Klapphingst!?!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Missemyran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 981
M

Missemyran

Hur vanligt är det och hur kan man undersöka det? Är en "hingstig valack" bara sent kastrerad eller är det att anta att det kanske "blev något kvar"? Och märks inte sådant när ingreppet görs?

Hur vanligt det är med klapphingstar rent procentuellt törs jag inte ens gissa, men helt ovanligt är det inte. Det märks helt enkelt genom att den unga hingsten inte släpper ner bägge testiklarna i pungen. Saknas fortfarande båda testiklarna när hästen börjar närma sig tre (kommer vanligtvis mycket tidigare än så) så får man nog säga sig ha en klapphingst, dvs testikeln kommer aldrig släppas ner. En hingstig valack har näppeligen något kvar, vid kastrering av klapphingst opereras dessa vanligtvis och den "saknade" testikeln letas upp, ofta ligger den bara en bit upp i buken, och avlägsnas. En kastrerad klapphingst är därmed lika kastrerad som en "vanlig" hingst.

Min foderhäst var klapphingst i ca 10 år(!) :o...hehe och det märks mycket, mycket väl :smirk:. Kan inte ha ston i boxen bredvid för då klättrar han. Likaså gör han sig stor och ståtlig och för en massa ljud när man närmar sig en häst (sto som vallack), men håller man koll på honom så fixar det sig. Lilla myspysen. :D

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka