Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Du skriver att det är ett faktum att grundvattnet är en katastrof.

Det är möjligt att det är en katastrof där du bor. Jag vet inte var du bor, så jag kan inte uttala mig om det.
Men det är INTE ett generellt faktum att grundvattennivån är katastrofalt låg.
Och det är därför jag hävdar att man bör ta hänsyn till att det ser olika ut i olika delar av landet om man ska dra slutsatser.

Jag förstår inte hur du tolkar eller varför du tror att jag avser ditt eller mitt lokala läge. Eller varför jag skulle adressera enskilda hushåll med egen brunn. Om du tex läser texten till kartan du visade står precis det jag tidigare uttryckt.
 
Vilken del av landet bor du i? Här i norra Halland finns det rejält med hö och har funnits hela hösten och vintern. Bönderna har höjt i genomsnitt 50 öre per kg.kostar ca 2 kr plus moms då.
Detta skrev jag redan i somras i hötrådarna.

Det var ju stor skillnad på hötillgång beroende på var i landet man bor.

Det ska regna här nästa helg så jag är inte jätterolig än...
Tror inte på torka en sommar till faktiskt. Kanske är jag väl optimistisk.

Samma här, vi har heller inte haft någon kris och inga ockerpriser utom från några leverantörer som drog upp priserna när folk hade panik som värst i augusti.... Lusernet var det köpmax 5 säckar/gång och köp aug-sep även om leverantörerna försäkrade att mer skulle komma in och läget stabilisera, vilket det sedan också gjorde.

Mina stallägare är grovfoderproducenter för både häst och nöt och säljer till kunder. De fick säga nej till nya kunder men klarade att leverera till stammisarna.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Inte så orolig ännu, blir bra om de faktiskt blir regn hela nästa helg som Yr utlovat över vårat område för att sedan bli varmt igen. Då kommer de garanterat explodera i hagar och på åkern utanför.
 
Jag är orolig. Det blir nog ett tredje torkår. Klimatförstöringens resultat. Jag bor i mellansverige och vi har torrt, torrt och torrt. Ingen fart direkt på grästillväxten heller.

Äsch, såna här perioder har det ju varit låååångt tillbaka i tiden med. Det är ju inget nytt.

KL
Jag tror det kan bli en torr sommar till. Men är ju för tidigt att säga än. Är glad att vi både har en vattenbrunn med rejält bra tillströmning och dessutom tar eget hö som en riktigt torr sommar i alla fall räcker till att fodra våra egna hästar, men kanske inte blir så mycket över att sälja som dom andra åren.
 
För egen del är jag inte alls orolig när det kommer till hästarna, krisar det ordentligt så stänglar jag en bit mark och låter hästarna gå på vinterbete och ger betfor och olja för extra mj och protein.

Väntar dock med att plantera nya träd och buskar i trädgården tills mer regn har kommit eller så får det vänta tills hösten.
 
Dom sa just på radion att det varit sämsta spannmålsskörden på 59 år förra sommaren....
Hoppas verkligen på en blötare sommar i år.
Här i fjällen fick vi inte torka så att gräset gulnade, men brunnarna som tidigare år gett bra med vatten, sinade, och kallkällor har under vintern tagit andra vägar, med följd att många fått vatten i källarna tex.
Nu har jag inte några hästar kvar, men hade jag har det, skulle jag varit mycket orolig.
Bete finns alltid, men höbonden vi hade 8 mil bort kunde inte sälja ifjol, så jag törs inte tänka på hur långt vi skulle måsta åka för att köpa hö =(

* Jenny *
 
Har bokat foder med ”garanti”, har tre lättfödda ponnyer så behöver inte så mycket för att de ska klara sig, drar även ut på betet tills snön lägger sig, även med sparsam nederbörd växer det här, det är blött ”i grunden” eller hur jag ska beskriva det. Växer inte lika mycket förstås med tillräckligt till min lilla flock.

Likaså är källan här ett ganska säkert vattenkort.
 
Jag ser i min sommarhage att den inte tagit sig så mycket som den brukar ha gjort så här års, det gör mig lite nojjig, men det är för tidigt att bli orolig.

Vi bor på ett unikt läge, där grundvattnet alltid är högt och djupborrade brunnar aldrig har sinat, så vattnet oroar inte mig, däremot har jag ingen större bevattning så hagarna blir ju torra om det är torrt. Bönderna vattnade lite åt oss förra året och vi har reservmark som inte är stängslad, så vi klarar oss ganska länge. En hästtransport erbjöd sina hagar förre året tex:heart

Men jag förstår om lantbrukare är oroliga, hästarna är trots allt bara min hobby, inte mitt levebröd.
 
Jag är inte orolig än, tycker det är alldeles för tidigt och onödigt att börja noja ännu. Vi är i Gävleborg just nu och här ligger ju snön kvar på sina håll än.
Förberedd ska man alltid vara. Men att som vanlig privatperson med få hästar och utan vinstintresse tro att det ska bli katastrof, nja.

Faktum är att alla jag känner här i Stockholm och i länen runtom upp till Gävleborg/Dalarna klarat sig bra trots förra årets torka. Och jag har sett annonser på hösilage och hö dyka upp varje dag hela vintern, och den senaste tiden har det eskalerat. Sett hösilage med fantastiska värden för 2 kr/kg.
Verkar vara en hel del producenter som ändå står med ett överskott som de vill bli av med nu.

Jag tror att det kommer bli likadant detta år och nästa vinter även om det blir torrt.
Många kommer att importera, många kommer att köpa upp sina lager tidigt, och det kommer därmed finnas mat även åt alla privata ägare som väljer att ha is i magen och vänta lite.
Är otroligt glad att vi har möjlighet att ta eget foder som räcker både åt oss och åt andra. Har sett summorna som många andra betalade för hö när det var som mest panik tidigt förra sommaren/hösten och blir ju mörkrädd. O_o

Däremot tycker jag att klimatförändringarna är otroligt läskiga. Givetvis. Men i fråga om just hö och i fråga om just den kommande sommaren som hästägare är jag inte så bekymrad.
 
OMG

Jag är glad för att vi aldrig hann uppleva den krisen men kan tänka mig hur det skulle kunna bli i framtiden.. Scary :nailbiting:

Jag bor också i Sthlm och hästarna gick ute på bete tom augusti. Var lite stökigt att finna silage men det gick. Hö däremot är sämre tillgång på. Lucern var ransonerat under en månad eller två då folk hamstrade men sen har det funnits. Och silaget har bra värden så lucern har inte behövts
 
Jag bor också i Sthlm och hästarna gick ute på bete tom augusti. Var lite stökigt att finna silage men det gick. Hö däremot är sämre tillgång på. Lucern var ransonerat under en månad eller två då folk hamstrade men sen har det funnits. Och silaget har bra värden så lucern har inte behövts
Vi fick också tag på lusern i Stockholm utan problem.
Det var ju bara när "alla" fick panik och köpte samtidigt som det blev begränsningar och tog slut. Men därefter har det ju funnits att köpa hela hösten/vintern.

Våra hästar gick på bete till september. Visst fick vi börja stödfodra tidigare än normalt, och återväxten även på dom områdena vi lät vila var ju sämre än vanligt. Men tillgång till gräs hade de ända in till hösten.
 
Vi fick också tag på lusern i Stockholm utan problem.
Det var ju bara när "alla" fick panik och köpte samtidigt som det blev begränsningar och tog slut. Men därefter har det ju funnits att köpa hela hösten/vintern.

Våra hästar gick på bete till september. Visst fick vi börja stödfodra tidigare än normalt, och återväxten även på dom områdena vi lät vila var ju sämre än vanligt. Men tillgång till gräs hade de ända in till hösten.

Jätteroligt för er att ni hade både bete och lusern, jag hade inget bete till mina på hela sommaren, fanns inget som växte utan jag fick fortsätta köpa foder hela förra året och det var mer än en månad som det knappt fanns att få tag på lusern öht. Stängselstolparna jag beställde tog över en månad att få hem så stängslingshjälpen hann stänga innan de kom. Min ena leverantör har knappt så de klarar sina egna hästar och har inte kunnat sälja något alls, men jättekul för dig att du och inga du känner hade några problem alls.

Jag hade inte gnällt om det jag fick hem hade gått att använda även om det var dyrt, men att både kassera >8 ton, inte få tillbaka pengarna eller skiten utbytt och sedan köpa in nytt under hela vintern är ingen överdrift, men som sagt, jättekul att det inte var något problem för er. :up:
 
Jag är inte överdrivet orolig över grovfodertillgången ännu. Bonden som stallägaren köper hö av har mycket myrar etc runt sina ägor och fick in bra med hö (så bra att han inte fick in precis allt på skullen...) förra året. Blir det strul med hö vet jag inte riktigt vad jag gör - jag får inte i min häst några ordentliga mängder lucern (jag provade i somras/höstas - hon äter inte mer än hon känner för, så jag är inte alls säker på att jag skulle kunna byta ut några kg hö mot lucern rakt av... Men, hon är ju inte dum, så förhoppningsvis äter hon om det inte serveras annat!). Och jag har absolut inte råd att fodra med enbart lucern eller liknande under nån längre period, i vilket fall, som läget är i år för min del. (Hästen står inackorderad och grovfoder ingår, men det hjälper ju föga om det inte finns något. Och jag har inte ekonomi för en riktigt kraftig höjning av hyran heller under 2019.) Men, hittills är det för tidigt för mig att oroa mig. Och finns det bara hö så går det ju att stödfodra om tillväxten i hagarna blir dålig.

Däremot är jag ganska övertygad om att vi går mot vattenbrist. Här där jag bor har grannkommunen redan flaggat för att det ser ut att bli brist på vatten. Jag bor dock i lägenhet och duschar redan på ett sparsamt sätt (stänger av när jag tvålar osv), och vid stallet hade vi inga problem i fjol. Men affären sålde himla mycket dunkar förra sommaren, i synnerhet till dem med brunn..

Ärligt talat är jag nog allra mest bekymrad över torkan och brandrisken. Runt stallet och i omgivningen är det torrt, mycket skog och stenigt. I vintras slog det gnistor om min hästs hovar vid ett par tillfällen, då hon smällde i stenar på grusvägen. Nu har jag skott av även fram (inte pga detta - hon var redan barfota bak och jag har funderat på det länge), så jag behöver iaf inte oroa mig för att orsaka en brand genom att rida ut. Jag och flera jag känner var lite nervösa över det förra sommaren, faktiskt. Det brann mycket här i närheten då. Att det brinner är som det som jag inte kan göra något åt - det är ett problem som består även om jag vinner på lotto.
 
Jag är jätteorolig. Här har inte regnat på en månad och inget regn i sikte. Det är så galet torrt. Inget vatten någonstans och bilarna och hem blir dammiga av allt damm som kommer från marken. Inget bete alls som växer. Känns inte alls kul. 20 grader och strålande sol. Södra Skåne.
 
Jag är inte överdrivet orolig över grovfodertillgången ännu. Bonden som stallägaren köper hö av har mycket myrar etc runt sina ägor och fick in bra med hö (så bra att han inte fick in precis allt på skullen...) förra året. Blir det strul med hö vet jag inte riktigt vad jag gör - jag får inte i min häst några ordentliga mängder lucern (jag provade i somras/höstas - hon äter inte mer än hon känner för, så jag är inte alls säker på att jag skulle kunna byta ut några kg hö mot lucern rakt av... Men, hon är ju inte dum, så förhoppningsvis äter hon om det inte serveras annat!). Och jag har absolut inte råd att fodra med enbart lucern eller liknande under nån längre period, i vilket fall, som läget är i år för min del. (Hästen står inackorderad och grovfoder ingår, men det hjälper ju föga om det inte finns något. Och jag har inte ekonomi för en riktigt kraftig höjning av hyran heller under 2019.) Men, hittills är det för tidigt för mig att oroa mig. Och finns det bara hö så går det ju att stödfodra om tillväxten i hagarna blir dålig.

Däremot är jag ganska övertygad om att vi går mot vattenbrist. Här där jag bor har grannkommunen redan flaggat för att det ser ut att bli brist på vatten. Jag bor dock i lägenhet och duschar redan på ett sparsamt sätt (stänger av när jag tvålar osv), och vid stallet hade vi inga problem i fjol. Men affären sålde himla mycket dunkar förra sommaren, i synnerhet till dem med brunn..

Ärligt talat är jag nog allra mest bekymrad över torkan och brandrisken. Runt stallet och i omgivningen är det torrt, mycket skog och stenigt. I vintras slog det gnistor om min hästs hovar vid ett par tillfällen, då hon smällde i stenar på grusvägen. Nu har jag skott av även fram (inte pga detta - hon var redan barfota bak och jag har funderat på det länge), så jag behöver iaf inte oroa mig för att orsaka en brand genom att rida ut. Jag och flera jag känner var lite nervösa över det förra sommaren, faktiskt. Det brann mycket här i närheten då. Att det brinner är som det som jag inte kan göra något åt - det är ett problem som består även om jag vinner på lotto.
Brandrisken är jag oxå oroligast för, förra året blev det barfota i hagen och barfotaboots vid ridning då jag inte vågade ha järnskor i torkan.
 
Jätteroligt för er att ni hade både bete och lusern, jag hade inget bete till mina på hela sommaren, fanns inget som växte utan jag fick fortsätta köpa foder hela förra året och det var mer än en månad som det knappt fanns att få tag på lusern öht. Stängselstolparna jag beställde tog över en månad att få hem så stängslingshjälpen hann stänga innan de kom. Min ena leverantör har knappt så de klarar sina egna hästar och har inte kunnat sälja något alls, men jättekul för dig att du och inga du känner hade några problem alls.

Jag hade inte gnällt om det jag fick hem hade gått att använda även om det var dyrt, men att både kassera >8 ton, inte få tillbaka pengarna eller skiten utbytt och sedan köpa in nytt under hela vintern är ingen överdrift, men som sagt, jättekul att det inte var något problem för er. :up:
Det är alltid bra att nyansera bilden en aning. För att undvika att det blir som det blev förra året.
Om människor inte hade drabbats av nationell panik innan sommaren knappt börjat, så hade priserna inte stigit fullt lika mycket som dom gjorde och bedrägerierna hade inte varit fullt lika lätta att få igenom.
Om människor inte hade fått panik så hade lusernen inte heller blivit ransonerad.

Det är lite tråkigt och väldigt onödigt att måla upp det som om hästägare ska behöva kriga med varandra över en säck foder som det hade funnits rejäl tillgång på i vårt län hela året.
Om alla hade haft is i magen och inte handlat upp en årsförbrukning var, så hade det inte behövt ransoneras alls under de där 1-2 månaderna i höstas heller. Det är konstigt och tråkigt att du inte fick tag på lusern under så mycket längre tid än så dock, men det var inte ett problem i hela Stockholm. Du hade kanske otur med "fel" områden och butiker bara.

Jag tror att hela hästsverige tjänar på att människor har lite is i magen och inte trissar upp varandra som man gjorde förra sommaren. Så kommer inte lika många köpa slut på sin lokala butiks hela lusernförråd på en vecka, och så kommer inte ockerpriserna och bedragarna få det lika lätt.
 
Senast ändrad:
Det är alltid bra att nyansera bilden en aning. För att undvika att det blir som det blev förra året.
Om människor inte hade drabbats av nationell panik innan sommaren knappt börjat, så hade priserna inte stigit fullt lika mycket som dom gjorde och bedrägerierna hade inte varit fullt lika lätta att få igenom.
Om människor inte hade fått panik så hade lusernen inte heller blivit ransonerad.

Det är lite tråkigt och väldigt onödigt att måla upp det som om hästägare ska behöva kriga med varandra över en säck foder som det hade funnits rejäl tillgång på i vårt län hela året.
Om alla hade haft is i magen och inte handlat upp en årsförbrukning var, så hade det inte behövt ransoneras alls under de där 1-2 månaderna i höstas heller. Det är konstigt och tråkigt att du inte fick tag på lusern under så mycket längre tid än så dock, men det var inte ett problem i hela Stockholm. Du hade kanske otur med "fel" områden och butiker bara.

Jag tror att hela hästsverige tjänar på att människor har lite is i magen och inte trissar upp varandra som man gjorde förra sommaren. Så kommer inte lika många köpa slut på sin lokala butiks hela lusernförråd på en vecka, och så kommer inte ockerpriserna och bedragarna få det lika lätt.

Jag tror snarare att det är bra att folk redan nu ser till att ha lite över så det slipper bli panikinköp sen i höst om det skulle bli ett tråkigt år. Ser bara fördelar med att tex köpa en pall lusern eller liknande om det är någonting med bra hållbarhet som jag ändå använder. Har man förvaringsmöjligheter så blir det ju ofta billigare med stora inköp än små samt att leverantörerna har lättare att se till att ha saker hemma med lite framförhållning. Speciellt när det gäller sådant som odlas så krävs det att veta att det finns efterfrågan för att man ens ska veta vad det är för någonting som ska odlas.
 
Jag tror snarare att det är bra att folk redan nu ser till att ha lite över så det slipper bli panikinköp sen i höst om det skulle bli ett tråkigt år. Ser bara fördelar med att tex köpa en pall lusern eller liknande om det är någonting med bra hållbarhet och jag ändå använder. Har man förvaringsmöjligheter så blir det ju ofta billigare med stora inköp än små samt att leverantörerna har lättare att se till att ha saker hemma med lite framförhållning.
Det håller jag med om. Som sagt, man ska alltid vara förberedd.

Men det är ju det jag menar. Vi behöver inte mer av förra årets panik när det på väldigt kort tid utbröt nationell panik, och det startades otaliga hysteriska trådar i hästforum på FB och så, där alla uppmanade varandra att köpa upp så mycket lusern dom bara kunde. Vilket resulterade i att många gjorde just det under exakt samma enstaka vecka/veckor. Och vilket ledde till att det tog slut och/eller ransonerades i någon månad på flera håll.

Sedan har vi alla stackare som köpte hö för helt sjuka kgpriser i juni/juli. För att de var övertygade om att "det är vi som är smarta, priserna kommer stiga ännu mer i höst/vinter". När det i själva verket blev precis tvärtom, och väldigt få kunde ta dom där riktiga ockerpriserna i mer än någon enstaka sommarmånad. Bara för att alla trissade upp varandra och skapade en otroligt överdriven och onödig panik.

Om folk planerar rimligt och realistiskt, men också håller huvudet kallt och inte tror att domedagen är här redan i början på juni, eller som nu, i mitten av april, så blir situationen bättre för alla.
 
Hur det ser ut med grundvattnet beror väldigt mycket på var man bor. Det blir fel att säga att det är ett faktum att det är en katastrof utan att tala om vilken del av landet man pratar om.
Visa bifogad fil 28428
Jag bor i sydöstra hörnet, här har grundvattnet återhämtat sig.
Däremot är jag högst medveten om att just det här hörnet av landet generellt får alldeles för lite nederbörd, de flesta av de regnområden som passerar diagonalt över landet brukar missa oss. Så, här är det extra bra att grundvattnet har återhämtat sig.
Enligt kartan skall det här vara nivåer över det normala men det är snarare under, eller mycket under, normalvärden med en grundvattennivå ungefär 1,5 m under normalnivån vilket är en hel del.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp