Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ja detta är iaf det som jag strävar efter o önskar HETT att jag nån gång uppnår!:bow: Tänk att kunna rida så bra att en liten ändring av sitt benen gör att hästen byter fullkomligt spikrakt, samlar sig till en piruett osv osv....få förunnat att klara detta!
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Bytena är ju bara:love:

Ser så jä--la enkelt ut. Avspänt, spikrakt- likosm wow, kan man göra så?

Skulle oxå vilja, men har nog lagt ambitionen duktigt lägre... Min tränare säger att alla kan lära sig rida, det är bara svårare för vissa och tar längre tid. Ibland känns det som att ett liv är lite för kort tid för min del..
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Den här tråden får väckas upp igen nu efter att tittat på Andreas H clinic, där han tex tar upp formen på hästen. Att förr så var det enda riktmärket att hästen gick med huvudet i lod eller strax framför, men att man inte ägnade många tankar till rygg och bakben. Han fortsätter med att idag har man andra sätt att träna hästar på.
Detta bör kanske väcka lite funderingar hos de som tycker att bakom lod är tabu...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag håller helt med. Om man tittar på de exempel som Dadde visade, så har de absolut näsan i lodplan. Men den där fina aktiviteten som kännetecknar bra dressyr, den var väldigt långt borta.

Det är ju många som anser att det absolut inte var bättre förr. :laugh: Vissa saker kan ha varit bättre (hästen var t ex inte en förbrukningsvara på samma sätt), men dressyrmässigt tror jag i varje fall inte att det var bättre förr.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Det jag tycker se skillnad är mer hästen utveckling.Nu ska de tydligen sprätta mera med frambenen höööga benllyft mot förr.
Man ser stor skillnad i bla piaff och passagena sen är det skillnad på kravena på samling med.. idag är hästen betydliugt mer ihopdregen.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

*kl*

Har kollat runt lite efter trådar med "klassisk dressyr" som ämne. Denna har ju det så jag lägger ut några nya kort här :) Lägger mycket jobb på att få hästen helt självbärig, det här är det gamla tänket och jag personligen gillar det här sättet att rida på. Det är svårare att rida så här än att rida hästen mellan skänkel och hand, även om det bara är gummibandskontakt man talar om.
Finns säkert flera som inte går igång på det här, men det är roligt att rida på det här sättet :)

CSC_3121.jpg


CSC_3126.jpg


DSC_2889.jpg


Och en lite mer normal bild, med normal kontakt:

CSC_3116-1.jpg


Det sista kortet ser ju bäst ut, det tycker jag också, målsättningen är i a f att vi skall komma dithän utan att jag behöver stötta honom över huvud taget. Får väl se om jag lyckas med det :)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Du är duktig som försöker! Det kräver sitt säte! ;)
Jag är ingen jättestor fan av att rida utan kontakt, jag anser nämligen att hästen behöver en liten liten kontakt i munnen för att kunna välva sin "båge" på det sätt jag eftersträvar. Men alla har olika ideal och målbilder - och jättekul att se bilder på dig och din fina häst!
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Tack skall du ha! Det är inte jag heller egentligen, men jag skall ge detta ett försök åtminstone :) Vi får se hur det går. Har lyckats dra in min rumpa efter att jag såg de här korten och då höjdes lätthetsgraden ett snäpp i a f. Det är mer att jag vill se om det går för en vanlig dödlig att komma till det här som ser så enkelt ut. Fortsättning följer... :D
Tack så mycket! :)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag var inte heller så jättestort fan av ridning utan kontakt, tills jag suttit på min Lusitano (Kryddans är ju också en sådan). Har aldrig lyckats med det på någon annan häst, men dessa är ju byggda och oftast ridna lite annorlunda.

Känslan av att kunna rida med enbart säte och ingenting i handen och hästen dansar under en är otrolig. Däremot är det svårt att komma dit, och inte bara luras av att hästen är lätt i handen men inaktiv i rygg och bak. Så jag brukar kombinera ridningen (eller iaf försöka, hahaha)...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Liten uppdatering på hur det gick att rida kusen i fri form... Det gick skitdåligt!! :p Det är bara i piaffen och delvis i passagen som han kan gå utan stöd i handen, annars hatar han när man inte ramar in honom! Men nu har jag testat i a f :) Ibland går det fint i galoppen också, men den gamla hederliga ramen med en lätt innerhand i piruetter och små volter är det som ändå fungerar. Ja ja, var kul att testa åtminstone! :)

Här är han med en lätt inramning, tror jag återgår till det här... :D

CSC_1780xadrez8juni2012.jpg
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ha ha du är för rolig :D

Undrar egentligen om det funkat för någon , någonsin.. i längden :cool::cool:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Nä, det har det nog inte. Men det ser fräckt ut på bild när andra gör det... Typ Julio Borba... :devil:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Den här tråden får väckas upp igen nu efter att tittat på Andreas H clinic, där han tex tar upp formen på hästen. Att förr så var det enda riktmärket att hästen gick med huvudet i lod eller strax framför, men att man inte ägnade många tankar till rygg och bakben. Han fortsätter med att idag har man andra sätt att träna hästar på.
Detta bör kanske väcka lite funderingar hos de som tycker att bakom lod är tabu...
:bow::bow:

Jag tycker nog att bakbenen o ryggen är viktigare än var näsan är.

en häst som blir för hög o fri blir ju låg i ryggen o vad är bra med det liksom..

Har missat den här tråden o såg Isabell o gigolo o kom osökt in på Brinks tömkörningskorrigering på 3-4 mån. med den där briaravkomman med svanhals.:confused: Om hästen vill gå med för hög nacke så kommer den att tänka bakåt vid svår ´samling.

Jag tror att det var tyskarna som spred att hästen fick blodstopp i ryggen av GP-form o därmed skulle ridas lågt 20 min före o efter jobb.

jag kan inte låta bli att lägga kommentaren- rid då i en bättre form o ryggen med konstant eller inbakat i träningen. Det är väl det som de har gjort numera.

såsom Neckerman o andra red förr ser formen statisk ut.

Nunos ridning är hemsk. På videon med skimmeln så ser man var Karl har funnit sin inspiration. att rygga 10 ggr för att få in bakkärran. vet inget annat sätt liksom:grin: Bents har nog tagit sitt koncept däreifrån o som hans elever ska utföra- blir ju väldigt konstigt utan energi. Rörelser bara för att- inga krav alls. hästen ska fladdra runt bara.

Kryddan. Ni är för fina:love:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Missat denna tråden :eek:

Den har ju bara legat här i 1.5 år jue :devil:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag har hållit mig borta från grenen/ forumet som jag inte längre är aktiv i;)

jag kan ju knappt leda en häst o deltar i hur man hanterar hästar... i repgrimma o tränar -Ligg!:rofl:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sure... :D Tack för de snälla orden! :) Jag hade inte lagt bilderna på "dressyr" om "dressyrgnägg" hade funnits kvar, men nu gör det ju inte det tyvärr. Lite dumt tycker jag för min ridning hör liksom inte hemma någonstans känns det som. Jag är ingen utpräglad dressyrryttare och ingen utpräglad något annat heller ju :p
Fio, hörde idag att du har ridit för nån utländsk (?) tränare i klassisk dressyr som brukar komma till vårt närområde ibland. Vem? *Nyfiken*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp