Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Äsch jag red lätt sådär när jag var smal, nu när jag inte är smal längre rider jag inte så längre, mina feta lår gör så att det inte går att sitta ner ordentligt :angel:

Så enkelt var det :devil:

Men vad f-n ska jag skylla på då?? Här finns inte ett enda uns av överskottfett nånstans..:-(

Jag kommer aldrig kunna rida..

/Lavinia, smal och rider som en kratta ändå
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

När jag tittar på filmen förstår jag precis vad min tränae menar med att det är skillnad på en stilla hand och en stel och låst hand!

Jag tror man blir spänd av att tänka att handen ska vara stilla. Hans hand är ju underbar:love: Den rör sig i takt med hans kropp och hästens kropp. Mjuk, flexibel- gungar fram mot munnen i varje steg utan att det glappar.

Så ska jag rida idag;)

:bow::bow::bow:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Men vad f-n ska jag skylla på då?? Här finns inte ett enda uns av överskottfett nånstans..:-(

Jag kommer aldrig kunna rida..

/Lavinia, smal och rider som en kratta ändå

Du får helt enkelt se till att gå upp i vikt för att sen kunna gå ner och blir bäst på att rida :angel:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ja men hur lätt tror du det är att sitta och skutta på rumpbenen? Klart inte det går:p

Jag var duktigare att rida för massa år sen, då hade man inga begrepp. Det är nu, då det börjar vara svåra saker som ska till, som jag inser hur kass man egentligen är:crazy::D
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Tja, med tanke på hur hästen ser ut o går från början så är det där nog första gången som den piafferar med någon som helst kvalité...:cool: Sen vet man ju inte vad som föregått när det är en klinik, kan ju mycket väl vara så att ryttaren fått den upplysningen att piaff är en stötesten för denna häst, då vet ju publiken om det o när ryttaren då får till en piaff så applåderar dom...


Men å andra sidan kan det ju helt enkelt vara så att du, Messenger, måste läsa boken först!:angel::D
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag ska rida träning fre och lörd, ska då säga åt min tränare att det är så jag vill lära mig rida. Fattar inte att hon aldrig lär mig det:angel:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ja eller hur, jag som betalar så mkt pengar till henne! Men det e klart, om jag red så, då skulle hon ju få spö på tävlingsbanan, så det är väl därför hon inte lär mig det:mad::rofl::rofl:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Tja, med tanke på hur hästen ser ut o går från början så är det där nog första gången som den piafferar med någon som helst kvalité...:cool: Sen vet man ju inte vad som föregått när det är en klinik, kan ju mycket väl vara så att ryttaren fått den upplysningen att piaff är en stötesten för denna häst, då vet ju publiken om det o när ryttaren då får till en piaff så applåderar dom...


Men å andra sidan kan det ju helt enkelt vara så att du, Messenger, måste läsa boken först!:angel::D

Ja, allt är ju relativt.:)
Tack i alla fall för din syn på saken, vi har nog helt enkelt väldigt olika ideal och läser säkert heller inte samma manualer!;)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ha ha jo det gör vi nog...läser samma manualer alltså. Min kommentar syftade på ett annat forum här, där de hela tiden hänvisar till att man ska läsa böckerna för att kunna förstå hur de rider på filmerna...:angel: så du ska inte ta det bokstavligt (!)...

Men vad jag egentligen seriöst menade var ju att han är i USA o håller klinik på filmen, från början ser hästen dötrist ut enligt min mening, men i slutet har han även fått denna planka att släppa till o jobba ärligt. DET är beundransvärt i min värld. Om den sen inte gör en perfekt piaff så beror det nog mer på dess vanliga ryttare o inte på Hubertus...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Om jag skall ge ett något seriösare svar så ser jag vid cirka 6 minuter en korrigering av en häst som inte använder sina bakben tillräckligt aktivt. Två minuter senare gör hästen det och då behövs heller ingen korrigering. Förmodligen tjurar hästen till det för att HS kräver ett snäpp ytterligare än vad ordinarie ryttare gör.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ok, lovar att inte ta allt så bokstavligt i fortsättningen!;)
Håller med om att han får mer engagemang i hästen, men undrar samtidigt om det är någon idé att ens försöka sig på piaff med en häst som behöver mer styrka, längre hals, hals, högre nacke och komma mer fram med näsan?
Funderar över om det ger vare sig häst och publik någontig?
Ni som vet och kan får gärna upplysa mig!:)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ja, nog blir den lite tjurig alltid!
Tack för ditt förtydligande.:)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Ok, lovar att inte ta allt så bokstavligt i fortsättningen!;)
Håller med om att han får mer engagemang i hästen, men undrar samtidigt om det är någon idé att ens försöka sig på piaff med en häst som behöver mer styrka, längre hals, hals, högre nacke och komma mer fram med näsan?
Funderar över om det ger vare sig häst och publik någontig?
Ni som vet och kan får gärna upplysa mig!:)

Ja jag kan försöka förklara vad jag ser, men det betyder inte att det är sanningen.

Hästen är springig och accepterar inte riktigt skänkeln, och jag tycker att han i traven får igenom den på ett fantastiskt sätt om tittar i början och en bit in i filmen. Det är inga stora korrigeringar, utan lugn metodisk envishet och enorm skicklighet

Därefter ber han om mera, hästen slår ifrån, så som någon skrev, det beror nog på ordinarie ryttare mer än något annat. Han rider bara ur det gång på gång och fortsätter att be om mera aktivititet bak, samling, och hästen slår mot skänkeln så som jag nu tolkar det.
Men titta också runt cirka 7:05 och en bit fram hur han sitter och hur hästen där lyssnar och följer fint.
Jag tycker inte att nosen behöver fram mera, det är inte en perfekt tävlingsmässig piaff han vill visa utan jag tror att han bara vill visa ryttaren h u r, bara att det går. Man lär inte en häst att acceptera skänkelhjälperna helt igenom på ett enda pass, han bråkar inte med den, utan bara fortsätter att visa vägen. Han gör det på ett mjukt och skickligt sätt. Det är vad jag ser på filmen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

men undrar samtidigt om det är någon idé att ens försöka sig på piaff

Ser man till vilken svårighetsgrad han lägger sig på: piaffpiruetter, övergång piaff-passage, så tror jag att det är en häst som redan är etablerad i svår klass. Men visst, jag håller, det finns brister. Men å andra sidan har vi fortfarande inte sett den perfekta ritten på 100% än, även om EG och Totilas var på god väg.

Om man tittar på filmerna i första inlägget, så har det hänt en hel del genom åren. Sitter man på en hingst är det inte helt enkelt att ha nacken som högsta punkt eftersom de har en hingsthals. Tänker då på t ex Totilas och Briar. Skulle man rida dom två med nacken som högsta punkt skulle man få göra om dom till stjärnkikare.

det är inte en perfekt tävlingsmässig piaff han vill visa utan jag tror att han bara vill visa ryttaren h u r, bara att det går.

Perfekt är den inte, men jag tycker att den är taktmässig och bättre än många piaffer man ser på tävling. :banana:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?


Ja jag ser mera bra ridning och kloka ord, jag tycker om hur de använder sätet. Min uppkoppling här är lite långsam så att jag missade sista delen med den bruna hästen, men det jag ser på fuxen:d jag ska precis iväg och rida och det ger inspiration.:bow: Jag vill verkligen kunna rida så, och jag gissar att min pålle håller med mej:o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp