angel: ) det böehöver inte vara ens eget fel utan någon annans. Tänk framåt och på vad som kan hända och ev. konsekvenser!

Att säga til tycker jag är bra , men på ett bra sätt och inte skälla då är det roligare att göra tvärtemot. Är 15 själv har nu fått min första häst ( storhäst ) även första helt egna endast haft foder innan, men jag har alltid väst och hjälm när jag rider glömmer jag västen två gånger om året s okej men nite hjälmen !!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka