Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte @Wille är hjälpt av diskussionen om vad utebliven tandborstning kan leda till... (Sannolikt vet hon också det redan, annars skulle hon inte se det som ett problem att hon har svårt få till tandborstningen)

Förmodligen inte, men att bemöta felaktigheter från andra med fakta är inte fel heller och rent krasst så är det @Wille själv som upprepade gånger påtalar att hon inte kommer till skott med att borsta tänderna.
 
Jag räknade mina matkostnader senaste månaden och det var 2 267:-.

Jag äter dagligen:

Frukost: en smörgås med margarin på, ett glas mjölk.

Lunch: oftast Dafgårds fryst färdigmat, ibland butikslagad matlåda för halva priset pga kort datum (för ett år sedan åt jag alltid butikslagad matlåda, riktigt bra mat till bra priser, men nu har de blivit för dyra så har därför gått över till de frysta). Ibland bara en mealbar. På helgerna "lagar" jag mat själv, då blir det varma mackor med sallad och pommes till eller kycklinginnerfilé med pommes och färdig bea eller korv med bröd.

Mellanmål: en apelsin eller en näve vindruvor eller en persika eller vilken frukt som är i säsong/på erbjudande.

Kväll: en kanelbulle och en 33 cl Coca-cola, en bit mörk choklad, lite lakrits, ibland en majskaka.

Tycker mat är skittråkigt, hatar att laga, tycker mest det är slöseri med tid att behöva äta, hatar att diska. Kan absolut njuta av god mat om jag går ut och äter middag med vänner (händer max en gång per år), men förfasas då över priserna. Löjligt att betala 300:- bara för att få i sig lite näring...
Imponerad av att din kropp samarbetar när du äter de där 🙈
 
Återigen försök hålla denna tråd till ämnet i trådstarten.

Jag skulle också återigen peka på att det rimligen går att spara in på kostnaden för katterna med billigare foder och kanske andra kostnader också även om TS hoppade över det i mitt tidigare inlägg.

Jag kommer också ihåg en skottkärra som kostade mer där den väl köptes jämfört med ett tips om att köpa den på nätet med leverans, skillnaden var dock inte så stor och det finns självklart fördelar med att köpa den snabbt och frakta hem den själv och att det blev gjort.

Jag tipsade även i en tidigare i en tråd om en mobiltelefon som kostade hälften så mycket som den TS sedan köpte. Fördelen med den hon köpte som jag såg det var att den var av samma märke som hennes gamla. Nackdelen var kanske att den inte var helt ny. I övrigt tror jag de var ganska jämförbara. Men det var även här bra att det faktiskt blev beställt istället för att funderingarna på hur den gamla skulle kunna fås att fungera fick ett avslut.
 
Faktum är att för alla människor är det inte bara att göra.

Eller så kanske det är så att man inte har förmågan att starta det som behöver göras och det är därför det inte blir gjort.
Har man aldrig upplevt det kan det nog vara svårt att förstå särskilt om man inte har förmågan att sätta sig in i någon annans situation.
Förstår inte vad du tjafsar om?
Vill eller kan inte ts göra det man föreslår är det som det är som jag skrev det är inget mer med det.
 
Faktum är att för alla människor är det inte bara att göra.
Okej, men jag gissar ju att TS någon gång under kvällen går på toaletten, även om det är mörkt ute. Borsta då tänderna, du är ju redan på toaletten och behöver inte extra resa dig ur soffan. Är man glömsk, sätter man upp en stor lapp på toadörren.

Jättelätt sätt att spara flera tusen på ett år. Betydligt enklare än alla andra förslag.
 
Hoppar in sent i tråden (men har läst).

Tänker, precis som någon skrev, att det vore klokt att lista allt och göra en rangordning.

Skriv 1, 2, 3, 4 efter varje post utgående från hur livsnödvändiga de är för att du TS @Wille dels ska kunna ha en så bra tillvaro som möjligt OCH att det är ekonomiskt genomförbart.

Gruppera sedan alla poster under respektive siffra. Ettorna är det viktigaste och fyrorna det minst viktiga.

Livsmedel är t.ex kategori 1
Godis, kakor etc kategori 4
Dyr kattmat kanske kategori 3(?)
Förmånlig kattmat kategori 1.

Nu får jag väl stryk MEN överväg vilka trädgårdsinköp som är absolut nödvändigt och vilka som ska nerprioriteras.
Vad går det att låna av nån granne, t.ex?

Fundera på om det är billigare att beställa grejer med hemleverans (om möjligt) än att köra och hämta saker.
Jag köper hundmat på nätet, beställer alltid massor på en gång och får leverans rakt till min ytterdörr.
 
Jo, katterna kanske överlever med ett lite sämre foder.
Klart dom gör :heart

En kanske dum fråga, men måste du ha två katter?
Dom behöver inte vara två för sällskapets skull, där räcker du gott (även när du får ett jobb).
Det skulle inte spara mycket, men "många bäckar små" är inte att förakta.
 
Jag har i 8 år väntat på att mitt avlopp ska underkännas. Det kommer att hända. Jag vet dock inte när. Och när det händer måste jag kunna göra om mitt avlopp. Därav tvånget att kunna spara.
Jag har väntat på det i 30 år och ännu så har det inte hänt.
Så det kan ju dröja.
Dessutom så måste miljönämnden bevisa att avloppet skadar människor eller miljö.
 
@Wille blev påmind nyss om de två tusenlappar man aktivt måste hämta in varje år på sitt elavtal. Så tipsar om det, byt leverantör varje år (nånstans mellan 1000-3000 lägre kostnad på ett år). Har man 3 leverantörer man tycker funkar bra så kan man göra schema. Inte väldigt mycket men hundralappar per månad är ett tillskott.
 
@Wille blev påmind nyss om de två tusenlappar man aktivt måste hämta in varje år på sitt elavtal. Så tipsar om det, byt leverantör varje år (nånstans mellan 1000-3000 lägre kostnad på ett år). Har man 3 leverantörer man tycker funkar bra så kan man göra schema. Inte väldigt mycket men hundralappar per månad är ett tillskott.
Och även dem bufferten @Wille har sitter på ett konto som betalar ut ränta var månad (och har hög ränta).

Kl

Sen är jag otroligt tråkig och säger att du får fundera på om det är rimligt att spara till renovering och solceller. Det var kanske mer rimligt när du hade bättre inkomst, men just nu behöver planerna ligga på is?

Nu vet jag inte alls vad du har i buffert, men en avställd husvagn som gör att du kan hyra ut huset nu?

Har denna tråden hjälpt dig alls @Wille? Jag tänker ångestmässigt eller har vi bara spätt på att det aldrig kommer lösa sig?

Jag tycker ändå att det är fint att så många engagerar sig och vill dig väl.
 

Och även dem bufferten @Wille har sitter på ett konto som betalar ut ränta var månad (och har hög ränta).

Kl

Sen är jag otroligt tråkig och säger att du får fundera på om det är rimligt att spara till renovering och solceller. Det var kanske mer rimligt när du hade bättre inkomst, men just nu behöver planerna ligga på is?

Nu vet jag inte alls vad du har i buffert, men en avställd husvagn som gör att du kan hyra ut huset nu?

Har denna tråden hjälpt dig alls @Wille? Jag tänker ångestmässigt eller har vi bara spätt på att det aldrig kommer lösa sig?

Jag tycker ändå att det är fint att så många engagerar sig och vill dig väl.
En fara med att hyra ut huset annat än typ B&B/enstaka nätter är att OM något går sönder i huset och du har en hyresgäst som är lovad 3 veckor till så blir det en akut ekonomisk utgift som inte går att skjuta på - med tillhörande stress mm. Tex kylskåpet tackar för sig. Bor man själv kan man besluta sig för att klara sig utan kylskåp en stund och leta begagnat eller bästa pris, eller beställa från nätet med lite leveranstid. Har man en hyresgäst så finns inte samma val utan man behöver åka och köpa ett nytt kylskåp pronto.
 
En fara med att hyra ut huset annat än typ B&B/enstaka nätter är att OM något går sönder i huset och du har en hyresgäst som är lovad 3 veckor till så blir det en akut ekonomisk utgift som inte går att skjuta på - med tillhörande stress mm. Tex kylskåpet tackar för sig. Bor man själv kan man besluta sig för att klara sig utan kylskåp en stund och leta begagnat eller bästa pris, eller beställa från nätet med lite leveranstid. Har man en hyresgäst så finns inte samma val utan man behöver åka och köpa ett nytt kylskåp pronto.
Jo så är det verkligen.
Vi hyr ju ut 4 hus totalt vara ett bara under sommaren då det saknar vatten på vintern.
Campingen har också några frysar till gästerna.

Vi har löst det så att vi har en särskild buffert till det och löser det när det händer.
Oftast så finns det något på specialpris någonstans och alltid finns det något billigt lågprismärke att tillgå.
Nu så föredrar vi hållbart och robust, men hyresgäster gillar främst nytt och oanvänt.
Så vi anpassar litet efter vem som bor där.
Bra kvalitet lönar sig enbart på hyresgäster som är rädda om saker.
De hyresgäster som far fram som naturkatastrofer passar bäst med nytt och billigt.
Där går saker sönder oavsett pris och kvalitet.

Det tar oftast bara några timmar att åka och hämta på närmaste lågpriskedja.
 
Jo så är det verkligen.
Vi hyr ju ut 4 hus totalt vara ett bara under sommaren då det saknar vatten på vintern.
Campingen har också några frysar till gästerna.

Vi har löst det så att vi har en särskild buffert till det och löser det när det händer.
Oftast så finns det något på specialpris någonstans och alltid finns det något billigt lågprismärke att tillgå.
Nu så föredrar vi hållbart och robust, men hyresgäster gillar främst nytt och oanvänt.
Så vi anpassar litet efter vem som bor där.
Bra kvalitet lönar sig enbart på hyresgäster som är rädda om saker.
De hyresgäster som far fram som naturkatastrofer passar bäst med nytt och billigt.
Där går saker sönder oavsett pris och kvalitet.

Det tar oftast bara några timmar att åka och hämta på närmaste lågpriskedja.
Jo för dig och många andra av oss är det bara att åka några timmar och köpa nytt på närmsta lågpriskedja för pengarna i bufferten avsedd för just sånt. Men för @Wille är det inte nödvändigtvis lika enkelt utifrån det hon delgivit i tråden om ekonomi, bilstrul och exekutiva förmågor
 
Återigen försök hålla denna tråd till ämnet i trådstarten.

Jag skulle också återigen peka på att det rimligen går att spara in på kostnaden för katterna med billigare foder och kanske andra kostnader också även om TS hoppade över det i mitt tidigare inlägg.

Jag kommer också ihåg en skottkärra som kostade mer där den väl köptes jämfört med ett tips om att köpa den på nätet med leverans, skillnaden var dock inte så stor och det finns självklart fördelar med att köpa den snabbt och frakta hem den själv och att det blev gjort.

Jag tipsade även i en tidigare i en tråd om en mobiltelefon som kostade hälften så mycket som den TS sedan köpte. Fördelen med den hon köpte som jag såg det var att den var av samma märke som hennes gamla. Nackdelen var kanske att den inte var helt ny. I övrigt tror jag de var ganska jämförbara. Men det var även här bra att det faktiskt blev beställt istället för att funderingarna på hur den gamla skulle kunna fås att fungera fick ett avslut.
Kattmaten är ju redan avhandlad. Jag har fått tips på billigare foder. Jag får dock kompromissa med att det inte är spannmålsfritt.

Okej, men jag gissar ju att TS någon gång under kvällen går på toaletten, även om det är mörkt ute. Borsta då tänderna, du är ju redan på toaletten och behöver inte extra resa dig ur soffan. Är man glömsk, sätter man upp en stor lapp på toadörren.

Jättelätt sätt att spara flera tusen på ett år. Betydligt enklare än alla andra förslag.
Men du fattar inte. Jag kan inte borsta tänderna när det är mörkt. För mig är tandborstning förknippad med både ångest och obehag. Jag är inte glömsk. Men behöver planera tandborstningen så det funkar för mig. Jag kan heller inte borsta före mat eller efter mat.

Hoppar in sent i tråden (men har läst).

Tänker, precis som någon skrev, att det vore klokt att lista allt och göra en rangordning.

Skriv 1, 2, 3, 4 efter varje post utgående från hur livsnödvändiga de är för att du TS @Wille dels ska kunna ha en så bra tillvaro som möjligt OCH att det är ekonomiskt genomförbart.

Gruppera sedan alla poster under respektive siffra. Ettorna är det viktigaste och fyrorna det minst viktiga.

Livsmedel är t.ex kategori 1
Godis, kakor etc kategori 4
Dyr kattmat kanske kategori 3(?)
Förmånlig kattmat kategori 1.

Nu får jag väl stryk MEN överväg vilka trädgårdsinköp som är absolut nödvändigt och vilka som ska nerprioriteras.
Vad går det att låna av nån granne, t.ex?

Fundera på om det är billigare att beställa grejer med hemleverans (om möjligt) än att köra och hämta saker.
Jag köper hundmat på nätet, beställer alltid massor på en gång och får leverans rakt till min ytterdörr.
Jag har tyvärr inte så god kontakt med mina grannar att jag kan springa dit och låna saker hela tiden. Inte säkert heller att grannarna har vad jag behöver eller att de kan avvara det jag behöver så länge jag behöver det. Exempelvis behöver jag en skottkärra hela tiden. Jag behöver också kunna använda grejerna när jag har både tid och ork. Så skottkärran kan stå när jag inte har tid och ork, men den ska finnas där så att jag spontant kan gå ut och använda den. Vill inte först bränna energi på att gå och fråga grannen om jag kan låna för sen orkar jag inte vad jag skulle göra.

När jag kör för att handla något så gör jag ett flertal ärenden på en gång.

Klart dom gör :heart

En kanske dum fråga, men måste du ha två katter?
Dom behöver inte vara två för sällskapets skull, där räcker du gott (även när du får ett jobb).
Det skulle inte spara mycket, men "många bäckar små" är inte att förakta.
Vilken familjemedlem ska man då göra sig av med?

@Wille blev påmind nyss om de två tusenlappar man aktivt måste hämta in varje år på sitt elavtal. Så tipsar om det, byt leverantör varje år (nånstans mellan 1000-3000 lägre kostnad på ett år). Har man 3 leverantörer man tycker funkar bra så kan man göra schema. Inte väldigt mycket men hundralappar per månad är ett tillskott.
Det där är så svårt. Begriper inte riktigt min elräkning. Kollade någon gång efter annat elavtal men hittade inget som såg billigare ut. Får nog kolla en gång till.

Och även dem bufferten @Wille har sitter på ett konto som betalar ut ränta var månad (och har hög ränta).

Kl

Sen är jag otroligt tråkig och säger att du får fundera på om det är rimligt att spara till renovering och solceller. Det var kanske mer rimligt när du hade bättre inkomst, men just nu behöver planerna ligga på is?

Nu vet jag inte alls vad du har i buffert, men en avställd husvagn som gör att du kan hyra ut huset nu?

Har denna tråden hjälpt dig alls @Wille? Jag tänker ångestmässigt eller har vi bara spätt på att det aldrig kommer lösa sig?

Jag tycker ändå att det är fint att så många engagerar sig och vill dig väl.
Husvagn är dyrt. Tält är billigt. Och tältet äger jag redan. Har dock inte sovsäck så jag kan sova ute när det är under 11 grader. (Sover på verandan annars när temperaturen är tillräcklig.)

Jag kan ju sova i friggeboden också redan nu, trots att det är en byggarbetsplats. Det står en säng där. Och jag kan slå på värmen.

En fara med att hyra ut huset annat än typ B&B/enstaka nätter är att OM något går sönder i huset och du har en hyresgäst som är lovad 3 veckor till så blir det en akut ekonomisk utgift som inte går att skjuta på - med tillhörande stress mm. Tex kylskåpet tackar för sig. Bor man själv kan man besluta sig för att klara sig utan kylskåp en stund och leta begagnat eller bästa pris, eller beställa från nätet med lite leveranstid. Har man en hyresgäst så finns inte samma val utan man behöver åka och köpa ett nytt kylskåp pronto.
Akuta ekonomiska utgifter kan lösas omedelbart för pengarna finns (just nu), men att hitta vad man behöver redan samma dag kan bli knepigare. Det kan ju vara helg också.

(Mitt kylskåp är ganska nytt.)
 
Jo för dig och många andra av oss är det bara att åka några timmar och köpa nytt på närmsta lågpriskedja för pengarna i bufferten avsedd för just sånt. Men för @Wille är det inte nödvändigtvis lika enkelt utifrån det hon delgivit i tråden om ekonomi, bilstrul och exekutiva förmågor
Bilstrulet är ju värst. Jag har heller inte möjlighet att låna släp på helgen.
 
@Wille , i princip kan du byta till vad som helst varje år så får du rabatt på hela månadsavgiften och ett antal öre per kilowattimme under 12 månader. Eller någon annan konstruktion. Sist fick jag 2500 kronor i saldo plus 500 kronor i bolagets webbutik att handla för. Nu hade 12 månader gått och jag fick byta till annan som gav fri månadsavgift och 100 kronor rabatt på fakturen per månad i 12 månader.

Sen försvinner båda rabatterna och försöker man prata med dem så hänvisar de bara till att det är så marknaden fungerar idag.

Inget elbolag premierar trogna kunder, utan det är dem man tjänar pengar på. Och det är både enkelt och fort att byta, däremot ska man hålla koll på vad som krävs för att få rabatterna så att man inte blir av med dem för att man byter igen nån dag för tidigt nästa gång.
 
Mat, bensin, internet, mobil, försäkringar, katterna, a-kassa. Sen har jag haft kostnader för både veterinär och bilreparationer och bärgning av bil. Jag har också varit tvungen att köpa en ny mobiltelefon och den räkningen hamnar också i budget. Medicinkostnader ingår inte i budget för de kan jag inte överblicka. Kläder finns inte heller i budget. Inte heller hygien och förbrukningsvaror. (Köpte lite kläder nyligen för jag gick i trasor. Förra året snittade mina klädkostnader 132 kronor per månad. ) Oförutsedda utgifter hamnar inte heller i budget.
Du är alltså helt beroende av att ha bil? Det är jag och jag har en Opel Astra -96. Vill inte ha någon bil som är nyare än från år 2000 pga ju nyare dess mer teknik som kan krångla. Små onödiga skitdatorer som till ex styr lyset. Jag känner flera som kan reparera den, då blir det inte dyrt. Jag har en elcykel också, den är jättebra. Men jag har mycket högre inkomst än dig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 140
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 418
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp