Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Wille Jag blir inte mätt om jag äter bara exempelvis gröt, kräm, fil - dvs sånt som är icke-salt. Jag måste avsluta måltiden med något salt, t ex några skivor ost eller skinka, för att mättnadskänsla ska infinna sig. Kanske värt att prova också för dig?
 
Har du en mikro? Honung smälter på två sekunder i mikron, och blir flytande.
Ja, jag har en mikro.

@Wille Jag blir inte mätt om jag äter bara exempelvis gröt, kräm, fil - dvs sånt som är icke-salt. Jag måste avsluta måltiden med något salt, t ex några skivor ost eller skinka, för att mättnadskänsla ska infinna sig. Kanske värt att prova också för dig?
Aldrig hört att man kan bli mätt av salt. Jag blir nog bara törstig. Men det är ju salt i gröten?
 
Jag blir inte heller mätt på 1dl havregrynsgröt,inte länge iaf.
Det blir ngt bättre om den kokas på mjölk,dubblar mängden, och så någon banan eller klick äppelmos/lingonsylt i.
Overnight oats 1-1,5dl havregryn, med hälften mjölk hälften kvarg, vanilj och kardemumma kryddning och så lite russin i håller mig längre nöjd och jag förbereder flera i taget o har i kylen. det går fort att förbereda och sen har man mellis/frukost för flera dagar klart. Bra balanserad måltid med fibrer, fett och protein.

Har dock upptäckt nyligen att 1,5 port grahamsgröt m lite frukt/sylt håller mig mätt i många många timmar (trots amning), det är en helt annan mättnadskänsla för mig. Men den tar några minuter att koka.
 
Jag blir inte heller mätt på 1dl havregrynsgröt,inte länge iaf.
Det blir ngt bättre om den kokas på mjölk,dubblar mängden, och så någon banan eller klick äppelmos/lingonsylt i.
Overnight oats 1-1,5dl havregryn, med hälften mjölk hälften kvarg, vanilj och kardemumma kryddning och så lite russin i håller mig längre nöjd och jag förbereder flera i taget o har i kylen. det går fort att förbereda och sen har man mellis/frukost för flera dagar klart. Bra balanserad måltid med fibrer, fett och protein.

Har dock upptäckt nyligen att 1,5 port grahamsgröt m lite frukt/sylt håller mig mätt i många många timmar (trots amning), det är en helt annan mättnadskänsla för mig. Men den tar några minuter att koka.
Men är den god?
 
Det stod ju i den senaste vevan med ekoägg att en vuxen inte ska äta mer än 40-50 ägg i veckan pga vad det nu var för plast/gift. Jag äter ofta fem ägg om dagen. Så sjukt enkel och bra mat. Äggröra eller stekt är snabbast, kokt minst disk.

Och havregrynsgröt: tycker honung utrörd i gröten är en game changer. Supergott och tar bort det stabbiga i konsistensen. Och det har du ju egen vad jag fattat. Kryddor gör grejer med smaken. Kanel, kardemumma, ingefära. Om du gillar sött så koka med banan i gröten, det maxar verkligen sötman men är ju fortfarande bara nyttig och mättande banan. Jag har också (som någon annan redan nämnt) gärna fett i för mättnad; smör, nötsmör eller kokosolja. Men det ändrar såklart inte att det är spannmål.
Jag hör också till dem som inte får mättnadskänsla av bara havregryn och vatten. Men man kan byta ut en del eller allt vatten mot mjölk, och ha i lite extra fiber (havrekli) och nöt/mandelmjöl, så blir den godare och mer mättande.
 
Jag häller i en skvätt havregryn och en skvätt vatten i en tallrik/skål och värmer i micron och sedan tar jag två klickar smör i gröten när den kommer ut. jag tänker inte på hur mycket jag ska äta utan hur mycket jag behöver äta för att hålla mig mätt. Nu är jag opererad och har mindre magsäck, men om jag inte blev mätt på en normal portion, vilket inte alls är konstigt om man brukar äta lite större portioner eller om man generellt faktiskt äter lite dåligt/sällan/för lite protein, så hade jag ökat mängden gröt tills en nivå jag blir mätt på. Jag hade haft tillbehör jag vet är nyttiga och mättande och över tid hade jag kunnat dra ner mängden igen om jag fått ordning på fler måltider under dagen. Som lösning nummer ett är ändå att öka mängden gröt för att bli mätt. Det är fortfarande billigare än mycket annat man kan äta. Ät normal portion gröt med smör, och ett kokt ägg tex.
 
Modifast är en måltidsersättning. Inte en mellis. Jag förstår inte riktigt hur mellis kom in i bilden.


Ok. Ja så mycket ägg äter jag ju inte.

Men jag begriper inte hur jag ska kunna blanda icke flytande honung i gröten. Honungen är ju bara flytande när den är nyslungad. Sen kristalliserar den.

Banan är jag inte jätteförtjust i. Jag tröttnar snabbt och vill inte ha banan som har fel mognadsgrad.

Ja, jag lagar mat med boendestödet och gör då storkok. Det räcker till en lagad måltid per dag. Jag behöver äta 4 gånger per dag (minst). Två av måltiderna är antingen mackor, musli eller en proteinpannkaka. Jag vill ha mat. Inte mellis.

Igår gjorde jag f.ö. havregrynsgröt på 1 dl havregryn och spetsade gröten med en klick smör. Jag blev snabbt hungrig igen och fick äta en gång till. Som jag sagt förut så blir jag inte mätt på havregrynsgröt.
Om du vill ha lagad mat, så kanske ugnsbakad gröt är ett alternativ? Det tar tid i ugnen, men är väldigt enkelt. Man rör ihop alltihop, häller i en ugnstålig stekpanna, och ställer i ugnen. Det blir som en grötkaka man skär bitar av och äter med mjölk, känns lite mer lagat.

Jag brukar köra på gryn, havrekli, nötmjöl, mjölk, lite salt och socker, och antingen blåbär eller rivet äpple. Smält lite smör i stekpannan först, låt smöret vara kvar, vispa ihop allt annat och häll i, sen ugnsbaka tills det är klart. Det är mättande.
 
Man får göra ett val. Är högsta prio ekonomin då får man acceptera att äta en hel del 'bukfylla' som pasta, ris, bröd, gröt, baljväxter osv. Som tex snabbramen nudlarna med smakpåse. Om man inte kan/vill göra det, då får man acceptera högre matkostnader.

Det är svårt/omöjligt att dels hålla matbudgeten till ett absolut minimum men inte orka lägga tid på matlagning för att krama ur det sista öret av budgeten. Det krävs en hel del förutseende, planering, tid, ansträngning, och att inte vara kräsen för att minimera matkostnader.
 
Jag brukar koka quinoa i grönsaksbuljong och tillsätta en tetra stora vita bönor. 2 dl quinoa blir mycket när det är kokt, räcker tre dagar. Jag brukar ha gröna bönor till, eller broccoli. Sambal , sojasås och creme fraiche om jag vill piffa upp det. Gott och proteinrikt - och massa fibrer för den delen av magen! 😉
 
Ja, passa katter hos folk kan jag göra. Och vattna blommor. Men då behöver det ju vara nära för annars går för mycket tid och pengar till transporten till kattägarens hem. Jag kan inte ta hit några katter för det går framförallt min ena katt inte med på.

Frågan är dock om jag kan ha det som hobby eller om jag måste starta företag (vilket inte passar just nu).

Några kontakter har jag inte att tala om. Men kan sätta upp lapp i näraliggande mataffärer.

Jag har över 6000 kvm mark och odlar det jag orkar och kan ta rätt på. Ettåriga grödor kräver rätt mycket arbetsinsats så jag håller på att utveckla en skogsträdgård som är ett perent system som ger skörd från tidig vår till hösten med en lägre arbetsinsats. (Har odlat sen 1994 och har en trädgårdsutbildning.)

Att ta rätt på olika grödor har jag dock upplevt som rätt svårt, så jag har fått krympa det jag odlar till sånt jag faktiskt vet hur man använder. (I år är planen är odla mycket brytsockerärt. Jag har blivit galet förtjust i det.)

Färdiga matkassar är inget för mig om man inte samtidigt får recept på exakt allt i kassen. Jag klarar nämligen inte av att improvisera ihop mat. Det är en gåta för mig hur man gör.
Vet du vad en stuka är? Det är helt enkelt en grop som man förvarar rotsaker i. Går bra att stoppa ned konserver också. Inte gjort det själv, bara läst om det. Går säkert att ta reda på hur man bäst gör för att isolera den och göra maten oåtkomlig för gnagare. Jag har jordkällare men vår och höst brukar jag ha lite av varje i en kylbag vid husväggen, det är enklast. Enligt skattereglerna så får man ta upp till en tusenlapp för privata småtjänster som till ex djurpassning. Men vet inte om det gäller för varje enskilt fall eller om man kan ta till ex 500 kr av 10 personer utan att bryta mot regeln.
 
Modifast är en måltidsersättning. Inte en mellis. Jag förstår inte riktigt hur mellis kom in i bilden.


Ok. Ja så mycket ägg äter jag ju inte.

Men jag begriper inte hur jag ska kunna blanda icke flytande honung i gröten. Honungen är ju bara flytande när den är nyslungad. Sen kristalliserar den.

Banan är jag inte jätteförtjust i. Jag tröttnar snabbt och vill inte ha banan som har fel mognadsgrad.

Ja, jag lagar mat med boendestödet och gör då storkok. Det räcker till en lagad måltid per dag. Jag behöver äta 4 gånger per dag (minst). Två av måltiderna är antingen mackor, musli eller en proteinpannkaka. Jag vill ha mat. Inte mellis.

Igår gjorde jag f.ö. havregrynsgröt på 1 dl havregryn och spetsade gröten med en klick smör. Jag blev snabbt hungrig igen och fick äta en gång till. Som jag sagt förut så blir jag inte mätt på havregrynsgröt.
Sorry, my bad! Jag skrev fel ord. Det går att ersätta Modifast med sådan måltid skulle jag skrivit.
 
Vet du vad en stuka är? Det är helt enkelt en grop som man förvarar rotsaker i. Går bra att stoppa ned konserver också. Inte gjort det själv, bara läst om det. Går säkert att ta reda på hur man bäst gör för att isolera den och göra maten oåtkomlig för gnagare. Jag har jordkällare men vår och höst brukar jag ha lite av varje i en kylbag vid husväggen, det är enklast. Enligt skattereglerna så får man ta upp till en tusenlapp för privata småtjänster som till ex djurpassning. Men vet inte om det gäller för varje enskilt fall eller om man kan ta till ex 500 kr av 10 personer utan att bryta mot regeln.
Jag vet absolut vad en stuka är. Vet dock inte vad jag ska med en sådan till. Jag har en fullt fungerande jordkällare. Det är bara dörrarna som ska fixas och så behöver jag hyllor. Behöver också se över ventilationen för jag tror den är tilltäppt.

Vad som gäller för djurpassning bör väl skatteverket kunna svara på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 161
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
725
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp