Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet absolut vad en stuka är. Vet dock inte vad jag ska med en sådan till. Jag har en fullt fungerande jordkällare. Det är bara dörrarna som ska fixas och så behöver jag hyllor. Behöver också se över ventilationen för jag tror den är tilltäppt.

Vad som gäller för djurpassning bör väl skatteverket kunna svara på.
Jag är kanske hemsk nu, men jag hade inte rapporterat såna rätt små inkomster till Skatteverket. Även om de blev regelbundna. Ungdomar som sitter barnvakt, betalar de skatt och moms och egenavgifter till Skatteverket? Lite borde vanligt folk få behålla själva. Tycker jag. Ursäkta och förlåt.
 
Jag är kanske hemsk nu, men jag hade inte rapporterat såna rätt små inkomster till Skatteverket. Även om de blev regelbundna. Ungdomar som sitter barnvakt, betalar de skatt och moms och egenavgifter till Skatteverket? Lite borde vanligt folk få behålla själva. Tycker jag. Ursäkta och förlåt.
Fast samtidigt är det skatter som betalar vår välfärd. Min lokala vc hotas av rejäla neddragningar så det bara ska fungera som en distriktssköterskemottagning. Vårdcentralen är välfungerande och har ett stort upptagningsområde. Folk från långt ifrån åker dit trots att det finns vc i deras närområde. I stället ska folk hänvisas till vårdcentraler som inte fungerar och är typ sämst i landet. Och som funktionsnedsatt så får jag hjälp av samhället som bekostas av skatt. Så jag betalar gärna skatt för att få ett fungerande samhälle.
 
Fast samtidigt är det skatter som betalar vår välfärd. Min lokala vc hotas av rejäla neddragningar så det bara ska fungera som en distriktssköterskemottagning. Vårdcentralen är välfungerande och har ett stort upptagningsområde. Folk från långt ifrån åker dit trots att det finns vc i deras närområde. I stället ska folk hänvisas till vårdcentraler som inte fungerar och är typ sämst i landet. Och som funktionsnedsatt så får jag hjälp av samhället som bekostas av skatt. Så jag betalar gärna skatt för att få ett fungerande samhälle.
Jo. Du har så rätt. Jag betalar också massor i skatt men har inga såna mindre extraknäck. Tänker mest att det rör sig om så pass små summor att man isåfall behöver höja sina priser för att det ska löna sig.

När min dotter råkade ut för en mopedolycka och skadades allvarligt, och fick helt otroligt bra vård, sa jag att jag aldrig mer ska klaga på vårt höga skattetryck i Sverige. Så … glöm mitt råd…! ❤️
 
Man får göra ett val. Är högsta prio ekonomin då får man acceptera att äta en hel del 'bukfylla' som pasta, ris, bröd, gröt, baljväxter osv. Som tex snabbramen nudlarna med smakpåse. Om man inte kan/vill göra det, då får man acceptera högre matkostnader.

Det är svårt/omöjligt att dels hålla matbudgeten till ett absolut minimum men inte orka lägga tid på matlagning för att krama ur det sista öret av budgeten. Det krävs en hel del förutseende, planering, tid, ansträngning, och att inte vara kräsen för att minimera matkostnader.
Det finns väl rätt många steg mellan moussaka och modifast, dock. Det är ju en ersättning för modifast hon frågar efter, då låter nog moussaka och lasagne som rejäla långskott. Sina svårigheter att laga mat har ju TS dessutom skrivit mil om, och fått lika många mil med receptförslag.

@Wille testa gröten! Du har ju fått jättemånga bra förslag på hur du kan göra den lite fylligare. Och det är billigt och enkelt. Jag skulle inte bli mätt på gröt men det skulle jag inte på modifast heller. Så jag skulle absolut testa. Eller gör sallader förstärkta med bönor på tetra när dina egna grönsaker kommer upp.

Det är nog mer konstruktivt att faktiskt testa något än att sitta och få mängder av förslag som du hittar argument mot. Inte minst för att du redan varit igenom ämnet i några år vid det här laget.
 
Jag hör också till dem som inte får mättnadskänsla av bara havregryn och vatten. Men man kan byta ut en del eller allt vatten mot mjölk, och ha i lite extra fiber (havrekli) och nöt/mandelmjöl, så blir den godare och mer mättande.
Jag med. De råden hade redan givits här i tråden då jag skippade att upprepa dem.

Dessutom tycker jag det blir väldigt gott med nötsmör i.
 
Ju mer man äter, desto större blir magsäcken över tid = svårare att fylla och bli "mätt".

Om du utgår från normala portioner av näringstät mat, så kommer du på sikt bli mätt på normal mängd mat och som bonus gå ner i vikt.
Att inte vara mätt är en känsla, inte något fysiskt. Går mättnaden över är det inte hunger. Oftast är det också sug mer än hunger.

Det är inte farligt att vara hungrig. För många går det över om de sysselsätter sig med något.

Obs ej direkt till TS.
 
Men är den god?
Jag tycker det är jättegott! Dock kan jag inte svara för andra
Lite som mannagryn grynig, jag gillar dock ej mannagrynsgröt, men inte så söt i smaken och utan den där puddingkänslan.
Sen styr väl valt tillbehör mkt smak, då den är ganska mild lix.
 
Jag tycker det är jättegott! Dock kan jag inte svara för andra
Lite som mannagryn grynig, jag gillar dock ej mannagrynsgröt, men inte så söt i smaken och utan den där puddingkänslan.
Sen styr väl valt tillbehör mkt smak, då den är ganska mild lix.
Gör du den på gryn eller mjöl? Hittade recept på båda.
 
Ja men precis. Jag behöver komma billigare undan än 20,5 per portion som jag betalar för modifast.
Det finns måltidsersättningar som är billigare än 20.5 per portion. Men då blir det ju en fråga om tycke och smak. Annars får man passa på när det är rea, ex. har apohem 8 st modifast för 113 kr. Då blir det runt 14 kr/styck.
 
Lidl har proteindrycker på 35 g protein och dryga 200 kcal om jag inte minns fel. Kostar 16-17 kr/st. Jag tycker den är god :)
 
Hur kunde det här bli en tråd om viktminskning?

Jag ville ha tips om billig enkel mat att äta innan jag går och lägger mig. Inget annat.
Jag kan i och för sig inte se tråden börjat handla om viktminskning men förstår hur du menar. Tråden handlar ju om att leva på 10 000 och hur man (du) ska kunna kommer ner dit då du är lite över det nu. Då är ju faktiskt ett sätt att äta mindre. Ett annat sätt är att äta billigare och ett tredje sätt att spara på elen osv. Försök bortse från att folk även nämner ytterligare fördelar förutom ekonomiska med vissa val om du tycker det är jobbigt
 
Jag kan i och för sig inte se tråden börjat handla om viktminskning men förstår hur du menar. Tråden handlar ju om att leva på 10 000 och hur man (du) ska kunna kommer ner dit då du är lite över det nu. Då är ju faktiskt ett sätt att äta mindre. Ett annat sätt är att äta billigare och ett tredje sätt att spara på elen osv. Försök bortse från att folk även nämner ytterligare fördelar förutom ekonomiska med vissa val om du tycker det är jobbigt
Inlägget från @Sonnenschein var verkligen ett inlägg med fokus på viktminskning. Ät små mål. Småät inte. Ät grönsaker. Jag känner mig kränkt.

Och att jag skulle bli piggare om jag går ner i vikt är att fatshamea. Det är mer sannolikt att min trötthet beror på sjukdom.
 
Inlägget från @Sonnenschein var verkligen ett inlägg med fokus på viktminskning. Ät små mål. Småät inte. Ät grönsaker. Jag känner mig kränkt.
Försök då bortse från det inlägget om du känner dig kränkt. Jag tänker att i en tråd med så många svar som denna kommer vissa svar passa sämre och även kännas sämre. Hoppa över dem och gå på alla de (majoriteten?) av svar som är mer positiva och som känns bättre
 
Försök då bortse från det inlägget om du känner dig kränkt. Jag tänker att i en tråd med så många svar som denna kommer vissa svar passa sämre och även kännas sämre. Hoppa över dem och gå på alla de (majoriteten?) av svar som är mer positiva och som känns bättre
Nej. Jag rapporterade inlägget.

Och jag känner mig fortfarande kränkt.
 
Inlägget från @Sonnenschein var verkligen ett inlägg med fokus på viktminskning. Ät små mål. Småät inte. Ät grönsaker. Jag känner mig kränkt.

Och att jag skulle bli piggare om jag går ner i vikt är att fatshamea. Det är mer sannolikt att min trötthet beror på sjukdom.
Jag sa ju att du odlar själv, och då blir det billigare att fylla tallriken med egenodlade grönsaker istället för köpta dyra proteiner. Det finns andra fördelar också med att göra så… och äter man inte mellanmål så äter man mer och man sparar inga pengar. Inget fokus på svält här inte?
 
Jag sa ju att du odlar själv, och då blir det billigare att fylla tallriken med egenodlade grönsaker istället för köpta dyra proteiner. Det finns andra fördelar också med att göra så… och äter man inte mellanmål så äter man mer och man sparar inga pengar. Inget fokus på svält här inte?
Så jag ska bli mätt på spenat och lök då till kvällsmat? För det är det jag odlar.

Jag äter inte mellanmål. Jag äter 4 mål om dagen. Punkt. Du förutsatte jag små-åt. Du gav mig råd om att äta regelbundet. Det har inget att göra med att äta billigt. Det är viktminskningsråd. Sånt har inte i den här tråden att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 161
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
725
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp