Bukefalos 28 år!

Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hm- kan det vara så att även "tjurfäktningsridning" har förändrats med tiden...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Kan vara... Men Nuno nämns väl mycket inom klassiska dressyren och inte i huvudsak inom tjurfäktning, men jag har lite svårt att placera hans ridning.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag gillar inte riktigt Nunos ridning, vet inte riktigt vilket fack man ska sätta den i?

Har själv en Lusitano och har faktiskt kollat lite tjurfäktningsfilmer på youtube, mest för att förstå vilken snabbhet och mod Lusitanohästarna har, tjurfäktning är en horribel sport... men är grymt imponerad av hästarna ändå.

I början av denna (orkar inte leta efter träningsfilmer) ser man lite "tjurfäktningsträning", och det är "hafsigare" än vanlig dressyr;
http://www.youtube.com/watch?v=O4glo6LBmyI&feature=related Men hästarna måste vara extremt välgymnastiserade, lydiga och snabba.

Ja det är häftigt.. en vanlig dressyrhäst hade varit död för länge sedan :D

Och Nunos häst oxå för den delen.. Han används som guru inom den klassiska ridkonsten. Vet inte hur framstående han är inom "tjurfäktningsvärlden".
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Då vet jag inte om jag riktigt fattar vad han gör...
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hej!

När jag var yngre red jag för några av Nunos adepter (det var inget jag visste då, det har jag insett på äldre dagar när jag läst igenom papprena de skickade ut.. som jag som yngre helt struntade i- jag ville ju bara rida).

Jag känner inte igen det där korta spända alls från deras hästar, däremot hade de en syn på hästar och ridning som jag inte träffat på tidigare- rid framåt, inte dra in huvudet, mjuka händer och mycket koll på sitsen. Men så är jag uppvuxen på ridskola där "gå på tygeln" är samma som "såga tills hästen böjer nacken, rid framåt med sparkande skänklar och håll emot i handen, hästen ska finna sej!!!

Jag håller med om att filmen inte ser så trevlig ut i travarbetet, hästen ser kort och spänd och stressad ut. Galoppen tyckte jag såg mycket bättre ut. Kanske var häst en sån spänd rackare, direkt ur stallet?? Vad vet jag? Travprogrammet är iaf inget jag eftersträvar, jag vill ha vila på steget och avspänd, men elektrisk häst, trots att jag rider AR (ja, eller just nu rider jag inte alls pga hälta..).

/Lavinia, som vet hur hon vill att det ska se ut och det är varken Nuno eller Anky
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

däremot hade de en syn på hästar och ridning som jag inte träffat på tidigare- rid framåt, inte dra in huvudet, mjuka händer och mycket koll på sitsen.


OK, men vad säger du då om den första på Klimke från 95? Där finns ju allt det:)

Det är ju jättelångt från Nuno och alla filmer jag har sett av honom, tycker jag!:idea: Där är det dressyr för hästen verkligen:bow:


KL
Om man jämför Nuno med filmen feel la in där det är "verklig" tjurfäktningsridning så är ju Nunos inte det, egentligen? Utan mera att utföra "rörelser som används":confused:.

Om man återigen jämför med uppvisning av annan bruksridning som tex western så sker ju det i mera realistisk form s a s, det ÄR fart, det är snabba vändningar o kast, så för mej hamnar Nuno inte i direkt i bruksridning heller.

Men det är defintivt inte "dressyr" i mina ögon.

Vore roligt med fler synpunkter!

Och ang form o träning tror jag att man på tiden för filmerna från 60-talet och en bra bit fram, inte kanske gymnastiserade hästarna på samma sätt som idag, jag misstänker men vet inte, attt det var mera i en "korrekt" form genomgående. Och att man prioriterade vid den tiden såna saker som att ha nacken högst väldigt envist, och krävde att man skulle kunna rida dem med nacken så högt och ändå i korrekt form. vet inte, bara gissar.

OM det alltid varit så längre tillbaka vet vi ju inte så mycket om, det finns ju inte tränings eller uppvärmningsfilmer i överflöd att se från tex 1800-talet;) Mycket går nog i vågor även inom ridningen, man kommer på nytt och tappar annat, går tillbaka, tänker nytt, provar osv.

Här provar tex Isabell Werth mera stretch för 15 år sen :eek: på samma framridning som Klimke.....- 95:

http://www.youtube.com/watch?v=emstGni7Rmg&feature=related
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Usch då föredrar jag "no stretch" till det.. :crazy: Undrar om hon själv vet vad hon sysslar med och varför.. när hon tittar på det idag? Troligtvis inte :cool:

Egentligen tror jag nog inte man behöver rida djupare än vad Klimke gör i början där för att få dom gymnastiserade. Det är en stooooor kontrast till både Isabell och Nicole och Anky idag och Patrik i sin blue tounge video.

Faktiskt när JAG jämför Klimke med ovanstående så undrar jag vart dressyren är på väg :(

Det brukar ju mer vara LDR /klassisk ridkonst som står emot varandra och då brukar jag inte alls undra lika mkt :D
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hej!

När jag var yngre red jag för några av Nunos adepter (det var inget jag visste då, det har jag insett på äldre dagar när jag läst igenom papprena de skickade ut.. som jag som yngre helt struntade i- jag ville ju bara rida).

Jag känner inte igen det där korta spända alls från deras hästar, däremot hade de en syn på hästar och ridning som jag inte träffat på tidigare- rid framåt, inte dra in huvudet, mjuka händer och mycket koll på sitsen. Men så är jag uppvuxen på ridskola där "gå på tygeln" är samma som "såga tills hästen böjer nacken, rid framåt med sparkande skänklar och håll emot i handen, hästen ska finna sej!!!

Jag håller med om att filmen inte ser så trevlig ut i travarbetet, hästen ser kort och spänd och stressad ut. Galoppen tyckte jag såg mycket bättre ut. Kanske var häst en sån spänd rackare, direkt ur stallet?? Vad vet jag? Travprogrammet är iaf inget jag eftersträvar, jag vill ha vila på steget och avspänd, men elektrisk häst, trots att jag rider AR (ja, eller just nu rider jag inte alls pga hälta..).

/Lavinia, som vet hur hon vill att det ska se ut och det är varken Nuno eller Anky

Fast det är väl rätt vanligt att PRE och Lusitanos rids väldigt stressat och orytmiskt i travarbetet när man ser på filmer, det är ju därför dom ALLTID sätter slowmotion på.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Svea tror helt ovetenskapligt att de hade små ridhus för att det var vad de klarade/hade råd att bygga... :D

Men visst, hästarna var mindre förr, de flesta förnäma ridhästar var i storlek "liten stor häst". Och den ideala storleken på ridbana som beskrivs på 1700-talet är ca 13 x 39 meter, inte jättestort men inte såååå litet heller, i alla fall inte för den storleken på häst. Det är inte länge sedan vi hade ganska små ridhus även i Sverige, ta t ex det första ridhuset vid Lurbo i Uppsala, det var stall när jag gick på ridskola där, spiltor längs väggarna och en bred stallgång, kan det ha varit max 14-15 meter brett totalt? Där hade de nationella hopptävlingar på 60-talet! :eek:

Samtidigt så är det ju uppenbart när man tittar i gamla ridläror att det är den lilla ytans ridkonst som är åtråvärd. Det handlar mycket om att sätta hästarna i courbetter (som inte verkar vara skutt på bakbenen som nu, utan mer tvåtaktig halvhög jämfotagalopp) och kunna rida den fram-, bak- och sidledes samt i snabba vändningar.

När man tittar på illustrationerna till de gamla ridlärorna så är det också uppenbart att idealen varierar. Newcastle och vissa av hans efterföljare använde sig t ex av gramantygel för att få hästarna att ställa (förböja) hästarna kraftigt i sidled. I vissa ridläror ser man hästar som går hyfsat hopdragna fram, med bakbenen efter sig. Och så finns det bilder på riktigt fin ridning.

Jag tycker att det är en viktig fråga att ställa sig, hur vi ska kunna veta om det var så mycket bättre förr.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag håller med om att filmen inte ser så trevlig ut i travarbetet, hästen ser kort och spänd och stressad ut. Galoppen tyckte jag såg mycket bättre ut. Kanske var häst en sån spänd rackare, direkt ur stallet??

Jag tycker att det ser ut att vara en väldigt het häst av den typen som permanent har glödande kol under hovarna. Och där tycker jag att Oliveira löser det på ett sympatiskt sätt när han i början inte bråkar med den för att få den att skritta (och bli mer stressad), utan rider förvända öppnor för att omvandla energin till samling som kommer bakifrån.

Sen tycker jag inte att piafferna är bra, och jag förstår inte riktigt vad han vill åstadkomma med dem. De verkar ju förekomma som någon sorts korrigering eller som något han gör när hästen och han missförstår varandra. Spända och oliksidiga är de i alla fall.

Men galopparbetet gillar jag.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Jag tycker att det är en viktig fråga att ställa sig, hur vi ska kunna veta om det var så mycket bättre förr.

Ja hur skall vi kunna veta det :confused: Jag tror dom experimenterade lika mkt då som nu med ridningen.. tror knappast någon kan komma på något nytt som ingen annan provat tidigare eller mkt tidigare.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

jag gillar verkligen ridningen i första filmen! :love: så mjukt o följsamt, så vill jag kunna rida!
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Hej

Här är jag igen :O)
Måste säga först att jag som lullat i skogen ett anntal år och tränat samling för mej själv. Håller just nu på att försöka hitta en bra samling som jag vill eftersträva som mål.

Måste säga tack, att denna tråd startades för det var därför jag la upp min lilla länk. Och jag ville inte skriva så mycket pga av att jag inte vet vad jag ska tycka och vad som är rätt än. Om det nu finns rätt, men så nära som möjligt.

Läs hela mitt inlägg innan ni svara.

Jag har eftersträvat Bo Tibblins ridlära i mina försök själv.
Men hur når man dit?
Jag tycker att man läst en sak men gjort något annat i sina försök till att nå denna. (Jag har gått hästlinjen för 7 årsedan, där gick vi efter ridläran, tror jag)


Nuno då, jag tyckte att han inte har framåtbjudningen. Men tycker inte att en film räckte. Så jag har kollat på massa olika och spårat i väg, på massa andra filmer.

http://www.youtube.com/watch?v=Q6XgYXIEIS0&feature=related


Bill Woods ser faktiskt helt okej ut. I den filmen MEN

http://www.youtube.com/watch?v=Q6XgYXIEIS0&feature=related

Den här tycker jag ser hemsk ut. Tror att den första är en häst som inte kommit så långt i sin smaling. Här TROR jag att han har kommit längre med hästen i sin utbildning. Men varför dra hästen innanför lodplan i ett kör? Är det att Lösgjöra för han? Nej och nej i mitt tänk.

När jag nu tittat runt på olika filmer och jag ser Liselott så gillar jag bilden i och arbetet som jag la ut. Men kanske ser det inte lika bra ut i verkligheten. Arbetet känns bättre.

För mej känns det som att framåtbjudning, lösgjordhet och bärighet är viktigast.

TROR och tycker nog att Isabelle har tappat bärigheten bak. (när man nu låtsats vara expert, haha)

Då kollade jag runt och hittade denna och även dressyr filmen om Klinke innan jag såg att den låg ute i tråden.
http://www.youtube.com/watch?v=X1aNffizMlg&feature=related

Den gillade jag mycket. Tror att Liselott saknar framåtbjudningen. TROR

Sen försökte jag leta upp en tysk ridlärare som jag vet att hon jag gått kurs för har varit hos på utbildning. Den personen har varit på utbildning hos 2 tyska dressyr ryttare, även Benderup (AR) och Sally Swift mm.

Hittade ingen film när han red själv utan endast när han utbildar.
Nu är jag NYBÖRJARE på min nya ridning.
I den ridningen jag rider nu så ska man uppfylla 10 saker innan man kan kalla sin ridning för samling. NR 1 är Lösgjordhet och då kommer 2 takt och sen går det vidare bla framåtbjudning är med mm.

Så jag vet inte om det är denna lärare som tilllämpar just detta system. Men jag känner mej mer trygg med denna ridningen. Kankse för att jag gått en kurs som bygger lite på han.

http://www.youtube.com/watch?v=Alf48hu61cw

http://www.youtube.com/watch?v=TksgPmO0Is4

Kanske har Klinke gått hos denna tränare, bara en vild gissning.

Men jag tycker filmerna speglar mycket vad jag tycker om, men att de inte är färdig i sin stege än. När man inte kan säga att man rider samling säger man att man är på väg mot samling. Det finns klart mer saker innan man kan kalla detta helt samling. Men det känns som de är en bra bit på väg.

Man MÅSTE ha bjudning för att få någon energi att jobba med det är nummer 1. Sen är det hävarms prencipen som man strävar efter också mm mm. Sittsen är mycket viktig och jag tycker att den måste också sitta för att få samling och kallas för samling. Jag förstår mer och mer min nya lära, men undrar då vart mitt samlings mål är..

Nu får ni ursäkta om jag förståt eller skrivit något fel i min nya ridning. Då det också är tolkningar mm. Men jag LÄR mej hela tiden och det är det jag strävar efter.
 
Senast ändrad:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Fast det är väl rätt vanligt att PRE och Lusitanos rids väldigt stressat och orytmiskt i travarbetet när man ser på filmer, det är ju därför dom ALLTID sätter slowmotion på.

Dom svenskar som jag sett rida PRE rider med väldig balans och bärighet. Av det jag kan. Tror inte man ska dra alla över en kant ;O)
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Kan bara hålla med dig. Tycker du slog huvudet på spiken. Skall jag säga något positivt om Nuno så är det - "Intressanta gångarter" :cool: Å andra sidan finns det säkerligen en hel drös hoppryttare som skulle kunna utföra hans tjurfäktningsridning både snabbare och bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Dom svenskar som jag sett rida PRE rider med väldig balans och bärighet. Av det jag kan. Tror inte man ska dra alla över en kant ;O)

Och jag har bara typ sett två och det är Kryddan och Theresenått här på buke. Men jag kan inget om PRE iof, jag ser bara dom p film. Jag gillar ju när dom går som Fuego men det gör ju typ inte så många man ser.
 
Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Eeh nä Klimke har knappast tränat för den tränaren..

Nja alltså Bo Tibblin och det sista du har lagt in.. ja det finns typ inte så mkt likheter mellan de båda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp