Bukefalos 28 år!

Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Minsans

Trådstartare
Har ett problem som både jag och min häst mår rätt dåligt över. Har haft den här hästen i över ett år nu, och vi har jobbat med att försöka lösa problemet hela tiden, men vi har fortfarande inte kommit särskilt långt.

Det här kan bli ganska svårt att förklara, men jag hoppas ni hänger med. Skulle gärna vilja ha någon annans syn på saken!

När jag köpte den här hästen hoppades jag att vi skulle kunna tävla, det har länge varit min dröm. Men riktigt så enkelt var det ju inte. Det visade sig att hon hade stora problem med trasnporten. Försäljaren som jag köpte henne av sa att hon behövde träna på att åka, hon nämde inte att hon fick total panik när man stängde in henne i en transport... Vi har provat att köra henne korta sträckor förut, och när hon har kommit ut har hon då varit superstressad, haft sår överallt ( trots skydd), och det har runnit svett om henne. Inte särskilt kul när man kommer till en tävling. Men vid dem tillfällena har vi också fått "tvinga" in henne i transporten för att hon skulle gå in.

Eftersom jag hatar att se min häst stressad så bestämde jag mig för att börja om helt. Jag ville att hon skulle vara lugn i transporten, det är det viktigaste för mig. Så jag började jobba mer med lastningen, och tog ett steg i taget, och såg till att hon var lugn hela tiden. Efter några månader kunde jag få in henne i transporten och ha kvar henne där. Men sedan kom problemet när någon skulle stänga. Så fort någon lyfter upp bommen eller ens rör sig så kastar hon sig ut igen. Hon har inget emot att stå i transporten, så länge hon inte blir instängd...

Vet inte hur jag ska gå vidare nu. Har jobbat med det här så länge, och i bland vill man bara ge upp. Vet inte om hon någonsin kommer att kunna åka transport. Kan ju nämna att problemen inte enbart gäller transporten. Hon får även panik om hon är i stallet själv, även om vi har tränat på det varje dag. Särskilt om hon sitter fast. Jag vet inte om de här problemen beror på att hon inte gillar att sitta fast eller att hon inte gillar att vara själv, eller om det är en kombination av båda. Men hon är en otrigt känslig häst, som dessutom måste ha koll på allt. Jag tror det är en av anledningarna till att hon inte gillar stallet och transporten, hon kan inte se vad som händer där utanför...
Men det här är rätt jobbigt för oss båda, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra längre. Är det någon som har något tips?
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Kunde lika bra varit jag som skrivit ditt inlägg. Jag är övertygad om att mitt sto har Klaustrofobi och att hon aldrig kommer att kunna åka transport som en "normal häst". Kanske inte de mest uppmuntrande orden för din del men tror absolut att det är värt ett försök och jag tror att ni kan lyckas med träning på rätt sätt. Jag tycker att du gör helt rätt i att börja från ruta 1 med att hästen ska behålla lugnet hela tiden.
Jag har stött på alldeles för många som är av åsikten att "hästen är tramsig", "den ska lära sig att göra det oavsett den vill eller inte", "den är bara dum för att den kan", "det är bara att mot alla odds trycka in den i transporten vare sig den vill det eller inte" etc.
Med en klaustrofobisk häst är detta det dummaste man kan göra. Tror att det satte spärr i skallen på mitt sto när tre stora starka karlar skulle "visa hur man lastar en häst" Har än idag dåligt samvete för hur jag inte kunde stå imot och säga nej.

Jag tror att det kan vara nyttigt om din häst är trygg i alla andra situationer innan ni blandar in transporten. Tenderar den att även visa klaustrofibi i stallet så tror jag att det är där ni får börja att träna tills hästen är mer lugn. Var alltid lugn själv och låt din häst få förtroende och tillit till dig.
Ställ inte heller för stora krav, märker du att hästen blir de minsta stressad, släpp det, gå ut och gå en runda så den slappnar av mentalt och börja om igen. Låt allting ta sin tid, det är det viktigaste!

En annan sak som hjälpt oss är att träna väldigt mycket lydnad från marken. Hästen får endast backa när du säger "BACKA" väldigt tydligt och artikulerande, (visst, du kan använda vilket kommando du vill, men berättar bara om hur jag gör) då det är väldigt användbart att alltid säga när hästen ska backa ur transporten. Har ytterligare haft 2 hästar som varit lite småbråkiga i transporten och slängt sig bakåt så fort lämmen fälls ner, nu står de lugna som ljus och väntar på mitt röstkommando.

Det tror jag kan vara en bra början. Mitt sista råd är att träna ofta korta stunder, avsätt 20 minuter varje dag, oavsett hur det går ska hästen få beröm så att den känner sig trygg. Hästen måste inte vara inne helt varje gång!

Lycka till:)
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Jag skulle inte tolka din hästs beteende i stallet som att den har klaustrofobi. Detta kännetecknas främst av att de inte gillar trånga utrymmen, - smala stallgångar, smala dörröppningar, vända i smala stallgångar, spolspiltor osv.... att vara uppbunden har mer att göra med tryck över nacke eller dåliga erfarenheter av att sitta fast, eller kort och gott bara dålig utbildning ang. detta osv..... kan bero på en mängd olika saker, men jag skulle inte kalla det klaustrofobi.

att den inte vill vara ensam inne är ett orelaterat problem.

det du beskriver ang. transporten skulle kunna vara klaustrofobi, men även det är ju skapat av någon tidigare erfarenhet.
jag tycker du kommit långt som tränat så mycket att den går in och står lugnt i transporten osv. Men glöm inte att resten behöver träning det med. Först att stänga bakbommen, och att hästen accepterar detta. Ofta tänker folk för snabbt, att allt handlar om att hästen ska in, sen ska det stängas illa kvickt, upp med bakläm osv snabbt som attan.

börja med det du redan åstadkommit ang. lastningen. att hästen står lugnt. backa i och ur, öva ofta att den bara ska in halvvägs innan du backar ut den osv. Lastning handlar om att kunna reglera hästens steg.
sen får du börja skramla och ha dig med bakbom, flytta dig från olika sidor om lämmen osv. Om hästen backar ur så får man bara köra på igen, in med halva hästen, ut med den igen, in igen, paus, belöning, osv. Om man inte hela tiden ser slutmålet att hästen ska vara inne och lämmen stängd och man ska köra, så blir det lättare, du får aldrig se det som ett bakslag under denna process, att hästen backar in och ur osv, det är en del av processen. Håll inte emot om hästen kastar sig bakåt, låt den göra det och lägg sen tryck när den stannat, att den ska fram igen. Om du håller emot när den kastar sig talar du om för hästen att den har belägg för att tycka det är obehagligt - den försöker fly och ngt tvingar den samtidigt = ännu större flyktinstinkt.

inte förrän hästen accepterar bakbommen utan problem börjar man stänga.

jag ska inte sticka under stol med att du har massor med jobb ang. detta. så är det, om hästen reagerar så starkt som den gör. Men jag tror inte det är olösligt alls, du behöver bara ha ett mer systematiskt tänk.

en sista fråga: har du tagit ur mellanväggen och provat att låta hästen åka brett? Det brukar vara en förutsättning för hästar som är som du beskriver, att man inte tränger in dem ytterligare.
 
Senast ändrad:
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

jag tycker du kommit långt som tränat så mycket att den går in och står lugnt i transporten osv. Men glöm inte att resten behöver träning det med. Först att stänga bakbommen, och att hästen accepterar detta. Ofta tänker folk för snabbt, att allt handlar om att hästen ska in, sen ska det stängas illa kvickt, upp med bakläm osv snabbt som attan.

börja med det du redan åstadkommit ang. lastningen. att hästen står lugnt. backa i och ur, öva ofta att den bara ska in halvvägs innan du backar ut den osv. Lastning handlar om att kunna reglera hästens steg.
sen får du börja skramla och ha dig med bakbom, flytta dig från olika sidor om lämmen osv. Om hästen backar ur så får man bara köra på igen, in med halva hästen, ut med den igen, in igen, paus, belöning, osv. Om man inte hela tiden ser slutmålet att hästen ska vara inne och lämmen stängd och man ska köra, så blir det lättare, du får aldrig se det som ett bakslag under denna process, att hästen backar in och ur osv, det är en del av processen. Håll inte emot om hästen kastar sig bakåt, låt den göra det och lägg sen tryck när den stannat, att den ska fram igen. Om du håller emot när den kastar sig talar du om för hästen att den har belägg för att tycka det är obehagligt - den försöker fly och ngt tvingar den samtidigt = ännu större flyktinstinkt.

inte förrän hästen accepterar bakbommen utan problem börjar man stänga.

Det här var det bästa jag läst angående lastning på mycket länge. Huvudet rätt på spiken! :bow:
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Intressant att höra att någon annan har samma problem.... Kan vara ganska tråkigt ibland att se alla andra åka iväg på tävling när man själv får stanna hemma.

Tack för tipsen. :)
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Tack för tipsen. :)

Jo, det är dit vi har kommit nu, har också kommit fram till att man måste vänja henne vid ljud och rörelser när hon står där inne, annars kommer man aldrig kunna sätta på bommen. Problemet är att hon går ut så fort hon hör någonting. Men antar att vi bara behöver jobba mer på det...

Ja, kör alltid utan mellanvägg. Det är helt omöjligt att köra henne med mellanvägg, då "kastar" hon sig mot väggen under hela resan. Utan mellanvägg är hon i alla fall lugnare. Men ja, antar att jag bara behöver fortsätta att jobba med det här, men i bland känns allt bara hopplöst. Får väll räkna med att det kan ta flera år till.
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Har en likadan dam. I 3½ års tid har jag haft henne & försökt bota hennes rädsla för att åka transport & va ensam i boxen. Går inte !!!
Hon går snällt in & ut, inga problem. Problemet kommer då man startar bilen, då börjar hon svettas & är stenhård i musklerna, dock står hon blick stilla under färden & ser ok ut då man tittar i kameran. När man väl är framme så är hon sjöblöt & helt avstängd. Så det sista stadiet har jag inte lyckas bota, hon går snällt ut & lyssnar på minsta lilla kommando jag begär av henne tills hon lämnat landgången/rampen.
Stå ensam i box är inte att tänka på ens idag då hon skadar sig allt för mycket, då hon slänger sig i boxen. Så har du otur får du aldrig bort det.
Har fått tips på en hormonbehandling som dom gör på ATG klinikerna, som jag ska förhöra mig om, då hon är hormonstyrd till största del iaf........skifftar från vecka till vecka i varierande grad.
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

glöm ej bort att hästen skall ha focus på dig, inte titta åt andra håll. Jag är själv urusel på att lastträna men jag tittar gärna på när duktiga människor har hjälp andra i stallet. Det en tränare begär är, att hästen ska ha fokus på dig, inte titta bort från transporten, utan på dig. Står tränaren i transporten och hästen är uppe med frambenen så får hästen inte titta bort, då drar han lätt i grimmskaftet och riktar upp huvudet mot honom. Jag tycker det är en bra regel. De är så få timmar under dagen som man är med sin häst och då ska hästen ha full koll på dig när ni tränar.

Jag själv är som jag skrev dålig på att transport-träna. Men jag är heller ingen person som rör mig på trävlingsbanorna. Därimot är det min skyldighet att få in hästen i transporten så att det fungerar att åka till veterinär etc. I nästa stall som jag ska flytta till har jag tillgång till släp på gården och då jäklar ska vi öva... önska oss lycka till.
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Hur funkar hon annars med ljud och hastiga rörelser? Kanske går att angripa från det hållet oxå?
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Jo, hon är ju ganska känslig i valiga fall också för sådana saker. Blir rädd för ljud, och är väldigt tittig också. Tränar på det också, men du kanske har något tips på hur man kan träna?
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Prova med en transport med fronturlastning. Då kan du ha luckan öppen fram samtidigt som du stänger bak. För vissa hästar räcker det inte med att bara ha lilla dörren öppen fram, de känner sig klaustrofobiska ändå. Fronturlastning har fungerat bra på en häst i stallet som tidigare var svårlastad. Bara man har luckan öppen fram så går hon in i transporten hur lätt som helst.

Vissa hästar har svårt att slappna av när man bara kör korta sträckor. Kör man däremot en längre stund hinner de slappna av. Vill bara påpeka det utan att det måste stämma på din pålle =)
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Min häst spänner sig i transporten och skakar som om det var 60 minus ute. Och när jag lastar så står jag på sidan och han går in själv-går runt-ger godis(sätter inte fast)-går runt-sätter fast bakbommen-upp med rampen. Och ska jag lasta ur så knäpper jag loss-går runt-ner med ramp-bort med bom-går runt-ger godis och backar ut när jag är framme vid huvudet så vi backar ut tillsammans, detta för att jag inte vill ha en häst som hänger på bakbommen när han ska backa ut. Men jag har ändå knäppt loss honom så han inte sitter fast om han skulle få för sig att backa ut innan jag hunnit fram till huvudet, och det funkar även fastän han typ han står och skakar och är spänd som en fiolsträng.
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att ha öppet i fronturlasten när det stängs där bak! Jag hade en unghäst för många år sen som blev rädd för grus som rasslade när rampen stängdes och hon slängde sig ut genom skötardörren :eek: Hur vet jag inte för det gick så snabbt så jag hann inte fatta trots att jag stod och höll i grimskaftet.

Bra idé att köra en lång sträcka i början, då hinner de inse att inget händer och börjar slappna av. Kör man bara små sträckor är det fortfarande rädda och stressade när man stannar och då blir det samma nästa gång..

Jag tränade NH med min enorm svårlastade häst (fick hjälp av tränare) Hon blev en helt annan häst! :laugh: Gick från last tid 3 timmar (sen lyfta in) till frivilligt in på 10 min ;)

Lycka till med pållen TS!
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Jag skulle gärna ha en transport med frontutlastning, det skulle säkert hjälpa. Men nu har jag ingen sådan transport, och det blir lite dyrt om jag ska hyra en sådan varje gång jag ska träna...

Men vi jobbar just nu på att någon annan person ska kunna gå omkring utanför transporten och även gå upp på rampen utan att hon ska få panik och kasta sig ut. :)
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Jag hade en häst med tydlig klaustofobi för några år sedan. Antagligen var det något som hänt, men jag fick aldrig reda på vad. Hon hade problem med lastningen, åka transport, gå in i boxar, gå igenom dörrar, gå ut genom smala passager eller grindar osv osv.

Efter mycket träning med just lastningen (som var det i särklass största problemet, då hon reste sig och slog över så fort hon såg en transport i stort sett) så gick hon iallafall in. Det tog tid, tålamod och många tårar, men det funkade tillslut! Men just att stänga lucka/bom och åka kom jag liksom aldrig vidare med. Det kunde funka en gång, och sedan inte funka alls. Kommer ihåg en tävling där allt gick super på ditvägen, och 5h lastning hem...

Mitt svar blev självförtroendeträning! Jag kom ju inte vidare med själva träningen utan var tvungen att söka någon annan lösning, vilket blev just att träna upp självförtroendet på hästen. Mycket hinderbanor, hinder, trickträning, trail och allt sådant som spär på självförtroendet på hästen och samtidigt tränar på samarbetet mellan er. Hittade mycket inspiration från TTeam och TTouch från Linda Tellington Jones. Började jobba från marken, sedan inne i transporten, med bilen startad, lugnt åkandes några meter osv.

På vissa hästar kan det funka att ha ex en matta som de lär sig stå på med framhovarna, när man sedan lägger in den i transporten kan det verka lugnande. Något som också ofta lugnar hästar med liknande problem är en "body wrap", det kan ge hästen ett lugn och en ökad känsla över sin kropp.
http://www.connectedriding.com/shop/images/DSC_0092.JPG
 
Sv: Klaustrofobi? Problem med transport och stall.

Tack, ska kolla på det! :)
Och det där med självförtroendeträning behöver vi säkert jobba med. Så fort hon ser något som hon inte brukar se varje dag tror hon att det ska äta upp henne och så fort hon inte ser alla hästar tror hon att de lämnat henne...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 589
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 688
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp