Klarar vi ännu en lång sommartorka?

I stora magasin, ja.

Grundvatten i små magasin är normala eller över det normala i hela landet.

Vad är det du vill påtala i sammanhanget ? inkl din egen uttryckta oro för grovfoder redan nu, till din låga hästbesättning och behov kommande säsong ?
 
Att det är risk för gräsbränder är inget ovanligt så här års. Risken minskar drastiskt när årsgräset kommer upp och löven spricker ut.

Jag som vistas MYCKET i skog och mark tycker inte att det är värre iår än tidigare år. Dock upplever jag att många har blivit mer medvetna senaste åren efter alla storbränder.
 
Att det är risk för gräsbränder är inget ovanligt så här års. Risken minskar drastiskt när årsgräset kommer upp och löven spricker ut.

Jag som vistas MYCKET i skog och mark tycker inte att det är värre iår än tidigare år. Dock upplever jag att många har blivit mer medvetna senaste åren efter alla storbränder.

Håller med .
 
En av anledningarna till att jag inte vågar köpa häst igen är just foderbristen framöver. Det kommer inte bli bättre i framtiden utan torka kommer bli det nya normala.
 
Vad är det du vill påtala i sammanhanget ? inkl din egen uttryckta oro för grovfoder redan nu, till din låga hästbesättning och behov kommande säsong ?
Jag vill bara försöka få dig att förstå att du inte kan uttala dig om hela landets grundvattennivå utifrån hur det ser ut hemma hos dig.
Jag är inte ett dugg orolig för grovfodret, jag har bara sett till att jag har en egen lösning på grovfodertillgången, OM det blir en till torr sommar. Jag är förberedd, inte orolig.
 
Jag vill bara försöka få dig att förstå att du inte kan uttala dig om hela landets grundvattennivå utifrån hur det ser ut hemma hos dig.
Jag är inte ett dugg orolig för grovfodret, jag har bara sett till att jag har en egen lösning på grovfodertillgången, OM det blir en till torr sommar. Jag är förberedd, inte orolig.

Och jag har inte på något sätt uttalat mig om/eller avsett hur grundvattennivåerna ser ut hos mig. Helt obegripligt hur du får för dig det.

Det är ju snarare så att jag tvärtom mot dig, inte fastnat i hur grundvattennivån ser ut just hos dig eller mig lokalt.
 
Jag är seriöst orolig. Bara till att börja med är grundvattennivåerna här en katastrof. Inom det ena rödmarkerade området enligt kartan ovan. Därtill är det väldigt torrt. Absolut, det brukar vara torrt här, särskilt när det blivit plötsligt varmt några dagar i rad som nu. Men det här är inte bara torrt, det är helt extremt. I några av grannkommunerna skriver polisen/räddningstjänsten att de fått åka ut på otaliga mängder gräsbränder, och det råder snudd på eldningsförbud. Det är mycket torrare än normalt. Och det är verkligen oroande. :( Måtte denna sommar regna bort totalt!!

Va? De små magasinet har ont om vatten ja, intr de stora. Och inte ens förra sommaren var vatten nåt större problem för oss i södra Sthlm, vi fick inte vattna gräsmattan bara.

Var ju bara två v sen det forsade vårflod i dikena. Torrt? Senast förra veckan var hästarna leriga.

Nä en varm aprildag är alldeles för kort att dra några slutsatser på.
 
Och jag har inte på något sätt uttalat mig om/eller avsett hur grundvattennivåerna ser ut hos mig. Helt obegripligt hur du får för dig det.

Det är ju snarare så att jag tvärtom mot dig, inte fastnat i hur grundvattennivån ser ut just hos dig eller mig lokalt.
Du skriver att det är ett faktum att grundvattnet är en katastrof.
Att grundvattnet är katastrof är ett faktum, och grundvattnet kommer fortsätta vara lågt även om det vänder med nederbörd .
Det är möjligt att det är en katastrof där du bor. Jag vet inte var du bor, så jag kan inte uttala mig om det.
Men det är INTE ett generellt faktum att grundvattennivån är katastrofalt låg.
Och det är därför jag hävdar att man bör ta hänsyn till att det ser olika ut i olika delar av landet om man ska dra slutsatser.
 
Va? De små magasinet har ont om vatten ja, intr de stora. Och inte ens förra sommaren var vatten nåt större problem för oss i södra Sthlm, vi fick inte vattna gräsmattan bara.

Var ju bara två v sen det forsade vårflod i dikena. Torrt? Senast förra veckan var hästarna leriga.

Nä en varm aprildag är alldeles för kort att dra några slutsatser på.

På bilden som @ameo la upp stod det klart och tydligt att det är en katastrof för de stora magasinen i södra Sthlm nu. När de pratade om det på lokalnytt häromveckan sa man att det berodde på liten nederbörd nu under vintern.

Nja, där har du väl en poäng, men åtminstone Södertörns brandförsvar har gått ut med att det är torrare än normalt och att man bör vara mycket försiktig. Absolut, det är inte värsta torkkatastrofen nu, långt ifrån, men det är ändå torrare än normalt.
 
Nja, där har du väl en poäng, men åtminstone Södertörns brandförsvar har gått ut med att det är torrare än normalt och att man bör vara mycket försiktig. Absolut, det är inte värsta torkkatastrofen nu, långt ifrån, men det är ändå torrare än normalt.
Orsaken till att det är brandrisk just nu är det torra fjolårsgräset, som också riskerar att starta bränder i skog som finns i närheten. Det handlar inte om att det generellt är torrt, utan att det nya årsgräset inte hunnit växa upp än. Färskt gräs dämpar brandrisken i fjolårsgräs rejält.
 
På bilden som @ameo la upp stod det klart och tydligt att det är en katastrof för de stora magasinen i södra Sthlm nu. När de pratade om det på lokalnytt häromveckan sa man att det berodde på liten nederbörd nu under vintern.

Nja, där har du väl en poäng, men åtminstone Södertörns brandförsvar har gått ut med att det är torrare än normalt och att man bör vara mycket försiktig. Absolut, det är inte värsta torkkatastrofen nu, långt ifrån, men det är ändå torrare än normalt.

Nej det står mycket under det normala, betyder inte katastrof. Som sagt, ofta torrt såhär års.
 
Jag är seriöst orolig. Bara till att börja med är grundvattennivåerna här en katastrof. Inom det ena rödmarkerade området enligt kartan ovan. Därtill är det väldigt torrt. Absolut, det brukar vara torrt här, särskilt när det blivit plötsligt varmt några dagar i rad som nu. Men det här är inte bara torrt, det är helt extremt. I några av grannkommunerna skriver polisen/räddningstjänsten att de fått åka ut på otaliga mängder gräsbränder, och det råder snudd på eldningsförbud. Det är mycket torrare än normalt. Och det är verkligen oroande. :( Måtte denna sommar regna bort totalt!!
Varför hoppas du att sommaren ska regna bort? Då lär det inte bli något grovfoder heller så det är väl dumt att önska det! För mycket regn är lika illa som för lite. Även när det handlar om ensilage så behöver det torka innan det rullas.
 
Sista året har varit katastrof för mig, mina ordinarie leverantörer kunde inte lova mig något foder alls förra året så jag beställde från Estland och fick kassera allt då det var mögligt. Köpte in fyra ton från en skitskalle som annonserade på Blocket och Hastnet och betalade vid leverans. Tyvärr blev jag blåst då även det var skit och inte går att använda vilket inte syntes förrän jag behövde det. Jag får det varken utbytt eller några pengar tillbaka. :(

Min ena ordinarie leverantör fick in en hel del i höstas men då hade jag ju redan betalat för den andra skiten som jag trodde jag kunde använda + att priset hade gått upp 150% så jag har inte kunnat köpa mer än att jag kunnat hämta, så med en torr sommar till är det spiken i kistan för mig.

Ja, jag är väldigt orolig. Lite nederbörd i vinter, en torr vår och nu visserligen varmt och skönt ute men som sagt inget regn i sikte.

Två halvblod och en shettis.

Vilken del av landet bor du i? Här i norra Halland finns det rejält med hö och har funnits hela hösten och vintern. Bönderna har höjt i genomsnitt 50 öre per kg.kostar ca 2 kr plus moms då.
Detta skrev jag redan i somras i hötrådarna.

Det var ju stor skillnad på hötillgång beroende på var i landet man bor.

Det ska regna här nästa helg så jag är inte jätterolig än...
Tror inte på torka en sommar till faktiskt. Kanske är jag väl optimistisk.
 
Bönderna höll lite på höet här men sedan kom ju regnet på sensommaren och gräset fick en ordentlig skjuts. Iallafall gamla bonden och nya bonden (ja jag bytte tom stall) sa att deras skördar blev normala.
Ja jag vet att andra län inte hade samma tur.
 
Vilken del av landet bor du i? Här i norra Halland finns det rejält med hö och har funnits hela hösten och vintern. Bönderna har höjt i genomsnitt 50 öre per kg.kostar ca 2 kr plus moms då.
Detta skrev jag redan i somras i hötrådarna.

Det var ju stor skillnad på hötillgång beroende på var i landet man bor.

Det ska regna här nästa helg så jag är inte jätterolig än...
Tror inte på torka en sommar till faktiskt. Kanske är jag väl optimistisk.
Stockholmsområdet. Fick köpa foder hela sommaren då betet torkade bort, anmälde mig till stakethjälpen men hann aldrig få tag på stolp innan de la ner för hösten. Jagade runt efter luzern men det fanns knappt att få tag på i varesig Uppsala eller Stockholm.

Helt bisarrt när jag var inne på Citygross och det fanns fem säckar kvar på en pall och vi var två som var ute efter dem, jag hann plocka tre och hon tog två. Jag tänkte en kort sekund låta henne ta den tredje men tänkte att även mina hästar behövde mat så trots att hon var framme före mig hann jag plocka dem då min kundvagn var tom och hon hade mat i sin. :crazy:
 
Stockholmsområdet. Fick köpa foder hela sommaren då betet torkade bort, anmälde mig till stakethjälpen men hann aldrig få tag på stolp innan de la ner för hösten. Jagade runt efter luzern men det fanns knappt att få tag på i varesig Uppsala eller Stockholm.

Helt bisarrt när jag var inne på Citygross och det fanns fem säckar kvar på en pall och vi var två som var ute efter dem, jag hann plocka tre och hon tog två. Jag tänkte en kort sekund låta henne ta den tredje men tänkte att även mina hästar behövde mat så trots att hon var framme före mig hann jag plocka dem då min kundvagn var tom och hon hade mat i sin. :crazy:

OMG

Jag är glad för att vi aldrig hann uppleva den krisen men kan tänka mig hur det skulle kunna bli i framtiden.. Scary :nailbiting:
 
Jag har bara en häst som står inhyrd där grovfoder ingår. Stallägaren lever på sitthästjobb och satsar internationellt. Pappa är bonde och odlar grovfoder som de både behåller själva och säljer. Förra året var katastrof här. Så de fick inte nog att sälja så mycket som de brukar och hade lite svårt med foder till nötdjuren. Men hästarna går först. Pappan älskar sitt barn och hon har pli på honom. 😂
Så jag är inte oroad ang grovfoder iom det.

Vi bor på gård med egen brunn. Den är dock anpassad för mer än oss två som bor här. Man har försörjt bondgård med nöt med den. Nu är det bara vi. Så även om vi inte kommer kunna slösa vatten hej vilt bör vi ha så vi klarar oss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp