Bukefalos 28 år!

klassisk ridkonst och körning

gadriel

Trådstartare
Har ett russ på foder som jag kör med och även en nordsvensk som jag håller på att köra in. Nordsvensken har jag jobbat i kapson några gånger sista halvåret och har även ridit henne några gånger. Russet har jag bara haft i kapson en gång.

Jag vill rida båda akdemiskt men funderar på hur jag bäst ska använda mina hjälper i körningen för att inte förvirra hästarna. Halt, ökningar, avsaktningar och allt sådant använder jag i princip enbart rösten till så det fungerar ju bra oavsett om jag rider eller kör.

Böjningar är ju lite knepigare, pisken använder jag istället för skänkeln om jag vill böja men indirekt tygeltag är desto svårare, ska jag bara använda innertömmen som vanligt eller finns det något jag ska tänka på för att inte ge dubbelsignaler.

Är inte så duktig på det akademiska så jag hoppas inte frågan är helt korkad, vill ju inte göra fel nu när jag jobbar emd unga hästar och har en fin chans att utbilda dom rätt från början.
 
Sv: klassisk ridkonst och körning

Har man inte tillräcklig kunskap själv tar man hjälp av en tränare för att inte göra fel ifrån början.
 
Sv: klassisk ridkonst och körning

Jag har fått hjälp att göra det första som jag jobbar med nu.Tyvärr är det inte så lätt att hitta tränare i närheten, har försökt hitta ngn men inte lyckats.

Det är väl bättre att jag gör det bästa av situationen, även om det är bättre att ha instruktör så är det lästa ordet bättre än inget, hellre det än att jag rider som jag lärde mig på ridskolan för länge sen = sparka hästen i sidorna och vrålhålla i tyglarna.

Tränare i körning är ännu svårare att hitta och jag är anmäld till kommande träningar i vår, däremot tvivlar jag på att dom är särkilt kunniga i akademisk ridkonst och därför är dom nog inte till så stor hjälp i mina funderingar.
 
Sv: klassisk ridkonst och körning

Har ett russ på foder som jag kör med och även en nordsvensk som jag håller på att köra in. Nordsvensken har jag jobbat i kapson några gånger sista halvåret och har även ridit henne några gånger. Russet har jag bara haft i kapson en gång.

Jag vill rida båda akdemiskt men funderar på hur jag bäst ska använda mina hjälper i körningen för att inte förvirra hästarna. Halt, ökningar, avsaktningar och allt sådant använder jag i princip enbart rösten till så det fungerar ju bra oavsett om jag rider eller kör.

Böjningar är ju lite knepigare, pisken använder jag istället för skänkeln om jag vill böja men indirekt tygeltag är desto svårare, ska jag bara använda innertömmen som vanligt eller finns det något jag ska tänka på för att inte ge dubbelsignaler.

Är inte så duktig på det akademiska så jag hoppas inte frågan är helt korkad, vill ju inte göra fel nu när jag jobbar emd unga hästar och har en fin chans att utbilda dom rätt från början.


Kul!
Håller på med precis samma sak.

Det man kan börja med är att försöka hitta samma form i tömkörningen /arbete på lång tygel som man har i ridningen- dvs hitta böjning o sökning framåt nedåt när man lägger till tömmen på innersidan. Sedan för att kunna styra hästen i böjning kan man träna in spöhjälpen - att flytta bogarna genom att lägga spöet på inner/ytterbogen för att antingen flytta utåt eller inåt.

Funkar detta bra kan man gå vidare med att jobba med öppna o sluta -

allt detta utan vagn först- tills det sitter i ryggmärgen .

Ett ostrukturerat o luddigt svar dock ;)

Kom på en sak till - om du ännu inte hunnit sätta dig in riktigt i träningen så är det nog väldigt bra att regelbundet vara med på kurser så att du får ett sammanhang i hur du ska jobba.
 
Sv: klassisk ridkonst och körning

tack för bra svar =) Funderade också på att jag skulle jobba på lång tygel från marken för att övergå till tömmar. Fast jag måste ju köra redan nu för att han ska få motion, får väl helt enkelt lägga största vikten vid rösthjälper så jag inte sabbar för mkt.

Jag vill gärna gå på kurser men det är ju så svårt att hitta några om man inte ska åka hur många mil som helst. Vet en jag vill träna för men då är det över 50 mil och det är lite väl långt att fara med hästarna. Sen är det ofta en hel del pengar som ska ut och ekonomin tillåter inte hur stora utgifter som helst. Vet en som har kurs här nere ibland, har varit på en som fotfolk men , ja, gillade inte riktigt instruktören, kan inte sätta fingret på varför men iaf.
Just första arbetet som jag gör nu har jag fått hjälp med så jag vet hur jag ska göra men efter det så hade jag behövt hjälp.

Tar gärna emot tips på tränare/kurser i småland, antingen i tråden eller via PM.
 
Sv: klassisk ridkonst och körning

Jag håller också på med både körning och AR, men med en häst som är i början av sin utbildning. Jag hoppas att hon förstår skillnaden mellan hjälperna i körningen, och hjälperna i ridningen. Det GÅR inte att använda tömmarna på samma sätt som tyglarna, så är det ju bara. Jag använder också rösten mycket vid körning, och har nog en lättare hand än många andra kuskar.
 
Sv: klassisk ridkonst och körning

Min tränare kombinerar AR och körning. Jag vet inte riktigt hur hon kombinerar det, har inte kunnat vara med på någon körträning än eftersom lillan är för liten och stora hästen är okörbar.

Men jag upplever det inte som ett problem. Hästarna anpassar sig ju.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 470
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 513
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 178
Senast: Mezcal
·
Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp