Klänning för gravid bröllopsgäst

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Om ungefär en månad är det dags för en av mina systrar att gifta sig, och jag behöver lite tips på vad jag kan ha på mig.

Jag tycker allmänt om klänningar (och gärna längre klänningar), och tänker att det borde passa med lite höstigare färger? Jag kommer vara fem månaders gravid, och jag antar att magen börjar bli lite större då och att det är bäst med en klänning som är gjord för att funka med en växande mage.

En månad efter det, i november, är det sen dags för dop för mitt första syskonbarn. Eftersom jag kanske inte har så mycket nytta av mammaklänningar efter dessa månader (dvs ingen idé att spara den till framtida festliga tillfällen) så hade det ju varit trevligt om det hade varit en klänning som fungerar på bröllopet, men även dopet, och kanske även lite andra mer festliga saker under hösten.

Och sen är det det allmänna problemet med skor - jag vill kunna röra mig och gå ordentligt, vad finns det för skor utan klack som fortfarande ser trevliga ut med klänning? Ballerinaliknande? Jag har ett par låga pumps sedan min promovering för något år sedan, men även om de kändes väldigt bra i början var det ordentliga skavsår efter halva kvällen...

Om ungefär en månad är det dags för en av mina systrar att gifta sig, och jag behöver lite tips på vad jag kan ha på mig.

Jag tycker allmänt om klänningar (och gärna längre klänningar), och tänker att det borde passa med lite höstigare färger? Jag kommer vara fem månaders gravid, och jag antar att magen börjar bli lite större då och att det är bäst med en klänning som är gjord för att funka med en växande mage.

En månad efter det, i november, är det sen dags för dop för mitt första syskonbarn. Eftersom jag kanske inte har så mycket nytta av mammaklänningar efter dessa månader (dvs ingen idé att spara den till framtida festliga tillfällen) så hade det ju varit trevligt om det hade varit en klänning som fungerar på bröllopet, men även dopet, och kanske även lite andra mer festliga saker under hösten.

Och sen är det det allmänna problemet med skor - jag vill kunna röra mig och gå ordentligt, vad finns det för skor utan klack som fortfarande ser trevliga ut med klänning? Ballerinaliknande? Jag har ett par låga pumps sedan min promovering för något år sedan, men även om de kändes väldigt bra i början var det ordentliga skavsår efter halva kvällen...

Jag är så "gammal" (50) att jag struntar i vad andra tycker, tycker JAG att mina gympaskor passar till den klänning jag har på mej så har jag dem. De är bekväma, jag vet att mina fötter trivs i dem en hel dag osv. Så det här "tvånget" många känner med att man måste ha "finskor" bara för man har "finkläder" är lite förlegat tänk. Tänk bara alla "kändisar" som går i sneakers (gympadojjer) på röda mattan. Inga som direkt höjer på ögonbryna där Varför ska nån då i lilla sverige bry sej om vad jag har på mina fötter ?

Nu är förvisso mina gympadojjor helsvarta, så visst hade de vart skrikgula hade de ju inte passat med min klänning kanske, men även där är det ju fortfarande "you do you" som gäller enligt mej. Är man en färgstark person som i vanliga fall har skrikgula kläder så lär man ju va "känd" för det bland släkt och vänner redan och ingen som lägger värde i det längre.

Varför är det så mkt NORM att när man klär upp sej måste man ha högklackat ? Den normen borde inte va norm, VILL MAN så absolut men inte att man får skit för om man INTE har det !

Jag har flera par "tofflor" av siden som jag brukar ha de gånger jag inte vill ha högklackat på fest.

Typ som dessa

1000020223.webp

https://www2.hm.com/sv_se/productpage.1285074002.html
https://www2.hm.com/sv_se/productpage.1255730001.html
Såna här högt skurna klänningar är ju smidiga om man har lite mage.
Men en fin stickad bodycon är ju också trevligt?
https://www.ellos.se/pieces/stickad-klanning-pcjuliana-ls-rollneck-knit-dress/1703642-05, svarta strumpbyxor, stort pärlhalsband och ett par fina kängor, borde väll fungera till ett höstbröllop.
https://www.ellos.se/ellos-collection/stickad-klanning-med-skarp/7022873-01

När jag var gravid hade jag tre trikåklänningar/stickade klänningar som var V-ringade med empirskärning. De fungerade bra att växa i, slappa i, vara fin i och när man vuxit klart fungerade de bra att amma i och efter det att bara hemmamysa i. Någon var en amningsklänning och någon var en mammaklänning från HM och någon var bara empirskuren. Iom skärningen är de aldrig större eller mindre än man behöver.

kort sagt sådana som @monster1 länkat

till det hade jag mjuka balllerina, av den stil som kan krulla ihop sig och bäras i en väska. Scrunch ballerina. Så har man jumpaskor när man tröttnat på dem.

https://www.google.com/search?sca_e...AxVzJxAIHVUXMLwQtKgLegQIExAB&biw=1360&bih=772

För vanliga ballerina ger mig skavsår :)

Senast ändrad:
Nja? Vad menar du med ballerina?
De finns ballerinaskor av alla möjliga sorter och märken.

Dyra, billiga och allt däremellan .Samt i massor av modeller och färger. :)
Ja och jag menade att scrunchie ballerina var bra och praktiska, lätta att ta med.

(tänker inte hamna i ngn slags ballerinaskor kontra mina skavsår diskussion. Jag tycker de är fina, alla ballerina och Mary Janes.)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar