Bukefalos 28 år!

klapphingst!

Sv: klapphingst!

Jag skulle inte ta en klapphingst till ett barn. Inte ens på prov.

I regel är klappisar jobbigare än hingstar. Varför vet jag inte ,men de jag har träffat och jag har nog träffat iallafall 10 stycken har varit extremt hingstiga under brunstperioderna.

Så om den var lugn och som en valack för ett par månader sedan så kan det nog lätt ha ändrat sig nu på våren.
 
Sv: klapphingst!

Jag är böjd att hålla med de andra i tråden. Det här handlar om en häst till ditt barn. Den första (?) hästen ska vara en klippa. Visst kan de vara busiga, men det ska vara en häst som är säker och trygg i hanteringen.

Det låter så märkligt bara att man 'glömmer' berätta att det är en klapphingst. Och dessutom att hästen ska säljas med kompisen. Jag trodde i min enfald förut att när det gällde barnhästar skulle folk inte kunna med att ljuga. Ha! säger jag numera.

Jag letade ponny till min lilla dotter och som sagt, när det gäller något så viktigt som barn trodde jag faktiskt att folk var ärliga och inte skulle försöka lura på en direkt farliga hästar. Men det visade sig att det fanns gott om folk utan sådana skrupler.
I mitt fall slutade det med att dottern fick en gammal stencool islänning i stället som jag själv också kan rida till sist. Och visst kan även hon hitta på bus, men aldrig på ett 'elakt' eller farligt vis.

Så tänk dig för både en, två och tre gånger. Skulle du kunna förlåta dig själv om någon olycka hände på grund av att hästen fick 'hingstryck' (jag visste inte hur jag skulle skriva, men jag tror ni kan fatta vad jag menar)?
 
Sv: klapphingst!

Uppdaterar lite....


Det blev varken låne eller köp av dessa hästar, hon ville inte gå ner i pris (slaktade hellre russet än att sänka priset med 10000)

Kanske lika bra att det blev så här, känner att förtroendet för ägaren kanske inte var på topp efter att ha "råkat" glömma denna viktiga information...

Nu har jag hittat en korsningsponny på 19 år som står på en ridskola, otroligt snäll, även handikappade som rider på den, åldern börjar ta ut sin rätt där på ridskolan och den "håller" inte för 3 lektionspass om dagen längre....får lite problem med ett ben om den rids för mycket.

Men dom har sagt att den ska hålla för våran "skogsmulle" ridning.
Dom verkar väldigt ärliga och raka vad gäller denna häst.

Har ej fått ngt pris än, men vad kan man tänka sig att betala? det är en lite kraftigare c ponny.

Dom har även ett holländskt halvblod, 16 år....läst att fullblods hästar/ halvblod inte lever så mkt längre en 20 år.....vad kan man tänka sig att betala för dessa 2 hästar med tanke på deras ålder?
 
Sv: klapphingst!

Börja med att ta reda på vad som "inte håller". En häst utan utredning och diagnos hade jag inte funderat två gånger på. Det kan ju vara vad som helst, jag gissar att de inte lämnar några garantier för hur länge hästen håller.

Det går omöjligt att säga hur länge en häst ska hålla, statistiskt sett kan det vara så att en ras lever länge enligt sifforna, men det säger ju inget om individen.
 
Sv: klapphingst!

dom sa att veterinär hade sagt att hästen inte hade ont eller kände ngt obehag, men hästen är gammal och skulle inte aktiverad så pass mkt som den gjordes idag...den skulle mest troligtvis inte gå igenom en vet besiktning med böjprov heller....men skulle duga gott åt våra skogsturer.

vad kan man tänkas att betala om det skulle klicka?
 
Sv: klapphingst!

Fortfarande; vad är det som inte håller? Hur kan veterinären säga att hästen inte har ont och inte något obehag när de inte vet vad det är?

Ett väldigt smart försäljningsdrag. Accepterar du defekten som du fått kännedom om, kan du inte komma tillbaka och reklamera.
 
Sv: klapphingst!

det vet förmodligen, bara det att jag inte frågat så ingående, tänkte göra det när jag väl är på plats och träffar dom.

ponnyn går alla sina lektioner nu, men dom tycker att hon börjar bli gammal och förtjänar ett lugnare tempo och ett lugnare hem dom sista åren hon har kvar.

är inte lika rädd att en stor ridskola ska blåsa mig som jag är med en privatperson
 
Sv: klapphingst!

De flesta ridskolor är också hästhandare, och har personal som är väl insatta i köpa och sälja häst. Personligen är jag än mer vaksam när det kommer till dylika affärer, även om konsumentköplagen till del skyddar mig som privatperson. I ditt fall är delar av det skyddet helt satt ur spel om du accepterar en känd defekt.
 
Sv: klapphingst!

jo så är det ju kanske.....men denna person har ingen egen personlig vinning av att blåsa mig som en privat person skulle ha....det ser jag som en klar fördel
 
Sv: klapphingst!

Jag hade betalat ca 5-10 000kr för ponnyn och 15-25 000kr för halvblodet bara spontant utan att egentligen alls veta vad det är för hästar.

Alltså mitt gamla fullblod red jag tills han blev 27år och halvblodet jag hjälpte till att rida red jag tills han var 25 år.
Så gott som alla äldre stora hästar jag har stött på har blivit 25-30 år utan problem men sen beror det ju på precis som hos oss människor om de får behålla hälsan eller ej.

Var på dressyrtävling i helgen och där tävlade ett fullblod som är 24 år och den hästen är nog i sitt livs bästa form nu.

Så om halvblodet är fräscht och håller sig fri från skador och sjukdomar finns de nog många år kvar.
 
Sv: klapphingst!

Tack för svaret :)

Ja något sådant hade väl jag åxå tänkt ang ponnyn, kanske inte fullt lika mycket för halvblodet.

Men vi får se vad dom säger, steg ett blir att provrida båda hästarna och det gör vi på fredag:)

som om vi gillar dom så börjar förhadlingen
 
Sv: klapphingst!

haha....tror jag tar om den sista raden!

""SÅ OM VI GILLAR DOM, SÅ KAN VI BÖRJA FÖRHANDLINGEN""

Föresten....vet ni om ridskolor brukar vara villiga att låna ut på prov innan man köper för att se att allt funkar?
 
Sv: klapphingst!

Jag hade inte köpt klapphingsten heller, oavsett hur lugn den är.
Min hingst hade ja på försäljning egentlgien åt förra ägaren. Han var världens snällaste. hos den som blev intresserad och köpte honom, där började han stegra, kunde inte rida honom då han inte stod still, när hon slängdes upp skenade han iväg i full fart och bockade osv... kunde inte hanteras, stegrade och drog i grimskaftet hela tiden.. han fick lastningsproblem så det tog 8 timmar innan han gick in i transporten, stod och sparkade hela vägen hem till mig, när han var hemma hos mig var han som ingenting hade hänt. jag hoppade upp samma dag och red och han var inte förändrad med mig hos mig.
Så hur snäll han än är nu, kanske han blir farlig sen. speciellt för en liten flicka som inte kan visa ledarollen för honom!
 
Sv: klapphingst!

Föresten....vet ni om ridskolor brukar vara villiga att låna ut på prov innan man köper för att se att allt funkar?

våran ridskola vill ha snabba pengar... så dem säljer endast. bes. sen sälja.
Dessutom, gör verkligen en bes. innan köp.....
Över HELA hästen..
 
Sv: klapphingst!

Nu har jag provat ridskole hästarna. ponnyn var hur mysig som helst! och halvblodet var jättesnäll åxå, men är kluven på halvblodet, jag har tidigare haft små nordisar, och denna kändes så STOR....dom skulle ha 35000 för båda, 10000:- för ponnyn och 25000 för halvblodet....tyckte det var lite väl dyrt för halvblodet kanske, det ingår endast grimma till hästarna.

Hoppas fortf på att jag ska få köpa tinkern av hon som "glömde" säga att russen var en klapphingst.

Ang veterinär besiktning så var dom helt ärliga och sa att ett riktigt böjprov skulle nog ingen av hästarna klara....ingen som haltade på något sätt, men hon menade på att så gamla hästar ofta kan visa litegrann.

Dom lånade inte ut hästarna innan försäljning, men hon skulle höra med styrelsen om dom kunde göra ett undantag.
 
Sv: klapphingst!

Var i Jämtland bor ni? Jag känner några i Håsjö som nog kan förmedla kontakt med både trevlig ponny och något lite större till dig :idea:
Jag vet att de haft en del tinkrar där på utbildning som varit till salu, supertrevliga :love:
 
Sv: klapphingst!

Hos dom var jag och provred en tinker förra veckan:)

Dom visste tyvärr inte om ngn ponny, och Tinkern dom ville att jag skulle kolla på kändes för ung och lite för livlig för mig.

Tack för tipset;) det är BRA hästfolk som jag litar på! jag sålde själv min förra häst till dom.

Antar att det är samma personer vi pratar om, Håsjö är inte stort:)
 
Sv: klapphingst!

Det är det nog, vad kul! :D

Ja, det är bra folk :love: vad hette hästen du sålde dit?

Hur långt kan du åka för att hitta en ponny då, och vad har du för krav/önskemål på den? Jag kanske vet någon :idea: har en kompis i Kramfors som handlar en del med welshar, himla trevliga och söta, kanske vore något?
 
Sv: klapphingst!

Han hette Gyson och står fortf där :)

Just nu hoppas jag på ponnyn som vi var och provred häromdagen, den verkade perfekt som första häst, samt att hon som var chef över ridskolan känner flera som jag känner, så det hon sa till mig kändes tryggt och att jag kunde lita på henne.

jag är däremot inte lika säker på halvblodet....jag hoppas dom lånar ut på prov innan försäljning, det verkade vara en super häst det med, men jag är som sagt van små nordisar och denna kändes STOR som en skyskrapa;) något man vänjer sig vid antar jag.
 
Sv: klapphingst!

Jaha! Gyson ja :love: han är häftig, så himla skön flockledare!

Bor du nära? Isf kunde du väl komma förbi i sommar när det är Barelligames? Våra två hästar och vi kommer att tillbringa semestern där, vore kul att ses!

Ja, storleken vänjer man sig nog vid, jag är ju islandsmänniska sen många år, men nu har jag köpt mig en tinkerkorsning som nog blir stooor :p räknar med att man vänjer sig vartefter han växer... :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 508
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 188
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 380
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp