Bukefalos 28 år!

Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Tulip

Trådstartare
Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm, nu äntligen med info!

Nu har jag fått två pm med önskamål om en nålad tråd med information om klasser, höjder, fälttävlanskort mm. Känner mig inte tillräckligt uppdaterad för at skriva en såden tråd själv (har tex inget aktuellt TR) men här finns det ju gott om folk som är insatta i sporten, har någon tid kunskap och ork att skriva en sådan tråd får ni gärna göra det. PMa den i sådantfall till mig så lägger jg ut och nålar den. Tror det är bästa at PMa istället för att lägga ut den direkt så att det inte blir flera olika trådar.
 
Senast ändrad:
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Här kommer äntligen informationen från Nyrelski. Jag har varit lat och glömsk som inte lagt in det tidigare
/Tulip

Här kommer lite om klasser och annat. Väldigt bra med en nålad tråd om detta, det är så många som gör trådar om det...

Stor häst:
90cm, (95 i banhoppning)
100cm ,(105 banhoppning)
CNC* terräng 110 /banhoppning 115
CNC** terräng 115 /banhoppning 120
CNC*** terräng 120 /banhoppning 125
Internationella klasser finns upp till **** heter då CIC eller CCI beroende på om det är kort eller lång tävling.
CC = Concours Complete (komplett tävlan) N eller I står för nationell/internationell

Ponny:
Debutant, terräng 70(D+C), 60-70(B)/banhoppning 75 (för alla kategorier)
Lätt, terräng 90(D), 70(C+B)/banhoppning 95(D), 90(C), 80(B)
Msv B (endast kat C+D), terräng 100 (D), 90 (C)/banhoppning 105(D), 95 (C)
Msv A (endast kat D) terräng 100/banhoppning 110

Alla typer av hinder kan förekomma i alla klasser, men i de lägsta är de väldigt lätta. Vatten finns alltid med.
Dressyren motsvarar ungefär LC i debutant klasserna och ökar sen i svårighet. Fälttävlan har egna dressyrprogram som finns i dressyrprogramboken eller vissa på www.stallbacken.com

För att få tävla fälttävlan krävs såklart grönt kort och licens men även fälttävlanskort som tas för lägst C-tränare i fälttävlan. Det består av en riddel och ett teoretiskt prov liknande det för Grönt kort. I ridningen ska du hoppa låga terränghinder och visa att du har kontroll på hästen, samt rida en sträcka på en bestämd tid.
Tar man kortet på ponny måste man göra om den praktiska delen på häst innan man får tävla storhäst.

Tränare och klubbar finns på www.ridsport.se eller ditt distrikts hemsida.

Ni får fylla på/ändra om jag har missat något
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Tänkte bara tillägga att för starta CNC* måste man även ha fältävlanskortet steg II. Detta provet går ut på att man hoppar några terränghinder av *-karaktär + gör ett hopprov då man ska kunna växla mellan antal galoppsprång mellan två hinder på ett relaterat avstånd. Görs hos en godkänd fälttävlanstränare.
 
Senast ändrad:
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Behöver man verkligen fälltävlans märke 2 fär att tävla * sen när då???? Förvirrad de har inte jag ens hört talas om.???
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

En dum fråga. Hur gör man som ponnyryttare under 12 år?? Då tävlar man på föräldrarnas gröna kort. Får man tävla fälttävlan om man är under 12 och vem ska isåfall ta fälttävlanskortet?
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Hej!
Vilken klass är den lättast att tävla med ponny? Hur högt är det för en C-ponny då i terängen o banhoppningen?
:)
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Har C ochD-pnnyer samma höjd på fasta och bana??
Känns ju som att D-ponnyerna vinner lite på det då .... eller :confused:
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

hejje. jag gör ett arbete om fälttävlan och har några frågor jag ej hittar svaren på.. :confused: hopppas hågon kan hjälpa mej.:bow:

fälttävlan: rider på medelsvår B nivå, inetnationell tävling:
hur höga hinder?
vilken typ av hinder?
hur lång bansträcka?
vilket tempo bör man rida i?
vilken typ av moment ingår i denna klassen?

svara så snabbt som möjligt !!!:bump:

tack Jenny;)
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Har C ochD-pnnyer samma höjd på fasta och bana??
Känns ju som att D-ponnyerna vinner lite på det då .... eller :confused:

Ja, D- och C-ponnyer har samma höjd på fast bana. Iaf på debutant. Jo de tycker faktiskt jag också....:bump:
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

En dum fråga. Hur gör man som ponnyryttare under 12 år?? Då tävlar man på föräldrarnas gröna kort. Får man tävla fälttävlan om man är under 12 och vem ska isåfall ta fälttävlanskortet?

Inte dum. BRA fråga. Jag undrar det faktiskt också, men jag och min kompis (12 år båda) ska ta fälttävlanskortet nu i sommar.
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Har en fråga. Har legat sjuk i en vecka nu och tror jag snart kan TR utantill. Men det här med faser. Har jag fattat det rätt att fas A och B är distans dvs utan hinder paus mellan fas B och C och sen är det hinder i fas C och D. Ingår de olika faserna i debutant oxå. Har inte riktigt fattat det där med faserna. Finns det nån mer stans man kan lära sej lite mer om FT än endast i TR. Ska jag nu börja tävla FT så vill jag ju veta så mycket som möjligt.
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

nuförtiden finns faserna inte på samma sätt som är beskrivet i TR.
nu är det eg bara fas D (terrängen, med fasta hinder) man rider, i vissa fall kan även en fas A (distans) finnas om arrangören tex har ont om plats för framridning (tex på Trossnäs).

ett fåtal större internationella tävlingar rids enligt gamla modellen med steeple och allt, men de bli färre och färre.

förr var det:
fas A distansritt 220 m/min
fas B steeplechase, högt tempo över häckar
fas C distans 220 m/min
10 min paus
fas D terrängritten över fasta hinder
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Tack för svaret!
Hade för mej att jag hade läst nånstan att det där med faser inte fanns kvar men när det stog med i TR blev jag väldigt osäker och trodde att jag hade drömt det. Så jag behöver ta det här med faser så "allvarligt" då?
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

KL

Någon som vet någon bra internetsida där man kan hitta dressyrprogramet för deb fälttävlan -07?
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

http://www2.ridsport.se/files/{39837302-AD66-427E-95E1-FCD807C81DEF}.pdf

Detta har testats under 2006. Vet inte om de kommer att använda detta eller om de gör ytterligare justeringar i år.
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

En dum fråga. Hur gör man som ponnyryttare under 12 år?? Då tävlar man på föräldrarnas gröna kort. Får man tävla fälttävlan om man är under 12 och vem ska isåfall ta fälttävlanskortet?



det är då din förälder som tar kortet, eller du rider upp och sen skriver din förälder tillsammans med dig....
 
Sv: Klasser, höjder, hur tar man ft-kort mm

Här kommer äntligen informationen från Nyrelski. Jag har varit lat och glömsk som inte lagt in det tidigare
/Tulip

Här kommer lite om klasser och annat. Väldigt bra med en nålad tråd om detta, det är så många som gör trådar om det...

Stor häst:
90cm, (95 i banhoppning)
100cm ,(105 banhoppning)
CNC* terräng 110 /banhoppning 115
CNC** terräng 115 /banhoppning 120
CNC*** terräng 120 /banhoppning 125
Internationella klasser finns upp till **** heter då CIC eller CCI beroende på om det är kort eller lång tävling.
CC = Concours Complete (komplett tävlan) N eller I står för nationell/internationell

Ponny:
Debutant, terräng 70(D+C), 60-70(B)/banhoppning 75 (för alla kategorier)
Lätt, terräng 90(D), 70(C+B)/banhoppning 95(D), 90(C), 80(B)
Msv B (endast kat C+D), terräng 100 (D), 90 (C)/banhoppning 105(D), 95 (C)
Msv A (endast kat D) terräng 100/banhoppning 110

Alla typer av hinder kan förekomma i alla klasser, men i de lägsta är de väldigt lätta. Vatten finns alltid med.
Dressyren motsvarar ungefär LC i debutant klasserna och ökar sen i svårighet. Fälttävlan har egna dressyrprogram som finns i dressyrprogramboken eller vissa på www.stallbacken.com

För att få tävla fälttävlan krävs såklart grönt kort och licens men även fälttävlanskort som tas för lägst C-tränare i fälttävlan. Det består av en riddel och ett teoretiskt prov liknande det för Grönt kort. I ridningen ska du hoppa låga terränghinder och visa att du har kontroll på hästen, samt rida en sträcka på en bestämd tid.
Tar man kortet på ponny måste man göra om den praktiska delen på häst innan man får tävla storhäst.

Tränare och klubbar finns på www.ridsport.se eller ditt distrikts hemsida.

Ni får fylla på/ändra om jag har missat något


Tänkte bara fråga
Är 90cm på stort häst debutantklassen?? :bump:
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp