Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag håller till stor del med. Så länge man sitter på en privatägd häst och lägger ner tid på att bli en duktig ryttare.
Jag tycker man glömmer bort att ridskolan säljer en tjänst. Och att alla möjliga ryttare kommer dit.

Jag har själv ridit många är på ridskola (och uppskattat det mycket) fast jag vet inte om det ens kommer i närheten av den träningen jag sysslar med idag. Så förstår faktiskt inte riktigt varför det är med i tråden överhuvudtaget.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Nej men oj!

Glömde bort att svara med seriösa svar på buke i ett försök att utbyta kunskap och att själv utvecklas inte uppskattas! Fel av mig.

Nu talade jag iof inte om dig.. utan rent allmänt om att det är svårt att rida.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Nu talade jag iof inte om dig.. utan rent allmänt om att det är svårt att rida.

+ 1 på den :)

Det är en sak att förstå och veta hur det bör se ut och en helt annan när man själv ska genomföra teorin i praktiken :angel:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Fast jag tänker att fios svar faktiskt är ett av de mest seriösa o insiktsfulla i den här tråden för enormt många människor vet PRECIS hur man ska rida när de sitter bakom tangenterna men ber man om film eller bilder på utförande så finns det sällan...

Så istället för läktarryttare så finns det en uppsjö av tangentryttare på buke och jag har lessnat lite på det...jag är öppen för vilken inriktning som helst som leder till en taktmässig, lösgjord häst som bibehåller detta oavsett vilken gångart eller vilka krumelurer som utförs!

Så Pilot, har du nån bra video som bekräftar dina teorier?
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Precis som du blir trött på "tangentryttare" blir jag trött när jag faktiskt försöker anstränga mig med att analysera och ge lite konstruktiv kritik, så blir enda svaret att "jahapp, vissa rider tydligen bättre bakom ett tangentbord hoho."

Det är FÖRBANNAT svårt att rida (! :)), det vet alla, men det är precis lika förbannat svår att lära sig se och analysera så att man själv utvecklas. Att inte bara se symptomen utan också veta varför en ryttare och häst rör sig som de gör.


Sedan vet jag förvisso inte vad ni har för mål med er ridning, men jag vill inte sitta som Klimke om tio år. Då vill jag ha kommit längre.

Jag har naturligtvis den ryttaren jag blir som mest inspirerad av på DVD, en kille som ser ut att sitta som på vispad grädde. :love:
Hans övergångar är inte av denna världen, även om han också har en tendens att trampa igenom höger foten (skjuter fram och tappar höger sidan (men bara ibland) när han rider i höger sluta/öppna).

Film1
Runt 0:50 kommer hästens rumpa in i bilden och man ser hur lös han är i ryggen med sin svans som fint vippar i takt. Första snett igenom spänner han sig (tjejen är inte helt lösgjord vilket jag tror bidrar). Andra snett igenom ser det betydligt bättre ut i vänster varv, c:a runt 2:50. Man ser däremot väldigt tydligt att hon är låst i sina skuldror och framtill (bröstkorg, revben samt nyckelben), vilket jag tror gör det svårt för henne att få till en bra hand.

Andra videon som jag lägger upp är bättre (om man nu inte orkar kolla hela).

Film2
Helt underbar, anser jag.
Tycker hon har bättre sits och rider bättre. Hästen är lös och avslappnad i ryggen, det finns inte ens en tendens att sätta i tån på hoven först.
Ibland låser han dock ryggen, svansen åker upp och nosen in. Hon får inte riktigt till den brittiska killens sittben (som jag älskar, men det är inte långt där ifrån).
Se bara hur han rör på sig och vinklar sitt bäcken.
(Sedan underlättar det såklart att Conrad verkar hålla med. :angel: Även om han talar om hästen.) När hon skrittar ser man hur lös och ledig hon är i sin rygg, istället för att jucka med underlivet som många ryttare gör, så pendlar hennes bäcken i takt med hästen.
Hon lyfter inte heller från sadeln i traven.

Däremot verkar en av hennes nackdelar vara att hon ibland blir lite för lös i ryggen, kanske för att kompensera att hon inte är helt lös i skuldrorna? Hade också velat att hon öppnat upp vid nyckelbenen för att få en lite bättre hand.
Sedan gör hon såklart de där klassiska felen, ibland skjuter hon fram foten vid fattning etc.

Men om det är någon jag vill efterapa i ridningen så är det henne! Sedan så kan jag mycket väl ha ändrat åsikt om fem år. :angel:


Nu är detta MIN åsikt. Om de är någon som inte håller med så diskuterar jag gärna det! Om det görs på ett trevligt sätt. :)

Och tittar ni sedan på de två upplagda filmerna på Klimke, eller den på Isabell så tycker jag att det är en markant skillnad. (Inte för att nu jämställa dem med varandra.)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Angående klimke så är det hur hästen rör sig och formen som han får fram som är imponerande och som man inte ser idag och pga att han släpper fram rörelserna i sitt säte och inte för att jag tycker han har världens snyggaste sits. Jag håller med dig om att ryttarna på de filmer du la in har en massa låsningar i sin sits och det speglar ju sig på hästarna såklart.

Nej jag kan inte se att någon av de båda hästarna rör sig mer igenom kroppen eller har en bättre form än Klimkes häst från Aachen 95

Däremot är ryttaren på film nr 2 bättre än film nr 1 det håller jag med om men det är inte vad jag skulle valt att efterlikna om man nu får välja, för mig ser det ut som vilka hyfsade ryttare som helst faktiskt, det finns inget i deras sits som direkt tar fram något ur hästarna . Jag säger bara Hella Kuntz, där kan vi snacka bra sits och ridning !!

:)
 
Senast ändrad:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hmm... På min skärm så kom det upp en ryttare som hängde ut på hästens vänstra sida nästan hela tiden i film 2, film 1 laddade jag inte upp för internätet är galet segt idag...
Jag ser inte en häst som är speciellt svår att sitta på, därav att hon inte överhuvudtaget lättar ur sadeln. Men det är min syn på det hela...
Själv avgudar jag Kyra, hon har långt i från den snyggaste sitsen, men efter att ha sett henne live ett antal gånger så är jag så såld. Hästarna blir väldigt lösgjorda av hennes träning.
Här kommer en länk... Hittade tyvärr ingen nyare:mad: men sist jag såg henne vilket var 2006 lät det på det stora hela lika!
http://www.youtube.com/watch?v=yiZZRC_aR5M (är inte så hiitech så jag vet hur man gör en länk i texten:o
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

men jag vill inte sitta som Klimke om tio år

Det vill jag!! Att rätta till så att det ser riktigt "snyggt" ut är underordnat att kunna låta hästen röra sig så som han kan, i alla fall för mej. Men det är ju olika vad man vill förstås. Jag önskar jag kunde sitta så.

Men de du la in, så de var väl vilka som helst på träningar på lite högre nivå? Ingen av dem imponerar mer än många andra ryttare och även om den andra rider trevligt,så är hon inte i klass med Klimke på långa vägar. En duktig tjej, rider trevligt, varken mer eller mindre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hella är inte bara en fantastisk personlighet, hon avspeglar det i allt hon gör, hennes sits kan man dö för och vem vill inte ha en Hellarumpa?

Följande film gör inte så bra rättvisa då hästen inte är ren fram ser det ut dom men hennes sits är som vanligt oklanderlig.

http://www.youtube.com/watch?v=MqjNelJE8Eg
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hella rumpa???:confused: För 17 gubbar ge mig hela hennes kropp!:bow: Såg henne som testryttare i höstas på Breeders...herregud vilken människa att snabbt känna av en häst o sen ta fram det bästa som fanns där för dagen...:love:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hella rumpa???:confused: För 17 gubbar ge mig hela hennes kropp!:bow: Såg henne som testryttare i höstas på Breeders...herregud vilken människa att snabbt känna av en häst o sen ta fram det bästa som fanns där för dagen...:love:

Håller med..jäklar så duktig! Hästen i filmen ovan ser ganska gräslig ut tycker jag. :angel:Att rida ihop den någotsånär kan inte vara det enklaste.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Nej alltså, hon hade ju alldeles för kort hår för att jag ska vara nöjd:D
Varför rider inte jag så där? Min kloka mamma påstår att det beror på att såna människor rider massa hästar varje dag. Jag hinner rida typ 4 dagar i veckan då inte snorisen är sjuk, vilket är typ jämt....

För det här inlägget hade mkt med tråden att göra:angel:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hella rumpa???:confused: För 17 gubbar ge mig hela hennes kropp!:bow: Såg henne som testryttare i höstas på Breeders...herregud vilken människa att snabbt känna av en häst o sen ta fram det bästa som fanns där för dagen...:love:


Om du får chansen att rida lektion för henne någon gång, ta den.

:)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Nej alltså, hon hade ju alldeles för kort hår för att jag ska vara nöjd:D
Varför rider inte jag så där? Min kloka mamma påstår att det beror på att såna människor rider massa hästar varje dag. Jag hinner rida typ 4 dagar i veckan då inte snorisen är sjuk, vilket är typ jämt....

För det här inlägget hade mkt med tråden att göra:angel:

Äsch jag red lätt sådär när jag var smal, nu när jag inte är smal längre rider jag inte så längre, mina feta lår gör så att det inte går att sitta ner ordentligt :angel:

Så enkelt var det :devil:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag har oxå kommit på det där med låren, dom lixom rullar lite på sadeln:o Annars borde man ju sitta tyngre i sadeln när man gått upp några kilon! Men det funkar bara i teorin och inte i verkligheten, men det har vi ju sett många exemplar på här på buke:angel:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Kort hår o feta lår....varför håller du på o beskriver mig hela tiden??:confused:

skämt åsido, naturligtvis är det som din kloka mams säger, rider man så mycket olika hästar varje dag håller man sig för det första som en sticka o för det andra tillskansar man sig en ridkunskap som vi andra kan drömma om...men dessutom kräver det en hel del talang som är få förunnat.

Kolla här t ex hur ett proffs på en clinic, där han får rida en häst som definitivt inte är genomriden såsom vi såg på hans egen video här ovan. Men hur den kommer upp högre o högre med manke/nacke ju längre han rider o i slutet är den ljuvlig!:love:

http://www.youtube.com/watch?v=6YJEcNeb8QA
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Men hallååååå... ser du inte att han inte har überstilla hand och att han dessutom lättar ur sadeln nåt steg här och där, han kan väl inte rida... :D

Nä, skämt åsido så tycker jag Hubertus är en av de bästa i världen faktiskt. Får man välja en att efterlikna så skulle jag lätt kunna välja honom. :love:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

När jag tittar på filmen förstår jag precis vad min tränae menar med att det är skillnad på en stilla hand och en stel och låst hand!

Jag tror man blir spänd av att tänka att handen ska vara stilla. Hans hand är ju underbar:love: Den rör sig i takt med hans kropp och hästens kropp. Mjuk, flexibel- gungar fram mot munnen i varje steg utan att det glappar.

Så ska jag rida idag;)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

För att jag är bitter för att jag inte har nåt bling bling SÅ KLART:devil::p

Ja och massa jädra pengar... OM jag hade det så skulle min talang framträda lite tydligare:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp