Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Det är alltid bra att nyansera bilden en aning. För att undvika att det blir som det blev förra året.
Om människor inte hade drabbats av nationell panik innan sommaren knappt börjat, så hade priserna inte stigit fullt lika mycket som dom gjorde och bedrägerierna hade inte varit fullt lika lätta att få igenom.
Om människor inte hade fått panik så hade lusernen inte heller blivit ransonerad.

Jag tror att hela hästsverige tjänar på att människor har lite is i magen och inte trissar upp varandra som man gjorde förra sommaren. Så kommer inte lika många köpa slut på sin lokala butiks hela lusernförråd på en vecka, och så kommer inte ockerpriserna

Som många foderproducenter och andra profiler medialt påtalade när paniken var som värst, och i efterdyningarna efter krisen, så det största problemet drabbar de som är vana att köpa in grovfoder lite ”ad-hoc” (oftast privatpersoner med få hästar) och som inte har en fast foderleverantör/börjar se sig om en leverantör framåt mitten/slutet sommaren inför höstens behov.

(OBS- GIVETVIS finns det undantag - och givetvis fanns det flera som blivit lovade osv men ändå inte fick pga torkan. Men generellt ! )

Jag möttes av stor misstro och var inte så poppis när jag uttalade det du gör - att inte ha panik, förra året i juni efter första dåliga skörden ☺👍
 
Tänker att det är för tidigt att vara orolig.. Det ska komma lite regn nästa helg, hoppas att den prognosen håller.

Klart att det inte vore roligt att ytterligare ett år ta av sparkontot för att köpa hö, jag som vill köpa hus :cautious:
 
Stockholmsområdet. Fick köpa foder hela sommaren då betet torkade bort, anmälde mig till stakethjälpen men hann aldrig få tag på stolp innan de la ner för hösten. Jagade runt efter luzern men det fanns knappt att få tag på i varesig Uppsala eller Stockholm.

Helt bisarrt när jag var inne på Citygross och det fanns fem säckar kvar på en pall och vi var två som var ute efter dem, jag hann plocka tre och hon tog två. Jag tänkte en kort sekund låta henne ta den tredje men tänkte att även mina hästar behövde mat så trots att hon var framme före mig hann jag plocka dem då min kundvagn var tom och hon hade mat i sin. :crazy:

Foderladan hade lusern hela krisen igenom att beställa iallafall vad jag vet 🙂
Leverans hela Uppsala län. Normala priser .
 
Jag är jätteorolig. Här har inte regnat på en månad och inget regn i sikte. Det är så galet torrt. Inget vatten någonstans och bilarna och hem blir dammiga av allt damm som kommer från marken. Inget bete alls som växer. Känns inte alls kul. 20 grader och strålande sol. Södra Skåne.

Ellr hur. Det växter två dagar här när värmen kom första gången sedan har det varit nedbetat och torrt gräs. Hästarna vill aldrig sluta äta grovfoder.
 
Ellr hur. Det växter två dagar här när värmen kom första gången sedan har det varit nedbetat och torrt gräs. Hästarna vill aldrig sluta äta grovfoder.
Nä det är vidrigt!

Ni som säger att man inte ska oroa sig för tidigt, hur många hästar har ni att fodra? Jag oroar mig för att få mat till mina sex snart sju hästar.
 
Ellr hur. Det växter två dagar här när värmen kom första gången sedan har det varit nedbetat och torrt gräs. Hästarna vill aldrig sluta äta grovfoder.
Så ser det ut hos mig också. och då har jag ändå en del mark på sumpiga områden. Jag tror att torkan är mer uppenbar här i söder. Hade det legat snö här så hade det bara varit en sen vår. Helt ok.

Men blir ändå lite lugnad av andras tankar om att inte oroa sig för mkt. Med det sagt så kommer jag köpa in lite extra redan nu . Spelar ju inte så stor roll eftersom det kommer att användas upp så småningom. En sak mindre att fundera på. Räcker med vattenförsörjningen ;)
 
Lite trådrån, men hur klarar de varmare länderna sig? Tänker på de som lever med torka till vardags så att säga? Importerar dom hö? Ger hästarna komplement i större utsträckning?
 
Det är alltid bra att nyansera bilden en aning. För att undvika att det blir som det blev förra året.
Om människor inte hade drabbats av nationell panik innan sommaren knappt börjat, så hade priserna inte stigit fullt lika mycket som dom gjorde och bedrägerierna hade inte varit fullt lika lätta att få igenom.
Om människor inte hade fått panik så hade lusernen inte heller blivit ransonerad.

Det är lite tråkigt och väldigt onödigt att måla upp det som om hästägare ska behöva kriga med varandra över en säck foder som det hade funnits rejäl tillgång på i vårt län hela året.
Om alla hade haft is i magen och inte handlat upp en årsförbrukning var, så hade det inte behövt ransoneras alls under de där 1-2 månaderna i höstas heller. Det är konstigt och tråkigt att du inte fick tag på lusern under så mycket längre tid än så dock, men det var inte ett problem i hela Stockholm. Du hade kanske otur med "fel" områden och butiker bara.

Jag tror att hela hästsverige tjänar på att människor har lite is i magen och inte trissar upp varandra som man gjorde förra sommaren. Så kommer inte lika många köpa slut på sin lokala butiks hela lusernförråd på en vecka, och så kommer inte ockerpriserna och bedragarna få det lika lätt.
Foderladan hade lusern hela krisen igenom att beställa iallafall vad jag vet 🙂
Leverans hela Uppsala län. Normala priser .
Jag var inne på GG:s hemsida och enligt den fanns ingen lusern att köpa i varesig Sthlm eller Uppsala, när jag ringde och frågade kunde de inte ge besked om när de trodde de skulle få hem något och jag hade inget bete på hela sommaren. Min ena leverantör har inte kunnat sälja alls, min andre kunde inte lova något och höjde sedan priserna med 150%. Jag fick tips av en Uppsalabo var jag kunde få tag på lusern i Uppsala men vad någon Foderlada är känner jag inte till.

Nu i februari var det en radiointervju med lantbrukare i Vallentuna som skulle tvingas destruera flera djur pga foderbrist och långa slaktköer, vad synd att han inte kände till att det inte var någon foderbrist alls. Det jag köpte och fick kassera köptes in i slutet av augusti. Vad skulle mina hästar leva på fram till dess, luft? Ingen kunde leverera stolpar så jag hade kunnat hägna in plättar med torrt gräs, varken butik eller på nätet, men det var väl inbillning det med. När jag fortfarande inte fått några stolpar, som beställdes i juli, avbokade jag dem i oktober. :crazy:
 
Sämre och sämre vet jag inte. Det jag kan tänka mig påverkar mest är om det blir för lite tuggande och för kraftigt foder. Kanske framförallt om det kombineras med lite hagvistelse (utifrån vår syn).

Man tror ju att det kommer bli torrare och torrare, det kommer ju i så fall påverka mängden hö/hösilage. Känns som att vi här uppe måste börja se oss om efter alternativ på lång sikt menar jag.
 
Man tror ju att det kommer bli torrare och torrare, det kommer ju i så fall påverka mängden hö/hösilage. Känns som att vi här uppe måste börja se oss om efter alternativ på lång sikt menar jag.

Det håller jag absolut med om är nödvändigt. Jag vet att det fanns personer som använde vass och olika typer av träd och sly under fjolåret. Då i kombination med någon form av kraftfoder och/eller lusern.
 
Lite trådrån, men hur klarar de varmare länderna sig? Tänker på de som lever med torka till vardags så att säga? Importerar dom hö? Ger hästarna komplement i större utsträckning?
Jag har köpt tre hästar importerade från Spanien och Portugal. Hovslagaren har märkt direkt när vi kommit ner till svensk mat i hovarna. Han har varit lika lycklig varje gång.
 
Jag hoppas verkligen inte vi får en likadan sommar till, kollar vädret nästan varje dag och hoppas det ska börja regna.
Just nu känns det långt borta med betessläp om ca 1- 1 1/2 månad.

Jag har svårt att förstå folk som säljer sina överskottsbalar, jag hade behållit allt jag hade över för säkerhetsskull:)
 
Nu är de ju inte bara häst mat som blir problem vid en torrsommar till.
Vattenransonering kan ju ställa till det rätt bra.
Jag har vänner som inte är bekymrad över om deras brunn sinar, då duschar dom bara på jobbet...
Jo jo, men kanske stadens vattentäkt inte har obegränsat med vatten?
Blir det bränder kanske det inte blir så lätt att få tag på vatten?
En torrsommar kommet nog att beröra oss alla mycket mer än vad man tror i första tanken 😪
 
Man tror ju att det kommer bli torrare och torrare, det kommer ju i så fall påverka mängden hö/hösilage. Känns som att vi här uppe måste börja se oss om efter alternativ på lång sikt menar jag.
Vet många som i slutet av 90 talet lät markerna gå i träda. Anledning, för lite vinst för jobbet.

Även förra året var det en massa grönmassa som växte upp på våren och vissnade bort till hösten, en hel del hästägare gnällde över inget bete och oroade sig för foder men enbart 2 jag känner irl frågade om att få låna/ hyra mark för bete eller att slå. Obs runt där jag bor obs.
 
Nu är de ju inte bara häst mat som blir problem vid en torrsommar till.
Vattenransonering kan ju ställa till det rätt bra.
Jag har vänner som inte är bekymrad över om deras brunn sinar, då duschar dom bara på jobbet...
Jo jo, men kanske stadens vattentäkt inte har obegränsat med vatten?
Blir det bränder kanske det inte blir så lätt att få tag på vatten?
En torrsommar kommet nog att beröra oss alla mycket mer än vad man tror i första tanken 😪

För oss som bor längst kusten, borde det finnas reningsverk för bräckt vatten. Så man kan använda havsvatten. Nu tar min kommun vatten från Mälaren så vi hade mer problem med att vattenverken inte hann med, men ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp