Kliar svansen?

RostKaptenen

Trådstartare
Min häst har börjat att klia svansroten. Det är inte varje dag och inte jätte mycket. Har haft skimmlar som har kliat sig, oftast har det berott på att de är känsliga för solen. Hästen ifråg är brun och med svart svans, så soleksem känns inte rimligt. Vore synd om han skulle börja klia av sig sin fina svans...
Funderar lite över orsaken. Kan det vara knott eller något som irriterar? Flugmedel på svansen? Eller kan man tvätta med något?
Tips mottages tacksamt!:)

Sv: Kliar svansen?

Lite svårt att säga orsaken till varför hästen kliat sig. Det kan vara lite olika.
Det brukar fungera bra att tvätta svansroten med vatten och Lactacyd. Det brukar lugna sig då. För bästa resultat kan man använda lite Aloe Vera-salva efteråt. :)

jag har själv en ponny som också är brun med svart svans som kliar svansroten. Troligen har han börjar med de när han har gått i vinterhagen som har haft sand i sig. vilket har kommit i o lagt sig runt svansroten o börjat kli när han har rullat sig. Jag brukar se till att tvätta svansen o rumpan så ofta jag kan o sen smörja svansroten med aloe vera. Men direkt ifall det går en dag då svansen inte är tvättad börjar han klia den igen...

Tack för tips!
Jag provade att tvätta med lactacyd+smörja in igår. Får se om det blir bättre. Känns som om det kanske kan vara lite uttorkat och fnasigt i "hårbotten" så att säga, kan ju bero på att solen torkar ut kanske... Kan vara därför det kliar. Får testa några dagar och se hur han reagerar!

Jag fick tips om en kortisonsalva av min veterinär, den heter Mildison Lipido och är egentligen för människor men den hjälper lite mot klådan på min häst iallafall.

Mina bruna hästar brukar också klia svansen och jag tror det beror på knott i mitt fall då här är mycket knott. Finns en salva som heter AVS14 från biofarmab, brukar finnas i ganska många butiker. Det hjälper min hästar

Liknande trådar

Hästvård Jaha... Nya hästen kom i nov '19. Såg redan då att den hade tendens att klia svansen. Jag gick på med AVS 14 och inget kliande mer än...
Svar
17
· Visningar
1 363
Senast: Corax
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och... 2
Svar
26
· Visningar
6 086
Senast: Seabaz
·
Hästvård Ni som har hästar med knottallergi, har de redan börjat klia sig nu? Eller brukar det ta ett tag in på sommaren, även om knotten är...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: Twihard
·
Hästvård En bekant till mig har en unghäst (1 år) som i år har kliat bort i princip all man och svans på svansroten. Det började tidigt, dom hade... 2
Svar
23
· Visningar
1 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka