Klarar vi ännu en lång sommartorka?

För oss som bor längst kusten, borde det finnas reningsverk för bräckt vatten. Så man kan använda havsvatten. Nu tar min kommun vatten från Mälaren så vi hade mer problem med att vattenverken inte hann med, men ändå.
Avsaltningsverk är en stor kostnad. Blir torra somrar vanligare kommer kanske fler kommuner tvingas göra den investeringen, men jag gissar att man drar på det beslutet så långt det går.

Öland har haft stora problem med vattenbrist de senaste åren. (Öns befolkning typ 10-dubblas över sommaren och vattnet har inte räckt) Det finns numera en avsaltningsanläggning på norra Öland, jag hittar ingen slutkostnad för den men den beräknade kostnaden på förhand vad 86 miljoner.
 
Avsaltningsverk är en stor kostnad. Blir torra somrar vanligare kommer kanske fler kommuner tvingas göra den investeringen, men jag gissar att man drar på det beslutet så långt det går.

Öland har haft stora problem med vattenbrist de senaste åren. (Öns befolkning typ 10-dubblas över sommaren och vattnet har inte räckt) Det finns numera en avsaltningsanläggning på norra Öland, jag hittar ingen slutkostnad för den men den beräknade kostnaden på förhand vad 86 miljoner.

Ja, det förstår jag. Men möjligheten finns ju trots allt, vilket är bra ifall det blir värre brist.
 
Sverige är verkligen ett avlångt land! I Skellefteå pågår snösmältning för fullt och det är rejält lerigt i hagarna, jag tittar på vädret och önskar absolut inte regn dom närmaste veckorna. Men nog regnar det nu ändå.

Fördelningen är helt klart inte rättvis!
 
Jag var inne på GG:s hemsida och enligt den fanns ingen lusern att köpa i varesig Sthlm eller Uppsala, när jag ringde och frågade kunde de inte ge besked om när de trodde de skulle få hem något och jag hade inget bete på hela sommaren. Min ena leverantör har inte kunnat sälja alls, min andre kunde inte lova något och höjde sedan priserna med 150%. Jag fick tips av en Uppsalabo var jag kunde få tag på lusern i Uppsala men vad någon Foderlada är känner jag inte till.

Nu i februari var det en radiointervju med lantbrukare i Vallentuna som skulle tvingas destruera flera djur pga foderbrist och långa slaktköer, vad synd att han inte kände till att det inte var någon foderbrist alls. Det jag köpte och fick kassera köptes in i slutet av augusti. Vad skulle mina hästar leva på fram till dess, luft? Ingen kunde leverera stolpar så jag hade kunnat hägna in plättar med torrt gräs, varken butik eller på nätet, men det var väl inbillning det med. När jag fortfarande inte fått några stolpar, som beställdes i juli, avbokade jag dem i oktober. :crazy:

Märkligt. Jag har handlat på GG i Södertälje hela tiden, och där har det alltid funnits pallvis med lucern...

Däremot har jag hört samma radiointervjuv som dig!
 
Hur klarar sig folk i typ Australien? Eller varma delar i USA? Är det samma för dem?
Australien är mycket drabbat av klimatförändringar och tyvärr är det inte helt ovanligt att lantbrukare begår självmord när allt de investerat går upp i rök, antingen pga torka eller översvämningar. Där har man också sedan länge besprutat marken så att träden skall dö för att lämna plats för bete till djuren, vilket nu förvärrar situationen ännu mer.
 
Märkligt. Jag har handlat på GG i Södertälje hela tiden, och där har det alltid funnits pallvis med lucern...

Däremot har jag hört samma radiointervjuv som dig!
Förra sommaren? Fast det är klart, Södertälje tittade jag aldrig på eftersom det blir för långt att åka, i Sthlm och Uppsala var det slut.
Australien är mycket drabbat av klimatförändringar och tyvärr är det inte helt ovanligt att lantbrukare begår självmord när allt de investerat går upp i rök, antingen pga torka eller översvämningar. Där har man också sedan länge besprutat marken så att träden skall dö för att lämna plats för bete till djuren, vilket nu förvärrar situationen ännu mer.
I Australien dör ju djur på löpande band av torkan, det var en hel en hel hästhjord på bild i DN tidigare i vinter. :cry:

39-5385625c49a8e3a679d.jpg


https://svenska.yle.fi/artikel/2019...djur-i-australien-bland-annat-fladdermoss-och
 
Förra sommaren? Fast det är klart, Södertälje tittade jag aldrig på eftersom det blir för långt att åka, i Sthlm och Uppsala var det slut.

I Australien dör ju djur på löpande band av torkan, det var en hel en hel hästhjord på bild i DN tidigare i vinter. :cry:

39-5385625c49a8e3a679d.jpg


https://svenska.yle.fi/artikel/2019...djur-i-australien-bland-annat-fladdermoss-och

Det var lite tunt precis typ 1-2 av de mest "kritiska" veckorna hörde jag, men annars har det funnits hela tiden, mig veterligen iaf.

Förövrigt jättetragiskt med de autraliensiska hästarna. 😭
 
Jag var inne på GG:s hemsida och enligt den fanns ingen lusern att köpa i varesig Sthlm eller Uppsala, när jag ringde och frågade kunde de inte ge besked om när de trodde de skulle få hem något och jag hade inget bete på hela sommaren. Min ena leverantör har inte kunnat sälja alls, min andre kunde inte lova något och höjde sedan priserna med 150%. Jag fick tips av en Uppsalabo var jag kunde få tag på lusern i Uppsala men vad någon Foderlada är känner jag inte till.

Foderladan finns på FB samt hemsida dotcom .
Tänkte att det kanske kan vara ett tips om sommaren återigen skulle bli torr, eftersom du inte kände till dem .
 
Fast även om det inte regnar just hos dig så regnar det ju i resten av Skåne.
Det kommer regna för jag ska till Ystad saltsjöbad 😂
De lovar regn men inget kommer. Var en månad sedan det regnade...
Men iofs låter det lovande att du ska till Ystad. Då borde det regna här också för vi bor bara två mil därifrån. :p
 
  • Haha
Reactions: fio
De lovar regn men inget kommer. Var en månad sedan det regnade...
Men iofs låter det lovande att du ska till Ystad. Då borde det regna här också för vi bor bara två mil därifrån. :p

Oavsett det @Narcissa så det viktigaste är ju att ha en stadig etablerad foderleverantör du är kund hos och att du inte letar grovfoder utan sådan kontakt .

Svar på din tidigare fråga :

20 plus hästar här där jag har min , inkl större anläggningar (flertalet här med 40-50-90 hästar här) , ang foderförsörjning till dem och ingen oro att inte kunna hålla dem .
 
Nä det är vidrigt!

Ni som säger att man inte ska oroa sig för tidigt, hur många hästar har ni att fodra? Jag oroar mig för att få mat till mina sex snart sju hästar.
Har mer mark att tillgå än jag behöver ett normalt dåligt år, hade jag maxat antal djur på marken så skulle jag vara mer nojig.

Gillar helt klart att vara på säkra sidan oavsett vad det gäller
 
Jag kan inte låta bli att oroa mig :( Nu har det inte regnat här (Skåne) på 1 månad och jag är riktigt stressad över ännu en katastrofsommar. Har foder så jag klarar mig ett 4-5 månader, men funderar på att köpa in höstens foder redan nu. (dvs köpa foder från förra sommaren). Vi har grävd brunn och den är jag också orolig för. Visserligen har vi en brunn till på vår andra fastighet (granne) som vi försöker hålla igång och använda. Jag har redan preppat med flera vattentankar för att samla upp takvatten, tänk att ha till odling, men i krisfall får vi rena det och använda till hästarna.
Hur resonerar ni?
Är det sannolikt att det blir ytterligare en torksommar?
Hur tänker ni kring foder, hästantal och vattenförsörjning.
Ni som har produktionsdjur eller är växtodlare, hur resonerar ni?
Jag tycker det är klokt att ha god framförhållning! Det ser inte så bra ut nu tyvärr. Vi bor ovanpå ett av de större grundvattenmagasinen i norra Europa och har djupborrad brunn så jag är inte bekymrad för konsumtionsvatten. Önskar däremot att jag hade vattendom för bevattning!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp