Klapphingstfrågor?

K

Krummelur

Hej!
Jag har en vallack som beter sig lite konstigt... Eftersom jag köpte honom av en kvinna som pysslar med lite hästhandel (har jag fått veta efteråt) och hon i sin tur köpte min vallack på Hjallerupshästmarknad i Danmark 2003 så har jag ingen aning om uppfödare, så jag kan inte fråga där.

Nu till min fråga, lillpållen är 6 år gammal i år. Har sedan jag fick honom bara gått med mitt sto. När hon är brunstig betäcker han henne titt som tätt, men lyckas inte riktigt eftersom han är ca 133 och hon över 160cm i mkh. Når inte upp helt enkelt. Han är mycket tittig på andra hästar och speciellt ston. Lämnar vi hagen blir han nervös och gnäggar efter mitt sto väldigt mycket, samma om jag tar ut henne. Går andra hästar förbi hagen springer han med och blåser upp sig. Han stressar upp sig över att lämna stoet, men är i övrigt en väldigt lugn (om hon är i närheten) och lättlärd häst. Nyfiken och vill vara med överallt.

Jag har funderat på om han kan vara klapphingst? Vad tror ni? Hur kollar veterinären det? Blodprov eller annat? Hur påverkar det hästen att leva som klapphingst? Kan ett sto han betäcker bli dräktigt eller är klapphingstar sterila? Jag är mycket fundersam...
Tacksam för alla funderingar.
 
Sv: Klapphingstfrågor?

En veterinär kan dels se om det finns ärr efter kastrationen och dels till viss del känna om det finns testiklar i buken. Det beror lite på var dom ligger om det går att känna.
Vissa klapphingstar är sterila andra är det inte så det varierar från fall till fall. Men en del valacker är hingstiga, ofta de som blivit sent kastrerade, och fortsätter så hela livet ut.
 
Sv: Klapphingstfrågor?

Ta ett blodprov och mät testosteronhalten, det kostar inte särskilt mycket och du får då enkelt svar på dina funderingar!
 
Sv: Klapphingstfrågor?

Vi köpte en valack till ridskolan som var lite hingstig men annars mkt trevlig. Tänkte att det skulle gå bra då vi bara hade ett sto och inte tänkt skaffa några fler efter henne. Han hade ärr efter kastrering, men vi fick ingen ordning på honom han var helt förskräckligt hingstig tex på uteritter när vi red förbi andra hästar. Till slut tog vi ett blodprov och det visade sig att det var en klapphingst. Troligtvis har han haft en kula nere som dom tagit bort för att man inte skulle märka något. Det var en irlänsk import och vi köpte honom från en hästhandlare, men en mkt seriös sådan, så vi fick lämna tillbaks honom.

Mitt tips, ta blodprov!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
  • Låst
Träning Hej allesammans, eftersom jag var tvungen att akut avliva min häst i förrigår så har jag nu köpt en ny häst på impuls för att kunna vara...
2
Svar
34
· Visningar
5 846
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp