Bukefalos 28 år!

Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Om du söker på PRE på youtube tex så får du se väldigt många överilade, ej lösgjorda hästar. Och tyvärr tror jag att det är många som får den bilden framför sig när man nämner PRE.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Klimke -95 i Aachen , Det här får mig att gråta av glädje :love: Titta hur han fluffar runt i sadeln och släpper igenom hästens rörelse och formen är bara :love: Inget flash direkt men det här är dressyr för mig :) (ja jag vet att många inte håller med, men det skiter jag i)

http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs

Jag är svårflörtad när det kommer till att titta på ridning och brukar inte bli berörd. Men det här ger mig gåshud. Det där är dressyr...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Kikade lite på Nunos film nu... i vilket dressyrprogram ingår det baklängesgalopp? :angel:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

En sak som jag tycker man kan se på den här videon är att ju lägre och mer bakom lod häsetn kommer- desto mer jämfota och rak i bakbenen blir den! (typ sådär rakhasig är min häst i vanliga fall så jag kan liksom känna igen känslan hon borde ha däruppe. Det känns som att ryggen krummar upp under en eftersom bakbenen hoppar jämfota)
I den rollkuren som man ser anky rida är ju hästen ofta högre i halsen men ännu mera indragen- men brukar de bli så stampiga bak då oxå???

Det som Isabell gör här har man ju sett hos diverse hoppryttare på framridningar och dylikt... Vad är det förresten för hemsk tröja hon har på:o

Om man jämför klimke och detta känns det som att den finns en gräns när hästen blir för låg och tappar bakbensaktiviten. Klimkes häst är jämnt rund. Det är som en båge bakben, rygg och hals.
Isabells häst håller i för sig in bakbenen men har slutat vinkla dom och det finns inge schwung kvar. Den tappar rundheten där bak. Min tanke är att tanken kanske är styrketräning??? För det ser jobbigt ut, inte som avslappnad stretching.

I mina ögon stör det inte när man rider hästen bakom lod som klimke eftesom hela hästen faktiskt är rund och avspänd- det ser ut som att det har önskad effekt!
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

En sak som jag tycker man kan se på den här videon är att ju lägre och mer bakom lod häsetn kommer- desto mer jämfota och rak i bakbenen blir den! (typ sådär rakhasig är min häst i vanliga fall så jag kan liksom känna igen känslan hon borde ha däruppe. Det känns som att ryggen krummar upp under en eftersom bakbenen hoppar jämfota)
I den rollkuren som man ser anky rida är ju hästen ofta högre i halsen men ännu mera indragen- men brukar de bli så stampiga bak då oxå???

Jag hittade en lite äldre film på Anky, det finns nog lite nyare om man letar!

http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE


I mina ögon stör det inte när man rider hästen bakom lod som klimke eftesom hela hästen faktiskt är rund och avspänd- det ser ut som att det har önskad effekt!

Håller verkligen med dej!! Undrar vad lodplansfascisterna säger om det här, om de har nåt att säga:cool:

Som jämförelse tex Totilas i början av denna film (känsliga personer kan ju skruva ner ljudet om ni vill undvika den sentimentala musiken och hålla huvudet kallt:angel:)

http://www.youtube.com/watch?v=Ivz5ukKh8A8&feature=related


Och så en film till, med synpunkter från Klimke (i den första filmen) om form. Vet inte hur gammal denna film är men det är inte han som rider. Min tyska är inte så bra, men det han säger är skillnaden mellan det första som visas, som är mera spänning och inte äkta schwung och ryggen låst jämfört med det korrekta enligt honom som ger avspändhet, ryggverksamhet och schwung.
Synpunkter? (synd att det inte är på svenska, jag vet)

http://www.youtube.com/watch?v=l1jF4E4QnAg&feature=related

(Ja Nuno och Akademisk ridkonst är ju ute ur just denna diskussion kan jag tycka, för där finns inte tillstymmelse till det man pratar om här, men det är ju bara vad jag tycker förstås, eller har jag fel?)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag är svårflörtad när det kommer till att titta på ridning och brukar inte bli berörd. Men det här ger mig gåshud. Det där är dressyr...

Jag håller med!!

Jag har just fått en ny idol. Avslappnad häst, ryttare som mest verkar åka med och göra ingenting. Det där är harmoni- SÅ vill jag att det ska vara. Det är det jag hela tiden kämpar för att åstadkomma... Åhhh... jag vill rida NU!!!

/Lavinia
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Här är faktiskt en gammal film där Bill Woods rider sin dressyrhäst på en hopptävling :D
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag kan inte se rätt och fel på en bild- om det inte är extremt då...

Men på denna videon ser man ju glasklart skillnaden mellan att hålla hästen bakom lod, aktivt. Ser ju inte "agressivt ut" och jag skulle inte säga att han våldför sig på hästen i första sekvensen.
Men man ser ju hur mycket niceare det blir när hästen själv söker handen och stäcker ut halsen- men ändå hamnar in bakom lod.

Men jag tycker verkligen inte att det gör något om hästen är bakom lod- när den sträcker sig och rundar sig som denna gör. Jag kan inte känna att det skulle vara fel heller? Min åsikt är att det är skillnad på att man som ryttare handrider hästen bakom lod för att få den att ge efter- eller om hästen sträcker sig efter handen och hamnar i den här jämna bågen. Svårt att förklara men tydligt på film:d
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag håller med!!

Jag har just fått en ny idol. Avslappnad häst, ryttare som mest verkar åka med och göra ingenting. Det där är harmoni- SÅ vill jag att det ska vara. Det är det jag hela tiden kämpar för att åstadkomma... Åhhh... jag vill rida NU!!!

/Lavinia

Ja visst är det kul att hitta filmer som man blir så otroligt inspirerad av .Men tvärtom från dig så vill jag sluta rida när jag ser detta, för jag blir helt deppig av hur kass man är i jämförelse :D
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Och så en film till, med synpunkter från Klimke (i den första filmen) om form. Vet inte hur gammal denna film är men det är inte han som rider. Min tyska är inte så bra, men det han säger är skillnaden mellan det första som visas, som är mera spänning och inte äkta schwung och ryggen låst jämfört med det korrekta enligt honom som ger avspändhet, ryggverksamhet och schwung.
Synpunkter? (synd att det inte är på svenska, jag vet)

http://www.youtube.com/watch?v=l1jF4E4QnAg&feature=related

Att det tyvärr är så svårt att rida som Klimke gör att inte ens folk kan rida så även när han står brevid :p
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Men jag tycker verkligen inte att det gör något om hästen är bakom lod- när den sträcker sig och rundar sig som denna gör. Jag kan inte känna att det skulle vara fel heller? Min åsikt är att det är skillnad på att man som ryttare handrider hästen bakom lod för att få den att ge efter- eller om hästen sträcker sig efter handen och hamnar i den här jämna bågen. Svårt att förklara men tydligt på film

Lite spontant angående det här med Det Heliga Lodplanet :angel:

Om man konstant rider en häst precis där den ska vara på uppvisning, då varierar man ju inte formen..? Jag vill kunna rida mina hästar i olika form, och den mest optimala arbetsformen där jag försöker utveckla hästens styrka och gångarter är inte i samma form som jag sedan tävlar dem. Den är mycket lägre och ofta lite bakom lod, men alltid med en rund häst som har kroppen med sig, gymnastiserar ryggen och släpper fram gångarterna genom hela kroppen. Där kan jag utveckla och arbeta hästen, för att sedan plocka upp den till en annan form då det är dags för uppvisning eller rörelser som kräver det...

En av de bästa check-offs som finns är överstrykningar. Jag gör mängder, under varje ridpass. Man ska när som helst under ett ridpass kunna göra en överstrykning, och den enda reaktionen som då ska komma från hästens sida är att den ska runda sig, sänka sig lite i formen och jobba vidare. Då vet man att man har hästen för rätt hjälper...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Att det tyvärr är så svårt att rida som Klimke gör att inte ens folk kan rida så även när han står brevid :p

Ja men det är väl skönt, tycker jag:D Tänk om alla utom jag klarade av det lätt som en plätt, nu är man i bra sällskap åtminstone:rofl:

Nä jag la inte in den för att han red lika bra, utan för det de ville visa ang träningsdiskussionen.

Det är inte ofta man ser en film där någon rider som han gör på den första filmen faktiskt, men tänk på att han var ganska gammal där och hade haft tid att utvecklas, så du har väl några år kvar i alla fall att kämpa:devil:
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag blir alldeles varm i själen när jag ser E och Totilas, DET är dressyr för mig. Det är så fint, så mjukt, så stilla, sån harmoni. Precis så vill jag kunna rida. Ska bara byta kön, skaffa mig längre ben och avla fram en Totilas, sen så jädrar:D

Men åter till diskussionen. Det är en jättebra diskussion och angående lodplan så har jag funderat mkt över det de senaste passen. När jag plockar upp hästen i korrekt dressyrform så orkar hon gå där ett tag, sen vill hon själv ner i lite djupare form.
Vill jag då ha kvar henne i hög form får jag sitta med uppresande tygeltag och stöka. DÅ känns det mkt bättre att låta henne komma ner, och sen plocka upp igen.
Sen känns det som det viktigaste är inte alltid huvudets position utan hur hästen rör sig bakifrån. Hon kan gå bäst hon vill med huvudet korrekt, men med bakdelen för rak och efter sig. Då har jag hellre henne lite bakom lod, med sug i handen och bakkärran igång. Har jag däremot ingenting i handen och en krökt nacke så bör jag nog fundera lite...
Jag tror precis som någon annan här skrev, att det är aldrig nyttigt att rida i exakt samma form hela tiden, och speciellt inte på hästar som rör sig som dagen dressyrhästar.
Jag vägrar tro att det är skadligt för en häst att bli riden av tex Gaal:p

Däremot gillar jag INTE Ankys jädra sätt, okej att böja ganska ordentligt. Men att dra ihop halsen så där och tvinga hästen till passage är inte helt okej tycker jag... Hästar är vackra stolta djur och det där tycker jag är taskigt helt enkelt....
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Om du söker på PRE på youtube tex så får du se väldigt många överilade, ej lösgjorda hästar. Och tyvärr tror jag att det är många som får den bilden framför sig när man nämner PRE.

Jo men vi har också nu tittat på massa halvblodsfilmer och inte hittat många som många av oss tycker är BRA. Så varför är det inte så på PRE och andra raser? Klart man hittar lika mycket/dåligt bra där också. Varför skulle det vara någon skillnad?

Jag håller på med en hel del andra djur och där vet man att man aldrig kan nå en 100 poängare. Men man har alltid målet dit. Kan det inte vara samma med ridningen? Man vet att det finns en 100% perfekt ridning. Men man kan inte helt nå den. Men målet är att komma så nära som möjligt????
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs

Den här filmen som alla skirver om. Nu fattar till och med jag att det är Klimke själv som rider där. Någon filmar honom det året då så många ifrågesätter hans ridning. Då gör han denna vidio för att helt visa sin ridning. Det kan man läsa i texten som finns på sidan.

Då är det helt enkelt Klimke som jag tycker bäst om.

Alla de hästar jag sett han rida de har glädjen i det de gör. Det är sällan man ser det. Att hästen 100% verkar tycka om det som pågår.

JAg tror att dressyr även är en koppling till rätt känsla med hästen. Rätt sätt att bemöta och hantera sin häst som en vän.

JAg tror allt är a-o. De osm hanterar sin häst som amskin. De får aldrig sin häst så här.

Annledningen varför han aldrig kunde få sina lärlingar att rida som han, TROR jag är att de har inte samma kännsla som Klimpe själv.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

J

(Ja Nuno och Akademisk ridkonst är ju ute ur just denna diskussion kan jag tycka, för där finns inte tillstymmelse till det man pratar om här, men det är ju bara vad jag tycker förstås, eller har jag fel?)

Hoppar in...
Ja helt måste man väl säga. Det är ju ändå lite intressant att Nuno ändå nämner Klimke som ett av undantagen på god tävlingsdressyr och att Klimke tyckte han var en Mästare... kanske var de vänner iofs men videorna talar ju sitt tydliga språk.
Min tränare brukar säga (om Nuno) att gör som han säger inte som han gör- då menat till hans böcker...

KL

För övrigt är det ju intressant att se hur hästmaterialet har utvecklats, och att det då käver utveckling av ryttarna i sin tur. Sen OS förr, var det inte ett gäng gamla militärer som gjorde upp? Alltså ingen bredare front med forskning och vårdteam i hälarna :D Världen var ju faktiskt mindre förr oxå.

Tycker helt klart de klassiska principerna e tilltalande i text men föredrar de utförda på ett lite mer modernt vis :angel:

Kottas känns ju som en klassiker som ändå är modern??
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag håller på med en hel del andra djur och där vet man att man aldrig kan nå en 100 poängare. Men man har alltid målet dit. Kan det inte vara samma med ridningen? Man vet att det finns en 100% perfekt ridning. Men man kan inte helt nå den. Men målet är att komma så nära som möjligt????

Ummm... Va? :confused: Vet du om att man får sifferpoäng på varje delmoment i ett dressyrprogram och att totalsumman räknas om i procent?
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Håller med dig i praktiken. Skillnad på träning och tävling ( själv tävlar jag sldrig dressyr så jag borde väl inte bry mig:D) och hästar arbeta olika beroende på vad man är ute efter. Och jag rider nog enligt samma princip.

Det är den moraliska aspekten som jag tycker är svår. Var går gränsen för vad som är ok mot hästen?
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hoppar in...
Ja helt måste man väl säga. Det är ju ändå lite intressant att Nuno ändå nämner Klimke som ett av undantagen på god tävlingsdressyr och att Klimke tyckte han var en Mästare... kanske var de vänner iofs men videorna talar ju sitt tydliga språk.
Min tränare brukar säga (om Nuno) att gör som han säger inte som han gör- då menat till hans böcker...

Ja med tanke på hur mycket guru Nuno verkar vara så måste det ju vara något, jag har inte läst vad han skriver måste jag erkänna så det ligger väl där, för i filmerna tror jag inte att någon kan se så mycket att bli guru av:confused:

Nu har jag ingen aning men jag undrar om det handlar om inställning, om man har ordets gåva och ser sej själv som guds gåva vet jag inte om man jobbar på att utvecklas? (tänker tex på Gerd Heuschmann som sagt mycket som han blivit känd för, ja inte guru, men kändis, men sen praktiken:crazy:)

Jag har en känsla av att tex Klimke utvecklades hela tiden, inte bara lärde andra, men jag vet inte. Kanske handlar om ifall man är intresserad av att utveckla sin egen ridning hela tiden, även som "kändis".:confused:

Ytterst få föds nog som gudabenådade ryttare;) Det handlar om hårt slit och att inte tro att man inte kan utvecklas vidare.

Det är lätt prata:D, svårare att visa i praktiken:cool:



För övrigt är det ju intressant att se hur hästmaterialet har utvecklats, och att det då käver utveckling av ryttarna i sin tur. Sen OS förr, var det inte ett gäng gamla militärer som gjorde upp? Alltså ingen bredare front med forskning och vårdteam i hälarna Världen var ju faktiskt mindre förr oxå.

Ja så var det nog längre tillbaka, all dressyr kommer väl egentligen ur krigsridning från början dessutom? Fast det är väl mest AR-ryttare som tänker på det även om inget land skulle överleva om DET var krigsridningen:o

Ja SRS har ju kvar en del av det förstås också.

Tycker helt klart de klassiska principerna e tilltalande i text men föredrar de utförda på ett lite mer modernt vis

Det beror nog på vad man menar med klassiska principer? Mycket var det väl som de inte visste om biomekanik och muskler och sånt, men det jag tycker håller är själva den klassiska utbildningsskalan, vilken ordning saker måste komma för att leda till samling, hur måste hästen byggas upp, man ska man ha för grund. Sen kan ju sätten att bygga upp hästen ha ändrats, och utvecklats och varierats.
Alla dom olika ridakademierna förr hade ju olika sätt, egentligen, man provade och förkastade och tyckte olika då också.

Kottas känns ju som en klassiker som ändå är modern??

Ja, synd att det inte finns så många ridfilmer på honom. Hade varit roligt att se.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp